Västvärldens flygbolag är föråldrade

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Amund
Stödjande medlem

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav Amund » 27 nov 2016 17:22

varjag skrev:erep skrev:
I Europa har ju de gamla flygbolagen haft ett problem med sin organisation, som de byggt under tiden då flygbolagen sinsemellan kom överens om priserna och villkoren för biljetterna inom IATA. Om man ser på nyare bolag i Europa som expanderar, är planen nyare

IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag

:thumbsup: Bravo - det var rätt åt dem! De stora nationella flygbolagen på den tiden var arroganta och mera korrumperade institutioner än kommersiella företag. Men på något sätt var dessa nationella klenoder (på 80-talet brukade varje lands flygbolag pryda alla broschyrer om landet) en del av den tidens ekonomiska system.. och omställningen till 2000-talets globaliserade frihandelsvärld klarade en del av dessa kolosser inte av (Sabena, MALÉV), men i de länder där staterna fortsatte att skjuta till enorma subventioner till sina blödande statsflygbolag har dessa kunnat överleva in i våra dagar, även om fulsubventionerna fortsätter - Kapitalinjektioner, slopade flygplatsavgifter, avskrivna skulder, 0 % bränsleskatt på flygbränsle, gratis landningsavgifter, borgensåtagande, och inte minst dessa märkliga interkontinentala trafikmonopol som äntligen börjar lösas upp. :)

Återgå till "Flyghistoria"