De fösta flygmaskinerna gjorde bara lufthopp. När flög det första "riktiga" flygplanet, vad jag menar flyga på riktigt är att kunna flyga i en kontrollerad 8;a utan att tappa höjd eller fart utan hjälp av extrema hjälpsamma vindar (naturligtvis tappas lite fart/höjd i svängen men det tar man igen på raksträckorna) alltså man kan flyga i 8;an till bränslet tar slut.
Kanske ska ändra mig till när skedde det första dokumenterade tillfället ett plan kunde flyga kontrollerat i en 8;a
Första flygplanet som verkligen flög
Re: Första flygplanet som verkligen flög
Citerar mig själv ur Blindspår (Leopard 2012):
Flygets egentliga genombrottsår är inte 1903 utan 1908. Den hösten begav sig Orville till Washington D.C. och Wilbur till Frankrike för att till slut visa världen vad de kunde. De som tidigare bevittnat Langleys sjösättningar eller på sin höjd [Santos-Dumonts] 14-bis-hopp fick nu se smäckra konstruktioner som lyfte som vore det en självklarhet, för att sedan flyga mil efter mil, timmar i sträck, på 100 meters höjd ... Och hade man tidigare, för att ta ett annat exempel, fått vara nöjd om en sväng inte slutade på marken, så flög bröderna Wright i cirklar och åttor, och utförde faktisk luftakrobatik. Detta var någonting fullständigt nytt.
Re: Första flygplanet som verkligen flög
Glenn Curtiss ligger väl också i framkant här 1908 och 1909 när han vinner Scientific American Cup och kanske inte är den som uppfinner skevrodret men iallafall är den förste som använder det. Han slår ju under dessa år också ett antal rekord där han verkligen flyger och inte bara flyger i cirklar runt en äng. http://www.glennhcurtissmuseum.org/educ ... flyer.html
Kommer ni till USA och vågar er ut i Redstate USA så rekommenderas The Glenn Curtiss Museum i Hammondsport NY. Ett mycket bra museum med i princip alla hans tidiga plan återuppbyggda och även mycket annan information om en flygpionjär som nu är ganska bortglömd. Tyvärr har de tagit ner sektionen om Bröderna Wrights juridiska processer mot Curtiss en utställning som var rolig och kan sammanfattas med "i stället för att som Curtiss bygga en flygplans fabrik och utveckla flygkonsten så ägnade de resten av sitt liv till att stämma Curtiss för att han byggde en flygplansfabrik och utveckade flygkonsten". Bröderna Wright försökte ju patentera flygmaskinen som ide, nåt man heller inte pratar mycket om idag.
Kommer ni till USA och vågar er ut i Redstate USA så rekommenderas The Glenn Curtiss Museum i Hammondsport NY. Ett mycket bra museum med i princip alla hans tidiga plan återuppbyggda och även mycket annan information om en flygpionjär som nu är ganska bortglömd. Tyvärr har de tagit ner sektionen om Bröderna Wrights juridiska processer mot Curtiss en utställning som var rolig och kan sammanfattas med "i stället för att som Curtiss bygga en flygplans fabrik och utveckla flygkonsten så ägnade de resten av sitt liv till att stämma Curtiss för att han byggde en flygplansfabrik och utveckade flygkonsten". Bröderna Wright försökte ju patentera flygmaskinen som ide, nåt man heller inte pratar mycket om idag.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.
Re: Första flygplanet som verkligen flög
Tack Hexmaster det var exakt ett sådant utlägg jag frågade efter.