Västvärldens flygbolag är föråldrade

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 27 november 2016, 17:22

varjag skrev:erep skrev:
I Europa har ju de gamla flygbolagen haft ett problem med sin organisation, som de byggt under tiden då flygbolagen sinsemellan kom överens om priserna och villkoren för biljetterna inom IATA. Om man ser på nyare bolag i Europa som expanderar, är planen nyare
IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag
:thumbsup: Bravo - det var rätt åt dem! De stora nationella flygbolagen på den tiden var arroganta och mera korrumperade institutioner än kommersiella företag. Men på något sätt var dessa nationella klenoder (på 80-talet brukade varje lands flygbolag pryda alla broschyrer om landet) en del av den tidens ekonomiska system.. och omställningen till 2000-talets globaliserade frihandelsvärld klarade en del av dessa kolosser inte av (Sabena, MALÉV), men i de länder där staterna fortsatte att skjuta till enorma subventioner till sina blödande statsflygbolag har dessa kunnat överleva in i våra dagar, även om fulsubventionerna fortsätter - Kapitalinjektioner, slopade flygplatsavgifter, avskrivna skulder, 0 % bränsleskatt på flygbränsle, gratis landningsavgifter, borgensåtagande, och inte minst dessa märkliga interkontinentala trafikmonopol som äntligen börjar lösas upp. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av sveahk » 17 oktober 2017, 17:13

När jag såg den här bilden i dagsbladet...
sieben-gebote-fuer-alitalia-auch-von-der-lufthansa.jpg
sieben-gebote-fuer-alitalia-auch-von-der-lufthansa.jpg (29.51 KiB) Visad 880 gånger
så förstår jag i alla fall varför det har gått utför för Alitalia! Där hjälper knappast ett leende...nej, där vänder man i porten...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 17 oktober 2017, 18:52

:D Undrar hur mycket pengar Ethiad har förlorat på att köpa in sig i blödande europeiska flygbolag som Allitalia och Air Berlin? Nu har man i alla fall kastat in handduken vad det gäller Air Berlin. Det bolagets krasch hänvisas ju till förseningen av Berlins nya storflygplats. Vore man konspiratorisk så skulle man undra hur ett relativt enkelt bygge kan försenas år efter år efter år, långt efter att man skulle varit klara 2011. 8O Numera verkar ingen ens kunna gissa vilket år den nya flygplatsen kommer att invigas.


https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... in-6877363

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/berl ... senas-igen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av varjag » 18 oktober 2017, 03:07

så förstår jag i alla fall varför det har gått utför för Alitalia! Där hjälper knappast ett leende...nej, där vänder man i porten...

Hans K
Ja - några inbjudande leenden syntes minsann inte till ! :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av erep » 19 oktober 2017, 14:10

varjag skrev: IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag
Slutna marknader framkallar otroliga resultat.

Vi hade i Finland en sluten bankmarknad före slutet av 80-talet, vilket betydde att räntorna bestämdes av centralbanken, inte marknaden. Det betydde att bankerna inte kunde konkurrera medelst räntor, så vad gjorde de?

De grundade kontor nära människor, vilket ledde till att det fanns en massa små bankkontor utspridda nära alla bosättningar.

Jag kommer ihåg en kväll då jag gick från längs Mannerheimvägens Tullbommen i Helsingfors till Brunakärr i början av 80-talet. Jag kom på att räkna bankkontor på denna ca. 1,5 km sträcka. De var tio och bland dem hade några banker ett par kontor. Jag jämförde med matbutiker på samma sträcka. De var 3 st. Då insåg jag att nu är det ett enormt fel i ekonomistyrningen om det är ekonomiskt lönsamt för bankerna att ha 3x mera kontor än det fanns matbutiker. Visserligen var detta före bankomater, betalkort och nätbank, men nog använde man matbutiken oftare än man

Nå, i slutet av 80-talet befriades inlåne- och utlåneräntorna, vilket var en cirkus för sig, och senare kom tekniken med i spelet, och nu finns ett kontor kvar på sträckan. Bankomater finns 1 st.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av gunship » 19 oktober 2017, 14:38

varjag skrev:erep skrev:
I Europa har ju de gamla flygbolagen haft ett problem med sin organisation, som de byggt under tiden då flygbolagen sinsemellan kom överens om priserna och villkoren för biljetterna inom IATA. Om man ser på nyare bolag i Europa som expanderar, är planen nyare
IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag
All overseas. Så hade dem lite andra flygplan som flög inrikes så sjunker väl siffran anställda per flygplan till ... fortfarande ganska ormiliga nivåer, :lol: men ändå?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av varjag » 19 oktober 2017, 22:46

gunship skrev:
All overseas. Så hade dem lite andra flygplan som flög inrikes så sjunker väl siffran anställda per flygplan till ... fortfarande ganska ormiliga nivåer, :lol: men ändå?
Yep gunship! QANTAS flög då enbart overseaslinjer.

Inhemska trafiken sköttes av ett ''duopol'' - Trans Australia Airlines (TAA) och Ansett Airways (Ansett).

Duopolet var så fiffigt organiserat (igen - kartelliserat) - att flygplantyperna var desamma, att priserna var desamma
och avgångstiderna låg inom minuter av varandra...... :lol:

Jag föreslog att dom borde ta fram en ''tvillingversion''
Tvillingmustang.jpg
- med TAA på den ena - och ANSETT på den andra flygkroppen :thumbsup:

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 5 juli 2022, 17:45

Jag vill minnas att Lufthansa i stort sett fasade ut sina gamla Jumbojet Boeing 747 innan pandemin bröt ut. Därför finner jag det märkligt att de idag använder dessa i mycket stor utsträckning på long haul fligther samtidigt som man ställt av sina 8 stycken A380. Även de flesta av de bränsletörstiga (4-motoriga) A340 är i drift.

Även om A380 inte blev den framgång man tänkte sig så är det väl ändå lite märkligt att de i dessa dyra bränsletider tydligen är mer olönsamma än de gamla B-747 och A340..?

https://www.planespotters.net/airline/Lufthansa-Group

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Mackan L » 5 juli 2022, 20:10

Amund skrev:
5 juli 2022, 17:45
Jag vill minnas att Lufthansa i stort sett fasade ut sina gamla Jumbojet Boeing 747 innan pandemin bröt ut. Därför finner jag det märkligt att de idag använder dessa i mycket stor utsträckning på long haul fligther samtidigt som man ställt av sina 8 stycken A380. Även de flesta av de bränsletörstiga (4-motoriga) A340 är i drift.

Även om A380 inte blev den framgång man tänkte sig så är det väl ändå lite märkligt att de i dessa dyra bränsletider tydligen är mer olönsamma än de gamla B-747 och A340..?

https://www.planespotters.net/airline/Lufthansa-Group
De inväntar leverans av nya Boeing 777X tydligen. Så de gamla planen med stor kapacitet används tills vidare.




The Queen Is Back: Lufthansa Flies The Boeing 747-400 Again
PUBLISHED OCT 01, 2021
https://simpleflying.com/lufthansa-boei ... 00-return/

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av sveahk » 5 juli 2022, 23:01


Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av koroshiya » 5 juli 2022, 23:18

Jag vet inte om någon har skrivit om det, men triangeln mellan Peking, Tokyo och Seoul är extremt lukrativ.

Lägg till det andra kinesiska städer som Shanghai och Hong Kong.

Det är mycket lättare för bolag där att göra pengar.

Vad jag har hört har de fullpackade flygplan flera gånger om dagen.

Med tiden kan det kanske också få effekter på bolag som flyger och bolag som producerar flygplan.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av masase » 6 juli 2022, 16:43

KLM flyger fortfarande uråldriga 747 från Amsterdam till NYC. Jag ber ens stilla bön till reläets skyddshelgon varje gång vi flyger till svärföräldrarna.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 6 juli 2022, 21:08

Tack för bra svar!

Skriv svar