J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav HomeGuardSoldier » 22 okt 2016 21:02

Inköpet av 60 stycken Reggiane Re.2000 "Falco 1" var ju en nödlösning, då de flygplan man hade beställt från USA lades med embargo, då Sverige låg precis intill Tyskland och man var rädd att de skulle falla i tyska händer ut i fall att Tyskland även skulle ha invaderat Sverige.

Jag vet att man var på väg att köpa A6M från Japan, men avbröt förhandlingarna då de extremt långa leveransvägarna mitt under brinnande krig hade varit alldeles för osäkra. Därefter började man förhandla med Italien och Tyskland.

Det är ganska uppenbart vad Italien erbjöd för flygplan, då vi valde att köpa det blivande J 20 från dem, men jag undrar om någon vet vilka flygplan vi erbjöds att köpa från Tyskland, om möjligt vilka specifika modeller av vilka flygplan, som jag antar var Bf 109 och Fw 190.

HGS

Gott
Medlem
Inlägg: 657
Blev medlem: 27 aug 2010 19:14
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav Gott » 22 okt 2016 22:36

Enligt Svenskt Militärflyg - Propellerepoken, förhandlades om Bf 109 och senare om Me 210 med tyskarna. Förhandlingarna gick inte i mål för kompletta plan, men till sist fick Sverige licens för DB 605-motorn. Fw 190 omnämns inte.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav HomeGuardSoldier » 23 okt 2016 05:59

Då borde det nog handla om Bf 109E3 eller Bf 109E4-varianterna, alt. Bf 109E7, då denna hade börjat tilldelas de tyska jaktflygförbanden strax ett par månader innan kontraktet med Re.2000 skrevs under i Italien. Denna variant hade ju också möjlighet att bära en fälltank, något som Flygvapnet säkert hade sett som en fördel samt hade några ytterligare förbättringar jämfört med Bf 109E4.

Med tanke på de instabila flygegenskaperna för Me 210 så är det nog inte så sannolikt att Flygvapnet hade satsat på den, så som också fallet blev.

Tack för svaret!

HGS

JohnT
Medlem
Inlägg: 1657
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav JohnT » 23 okt 2016 15:27

HomeGuardSoldier skrev:Då borde det nog handla om Bf 109E3 eller Bf 109E4-varianterna, alt. Bf 109E7, då denna hade börjat tilldelas de tyska jaktflygförbanden strax ett par månader innan kontraktet med Re.2000 skrevs under i Italien. Denna variant hade ju också möjlighet att bära en fälltank, något som Flygvapnet säkert hade sett som en fördel samt hade några ytterligare förbättringar jämfört med Bf 109E4.

Med tanke på de instabila flygegenskaperna för Me 210 så är det nog inte så sannolikt att Flygvapnet hade satsat på den, så som också fallet blev.

Tack för svaret!

HGS


Sverige frågade inte om specifika versioner, det handlade om vilka flygplan man överhuvdtaget kunde tänka sig få köpa.
Frågan om att få köpa tyska plan kom upp under vinterkriget(om inte tidigare) och det var då Bf-109, Ju87 och He-114.

Storkarna fick man köpa och He-114 kom ett år senare än tänkt.

men att välja att inte köpa Me-210 skulle varit ett lyxproblem långt från flygvapnets vardag.
En period så flög man B-17 från SAAB till flottiljerna, för att där skruva av motorn och skicka tillbaka motorn till SAAB på tåg för nästa plan.

Mvh
/John

Gott
Medlem
Inlägg: 657
Blev medlem: 27 aug 2010 19:14
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav Gott » 23 okt 2016 16:22

Det är en bra poäng. Tyskarna liksom övriga krigförande länder prioriterade knappast export under brinnande krig så Sverige fick nöja sig med det som gick att få tag på. T o m Ungern som var tysk allierad fick kämpa rätt länge innan man fick köpa några större antal Bf 109 och licens för egen produktion. De fick precis som Sverige länge nöja sig med Re 2000.

Gott
Medlem
Inlägg: 657
Blev medlem: 27 aug 2010 19:14
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav Gott » 10 nov 2016 13:39

Lite tillägg - enligt SFF så förhandlade Sverige redan 1939 om att köpa Bf 109, men fick avslag. Avtal om köp av 18st lätta bombplan Do 215 skrevs på men revs upp av tyskarna efter krigsutbrottet.

Förhandlingar fortsatte om Bf 109 och Ju 87 fram till Februari 1940 då förhandlingarna strandade.

Nya förhandlingar licenstillverkning av DB 60x-motorer (oklart vilken DB-version) strandar i Januari 1941. Tyskarna kräver att få varannan motor som svenskarna tillverkar, vilket Sverige inte går med på.

I Augusti 1941 avtalar man till sist om försäljning och licenstillerkning av den då nya DB605 som då ej var färdigutvecklad. Första svensktillverkade motorerna leveras först 1945.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19915
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav Hans » 10 nov 2016 19:43

Intressant tråd.

HomeGuardSoldier skrev:Inköpet av 60 stycken Reggiane Re.2000 "Falco 1" var ju en nödlösning, då de flygplan man hade beställt från USA lades med embargo, då Sverige låg precis intill Tyskland och man var rädd att de skulle falla i tyska händer ut i fall att Tyskland även skulle ha invaderat Sverige.


Som vanligt på mobil men var det verkligen huvudanledningen? Tyckte sig inte jänkarna behöva sina Sikorsky själva?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav Psilander » 26 jan 2017 21:48

Borde inte Sverige kunna köpt erövrade plan från tex Frankrike av Tyskland. FInland gjorde det. Men Zeros med lilla riksvapnet istället för röda solar hade varit en syn för gudarna

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav HomeGuardSoldier » 26 jan 2017 22:27

Turkiet fick köpa 72 Fw 190A-3a (Ausländisch=utländska), med två MG 17 och två MG FF och möjligheten att bygga in två till MG FF i mitten av vingarna, så att säga en försämrad version av tyskarnas egen Fw 190A-3. Och Turkiet var neutrala under kriget ända från början. Turkiet hade även engelsmännens Supermarine Spitfire i tjänst.

Med detta som bakgrund, hade detta - åtminstone rent teoretiskt - varit ett alternativ för Sverige, alltså att köpa Fw 190A-3a. De hade sannolikt varit ett bättre alternativ än det italienska jaktflygplanet.

HGS

JohnT
Medlem
Inlägg: 1657
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inläggav JohnT » 28 jan 2017 17:04

Psilander skrev:Borde inte Sverige kunna köpt erövrade plan från tex Frankrike av Tyskland. FInland gjorde det. Men Zeros med lilla riksvapnet istället för röda solar hade varit en syn för gudarna


Man köpte motorer i alla fall.
Vill minnas att det fanns J22 och B17 med "franska" motorer.

mvh
/John


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster