T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Inläggav sonderling » 15 sep 2016 11:54

https://www.flightglobal.com/news/artic ... me-429293/

Hörde om detta på nyheterna häromdagen. Men hur svensk är detta nya skolflygplan som USAF ska köpa in?
Och kommer då Svenska flygvapnet också köpa in det framöver?

Nån flygentusiast som vet?

Sonderling

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 aug 2016 22:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Inläggav Mattebubben » 15 sep 2016 14:31

Flygplanet är ett Samarbete mellan Boeing och Saab och det är ett av de plan som "tävlar" för att bli USAs nästa skolflygplan.

Om det vinner i USA så är det nog större chans att Sverige Köper det också men om men skulle vara den enda användaren (till att börja med i alla fall) så är nog chansen betydligt mindre.

Till att börja med så funderar nu flygvapnet nu på hur dom ska göra med skolflygplan.
Om dom ytterligare ska uppgradera Sk-60 och förlänga dess livslängd ännu längre,
om dom ska skaffa ett Turbo prop som nästa skolflygplan (pga saker som Prislapp etc) i så fall så ligger nog
Embraer EMB 314 Super Tucano bra till (mycket Pga att det är ett bra flygplan och att Saab och Embraer nu sammarbetar efter gripen affären),

eller om dom ska skaffa en ny Avancerad jet trainer i så fall så skulle flygplanet från Boeing och Saab vara en kandidat och kanske en favorit då dom troligen skulle kunna byggas av Saab i Sverige.

Men det som gör detta mindre troligt skulle kunna vara att USAs krav på deras nya skolflygplan
(och krav som Boeing och Saabs flygplan siktar på att hålla som tex överljuds hastighet,fly-by-wire+ möjligheten att användas för luft tankning och lätt attack uppgdrag.)
är mycket större en de krav som Svenska Flygvapnet har på ett skolflygplan (åtminstone som nuläget är)
och därför lär dom bli betydligt dyrare en andra alternativ av skolflygplan som har lägre prestanda,
(Även som Boeing och Saabs alternativ kan nog bli billigare en de flygplan de tävlar mot)

Och sen så tittar ju även flygvapnet på andra alternativ som att inte köpa nya skolflygplan utan istället köpa träning utomlands (Tex att Träna dom i USA med Amerikansk utrustning etc och betala för träningen)
vilket är något som många andra nationer har börjat med (men som jag hoppas Sverige inte väljer att göra).


Den största chansen i mina ögon att Flygvapnet skulle välja Saab-Boeings flygplan vore nog om dom ändrade kraven,
antingen för större prestanda för ett nytt skolflygplan eller för ett skolflygplan som även kunde fylla vissa strids roller
(och på så sätt stötta Gripen inom vissa områden så som attack etc) och på så sätt bådda fylla en tränings roll och även utöka flygvapnets stridsförmåga (med att ge fler strids kapabla flygplan).

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Inläggav tryggve » 15 sep 2016 16:20

Hm, är verkligen planet så likt Gripen till utseendet som sägs i länken?

I övrigt så instämmer jag med Matteblubben ovan. Det blir nog ett rätt dyrt plan för svenska flygvapnet. Det som avgör är väl hur stort utbildningsbehovet av piloter är.

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 aug 2016 22:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Inläggav Mattebubben » 15 sep 2016 21:28

Dock så vill jag klargöra att detta plan är nog inge dyrare en andra liknande flygplan (Moderna avancerade Skolflygplan).
Om något är det nog något billigare en andra flygplan i samma kategori pga hur det byggs etc,
men det är bara det att prestandan och tekniken som krävs av dessa flygplan gör dom dyra.

Ska dom klara av Överljuds hastighet och ha bra acceleration och flygprestanda som är nära prestandan hos ett jaktplan och samtidigt ha liknande teknik så blir priserna automatiskt högre och högre på samma sätt som att jaktplan blir dyrare och dyrare för varje generation som går.


Dock så kommer ju situationen i framtiden vara annorlunda en den är idag (och har vart i många år) då vi inte kommer att ha någon Tränings variant av nya gripen (som läget är idag i alla fall) så när Gripen D går ur tjänst så kommer vi inte ha någon tvåsitsig gripen så då måste piloterna gå från Skolflyg till Solo i Gripen (som det var på Tunnans tid och innan) så därför kommer det att krävas ett nytt tränings sett då antingen med en Turbo prop som är billigare att skaffa men som har sämre prestanda tillsammans med mycket simulator tid eller med ett avancerat skolflyg som har prestanda närmare en gripen men som är betydligt dyrare.

Dock så är ju å andra sidan dagens jaktplan som tex gripen mycket lättare att flyga (Pga datasystemen etc) så det krävs mindre flygtimmar att lära sig flyga det jämfört med äldre flygplan som tex Tunnan eller Draken etc.

Men istället så är det väldigt mycket system för en pilot att lära sig som kräver antingen ett avancerat flygplan med liknande teknik (så att piloterna blir van vid dom) eller att man är mycket mer beroende av simulatorer.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Inläggav sonderling » 16 sep 2016 11:24

Embraer EMB 314 Super Tucano är ett vackert plan som skulle passa bra som skolflygplan tycker jag men måste man inte ha jetdrivna övningsplan också?

Sonderling

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 aug 2016 22:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?

Inläggav Mattebubben » 16 sep 2016 17:05

Tydligen ska nya Turbo prop flygplan som Super Tucano etc hanterar mer som ett jet plan en äldre propeller drivna flygplan
och ska därför tydligen funka som träning för jaktplan (utan någon jet drivet skolplan mellan).

Ja prestandan går ju inte att jämföra men tydligen så ska flygegenskaperna vara nära nog ett jetdrivet skolflyg att det ska funka.

Så beror på vad flygvapnet bestämmer och om dom tror en turbo prop räcker.
Och sen så är ju Super Tucano modernt med avancerade system och teknik så på det sättet kan det vara bättre en tex de Sk60 vi har idag då det
vänjer piloterna vid flera MFD skärmar och avancerade system etc.

Så Super Tucano kan nog va en av Favoriterna (och är nog Favoriten om det blir en Turbo-Prop).


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster