Suicide by airplane

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Suicide by airplane

Inlägg av sonderling » 26 mars 2015, 17:13

http://www.dn.se/nyheter/varlden/andrep ... -medvetet/

Ni har säkert hört nyheten idag att piloten medvetet ska ha störtat planet.
Vi ska väl inte diskutera det dags aktuella antar jag.
Men jag fick känslan av att ha hört detta förrut. Typ i Asien eller nåt.
Nått som nån känner igen? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Suicide by airplane

Inlägg av tryggve » 26 mars 2015, 17:19

Det står ju i länken om en del tidigare fall. Med passagerarplan då, för det finns väl misstankar om att en del krascher med små flygplan också är självmord.
Bland annat har olyckorna med LAM Mozambique Airlines flight 470 (2013), Egypt Air flight 990 (1999), Silk Air flight 185 (1997), Royal Air Maroc flight 630 (1994) och Japan Airlines flight 350 (1982) förklarats så.
När det gäller Japan Airlines flight 35 så överlevde tydligen flertalet, inklusive gärningsmannen. Han förklarades sedan icke-tillräknelig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_350
The crew consisted of 35-year-old Captain Seiji Katagiri (片桐 清二 Katagiri Seiji), 33-year-old First Officer Yoshifumi Ishikawa, and 48-year-old flight engineer Yoshimi Ozaki.[3] The cause of the crash was traced to Katagiri's deliberate engaging of the number 2 and 3 engines' thrust-reversers in flight. The first officer and flight engineer worked to restrain him and regain control. Despite their best efforts, the DC-8's descent could not be completely checked, and it touched down in shallow water 300 meters (980 ft) short of the runway.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Suicide by airplane

Inlägg av kblomster » 26 mars 2015, 17:42

EgyptAir 990 är ju också intressant eftersom egyptiernas haverikommission vägrade gå med på att andrepiloten avsiktligen kraschat planet trots att alla bevis pekade däråt.

SilkAir 185 är ett liknande fall, men där är det inte fullt lika självklart eftersom både röst- och datainspelningen stannade några minuter innan kraschen (avsiktligen avstängda, om man tror på den av allt att döma mest sannolika självmordsteorin).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Hans » 26 mars 2015, 18:26

Ytterst tragiskt, ytterst ovanligt med självmord på detta sätt och ytterst ovanligt att man spikar orsaken så tidigt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Suicide by airplane

Inlägg av sonderling » 26 mars 2015, 19:10

Tryggve skrev:
Det står ju i länken om en del tidigare fall. Med passagerarplan då, för det finns väl misstankar om att en del krascher med små flygplan också är självmord.
Ja det var ju pinsamt det såg jag inte första gången....eh kanske har man uppdaterat webbartikeln senare? :D :oops:

Hur som helst så var det på P1 påvägen hem som nån sa att det aldrig hänt förrut.

Kollar på Wikipedia och kan inte komma på vilken jag tänker på. Kanske Silk Air 185.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Suicide by airplane

Inlägg av tryggve » 26 mars 2015, 19:26

Sorry, menande inte att låta dryg eller så. Det kan ju mycket riktigt vara så att artikeln är uppdaterad.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Suicide by airplane

Inlägg av sonderling » 26 mars 2015, 19:50

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0531909.ab
Wolfgang Hansson skriver om tidigare fall. Det är nog Silkair 185 som jag tänkte på jag känner igen det där med skulder.
tryggve skrev:Sorry, menande inte att låta dryg eller så. Det kan ju mycket riktigt vara så att artikeln är uppdaterad.
Äh, ingen fara, eller jag kanske läste slarvligt eller så kanske jag bara läste till första reklam rutan och inte fattade att artikeln fortsatte, har gjort det förrut.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Battler » 26 mars 2015, 22:37

sonderling skrev: Ni har säkert hört nyheten idag att piloten medvetet ska ha störtat planet.
Vi ska väl inte diskutera det dags aktuella antar jag.
Men jag fick känslan av att ha hört detta förrut. Typ i Asien eller nåt.
Nått som nån känner igen? :?
Hmm... Asien sa du, kanske detta du tänker på ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamikaze
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Suicide by airplane

Inlägg av tryggve » 27 mars 2015, 17:09

En mer komplett lista tycks finnas på engelska Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_by_pilot

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Amund » 27 mars 2015, 17:28

Undrar varför det bara är inom flyget det här är en fråga? Piloter har ju åtminstone betydligt fler tester att passera innan de får flyga kommersiellt, busschaufförer behöver ju bara vrida på ratten vid fel tillfälle så kan de ha dödat nästan hälften av de döda i denna flight, likaså när det gäller terrorattentat och den obefintliga kontrollen av passagerarnas bagage.

