Flygbasbekämpning

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av radon » 5 oktober 2016, 21:38

Jo, men soldater med enkla handeldvapen är lättare att fylla på med än halvmoderna bombflygplan, tänker jag...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av Bjernevik » 5 oktober 2016, 22:39

radon skrev:Jo, men soldater med enkla handeldvapen är lättare att fylla på med än halvmoderna bombflygplan, tänker jag...
Sovjetunionen hade tämligen gott även av helmoderna bomb- och attackflyg...

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av radon » 5 oktober 2016, 22:50

Jodå, men miljoner män jämfört med några hundra bombplan...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av tryggve » 5 oktober 2016, 22:59

Vad är känt om den sovjetiska taktiken för anfall mot fiendes flygfält? Finns det något som har kommit fram ur arkiv efter murens fall?

Med tanke på att det svenska jaktflyget under denna tid väl var rätt starkt så låter det lite märkligt att man räknade med att det inte skulle vara eskort av det Sovjetiska flyget. Räknade man med att man från sovjetiskt håll menade att det svenska jaktflyget skulle vara upptaget med annat? Eller saknades jaktflyg med tillräcklig räckvidd?

Sedan är väl också frågan om de svenska baserna vid ett storkrig skulle vara så prioriterade att en så pass stor del av Su-24:orna skulle användas till att anfalla dem. Totalt så byggdes 1 400 Su-24:or, men hur många som var tillgängliga samtidigt är väl en annan femma.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av Bjernevik » 5 oktober 2016, 23:14

radon skrev:Jodå, men miljoner män jämfört med några hundra bombplan...
Nu räknade Sovjetunionen sina stridsflygplan i tusental... Och som VL redogjorde för, enkelhet är i sig en styrka.I dagens IT-värld är det kanske svårt att föreställa sig vilka begränsningar som ledningssystemen en gång hade och lägg där till en kanske inte alltför hög utbildningsnivå så förstår man att "samordning" nog var lättare sagt än gjort.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av kblomster » 6 oktober 2016, 00:16

tryggve skrev:Med tanke på att det svenska jaktflyget under denna tid väl var rätt starkt så låter det lite märkligt att man räknade med att det inte skulle vara eskort av det Sovjetiska flyget. Räknade man med att man från sovjetiskt håll menade att det svenska jaktflyget skulle vara upptaget med annat? Eller saknades jaktflyg med tillräcklig räckvidd?
Det senare. Innan Su-27 kom i början av 80-talet var det få sovjetiska jaktplan som hade nog med räckvidd för att kunna verka några längre stunder över de inre delarna av Sverige (typ Västgötabaserna). MiG-25 hade nog kunnat det men tillhörde V-PVO (luftförsvarsflyget) och skulle knappast användas offensivt. Egentligen var det väl bara MiG-23 man kunde räkna med skulle kunna uppträda här, och inte heller den i någon större utsträckning.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av mrsund » 6 oktober 2016, 08:04

Viktor Lima skrev:God afton!

Nu har jag grävt fram min gamla kurslitteratur från FOHS och i slutet av kalla kriget utbildades flygvapnets kadetter enligt följande när det gällde flyghotet mot flygbas:

- Insats per bas bedöms vara 1 regemente SU-24 C/D. Förbandet består av tre eskadriljer om 10 flygplan, således totalt 30 fpl. Motståndaren har 10 regementen SU-24 grupperade i vårt närområde i fredstid. Enstaka flygplan faller i princip alltid bort innan start pga tekniska problem.
- Anflygning sker eskadriljvis i grupper om tre flygplan (+ eskadriljchef). Insatsen föregås av spaningsflyg. Enskild flygförare agerar inte självständigt utan är beroende av förbandschef för styrning. Attackförbandet har ingen integrerad jakteskort. Jaktförbanden agerar självständigt med uppgift att skapa en anflygningskorridor för attackförbanden.
- Insatsen sker med en kombination av banpenetrerande minbomber med tvåstegsladdning som exploderar sedan bomben penetrerat banan, sprängbomber för att slå ut personal och materiel samt minor för att försvåra banreparation. Om förbandet når basen utan förluster kan det fälla ca 1000 bomber av olika slag mot målet. En eskadrilj bedöms gå mot varje bana.

