Virgin Galactic's raketplan havererar

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Virgin Galactic's raketplan havererar

Inlägg av varjag » 1 november 2014, 22:04

Richard Branson's planer på ''rymdflygning'' med turister - torde vara död - :roll:

Efter separering från moderflygplanet - exploderade SpaceShipTwo.....
exploderade efter separation.jpg
exploderade efter separation.jpg (16.63 KiB) Visad 2656 gånger
http://www.theguardian.com/science/2014 ... ash-mojave

Varjag

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Virgin Galactic's raketplan havererar

Inlägg av Varulv » 2 november 2014, 17:12

En tragisk begivenhet som egentlig viste at man tok et sjansespill fordi man valgt å sende opp et bemannet rakettfly som kunne styres automatisk for testing av et nytt rakettdrivstoff. I en årrekke hadde det vært tekniske problemer spesielt i forbindelse med rakettdrivstoff, og lange forsinkninger som gjør det tvilsomt om hele konseptet om sivil passasjerfrakt i suborbital flygning med rakettfly.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Virg ... ctic_crash

Det vil ta lang tid før man har en konklusjon om årsaken bak eksplosjonen som ødela rakettflyet, men mye tyder på at det er selve rakettdrivstoffet - og kanskje altfor stor dristighet, man hadde skiftet om fra det eldre som ikke kunne ha lenge utbrenning, til et nytt så sent som i mai 2014. HTPB-drivstoffet hadde vist seg pålitelig, men kunne ikke brennes ut ("firing" på engelsk) i mer enn tjue sekunder og dermed var utilstrekkelig for det tyngre SpaceShipTwo underveis mot maks. høyde. Dermed blir et nytt drivstoff i fast form tatt i bruk i håp om bedre prestasjoner og større høyde. Det var gjennomført en rekke bakketest på den nye motoren som skal ha utbrenning på 60 sekunder eller mer. Da den nye rakettmotoren monteres inn i flyskroget, ble det omkonstruert for å ha ekstra drivstofftank med metan og helium. (wikipedia)

http://edition.cnn.com/2014/11/02/us/sp ... -incident/

Til tross for alle sikkerhetsprosedyrer som hadde vært brukt, vist det seg at hybridrakettmotorteknologien ikke er fritt for alvorlige ulemper som sett så tidlig som i 2007 da en rakettmotor eksplodert i en bakketest og drepte tre menn. Ulempene og advarslene hadde fulgt til valget om å skifte om til et nytt rakettdrivstoff i mai 2014, men uten å løse de grunnleggende problemer med bruk av N20 eller dinitrogenoksid på norsk ("nitrous oxide" på engelsk), fordi ved utbrenning vil det oppstå et voldsomt press som kan ødelegge rakettmotoren uten å eksplodere om man ikke klarte å kontrollere prosessen. Materialtretthet vil oppstå, temperaturen vil da bli for mye for de sårbare deler av motorseksjonen. Dermed vil det oppsto eksplosjon.

Bildene viser ikke en voldsom eksplosjon, mere en spontanutløsning av rakettdrivstoffet som hadde "sprukket ut". Bitene etter flyet viser ikke annet enn strukturelle kollaps og minimale brannskader.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/romfa ... /23327204/

Ingeniørene bak rakettmotoren skal ha stilt seg tvilende ifølge Tom Bower som sto bak boken "Branson Behind the Mask".

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Virgin Galactic's raketplan havererar

Inlägg av Varulv » 6 november 2014, 19:36

Det har vist seg i nyere undersøkelser av vrakrestene at det aktuelt ikke hendt en eksplosjon, både rakettmotoren og drivstofftank var aktuelt intakt - ikke lite imponerende med tanke på omstendighetene - men et strukturelt kollaps som kanskje skyldes overbelastende krefter som var utløst under de ekstreme forholdene da vingekonfigurasjonen uventet var blitt endret idet vingene begynte å svinge oppover. Noe som er svært farefullt under rakettdrift idet man skulle oppnå høyere hastighet. Denne oppdagelsen forandret meget, for det er åpenbart noe annet enn det som hadde vært iøynefallende på de fleste i begynnelsen. Piloten som ble drept, var rammet med den ene løsrevede vingeseksjonen. Den andre piloten som overlevd, kom i historiens bøker som den første som overlevd et romskipskrasj på omtrent 50,000 fot - høyere enn med vanlige fly. Ekspertene mente Peter Siebold i livet på sykehuset er et mirakel i seg selv. (wikipedia).

Det virker som at prosjektet allikevel har gode fremtidsmuligheter, tatt i betraktning de siste nyhetene fra krasjulykken.

Skriv svar