Suicide by airplane

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Amund » 28 mars 2015, 14:49

Markus Holst skrev:Jag har funderat över dessa självmordspiloters inställning till de andra passagerarnas liv.
- Är de likgiltiga inför deras öde?
- Upplever de att de hämnas på något, så som skolskjutarna gör?
- Eller upplever de kanske att de hjälper de passagerarna, genom att skänka dem en snar och smärtfri död?

Jag har genom livet ibland varit tillräckligt deprimerad och psykotisk för att kunna uppleva att alla levande vore lyckliga om de vore döda, och upplever därför inte en sådan tanke som så unik som andra månne gör, även om jag håller med om att den är byggd på felaktiga beslut och ytterst omoralisk. Men låt oss lämna moraliska och juridiska diskussioner därhän, utan diskutera en sådan tanke för just vad det är - en förvirrad tanke.

Nu är det ju ytterst svårt att intervjua en död man, så vi lär aldrig veta hur piloterna tänkte, men kanske finns här psykologisk kunskap i forumet som kan hjälpa oss att reda ut möjliga och troliga scenarion.
Intressant fråga att fundera över. Spontant tror jag att passagerarnas liv är helt egalt för självmordspiloten, han är helt likgiltig till om de dör eller överlever eftersom döden (och kanske det spektakulära sätt det sker på) är det enda som räknas.

Särskilt i det aktuella fallet känns det som att det var pilotens personliga upplevelse som var det viktiga, inte att maximera antalet döda, inte heller verkar efterspelet ha varit viktigt eftersom han då borde gett sig till känna via radion, han kan ju inte ens ha varit säker på att omvärlden skulle få veta vad han gjort.
Markus Holst skrev:kanske finns här psykologisk kunskap i forumet
Mycket amatörmässig sådan i mitt fall. :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Sarvi » 28 mars 2015, 18:44

Markus Holst skrev:Jag har funderat över dessa självmordspiloters inställning till de andra passagerarnas liv.
En annan möjlighet kanske är kanske möjligheten att "gå till historien", om än på ett synnerligen makabert vis? Dvs man nöjer sig inte med att ta sitt eget liv i stillhet och enskildhet utan vill maximera publiciteten, jmf de självmord som t.ex. skett inför rullande kameror i studio, på presskonferenser o dyl.

Men som sagt, svårt att intervjua objekten efteråt...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Suicide by airplane

Inlägg av sonderling » 28 mars 2015, 19:31

Ska vi gå in på psykologi så undrar jag om utvidkat självmord ligger i tiden. Jag funderade över detta och skolskjutare och diverse självmordsbombare. Och undrar vad den gemensama nämnaren är. (Såg nån krönika att andra funderat i liknande banor.)

Sedan hörde jag på Studio Ett att nån som flippar ut på det här viset faktiskt tror att hen gör de andra en tjänst. Liver suger så mycket så man måste befria dem, liksom.

Som en som själv hemsöks då och då av vad Churchill kallade "the black dog" så blir jag lite orolig att man nu kommer hetsjaga deprisiva människor. Men det är ju inte dom man ser som är de värsta det är ju dem man inte ser.....fast det är ju klart nu i efterhand har ju alla märkt att piloten var lite mysko.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Markus Holst » 28 mars 2015, 22:11

sonderling skrev:Sedan hörde jag på Studio Ett att nån som flippar ut på det här viset faktiskt tror att hen gör de andra en tjänst. Liver suger så mycket så man måste befria dem, liksom.
Ja, det var sådant resonemang jag funderade över

Skriv svar