Världens svåraste flygolycka

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Världens svåraste flygolycka

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2014, 10:44

Jag har forskat lite grann om den där flygolyckan och cockpitsamtalen i båda planen finns på internet. Sedan hände också en annan olycka på Teneriffa när det bara fanns Los Rodeos-flygplatsen på ön. Det var ett plan som flög in i ett berg.
Världens svåraste flygolycka inträffade på Los Rodeos-flygplatsen på norra Teneriffa den 27 mars 1977 och som krävde nästan 600 människors liv. På den tiden tog denna flygplats endast emot mindre passageraplan och inga jumbojet, den södra flygplatsen på ön var då inte byggd. Det var ett KLM-plan och PanAm-plan som krockade med varandra och båda var på väg till Gran Canaria. Precis innan landningen så inträffade en explosion inne på flygplatsen på Gran Canaria och all trafik leddes om till Teneriffa. På den tiden huserade en terroristorganisation på Kanarieöarna och deras syfte med bombningen var att störa trafiken och inte att det skulle kräva dödsoffer. Denna organisation ville göra Kanarieöarna fritt från Spanien.
Strax innan olyckan hade KLM infört max antal flygtimmar och om detta överskrids så skulle besättningen få betala en viss ersättning till de passagerare som flög med planet när deadline var nådd. Vid det där fallet skulle besättningen få betala de 300 passagerarna som skulle hem från Gran Canaria om planet blev försenat. KLM-planet var strax innan landningen på Gran Canaria redan lite försenad och nu skulle det bli ännu mera försening.
Lite grann om respektive flygkapterna.
"Jakob" van Zanten (han kallades för Jakob, hade ett betydligt längre förnamn), var då drygt 50 år och hade flugit i drygt 30 år varav 28 år som pilot hos KLM. Han var känd som den leende piloten sedan han hade hamnat som annons i bolagets flygtidning och den där dagen var han på dåligt humör. Han var också bolagets första instruktör på den flygplanstypen som var inblandat i olyckan och hade tillbringat i drygt ett halvår med nyblivna piloter i en simulator.
Victor Grubbs var flygkapten på PanAm-planet och var några år äldre, han var en i mängden och hade börjat som krigsflygare under andra världskriget.
Man skall notera att Los Rodeos-flygplatsen ligger mellan två berg och det är oftast dimmigt på flygplatsen. KLM-planet landade drygt 15-20 minuter före det amerikanska planet. För att vinna tid på Gran Canaria beordrade van Zanten full tank så det skulle räcka tillbaka till Amsterdam. Under denna tid fick de holländska passagerarna gå av planet och in i den redan då fullsatta terminalen. Då passade även två holländska barn att smita iväg på upptäcksfärd på flygplatsen och troligen upptäckte deras föräldrar att de var borta i samband med själva utropet att det var dags att gå tillbaka till planet.
När barnen väl har påträffats så var KLM-planet redan då kraftigt försenat. En allt tätare dimma började att sprida ut sig på flygplatsen och samtidigt ville flygledningen få bort de flyg som skulle till Gran Canaria. Det beslutades att planen skulle göra en s k backtrack p g a antalet flygplan på flygplatsen så landningsbanan skulle dels användas som taxeringsbana och dels som start. KLM-planet gick iväg först, PanAm-planet skulle följa efter och sedan gå av själva landningsbanan för att släppa förbi KLM-planet.
Flygkaptenen van Zanten vände sitt plan vid den andra änden av landningsbana och var då startklar. De bägge planen var då nos mot nos men kunde inte se vanadra p g a dimman.
Precis när PanAm-planet skulle gå in på en taxeringsbana så startade begick van Zanten ett misstag. Han drog då fram startreglaget och andrapiloten var då tveksam.
Det som hände i KLM-planet då är intressant att återge.
När van Zanten skulle starta planet så var andrepiloten tveksam.
Andrepiloten sade då; Vänta ett tag, vi har inte fått klartecken ännu.
Van Zanten svarade då att han visste om det och bad då andrepiloten att ta kontakt med flygledaren.
Han gjorde det och berättade det för van Zanten.
Då sade KLM-kaptenen; "Vi åker".
Efter några sekunder (tidsspannet är nu sekunder) sade någon (troligen flygingenjören), inget klartecken från PANam-planet och som van Zanten inte ville känna sig vid. Ett par sekunder senare upptäckte van Zanten sitt misstag och försökte då lyfta planet.
KLM-planet slet bort hela taket på PanAm-planet och exploderade sedan i lågor.
Ett sextiotal hann ut från det amerikanska planet innan det också exploderade, ingen överlevde i KLM-planet.

Wikipediaartiklar om olyckan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Veld ... van_Zanten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolycka ... _Teneriffa

Filmen "Crash of the century" som är byggd på vittnesuppgifter och inspelat material och ingen svensk översättning i denna utgåva.

Stefan


FredH
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av FredH » 5 januari 2014, 11:25

Nu vet jag inte riktigt vad du vill med ditt inlägg. Dock ligger olyckan på Teneriffa till grund för starten på den moderna CRM utbildningen. Vilket sedan utvecklats och spritt sig till andra branscher.

Det var ett tag sedan jag själv körde dessa utbildningar, men jag har för mig att om det är andre piloten eller flygingenjören som tveksamt ifrågasätter van Zantens startbeslut med en tvekande motfråga. "Is he not clear then?"

Förutom de bakomliggande påverkningarna, förseningen, divergerandet till annan flygplats, ekonomiska aspekter och dimma så är det två delar som denna olycka tydligt visar på.
1. Dels att det behöver finnas en bra mix mellan assertiveness och authority mellan de som utför arbetet i cockpit.
2. Att alla ifrågasättande ska utföras på ett adekvat sätt, Challenge and response som det bygger på.

Sedan, finns det så klart ytterst mycket annat att fundera på.

En intressant anekdot till denna olyckan är det ryckte som cirkulerar att när KLM fick första beskeden om olyckan, ringde till van Zanten och ville att han skulle ta sig ned till Teneriffa för att vara deras respresentant. Innan de fattade att det var han som var inblandad.
Om den historien är sann eller inte, har jag ingen aning om.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2014, 16:14

Nu vet jag inte riktigt vad du vill med ditt inlägg.
Jag ville bara skriva om det eftersom det är liten del av flyghistorien och mitt syfte var att dels skulle vara informativ, dels att det skulle vara fritt för diskussioner.
Att alla ifrågasättande ska utföras på ett adekvat sätt, Challenge and response som det bygger på.
Van Zanten var på lite dåligt humör den dagen och speciellt efter att planet var tvunget att gå ner på Teneriffa. Både andrepiloten och flygingenjören var tveksamma till tankningen på Teneriffa medan van Zanten sade i den stilen att "det är jag som är kaptenen och det är jag som ta alla besluten".

Om inte reaktionen mottycker det så ville jag berika med en händelse inom det civila flyget också. :P

Stefan

FredH
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av FredH » 5 januari 2014, 20:24

Får be om ursäkt för min kommentar, var inte min mening att vara dryg.

Det var en ganska stor obalans mellan besättningen i cockpit ombord på KLM planet. Van Zanten hade en extremt hög auktoritet, de andra i cockpit klarade inte direkt att möta det med en bestämdhet och säkerhet i sina uttalanden och ageranden. Därav min kommentar om assertivness och authority.

Det är ju t.ex. en av anledninganra att man nu mera anser att det är de underordnade som ska göra jobbet, köra, så är det enklare för kaptenen, den överordnade att ifrågasätta besluten. Tvärtom uppstår rätt lätt situationer som vid Teneriffa, att underlydande inte vågar ifrågasätta ett beslut på rätt sätt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2014, 16:13

FredH skrev:Får be om ursäkt för min kommentar, var inte min mening att vara dryg.

Det var en ganska stor obalans mellan besättningen i cockpit ombord på KLM planet. Van Zanten hade en extremt hög auktoritet, de andra i cockpit klarade inte direkt att möta det med en bestämdhet och säkerhet i sina uttalanden och ageranden. Därav min kommentar om assertivness och authority.

Det är ju t.ex. en av anledninganra att man nu mera anser att det är de underordnade som ska göra jobbet, köra, så är det enklare för kaptenen, den överordnade att ifrågasätta besluten. Tvärtom uppstår rätt lätt situationer som vid Teneriffa, att underlydande inte vågar ifrågasätta ett beslut på rätt sätt.
Spolar man fram filmen 32:10 in i filmen så är det en klassisk episod om en viss ifrågasättning anser iallafall jag. Både andrepiloten och flygingenjören ifrågasatte van Zantens beslut att tanka planet. Kaptenen sade då om det är kö i Las Palmas så är det inte så mycket kö på Los Rodeos-flygplatsen. Det var så som han resonerade tyckte jag och när han sade "jag tar besluten", lät det nästan som att de andra skulle hålla käft. Jag antar att det var det som van Zanten förstod att hans plan skulle bli en brinnande bomb när han upptäckte PanAm-planet och försökte lyfta över den.
Det är bra med ursäkter :D och jag tog inte illa vid när du ifrågasatte mitt initialinlägg.

Stefan

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av hilbert » 9 juli 2014, 12:20

Olyckan på Teneriffa blev ett slagträ i kärnkraftsdebatten vill jag minnas.
Det var någon oförsiktig debattör som hade sagt, att risken för en stor kärnkraftsolycka var lika liten
som att två jumbojet skulle kollidera.
Sedan kan man ju räkna ut resten...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2014, 09:09

hilbert skrev:Olyckan på Teneriffa blev ett slagträ i kärnkraftsdebatten vill jag minnas.
Det var någon oförsiktig debattör som hade sagt, att risken för en stor kärnkraftsolycka var lika liten
som att två jumbojet skulle kollidera.
Sedan kan man ju räkna ut resten...
Det var nog ett utmärkt exempel på att beskriva hur en kärnkraftolycka skulle gå till, jämföra det med en kollision mellan två jumbojet.........Men jag har lite svårt att förstå att det skulle vara relaterat till världens svåraste flygolycka.

Stefan

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av hilbert » 13 juli 2014, 12:29

Det var nog ett utmärkt exempel på att beskriva hur en kärnkraftolycka skulle gå till, jämföra det med en kollision mellan två jumbojet.........Men jag har lite svårt att förstå att det skulle vara relaterat till världens svåraste flygolycka.
Det var två flygplan som kolliderade , varav i alla fall en var en jumbojet, det var ju det som var så osannolikt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2014, 07:05

Jag vet inte, enligt dokumentären här ovan så var det två jumbojet, men PAN-AM-planet hade fler passagerare än KLM-planet.

Stefan

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av hilbert » 14 juli 2014, 11:11

Jag vet inte, enligt dokumentären här ovan så var det två jumbojet, men PAN-AM-planet hade fler passagerare än KLM-planet.
När man då sade att det var lika troligt som att två jumbojet skulle kollidera, så menade man egentligen att det var omöjligt.
När det så inträffade, så menade kärnkraftsmotståndarna, att då kan även en svår kärnkraftsolycka inträffa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Världens svåraste flygolycka

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juli 2014, 08:07

Det var någonting som har klickade till inne hos mig om jag kanske minns det där med kärnkraftmotståndet, när de tog likheter med flygolyckan.

Någonting annat som jag kom!!!

Medan det holländska planet tankade så fick passagerarna gå av planet och in i terminalen. då passade två holländska barn på att smita iväg och jag har för mig att jag såg bilden på dem i en speciell tidning när jag väntade på min morsa i klippningssalongen som tioåring omkring 1980.

Stefan

Skriv svar