Jag kan ibland tycka att man ofta överreagerar just när det gäller flyg men jag förstår också att det begränsade och klaustrofobiska utrymmet är skrämmande för de flesta och samtidigt kittlar det säkert fantasin hos attentatsmän.

Filosoferar Amund. :(

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Suicide by airplane

Inlägg av gunship » 28 mars 2015, 03:47

Amund skrev:Undrar varför det bara är inom flyget det här är en fråga? Piloter har ju åtminstone betydligt fler tester att passera innan de får flyga kommersiellt, busschaufförer behöver ju bara vrida på ratten vid fel tillfälle så kan de ha dödat nästan hälften av de döda i denna flight, likaså när det gäller terrorattentat och den obefintliga kontrollen av passagerarnas bagage.

Jag kan ibland tycka att man ofta överreagerar just när det gäller flyg men jag förstår också att det begränsade och klaustrofobiska utrymmet är skrämmande för de flesta och samtidigt kittlar det säkert fantasin hos attentatsmän.

Filosoferar Amund. :(
Nja, en buss som kraschar i 100 km/h har nog betydligt fler överlevande än en ett flygplan som slår i marken i 750 km/h.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Amund » 28 mars 2015, 07:52

gunship skrev:
Amund skrev:Undrar varför det bara är inom flyget det här är en fråga? Piloter har ju åtminstone betydligt fler tester att passera innan de får flyga kommersiellt, busschaufförer behöver ju bara vrida på ratten vid fel tillfälle så kan de ha dödat nästan hälften av de döda i denna flight, likaså när det gäller terrorattentat och den obefintliga kontrollen av passagerarnas bagage.

Jag kan ibland tycka att man ofta överreagerar just när det gäller flyg men jag förstår också att det begränsade och klaustrofobiska utrymmet är skrämmande för de flesta och samtidigt kittlar det säkert fantasin hos attentatsmän.

Filosoferar Amund. :(
Nja, en buss som kraschar i 100 km/h har nog betydligt fler överlevande än en ett flygplan som slår i marken i 750 km/h.
Tack för den tekniska informationen, och det gäller särskilt en fullastad Airbus 380 jämfört med en minibuss, men är det någon som har påstått något annat?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Suicide by airplane

Inlägg av gunship » 28 mars 2015, 12:34

Amund skrev:
gunship skrev:
Amund skrev:Undrar varför det bara är inom flyget det här är en fråga? Piloter har ju åtminstone betydligt fler tester att passera innan de får flyga kommersiellt, busschaufförer behöver ju bara vrida på ratten vid fel tillfälle så kan de ha dödat nästan hälften av de döda i denna flight, likaså när det gäller terrorattentat och den obefintliga kontrollen av passagerarnas bagage.

Jag kan ibland tycka att man ofta överreagerar just när det gäller flyg men jag förstår också att det begränsade och klaustrofobiska utrymmet är skrämmande för de flesta och samtidigt kittlar det säkert fantasin hos attentatsmän.

Filosoferar Amund. :(
Nja, en buss som kraschar i 100 km/h har nog betydligt fler överlevande än en ett flygplan som slår i marken i 750 km/h.
Tack för den tekniska informationen, och det gäller särskilt en fullastad Airbus 380 jämfört med en minibuss, men är det någon som har påstått något annat?
Nej, jag menade inte att vara snorkig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Markus Holst » 28 mars 2015, 14:06

Jag har funderat över dessa självmordspiloters inställning till de andra passagerarnas liv.
- Är de likgiltiga inför deras öde?
- Upplever de att de hämnas på något, så som skolskjutarna gör?
- Eller upplever de kanske att de hjälper de passagerarna, genom att skänka dem en snar och smärtfri död?

Jag har genom livet ibland varit tillräckligt deprimerad och psykotisk för att kunna uppleva att alla levande vore lyckliga om de vore döda, och upplever därför inte en sådan tanke som så unik som andra månne gör, även om jag håller med om att den är byggd på felaktiga beslut och ytterst omoralisk. Men låt oss lämna moraliska och juridiska diskussioner därhän, utan diskutera en sådan tanke för just vad det är - en förvirrad tanke.

Nu är det ju ytterst svårt att intervjua en död man, så vi lär aldrig veta hur piloterna tänkte, men kanske finns här psykologisk kunskap i forumet som kan hjälpa oss att reda ut möjliga och troliga scenarion.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Suicide by airplane

Inlägg av Amund » 28 mars 2015, 14:47

gunship skrev:
Nej, jag menade inte att vara snorkig.
:) Det är lugnt, ber om ursäkt att jag överreagerade. Det var mest en reflektion över det logiska faktum att om en hel del piloter har tagit med sig passagerare in i döden medvetet, så är det högst sannolikt att även busschaufförer också har gjort det, särskilt med tanke på skillnaderna i urval och tester.

Skriv svar