Hawker Hunter

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hawker Hunter

Inlägg av tyskaorden » 16 april 2014, 11:35

I krigen mellan Arabstaterna och Israel kom också Hunter att medverka. Det kungl. Jordanska flygvapnets Hunter gjorde en kort insats då huvuddelen förstördes på marken, i den inledande israeliska flygattacken under Sexdagarskriget 1967. De ersattes efter kriget av Storbritannien och Saudiarabien. Mot slutet av kriget kom dock jordanska piloter som flög irakiska Hunter att skjuta ned en israelisk Mirage IIICJ och två dito Vautour under en attack mot basen H3. År 1975 togs den jordanska Hunter-epoken slut då man donerade de kvarvarande 31 exemplaren till Oman. Tidigare hade man förgäves försökt sälja dem till Rhodesia och Honduras.

Irakiska flygvapnet som i början av 1960-talet köpt ett antal Hunter, kom att medverka i Sexdagarskriget och det därpå följande Utnötningskriget. Under det senare flög man främst från baser i Egypten och Syrien. En pakistansk "utbytespilot" kapten Saiful Azam som var baserad vid den irakiska Hunter-enheten på basen H3, sköt med sin Hunter ned två israeliska jetflyplan bl.a. en Mirage IIIC.
Under denna period kom det irakiska flygvapnet att främst utrustas med sovjetiska flygplan, men även under Yom Kippur-kriget 1973 sände Irak 12 Hunter till Egypten. Endast en överlevde kriget och det kan antas att de irakiska Hunter operationerna avslutades ungefär vid denna tid. Då man förutom Mirage F1 som levererades i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet flög sovjetiska flygplan.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hawker Hunter

Inlägg av tyskaorden » 2 maj 2014, 20:32

Sultanen av Omans flygvapen (nu Kungl. omanska flygvapnet) bildades i mars 1959 med brittisk personal och brittiska flygplan. Revolten i provinsen Dhofar medförde att man expanderade kraftigt i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. År 1974 beställdes 32 Hawker Hunter vilka fördelade sig på modellerna FGA.73/73A/73B, FR.10 och T.66. De gjorde tjänst fram till 1993-94 då de ersattes av fyra BAe Hawk Mk 103 (tvåsitsiga jaktskolflygplan) och 12 ensitsiga BAe Hawk Mk 203.

Fyra andra länder på Arabiska halvön flög också Hawker Hunter Abu Dhabi (som under en tid hade ett eget litet flygvapen, nu del av Förenade arabemiratens flygvapen), Kuwait, Qatar och Saudiarabien.

Abu Dhabi hade sju fd RAF Hunter som uppgraderades till FGA. Mk. 76 (FGA. Mk. 9 version för Abu Dhabi). De levererades mellan mars 1970 och januari 1971. Alla dessa såldes senare till Somalia. Vidare hade man tre FR Mk.76A levererade i januari 1971, ett av dessa kraschade 1971 och avskrevs. Under maj 1971 mottog Abu Dhabi också två fd. holländska T. Mk.7 under beteckningen T. Mk.77.

Kuwait mottog mellan februari 1965 och februari 1966 fyra fd. belgiska Hunter F Mk. 6 av Hawker Siddeley uppgraderade till FGA. Mk. 9 (Kuwaits variant med beteckningen FGA Mk. 57). Av dessa är två bevarade idag en som "Gate Guard" vid Kuwaits internationella flygplats och en på Kuwaits flygmuseum. 1967 levererades två fd RAF Mk. 6 uppgraderade till FGA. Mk. 57. 1965 levererades också två fd. belgiska F Mk. 6 ombyggda till skolversionen T. Mk. 67. Dessa följdes av ytterligare två fd nederländska och en fd RAF F Mk. 6 ombyggda till T. Mk 67 som levererades i maj 1969. 1978 överfördes två T. Mk 67 till Oman.

Qatar beställde 1969 totalt fyra Hunter tre i jaktbombarversion med beteckningen FGA. 78 och en skolversion T. 79. Den första två QA 12 och QA 13 (detta var T. 79:an) levererades till Doha 8 december 1971. De övriga två QA 10 och QA 11 anlände 20 december 1971. Under leveransflygningen från Storbritannien gjordes ett övernattningsstopp på Luqa, Malta (då fortfarande en RAF-bas). Qatar brukade sina Hunter fram till 1982. QA 11 avskrevs från aktiv tjänst 1977, men gör till denna dag tjänst som brandbekämpningsutbildningsföremål.

