Det hadde vært planer om det i 1980-tallet og var tatt opp på nytt flere ganger, men det blir ingenting av det fordi det vil ha kort rekkevidde og være langt mindre økonomisk lønnsomt. Gatling-mitraljøsene var tatt bort til fordel for mottiltak på den siste varianten, B-52H som var levert senest i 1962, da hadde man siden -F varianten brukt fjernstyring på haleskytset.Psilander skrev:Fanns det inte planer på att ha "stinger" robotar i aktern? Blev det nått med det?
Siden 1999 har man sluttet med å ha primære stridsoppdrag for B-52 som innebar overflygning av fiendtlig territorium uten sikker etablering av luftdominans, istedenfor blir flyet redusert til periferiske roller som mineliggingsoperasjoner og stand-off angrep med kryssermissiler og annet. USA har B-1B og B-2 som kan ta på seg slike risikofulle oppdrag i kontrast til B-52H. Men B-52Hs kapasitet for teppebombing er fremdeles uovertreffende selv om B-1B har større bombelast og B-2 kan separat angripe åtti mål med åtti bomber samtidig.