/VL

Tack V.L. här ser man också att bombplanen inte är helt utlämnade till sig själv, utan att ryssarna har en annan doktrin och använder jaktresurserna på ett annat sätt.
Mycket intressant tråd!

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av JohnT » 6 oktober 2016, 08:25

En grundläggande sak är att i robotåldern så är att eskortera bombplan inte att flyga upp vid sidan av bombplanet
utan du ska se till att det inte finns några fientliga flygplan i en zon av runt 5 - 10 mil framför bombplanen.

radon skrev:Ligger det ideologi bakom avsaknaden av samordning?
Ja, det är ideologiskt baserat.

Eftersom det Victor Lima skriver är hur svenska flygvapnet ville att ryssarna skulle göra,
så är beskrivningen av det sovjetiska flygvapnet baserad på en svensk ideologi som kallades "det lagoma hotet"

En beskrivnig av ryssarna som vi alla har fått oss till del tack vare flygvapnet propaganda.
tryggve skrev: det svenska jaktflyget under denna tid väl var rätt starkt
Efter 1975 låg svenska flygvapnet en generation efter sovjetunionen.
Och kvantiteten minskade med varje försvarsbeslut.

Fast ni kommer kunna lägga fram hur många källor som helst på att jag har fel, det vet jag.
Ryssarna var ryssar, så det finns en grund för satsa på enkelhet och rädsla att göra fel,
Men den svenska öppna hotvärderingen av Sovjetiska flygvapnet överdrev ryska svagheter rejält,
och undanhöll svenska svagheter.

mvh
/John

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av Viktor Lima » 6 oktober 2016, 08:50

Bjernevik skrev:
radon skrev:Jodå, men miljoner män jämfört med några hundra bombplan...
Nu räknade Sovjetunionen sina stridsflygplan i tusental... Och som VL redogjorde för, enkelhet är i sig en styrka.I dagens IT-värld är det kanske svårt att föreställa sig vilka begränsningar som ledningssystemen en gång hade och lägg där till en kanske inte alltför hög utbildningsnivå så förstår man att "samordning" nog var lättare sagt än gjort.
Precis, Det här var under en tid då stridsledningssystemen var mkt primitiva i jämförelse med idag. Man använde sig exempelvis fortfarande till stor del av muntliga order till flygförband vida radio (vi i Sverige också) vilket tar tid och försvårar samordning. Den allierade insatsen i Gulfkriget imponerade stort på ryssarna genom sin samordning i tid och rum av olika stridskrafter som till och med kom från olika länder.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av Viktor Lima » 6 oktober 2016, 08:59

mrsund skrev:
Viktor Lima skrev:God afton!

Nu har jag grävt fram min gamla kurslitteratur från FOHS och i slutet av kalla kriget utbildades flygvapnets kadetter enligt följande när det gällde flyghotet mot flygbas:

- Insats per bas bedöms vara 1 regemente SU-24 C/D. Förbandet består av tre eskadriljer om 10 flygplan, således totalt 30 fpl. Motståndaren har 10 regementen SU-24 grupperade i vårt närområde i fredstid. Enstaka flygplan faller i princip alltid bort innan start pga tekniska problem.
- Anflygning sker eskadriljvis i grupper om tre flygplan (+ eskadriljchef). Insatsen föregås av spaningsflyg. Enskild flygförare agerar inte självständigt utan är beroende av förbandschef för styrning. Attackförbandet har ingen integrerad jakteskort. Jaktförbanden agerar självständigt med uppgift att skapa en anflygningskorridor för attackförbanden.
- Insatsen sker med en kombination av banpenetrerande minbomber med tvåstegsladdning som exploderar sedan bomben penetrerat banan, sprängbomber för att slå ut personal och materiel samt minor för att försvåra banreparation. Om förbandet når basen utan förluster kan det fälla ca 1000 bomber av olika slag mot målet. En eskadrilj bedöms gå mot varje bana.

/VL

Tack V.L. här ser man också att bombplanen inte är helt utlämnade till sig själv, utan att ryssarna har en annan doktrin och använder jaktresurserna på ett annat sätt.
Mycket intressant tråd!
Ja, det var inte frågan om att skicka in attacken ensamt mot ett friskt svenskt jaktflyg. Ett begrepp som användes vara att den sovjetiska jakten skulle "golva" den svenska i ett visst geografiskt område genom att mätta den genom numerisk överlägsenhet. När den svenska jakten var nedskjuten, tankade osv kunde attacken rulla in hyfsat ostört. Då flygtiden vid luftstrid är kort kunde detta ske i mycket nära i tiden innan attacken kom flygande.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av Sarvi » 6 oktober 2016, 09:08

Hur såg man på svensk sida på risken för bekämpning med taktiska ballistiska robotar? Var det en del av hotbilden och hur hanterades det?

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av Viktor Lima » 6 oktober 2016, 09:10

JohnT skrev: Eftersom det Victor Lima skriver är hur svenska flygvapnet ville att ryssarna skulle göra,
så är beskrivningen av det sovjetiska flygvapnet baserad på en svensk ideologi som kallades "det lagoma hotet"

En beskrivnig av ryssarna som vi alla har fått oss till del tack vare flygvapnet propaganda.
/John
Ja, håller med dig delvis. Hotbilden mot flygbas jag tidigare beskrivit var det vi utbildades mot och den byggde på noggranna studier av det sovjetiska flygvapnet vilket gör att jag tror den håller. Undsidan hade nog koll, Men det fanns definitivt tendenser till att anpassa hotet efter förmågan på många områden. Som jag skrev räknade man med att få runt 1000 bomber av olika slag i huvudet på basen om ett regemente SU-24 lyckades ta sig igenom ostört. Trots detta brukade banrepplutonerna öva med att reparera 1-2 träffar på banan. Man tenderade att helt bortse från hotet från det strategiska bombflyget med långdistansrobotar som AS-4 motsv. Man underskattade vad splitterbomber skulle göra med fordon och material, även om det fanns gott om SK16 värn för personalen att gömma sig i.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Flygbasbekämpning

Inlägg av FNP » 6 oktober 2016, 12:43

Kan tillägga att fynd i de fd östtyska arkiven stödjer denna styrkeinsats. Där finns exempel på frontflygarméernas planering mot NATO flygbaser med ett regemente per bas och i de fallen 39 Mig-27 eller Su-17 dvs arbetshästarna under 70- och 80-talen.

Det är idag svårt att föreställa sig hur luftkriget under det kalla kriget skulle sett ut eftersom de involverade styrkorna var enorma. Det finns en fysisk begränsning hur många mål en människa kan hantera vare sig i ett manuellt, semi-automatiserat eller helautomatiserat system. Massiva flyganfall i kombination med stora insatser med markrobotar och massiv bagrundsstörning skulle gjort läget synnerligen besvärligt för luftstridsledningsorganisationen. I en sådan kaotisk stridsmiljö (vilket eftersträvades av öst) skulle det defensiva luftkriget blivit svårt - tänk vådabekämpningsrisken från robotluftvärnet, vilket tvingar fram höjdseparering vilket kan utnyttjas liksom luckor i radartäckning.

Men jag nöjer mig med följande historia:

Två sovjetiska pansararméchefer träffas i Paris:
-Du förresten, säger den ene till den andre, vem vann luftkriget?
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Skriv svar