ME110 ett bra jaktplan

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av gunship » 23 december 2014, 04:11

Christer Bergström skrev:Intressant tråd.

Faktum är att Bf 110-jaktförbanden under slaget om England hade det bästa förhållandet mellan antalet nedskjutna fiendeflygplan och egna förluster.

Att Bf 110-jaktplanen själva behövde eskort är en myt. Däremot blev jaktbombare/attackplan av såväl typ Bf 109 som Bf 110 eskorterade.

Bf 110 drogs ingalunda bort från Engelska kanalen p.g.a. för höga förluster. Däremot fick flera Bf 109-jaktförband så mycket pisk att de fick dras bort från fronten.

Anledningen till att en högre andel av Bf 110:or än Bf 109:or (i förhållande till antalet disponibla) gick förlorade, var helt enkelt att samtliga Bf 110:or var i elden mer eller mindre hela tiden, medan en hel del Bf 109:or hölls i det bakre området (Holland, Tyskland, Norge, Danmark). De Bf 109-förband som var i elden hade inte lägre förluster än Bf 110-jaktförbanden.

Läs gärna min nya bok "Slaget om England" (Vaktel förlag) där jag ger belägg från flera förstahandskällor, inte minst piloternas egna utvärderingar. www. bergstrombooks.se
Jag kan tänka mig det. Rent strategiskt är 110an bra för slaget om Storbritannien, då den har räckvidden att operera över england längre, och taktiskt torde den med fördel kunna utnyttja sk. Boom&Zoom, inte pga. högre stigprestanda, utan pga att den haft transittiden på sig att stiga och skaffa sig lägesenergi. Då inget av Luftwaffes plan i den striden egentligen kunde svänga bättre än RAFs plan var det just den föredragna taktiken för både 109or och 110or.

Boom&Zoom innebär att man från hög höjd dyker ner på fiendeflygplan och skjuter dem med hög fart, för att sedan använda farten att sticka upp på hög höjd igen. Luftwaffes plan var ganska väl lämpade, då de hade insprutning i motorn, så att man kan dyka utan att motorn hackar, och beväpningen nära flygkroppen, vilket gör det betydligt lättare att träffa det som man siktar på = bra när man gör 500Km/h och bara får den där halva sekunden (om ens det!) att skjuta på.

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av sgt_jim » 10 juni 2015, 04:55

Nu är jag trött på att se det betecknat som Me 110. Messerschmitt 108, 109 och 110 var designade och delvis byggda när fabriken fortfarande hette Bayerische Flugzeugwerke. Därav förkortningen Bf. Fabriken bytte därefter namn till Messerschmitt, och alla plan dom designade och byggde efter 110'an hade förkortningen Me före modellnummret. Alltså, Bf 110. Observera mellanslaget mellan Bf och 110 (och för alla tyska plan under WK II. Fw 190 t.ex.).
Nulli Secundus

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av frodeh » 13 juni 2015, 00:13

Bf versus Me, ja.. Dette er tidspunktet da en diskusjonstråd om tyske jagerfly ofte får et langvarig sub-plott:

Historynet:
Bf-109B through D, but Me-109E through K
Bf-110A and B, but Me-110C through G

Siden 110C og utover var det som ble brukt under krigen er altså Bf 110 feil.

http://109lair.hobbyvista.com/articles/bf-me/bf-me.htm viser at Dr.Ing Messerschmit selv så vel som Luftwaffe ikke tok dette så tungt, og da trenger kanskje ikke vi gjøre det heller.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av varjag » 13 juni 2015, 01:44

sgt_jim skrev:Nu är jag trött på att se det betecknat som Me 110. Messerschmitt 108, 109 och 110 var designade och delvis byggda när fabriken fortfarande hette Bayerische Flugzeugwerke. Därav förkortningen Bf. Fabriken bytte därefter namn till Messerschmitt, och alla plan dom designade och byggde efter 110'an hade förkortningen Me före modellnummret. Alltså, Bf 110. Observera mellanslaget mellan Bf och 110 (och för alla tyska plan under WK II. Fw 190 t.ex.).
Bf eller Me......
Vad jag minns, kallades alla Messerschmittar ''Me'' - i litteraturen till 1957.
Då William Green publicerade denna:
William Green 1957.png
William Green 1957.png (151.22 KiB) Visad 568 gånger
Jag tror han var först med att reda ut begreppet Bayrishce Flugzeugwere och Bf-beteckningen i ''västerländsk'' parlance ?

En annan grej är ju att de tyska flygarna/mekanikerna etc. - alla talade om Meine - Me, He, Ju, Do, Focke u.s.w.......

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av frodeh » 13 juni 2015, 12:21

Vi har vel alle hørt vitsen: But these Fockers were Messerschmitts..

Tror ikke det spilte så stor rolle for de som var der.

Skriv svar