Vad ersatte DC-3an?
Vad ersatte DC-3an?
C-47 Dakota, DC-3, Tp 79, kärt barn har många namn och var lite av flygets motsvarighet till både folkabuss, lastbil och jeep uner nästan 30år 1940-1970. Men vad ersatte den? Tänker lite osökt på C-130 Hercules, men den täcker inte hela bilden, vilka fler förslag har vi?
Re: Vad ersatte DC-3an?
Man levde nog länge på de transportplan som köpts in tidigare. Exempelvis Tp83 (16st inköpta 1955 samt 2st begagnade 1962) och de användes fram till 1977 och så fanns ju delar av SAS flygplansflotta som skulle mobiliseras i händelse av krig.
Flygvapnet letade nytt transportplan i början av 60-talet och prövade den kanadensiska de Havilland Caribou (Tp55) i två år, men den ansågs för liten av Flygvapnet även om Fallskärmsjägarna ansåg det vara utmärkt för dem. Bland annat kunde den inte lasta Rb04 vilket var ett av kraven. C-130E blev vald istället och köptes i 2 exemplar 1965 och 1969 och en C-130H tillkom 1975. Man ville ha betydligt fler men kunde inte utöka antalet förrän i början av 80-talet och då blev det "bara" 5st C-130H. Har för mig att planen var att ha totalt 16st Tp84 en gång i tiden.
Så rent militära transportplan var inte en prioriterad resurs.
Flygvapnet letade nytt transportplan i början av 60-talet och prövade den kanadensiska de Havilland Caribou (Tp55) i två år, men den ansågs för liten av Flygvapnet även om Fallskärmsjägarna ansåg det vara utmärkt för dem. Bland annat kunde den inte lasta Rb04 vilket var ett av kraven. C-130E blev vald istället och köptes i 2 exemplar 1965 och 1969 och en C-130H tillkom 1975. Man ville ha betydligt fler men kunde inte utöka antalet förrän i början av 80-talet och då blev det "bara" 5st C-130H. Har för mig att planen var att ha totalt 16st Tp84 en gång i tiden.
Så rent militära transportplan var inte en prioriterad resurs.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Vad ersatte DC-3an?
Vet inte om du tänker särskilt på Sverige? Men ser vi utanför landet så finns det ju några andra exempel tyskarna ersatte ju sina med C-160 Transall (för övrigt köpte Sverige några begagnade C-47 från Västtyskland), i USA fanns ju C-119, C-123 m.m. som delvis flög samtidig med C-47. Men mestadels tycks ersättningen stavats C-130.
Frankrike ersatte sina med Nord 2501 Noratlas (som även flögs av bl.a. Luftwaffe och Portugal). Dessa ersattes i sin tur av C-160, vilka på senare tid komplementerades av C-130.
Frankrike ersatte sina med Nord 2501 Noratlas (som även flögs av bl.a. Luftwaffe och Portugal). Dessa ersattes i sin tur av C-160, vilka på senare tid komplementerades av C-130.
Re: Vad ersatte DC-3an?
Eeeeh?tyskaorden skrev:Dessa ersattes i sin tur av C-160, vilka på senare tid komplementerades av C-160.
MVH
Hans
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Vad ersatte DC-3an?
Blev lite fel med typerna där, komplementeringen skulle utgöras av Hercules alltså C-130 och inget annat.Hans skrev:Eeeeh?tyskaorden skrev:Dessa ersattes i sin tur av C-160, vilka på senare tid komplementerades av C-160.
MVH
Hans
Re: Vad ersatte DC-3an?
Att C-130 ersatte DC-3an militärat verkar ju rätt klart, men vad ersatte den civilt? Dessuton fanns det nåt plan som agerar i samma roll som DC-3an i både den civila och militära sfären?
Re: Vad ersatte DC-3an?
Boeing 707 är nog en bra kandidat som "ersättare" till DC-3. Tillverkades i stort antal både som civilt passagerarflyg och i modifierad form (KC-135, E-3 m fl) även som militärt flyg.
Re: Vad ersatte DC-3an?
Problemet var avsaknaden av tryckkabin, så alla plan med tryckkabin är mitt svar, både propeller och jet.
Re: Vad ersatte DC-3an?
Boeing 737 är nog den enda maskin som fått lika stort genomslag globalt. "Alla" bolag använder 737 på alla kontinenter.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO