Västvärldens flygbolag är föråldrade

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5351
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav Amund » 27 nov 2016 17:22

varjag skrev:erep skrev:
I Europa har ju de gamla flygbolagen haft ett problem med sin organisation, som de byggt under tiden då flygbolagen sinsemellan kom överens om priserna och villkoren för biljetterna inom IATA. Om man ser på nyare bolag i Europa som expanderar, är planen nyare


IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag


:thumbsup: Bravo - det var rätt åt dem! De stora nationella flygbolagen på den tiden var arroganta och mera korrumperade institutioner än kommersiella företag. Men på något sätt var dessa nationella klenoder (på 80-talet brukade varje lands flygbolag pryda alla broschyrer om landet) en del av den tidens ekonomiska system.. och omställningen till 2000-talets globaliserade frihandelsvärld klarade en del av dessa kolosser inte av (Sabena, MALÉV), men i de länder där staterna fortsatte att skjuta till enorma subventioner till sina blödande statsflygbolag har dessa kunnat överleva in i våra dagar, även om fulsubventionerna fortsätter - Kapitalinjektioner, slopade flygplatsavgifter, avskrivna skulder, 0 % bränsleskatt på flygbränsle, gratis landningsavgifter, borgensåtagande, och inte minst dessa märkliga interkontinentala trafikmonopol som äntligen börjar lösas upp. :)

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7482
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav sveahk » 17 okt 2017 16:13

När jag såg den här bilden i dagsbladet...

sieben-gebote-fuer-alitalia-auch-von-der-lufthansa.jpg


så förstår jag i alla fall varför det har gått utför för Alitalia! Där hjälper knappast ett leende...nej, där vänder man i porten...

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5351
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav Amund » 17 okt 2017 17:52

:D Undrar hur mycket pengar Ethiad har förlorat på att köpa in sig i blödande europeiska flygbolag som Allitalia och Air Berlin? Nu har man i alla fall kastat in handduken vad det gäller Air Berlin. Det bolagets krasch hänvisas ju till förseningen av Berlins nya storflygplats. Vore man konspiratorisk så skulle man undra hur ett relativt enkelt bygge kan försenas år efter år efter år, långt efter att man skulle varit klara 2011. 8O Numera verkar ingen ens kunna gissa vilket år den nya flygplatsen kommer att invigas.


https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... in-6877363

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/berl ... senas-igen

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42377
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav varjag » 18 okt 2017 02:07

så förstår jag i alla fall varför det har gått utför för Alitalia! Där hjälper knappast ett leende...nej, där vänder man i porten...

Hans K


Ja - några inbjudande leenden syntes minsann inte till ! :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 617
Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav erep » 19 okt 2017 13:10

varjag skrev:IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag


Slutna marknader framkallar otroliga resultat.

Vi hade i Finland en sluten bankmarknad före slutet av 80-talet, vilket betydde att räntorna bestämdes av centralbanken, inte marknaden. Det betydde att bankerna inte kunde konkurrera medelst räntor, så vad gjorde de?

De grundade kontor nära människor, vilket ledde till att det fanns en massa små bankkontor utspridda nära alla bosättningar.

Jag kommer ihåg en kväll då jag gick från längs Mannerheimvägens Tullbommen i Helsingfors till Brunakärr i början av 80-talet. Jag kom på att räkna bankkontor på denna ca. 1,5 km sträcka. De var tio och bland dem hade några banker ett par kontor. Jag jämförde med matbutiker på samma sträcka. De var 3 st. Då insåg jag att nu är det ett enormt fel i ekonomistyrningen om det är ekonomiskt lönsamt för bankerna att ha 3x mera kontor än det fanns matbutiker. Visserligen var detta före bankomater, betalkort och nätbank, men nog använde man matbutiken oftare än man

Nå, i slutet av 80-talet befriades inlåne- och utlåneräntorna, vilket var en cirkus för sig, och senare kom tekniken med i spelet, och nu finns ett kontor kvar på sträckan. Bankomater finns 1 st.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1465
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav gunship » 19 okt 2017 13:38

varjag skrev:erep skrev:
I Europa har ju de gamla flygbolagen haft ett problem med sin organisation, som de byggt under tiden då flygbolagen sinsemellan kom överens om priserna och villkoren för biljetterna inom IATA. Om man ser på nyare bolag i Europa som expanderar, är planen nyare


IATA-kartellen ja. Funkade utmärkt för business & överklassen
Inga vanliga dödliga - hade råd att flyga med dom.....
I fjärran Australien - kämpade varjag en tid för charterflyg....och blev snabbt nedtrampad.
Av min arbetsgivare - som plötsligt blivit IATA-fraktagent ! - :roll:
Och - på QANTAS-iniativ, föreslogs att sagda uppstudsige rebell - kunde sparkas .........

Jag var nog med ''nagel i ögat'' på QANTAS för att dom tog fram vem jag var, var jag jobbade - och hur skruvarna skulle dras åt!

Det var efter jag skrivit i tidningarna om relationen mellan QANTAS flygplan - och anställda.

All ''overseas'' trafik från hela den australiska kontinenten - skötte QANTAS med - 19 flygplan....

Dom hade då - 20 000 anställda - 8O

1052 personer - per flygplan, go figure!

Varjag


All overseas. Så hade dem lite andra flygplan som flög inrikes så sjunker väl siffran anställda per flygplan till ... fortfarande ganska ormiliga nivåer, :lol: men ändå?

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42377
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inläggav varjag » 19 okt 2017 21:46

gunship skrev:
All overseas. Så hade dem lite andra flygplan som flög inrikes så sjunker väl siffran anställda per flygplan till ... fortfarande ganska ormiliga nivåer, :lol: men ändå?


Yep gunship! QANTAS flög då enbart overseaslinjer.

Inhemska trafiken sköttes av ett ''duopol'' - Trans Australia Airlines (TAA) och Ansett Airways (Ansett).

Duopolet var så fiffigt organiserat (igen - kartelliserat) - att flygplantyperna var desamma, att priserna var desamma
och avgångstiderna låg inom minuter av varandra...... :lol:

Jag föreslog att dom borde ta fram en ''tvillingversion''
Tvillingmustang.jpg


- med TAA på den ena - och ANSETT på den andra flygkroppen :thumbsup:

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster