F-100 Supersabre

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7008
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

F-100 Supersabre

Inläggav tyskaorden » 19 okt 2013 09:21

I januari 1951 kom North American Aviation till USAF med ett förslag om en kraftigt modifierad F-86, kallad Sabre 45 eftersom vingarna hade en 45 graders bakåtsvepning. Flygvapnet inspekterade den modell som gjort den 7 juli 1951 och efter upp till hundra olika förändringar accepterade man den 30 november 1951 planet som F-100 (den första av de s.k. Century-flygplanen). Ett utmärkande drag för F-100 var den myckna användningen av titan till flygkroppen. Själva utseende skillde också en del från den ursprungliga F-86.

Bild
En formation F-100C i den ursprungliga metallicmålningen. Under insatsen i Vietnam skulle flygplanet att kamoflagemålas.

3 januari 1952 beställde USAF två prototyper följda i februari av 23 F-100A och i augusti av ytterligare 250 F-100A. Den 25 maj 1953 gjorde prototypen YF-100 sin första flygning. Detta var sju månader tidigare än planerat och den andra prototypen flög 14 oktober 1953 följt av den första produktions F-100A. USAF:s utvärdering visade att F-100 hade överlägsna flygegenskaper, dock var det dock inte färdigt att tas i operativ tjänst p.g.a vissa designfel som skulle åtgärdas först. Under en testflygning 12 oktober 1954 dödades North Americans chefstestpilot George Welch under en testflygning i en F-100A sedan flygplanet råkat i spinn som fick flygkroppen att överbelastas och upplösas.

Förseningen av F-84F Thundersteak programmet gjorde dock att Taktiska flygkommandot såg sig pressade att ta F-100 i tjänst fort och 27 september 1954 förklarades det första F-100A förbandet 479th Fighter Wing på George AFB, CA för operativt. Fram till 10 november hade flygplanet drabbats av sex större olyckor beroende på instabilitet och andra fel. USAF såg sig där efter tvungna att markställa F-100 för att åtgärda felen. Flygplanet förblev på marken fram till februari 1955. A-modellen visade sig dock vara ett sorgebarn och redan 1958 börjades det tas ur tjänst, en procedur som avslutades 1961. Då hade man förlorat 47 stycken flygplan i olyckor. Växande spänningar i samband med Berlinmurens byggande medförde dock att F-100A återkallades i tjänst i början av 1962, för att slutligen tas ur tjänst 1970.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7008
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: F-100 Supersabre

Inläggav tyskaorden » 19 okt 2013 10:08

TAC:s efterfrågan på en jaktbombare skulle mötas av F-100C, som först flög i mars 1954. Denna visade sig dock fortfarande ha många av de fel som drabbat F-100A och trots modifieringar hade 85 stycken förlorats i olyckor när C-modellen togs ur tjänst i juni 1970.

F-100D var tänkt som främst ett attackflygplan och utrustades med autopilot, uppgraderad avionik och från flygplan 184 förmåga att bruka roboten Sidewinder. D-modellen tog i operativ tjänst 29 september 1956, men det skulle visa sig att även denna modell var långt ifrån felfri och modifierades under hela sin livstid. Bl.a. ersattes den ursprungliga efterbrännaren av en mer avancerad hämtad från pensionerade F-102 Delta Dagger. Något som löste en hel del problem bla. med kompressorstallning.

1972 hade dock de flesta F-100 tagits ur aktiv tjänst och överförts till Flygnationalgardet där de senare kom att ersättas av F-4, A-7 och A-10. Under sin tid i USAF förlorades 889 stycken F-100 i olyckor vilket dödade 324 piloter. Trots detta dystra facit kom flygplanet att ha en viss exportframgång.

Republiken Kina (Taiwan).
Var det enda andra landet som flög A-modellen. 1958 levererades den första följd av 15 stycken året därpå och ytterligare 65 stycken år 1960. Fyra obeväpnade spanings RF-100A levererades under 1961. Ytterligare 38 stycken F-100A tidigare i amerikansk tjänst kom att levereras. Så slutligen hade Taiwan 118 F-100A och fyra RF-100A. De modifierades senare med D-modellens stjärtfena och fick kapacitet att bära Sidewinderrobotar.

Danmark.
Det kungl. danska flygvapnet inköpte 48 F-100D och 10 F-100F (vilket var en tvåsitsig skolversion). De ersatte F-84G Thunderjet och tjänstgjorde vid Esk. 725, 727 och 730. År 1970 ersattes Esk. 725:s F-100 av SAAB F-35 Draken. Fast 1974 inköptes 14 stycken TF-100F. År 1982 hade alla danska F-100 tagits ur tjänst och ersatts av F-16. Överlevande 21 F-100D och två F-100F hade då sålts till Turkiet och sex TF-100F hade sålts som målbogserare.

Frankrike.
Med början den 1 maj 1958 levererades till franska flygvapnet 100 stycken F-100 (85 F-100D och 15 F-100F). De ersattes senare av SEPECAT Jaguar. Flygande från baser i Frankrike genomförde de franska F-100 insatser i Algeriet under de sista åren av kriget där.

