Vad kostar en Boeing B-52

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Vad kostar en Boeing B-52

Inlägg av Vysotskij » 23 juni 2015, 13:44

Ansvarig utgivare har väl i det närmaste total makt över vad som står i tidningen? Om hon är borgerlig eller ej vet jag inte.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad kostar en Boeing B-52

Inlägg av tryggve » 23 juni 2015, 13:56

sonderling skrev: Fast nu tänkte jag specifikt på B-52:an. Sedan vet jag inte hur mycket makt man har över sitt journalist stall även om man är en borgelig tidning.

Sonderling
Jaha, jag kanske är trög, men jag förstår inte riktigt vad du menar. B-52: an beskrivs väl inte direkt som ett misslyckande i artikeln?
B-52:or har ju varit inblandande i flera olyckor/haverier med kärnvapen, det är väl inte så konstigt att man tar upp det i artikeln.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad kostar en Boeing B-52

Inlägg av sonderling » 23 juni 2015, 17:06

tryggve skrev:
sonderling skrev: Fast nu tänkte jag specifikt på B-52:an. Sedan vet jag inte hur mycket makt man har över sitt journalist stall även om man är en borgelig tidning.

Sonderling
Jaha, jag kanske är trög, men jag förstår inte riktigt vad du menar. B-52: an beskrivs väl inte direkt som ett misslyckande i artikeln?
B-52:or har ju varit inblandande i flera olyckor/haverier med kärnvapen, det är väl inte så konstigt att man tar upp det i artikeln.
Nej okej, jag reagerade bara på att man beskrev det som olycksdrabbat och tyckte det var lite missvisade och lite typiskt det är allt.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad kostar en Boeing B-52

Inlägg av sonderling » 23 juni 2015, 17:11

Vysotskij skrev:Ansvarig utgivare har väl i det närmaste total makt över vad som står i tidningen? Om hon är borgerlig eller ej vet jag inte.
Helt OT men jag har alltid undrat, ibland har jag läst en ledare tex i SVD som nyanserat tex USA utrikespolitik och sedan läst en artikel på kultur sidorna i tex SVD som kommit med samma gamla antiamerikanska visa om USA´s utrikespolitik. Och liksom undrat lite. (och nej tyvärr jag har inte sparat tidningen i fråga och minns inte exakt när det var så ......)

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad kostar en Boeing B-52

Inlägg av tryggve » 23 juni 2015, 17:58

sonderling skrev: Nej okej, jag reagerade bara på att man beskrev det som olycksdrabbat och tyckte det var lite missvisade och lite typiskt det är allt.

Sonderling
Jo, men som sagt, ser man till haverier som har involverat kärnvapen så har väl B-52 varit involverad i de svåraste som har drabbat USA. Och som jag tolkar artikeln så är det väl dessa som man åsyftar.

Den senaste incidenten var väl 2007, men det var ju ingen olycka så sett. Snarare försumlighet.
https://en.wikipedia.org/?title=2007_Un ... s_incident
Six AGM-129 ACM cruise missiles, each loaded with a W80-1 variable yield nuclear warhead, were mistakenly loaded onto a United States Air Force (USAF) B-52H heavy bomber at Minot Air Force Base and transported to Barksdale Air Force Base. The nuclear warheads in the missiles were supposed to have been removed before taking the missiles from their storage bunker. The missiles with the nuclear warheads were not reported missing and remained mounted to the aircraft at both Minot and Barksdale for a period of 36 hours. During this period, the warheads were not protected by the various mandatory security precautions for nuclear weapons.[1]

Skriv svar