Bild
En av Qatars Hawker Hunter. Bild från http://www.hawkerhunter.com/9722/

1966 köpte Saudiarabien fyra fd RAF F Mk. 6 som nu fick beteckningen F Mk. 60. Dessa levererades i maj 1966 till 6. divisionen på basen Khamis Mushayt. Vid denna tid rasade ett inbördeskrig i Jemen där Egypten hade sänt en stor expeditionsstyrka för att stödja den ena sidan. Saudiarabien stödde den andra sidan och vid ett flertal till fällen gick 6. divisionen till väders för att försöka genskjuta egyptiska Il-28 bombflygplan med sin Mig-21 eskort. Man lyckades inte med detta, en Hunter gick dock förlorad under 1967. Orsaken är okänd möjligen kan den blivit nedskjuten av egyptierna. De kvarvarande tre saudiska Hunter donerades 1968 till Jordanien som ersättning för de Hunter det israeliska flygvapnet skjutit ned.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hawker Hunter

Inlägg av tyskaorden » 3 maj 2014, 15:23

Åter till Europa där vi har ytterligare tre länder som flög Hunter. Först har vi Danmark som efter Sverige var det första land utanför Storbritannien att köpa Hunter. 1954 beställde man 30 stycken F Mk. 4 som fick beteckningen Mk 51. Dessa levererades mellan 15 december 1955 och 18 augusti 1956. Vidare beställdes två tvåsitsiga skolflygplan med beteckningen T Mk 53, vilka levererades 1958. Alla danska Hunter flögs av Eskadrille 724 i Aalborg. De var i tjänst fram till 1974. Under 1975-76 köptes ett antal av dessa av Hawkers för uppgradering och vidareförsäljning.

Fokker i Nederländerna och Avions Fairey i Belgien kom att licenstillverka Hunter för respektive länders flygvapen. Fokker byggde 96 st F Mk.4 vilka togs i tjänst under 1955. En division Hunter från Kungl. Nederländska flygvapnet var baserad på den Nederländska delen av Nya Guinea. Avions Fairey tillverkade 112 exemplar för Belgiska flygvapnet. Belgarnas F. Mk. 4 blev i mitten av 1960-talet ersatta av F-104G Starfighter.

Licenstillverkningen fortsatte med F. Mk.6 av vilka Fokker byggde 93 mellan 1956-58. De flögs av det Kungl. nederländska flygvapnet fram till 1963. 47 av dessa köptes av Hawker för vidareförsäljning. Avions Fairey byggde 144 stycken F Mk.6 mellan 1956-58. Hawker köpte 96 av dessa mellan 1962-66 för vidare försäljning.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hawker Hunter

Inlägg av tyskaorden » 3 maj 2014, 15:37

I Afrika fanns förutom Rhodesia/Zimbabwe ytterligare en Hunteroperatör nämligen Kenya. 1974 beställde landet fyra jaktbombarmodeller med beteckningen FGA Mk. 80 samt två skolflygplan T Mk.81. Slutleverans av dessa skedde under 1975. Under början av 1980-talet ersattes dessa i Kenya av F-5E/F Tiger II. Kenya donerade då sina Hunter till Zimbawe.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hawker Hunter

Inlägg av tyskaorden » 4 maj 2014, 13:38

Hunter kom också att säljas till Chile och Peru. En planerad försäljning till Kuba stoppades dock av USA.

Chile kom att köpa 28 FGA Mk. 71, sex FR Mk. 71A samt sju tvåsitsiga T Mk. 72. De första 15 levererades mellan september 1966 och juni 1968. Ytterligare ni levererades december 1970-sep 1971 och de avslutande fyra mellan september 1973 och januari 1974. T.Mk. 72:orna levererades tre stycken augusti 1967-januari 1968, tre 1970-71 samt ett exemplar under 1974. Under militärkuppen kom några att delta i bombningen av presidentpalatset. De drabbades också av det vapenembargo britterna införde som kraftigt reducerade deras användbarhet. Chiles stöd under Falklandskriget medförde dock att sanktionerna lättade och man fick exempelvis 10 fd. RAF FGA 9 att använda som reservdelar. Under 1983 uppgraderades också de chilenska Hunter till Aquilastatus. De kom att brukas fram till 1995.

Peru köpte 1955 16 stycken fd RAF F Mk. 4 som uppgraderades till F Mk. 52 före leverans. 1960 tillkom en tvåsitsig T Mk. 62. Fröst flög de i jaktrollen vid 14. jaktdivisionen i Lima-Tambo. I slutet av 1960-talet ersattes de i jaktrollen av Mirage 5P, Perus Hunter flyttades då till 12. divisionen där de flög som jaktbombare fram till 1976. De ersattes då av sovjetiska Su-22 Fitter.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hawker Hunter

Inlägg av tyskaorden » 4 maj 2014, 13:54

Hur var det då med Kubas planerade köp av Hunter? jo det hade tydligen gått så långt att man 1959 hade 17 stycken färdiga för leverans. Historien går tillbaka till de 17 Hawker Sea Fury som levererats till Kubas flygvapen före Revolutionen. Dessa propellerplan började nu falla för ålderssträcket. I Storbritannien rådde dock en brist på Sea Fury att uppgradera och sälja vidare. Samtidigt ville Castro ha jetflygplan så kontakt togs och ett förslag utarbetades där Sea Fury skulle ersättas flygplan för flygplan med Hawker Hunter.

Brittiska utrikesministeriet höll samtal med berörda och var ovilliga att ge en exportlicens. Intressant nog hade den brittiska flygstaben inga invändningar mot försäljningen. Den amerikanska regeringen som infört vapenembargo var dock starkt emot. Så till slut blev det inget av den planerade affären. Fast USA godkände dock att britterna sålde obeväpnade Westland Helikoptrar till Kuba och själv hade man sålt en C-47. Castro kom dock att få sina jetflygplan fast då i from av sovjetiska MiG.

Skriv svar