Säve läggs ner

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Säve läggs ner

Inlägg av Stefan Karlsson » 13 januari 2015, 21:48

Detta kommer att få en hel del konsekvenser, inte bara att passagerartrafiken flyttas till Landvetter, utan även helikopterverksamheten, flygklubbarna och Aeroseum drabbas på ett eller annat sätt.
Hur kommer Aeroseum att påverkas? Det är ju trots allt ett levande flygmuseum som behöver en start/landningsbana för att kunna ha flygande maskiner på plats.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Säve läggs ner

Inlägg av Hans » 13 januari 2015, 22:42

Jag tycker Säve är en trevlig flygplats. Jag gillar den historiska biten och sedan har jag några personliga trevliga minnen i närtid. Så jag läste faktisk artikeln på SvD eller DN. Problemet var väl att taxibanorna inte tålde tungt flyg. Torde inte påverka övrig veksamhet.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Säve läggs ner

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2015, 00:21

Stefan Karlsson skrev:Hur kommer Aeroseum att påverkas? Det är ju trots allt ett levande flygmuseum som behöver en start/landningsbana för att kunna ha flygande maskiner på plats.
Aeroseum har under jord ett flertal maskiner vars flygförmåga väl enbart demonstreras under flygdagar. Som lätta krigsplan borde de väl kunna nöja sig med raka landsvägar eller någorlunda utjämnade åkrar, kantänka... Men nej, har ingen aning om hur den militära eller museala trafiken berörs av den civila nedläggningen. Håller ett öga på det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Säve läggs ner

Inlägg av Hans » 14 januari 2015, 09:10

Detta är vad Swedavia själva säger:
Kommersiella flygbolag, vilka har verksamhet vid Göteborg City Airport, kommer att erbjudas etableringsmöjligheter vid Göteborg Landvetter Airport. Därtill kommer dialoger inledas med kvarvarande verksamheter, bland andra allmänflyg och samhällsnyttigt flyg, med syfte att finna långsiktiga lösningar. Tills vidare kan dessa dock fortsätta att nyttja infrastrukturen.
http://www.goteborgcityairport.se/index ... 56&lang=sv

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Säve läggs ner

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 mars 2015, 23:51

Började flyga segelflyg på Säve. När jag många år senare tog motorcert på Säve hade jag en flyglärare som flög i avancegruppen med Robin. Han tyckte det var tråkigt lära upp en segelflyglärare till motorflygare. Jag kunde ju flyga redan. Så vi körde avancepass på grundutbildningen. Flög redan avance med segelflygplan, så passade mig perfekt...
Flög i Göteborgsklubben på Alingsåsfältet på den tiden. Vi bogserade med en trä-Robin med stukade vingar. Godkänd för begränsad avance om jag minns rätt.
Blev ganska avancerade nedflygningar efter att jag släppt segelkärrorna.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar