Australien och Draken

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Australien och Draken

Inlägg av Walsh » 11 december 2013, 20:54

Detta var mer än vad jag visste, tydligen utvärderade en delegation från RAAF J35B i Linköping några gråkalla februaridagar 1960. Läs från sidan 74 och framåt.

http://recordsearch.naa.gov.au/scripts/ ... p?B=199194

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Australien och Draken

Inlägg av kblomster » 12 december 2013, 00:42

Ytterst intressant läsning, tack för den länken!

På sidan 102 hävdar den australiensiske testpiloten att J 35B kan gå igenom ljudvallen i planflykt utan att använda EBK:n! Kan detta stämma? Jag kanske har missuppfattat något men jag trodde inte detta blev möjligt förräns på långt senare flygplan.

Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Australien och Draken

Inlägg av Walsh » 12 december 2013, 19:53

kblomster skrev:Ytterst intressant läsning, tack för den länken!

På sidan 102 hävdar den australiensiske testpiloten att J 35B kan gå igenom ljudvallen i planflykt utan att använda EBK:n! Kan detta stämma? Jag kanske har missuppfattat något men jag trodde inte detta blev möjligt förräns på långt senare flygplan.
Det skulle jag nog kunna tro stämmer. Har för mig att någon av prototyperna gick genom ljudvallen redan 1955 och om jag inte minns fel hade de ingen EBK? Har intervjuat en del gamla Drakenförare och samtliga har intygat hur fruktansvärt snabb Fpl 35 var så länge man flög rakt fram, även på låg höjd. Nu flög de alla iofs varianter med den ännu starkare RM6C-motorn men att gå genom ljudvallen med tänd EBK gick väldigt lätt, även på snuslägsta, och man fick vara mycket försiktig för att inte "banga" på fel ställe när EBK:n var tänd. En förare berättade hur han i en S35C från F11 låg på trädtoppshöjd med fyra fälltankar i M1,2! Så för mig låter det sannolikt att man med sådana prestanda på lite höjd skulle kunna gå överljud utan EBK.

Rätt häftigt egentligen, supercruise redan 1960....

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Australien och Draken

Inlägg av Solkungen » 13 december 2013, 05:59

Finns lite wikipediadiskussion här om ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3ASupercruise
Draken finns med där men diskussionen handlar om teknik och definitioner om vad supercruise egentligen är och huruvida de ska vara med på listan eller inte. Men kan draken superkryssa på 100m i mach 1,2 med last hör den utan tvivel hemma där.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Australien och Draken

Inlägg av frodeh » 13 december 2013, 08:47

Jeg så en Draken under et flyoppvisning her i Norge da jeg var liten gutt og har alltid likt den siden.
Jeg skulle ønske at testpiloten der var mer spesifikk, ettersom han sier "reach supersonic" hvilket ikke forteller om han faktisk gikk inn i det supersoniske regimet. Jeg har lest om flere fly som må ha etterbrenner gjennom selve lydmuren og deretter kan gå ned litt på gassen og likevel akselerere et lite stykke inn i supersoniske hastigheter. Uansett var Draken et fantastisk stykke teknologihistorie i min bok.

(Men for å skille litt mellom snørr og bart her så er det vel ikke snakk om at den når 1,2 mach i 100m høyde uten etterbrenner? )

Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Australien och Draken

Inlägg av Walsh » 13 december 2013, 09:24

frodeh skrev:Jeg så en Draken under et flyoppvisning her i Norge da jeg var liten gutt og har alltid likt den siden.
Jeg skulle ønske at testpiloten der var mer spesifikk, ettersom han sier "reach supersonic" hvilket ikke forteller om han faktisk gikk inn i det supersoniske regimet. Jeg har lest om flere fly som må ha etterbrenner gjennom selve lydmuren og deretter kan gå ned litt på gassen og likevel akselerere et lite stykke inn i supersoniske hastigheter. Uansett var Draken et fantastisk stykke teknologihistorie i min bok.

(Men for å skille litt mellom snørr og bart her så er det vel ikke snakk om at den når 1,2 mach i 100m høyde uten etterbrenner? )
Nej självfallet inte, M1,2 på lägsta är med full EBK och med RM6C-motorn (Dvs 1,3 ton mer dragkraft än vad J35B hade).

Har dock fortfarande för mig att första överljudsflygningen var utan EBK

Kan dock inte hitta det bekräftat efter en kortare sökning hittar bara:

"35-1 röd U flög 25 oktober 1955 och passerade ljudvallen, Mach 1 den 26 januari 1956 utan besvär"

35-2 hade iaf EBK. Någon som kan bringa klarhet i detta? Annars får jag ringa någon gammal 35-förare och fråga.....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Australien och Draken

Inlägg av Hans » 13 december 2013, 10:06

Walsh skrev:Annars får jag ringa någon gammal 35-förare och fråga.....

Gärna.

Annars behöver föraren inte vara så gammal, de flyger fortfarande t.ex. här: http://www.ntps.edu/about-ntps/ntps-vid ... -in-flight

Airworthy
J35D N35350 former Swedish Air Force Fv35350 at McCellan Air Park, California.
J35F N543J former Swedish Air Force Fv35543 at McCellan Air Park, California.
RF-35 N217FR former Royal Danish Air Force AR-117, operated by Flight Research based at Mojave, California.
TF-35 N119XD former Royal Danish Air Force AR-119, operated by Vortex Inc.
TF-35 N166TP former Royal Danish Air Force AT-151 operated by the National Test Pilot School, Mojave, California.
TF-35 N167TP former Royal Danish Air Force AT-153 operated by the National Test Pilot School, Mojave, California.
TF-35 N168TP former Royal Danish Air Force AT-154 operated by the National Test Pilot School, Mojave, California.
TF-35 N169TP former Royal Danish Air Force AT-157 operated by the National Test Pilot School, Mojave, California.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Australien och Draken

Inlägg av Urban » 13 december 2013, 12:51

I boken Draken av Bo Widfeldt anges på sidan 33 att 35-1 röd U flög i hastigheten M 1,0 i planflykt den 26 januari 1956 vilket var första gången man passerade ljudvallen i planflykt. Tydligen var motorn en av de engelsk-tillverkade RR Mk.43 utan EBK som anlände under hösten 1955 och som omgående monterades i 35-1 och då ersatte den SFA-tillverkade RR Avon Mk.21 (RM 5A) som även den saknade EBK.

Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Australien och Draken

Inlägg av Walsh » 18 december 2013, 16:04

Nu har jag dessutom fått bekräftat av en av de som flög 35-systemet att man kunde flyga överljud utan EBK. Speciellt om man som Frodeh säger stötte sig igenom ljudvallen med EBK var det tämligen enkelt att hålla överljud på grundmotor, och det gick även på relativt låg höjd, han kom inte ihåg exakt men "en bra bit under 5000 meter, vilket vanligtvis var gränsen för att flyga överljud över hav". Att komma upp i överljud på grundmotor utan EBK-stöt var svårare men gick, det var då företrädelsevis på höjder över 10 000 meter.

Ovanstående klarar kanske inte dagens definition av Supercruise (vilken tenderar att ändras beroende på vem du frågar), men på tiden det begav sig var det i mina ögon oerhört imponerande.

Skriv svar