Bild
Fransk F-100D. Bild från Newresid på Wikipedia.

Turkiet.
Det turkiska flygvapnet erhöll från USA och Danmark omkring 206 F-100C/D/F. De var insatta under Cypernkrisen 1974.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7008
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: F-100 Supersabre

Inläggav tyskaorden » 19 okt 2013 10:35

Tidigare har nämnts att F-100 använts i strid av fransmän och turkar. Den stora stridsinsatsen var dock i Vietnam, där den första insatsen gjordes redan 1961. Den 16 april detta år detacherades sex F-100 till Don Muang i Thailand. Detta var början på en insats som avslutades först 1971. Till en början var det jakt som var F-100 huvuduppgift och man flög MiG CAP eskort åt F-105 och andra jaktbombare. Senare flög man MISTY FAC (Forward Air Controller, flygburnen eldledning), Wild Weasel (en särskild taktik för att anfalla nordvietnamesiska radaranläggnignar) samt jaktbombar/markattack.

Den första F-100 att förloras i strid var en D-modell flugen av fänrik Colin A. Clarke, som sköts ned av luftvärn 18 augusti 1964. Clarke hoppade och överlevde. Den 4 april 1965 ägde den första jetluftstriden över Vietnam rum, då F-100 under eskort för F-105 om anföll bron vid Thanh Hoa sköt ned anfallande nordvietnamesiska MiG-17. Dessförinnan hade dock de nordvietnamesiska plane lyckats skjuta ned två F-105. I dessa s.k. MiG CAP kom F-100 dock snart att ersättas av F-4C.

Bild
En F-100F tillhörande 352nd TFS/35th TFW på Phan Rangbasen, 1971.

De reguljära F-100-divisionerna komplementerades också av divisioner från Flygnationalgardet, som till skillnad från Arménationalgardet sände stridande förband till Vietnam. Under sin tid i Vietnam förlorades 242 F-100 och när flygplanets operativa insats i Vietnam avslutades 31 juli 1971 hade F-100-enheter flugit 360283 stridsuppdrag.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19935
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: F-100 Supersabre

Inläggav Hans » 21 okt 2013 08:55

En intressant detalj är att F 100 faktiskt användes för eldledning också.

Bild

http://www.buryusupsidedown.com/

Boken rekommenderas varmt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7008
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: F-100 Supersabre

Inläggav tyskaorden » 21 okt 2013 20:47

Japp jag nämnde MISTY FAC ovan, det är väl det det rör sig om. Och ja eldledning är väl det rätta namnet vet inte vad jag fick målledning ifrån. Något svengelskt kanske.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19935
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: F-100 Supersabre

Inläggav Hans » 21 okt 2013 21:12

:oops:

Jag missade det, ingen större skada skedd, nu kan ju övriga inte bomma dem.

MVH

Hans

Eken
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jan 2009 13:57

Re: F-100 Supersabre

Inläggav Eken » 22 okt 2013 10:31

På tal om flygande eldledare så var jag bara tvungen att lämna denna:

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 nov 2005 00:59
Ort: Stockholm

Re: F-100 Supersabre

Inläggav Hellbastard » 03 feb 2014 08:27

Jag försökte läsa på lite, men fattar ändå inte -- var Super-varianten verkligen en vidareutveckling av original-Sabren? Jag ser liksom inga likheter alls.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: F-100 Supersabre

Inläggav frodeh » 03 feb 2014 09:31

Prototypen tidlig i utviklingen het Sabre 45 fordi North American hadde tatt en Sabre og gitt den 45 graders vinkel på vingene, og det var dette designet som senere ble omdøpt Super Sabre. Pga fokuset på supersonisk kapasitet ble det også betydelige andre endringer, men jeg tror det er riktig å si at Super Sabre er en videreutvikling basert på Sabre.

Her kan det leses mer:
http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=114

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 nov 2005 00:59
Ort: Stockholm

Re: F-100 Supersabre

Inläggav Hellbastard » 03 feb 2014 13:29

Tack! Det låter ju i mina öron närmast som om namnet syftar på att man testade den nya vingen på en Sabre, och sen kontruerade ett nytt skrov mellan vingarna... Övergången från motor med radialkompressor till axialkompressor är ju också ganska radikal.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: F-100 Supersabre

Inläggav frodeh » 04 feb 2014 08:46

Google Books har F-100 Super Sabre at War som illustrerer prosessen:
f100.JPG

Jeg vil ikke kopiere noe høyoppløst derfra, men den høyre figuren viser den ferdig utviklede Sabre45, som slik jeg forstår det ble antatt for videreutvikling og omdøpt til Super Sabre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 nov 2005 00:59
Ort: Stockholm

Re: F-100 Supersabre

Inläggav Hellbastard » 04 feb 2014 09:06

Tackar. Jag kanske luras av det yttre, och kanske delar de båda en massa inre komponenter, men jag har fortfarande svårt att se släktskapet även om det finns där. Hunnen ser ju rakt igenom ut som en ny konstruktion.


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst