Bangkoks flygvapenmuseum
-
- Medlem
Bangkoks flygvapenmuseum
Om ni, som många nuförtiden, åker till Thailand, så missa inte Bangkoks flygvapenmuseum.
Det är svårt att hitta dit, men om ni gör det så är det mödan värt.
Själv fick jag hjälp av en tjej på svenska ambassaden när jag var där för att förnya mitt pass. När jag frågade som stack hon iväg till en dator och kom snart fram med en karta och vägbeskrivning på thailändska som jag bara behövde visa för en taxichaffis. Ibland har man nytta av ambassaden
Inte som Flygvapenmuseét i Linköping, som mest ser ut som en konstutställning. Här står planen i flera hangarer och man kan gå runt och se dom från alla vinklar.
När jag var där som en av dom få som hittat dit så kom en söt tjej i flygvapnets uniform fram och frågade om jag ville ha guidning. Inte för att jag behövde det, men vem kunde säga nej?
Det enda med svenskt ursprung var en Bofors 40 mm akan m/36. Men en massa intressanta flygplan.
Min guide nedan.
Det är svårt att hitta dit, men om ni gör det så är det mödan värt.
Själv fick jag hjälp av en tjej på svenska ambassaden när jag var där för att förnya mitt pass. När jag frågade som stack hon iväg till en dator och kom snart fram med en karta och vägbeskrivning på thailändska som jag bara behövde visa för en taxichaffis. Ibland har man nytta av ambassaden
Inte som Flygvapenmuseét i Linköping, som mest ser ut som en konstutställning. Här står planen i flera hangarer och man kan gå runt och se dom från alla vinklar.
När jag var där som en av dom få som hittat dit så kom en söt tjej i flygvapnets uniform fram och frågade om jag ville ha guidning. Inte för att jag behövde det, men vem kunde säga nej?
Det enda med svenskt ursprung var en Bofors 40 mm akan m/36. Men en massa intressanta flygplan.
Min guide nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nulli Secundus
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Bangkoks flygvapenmuseum
Tack för aptitretaren, du har inte fler bilder?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Av guiden?Hans skrev:Tack för aptitretaren, du har inte fler bilder?
MVH
Hans
/CvD
-
- Medlem
Från museumet ja. Ca 70 stycken.
Av min guide. Ja. Se nedan. Men en behåller jag för mig själv
Av min guide. Ja. Se nedan. Men en behåller jag för mig själv
Senast redigerad av 1 sgt_jim, redigerad totalt 29 gånger.
Nulli Secundus
-
- Medlem
Nulli Secundus
-
- Medlem
En till.
Nulli Secundus
-
- Medlem
Ytterligare en.
Senast redigerad av 1 sgt_jim, redigerad totalt 30 gånger.
Nulli Secundus
-
- Medlem
Min guide,
Nulli Secundus
-
Håll klaffen snuskgubbe.CvD skrev:Av guiden?Hans skrev:Tack för aptitretaren, du har inte fler bilder?
MVH
Hans
/CvD
Varför visar karln bilder på flygmaskiner?
Sorry, internt skämt.
Mer tack. Om jag kommer dit igen vill jag jag gärna veta om det är värt att åka dit.
MVH
Hans
-
- Medlem
Det är absolut värt att åka dit. Men det är svårt att hitta. Finns inte på GPS, inte ens i den senaste versionen av Thailand. Trots att jag hade en karta och vägbeskrivning på thailändska så körde taxichaffisen fel. Vi blev stoppade av en MP när han försökte åka den närmaste vägen, igenom ett militärt skyddsområde. Han fick köra en lång omväg för att komma till museumet.
Så, om ni är i Bangkok och föraren inte vill slå på taxametern, så gör upp om priset INNAN ni säter er i taxin. Annars kan det kosta skjortan. Och halva brallan.
Så, om ni är i Bangkok och föraren inte vill slå på taxametern, så gör upp om priset INNAN ni säter er i taxin. Annars kan det kosta skjortan. Och halva brallan.
Nulli Secundus
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Väldigt intressant - tack ska du ha!
Har varit på en mängd flygmuseum, men aldrig förd...och förförd...av så'n kvinnlig fägring !
http://www.rtaf.mi.th/museum/MUS-HIST-2.HTM
Vänligen
Hans K
Har varit på en mängd flygmuseum, men aldrig förd...och förförd...av så'n kvinnlig fägring !
http://www.rtaf.mi.th/museum/MUS-HIST-2.HTM
Vänligen
Hans K
-
- Medlem
Bra att du la in länken. Skulle ha tänkt på det själv.
Tack.
Tack.
Nulli Secundus
-
- Redaktör emeritus
Kan tänka mig att det i de framtida samlingarna blir ändring på den biten, i alla fall en Gripen kommer nog fogas till dessa efter dess aktiva tjänst avslutats.sgt_jim skrev: (...)
-
- Redaktör emeritus
Flygplanen är uppifrån och ned:
F-5 Tiger II, Mustang, Douglas A-1 Skyraider (typen flögs ej av Kungl. thailändska flygvapnet och är troligen ett sydvietnamesiskt exemplar flyktat 1975) samt Grumman F8F-1 Bearcat.
F-5 Tiger II, Mustang, Douglas A-1 Skyraider (typen flögs ej av Kungl. thailändska flygvapnet och är troligen ett sydvietnamesiskt exemplar flyktat 1975) samt Grumman F8F-1 Bearcat.
-
Jag får nu anledning till att leta reda på mina bilder från Moron.sveahk skrev:
Hans K
viewtopic.php?f=6&t=41768&p=638439&hilit=Moron#p638439
MVH
Hans