Xian Y-20

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Xian Y-20

Inlägg av tyskaorden » 24 maj 2013, 13:56

Läser i senaste Flygrevyn att Kina i januari gjorde första provflygningen med jettransportflygplanet Xian Y-20. Detta är ett led i planerna på att stärka Folkets befrielsearmés flygvapens transportkapacitet (som för närvarande är i klass med ett halvstort Europeiskt lands). Inte mycket är känt om Xian Y-20 bilderna som släppts visar ett fyrmotorigt flygplan med lastramp i aktern. Storleksmässig ligger den mellan Boeing C-17 och Iljusjin Il-76. Lastkapaciteten uppges ligga på 66 ton.

Hur många Y-20 som planeras anges inte i artikeln, engelska Wikipedia anger att två prototyper hittills har byggts. Flygplanet har av kineserna getts namnet Kunpeng efter en fågel som enligt kinesisk mytologi kunde flyga tusentals kilometer utan att landa.

Wikipediaartikeln ger följande tekniska data för Y-20:
Besättning: tre (pilot, andre pilot och lastmästare).
Lastkapacitet: 66 ton.
Längd: 47 m.
Vingspan: 45-50 m.
Höjd: 15 m.
Vingarea: 330 m².
Vikt olastad: 100 000 kg.
Maximal lyftvikt: 220 000 kg.
Motorer: fyra stycken Soloviev D-30KP-2 eller WS-18, i framtiden WS-20.
Marschfart: Mach 0,75 (918 km/h).
Flygradie: 4 500 km med max last.
Flyghöjd: 13 000 m.

Till sist en bild från defense-update.com:

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Xian Y-20

Inlägg av tyskaorden » 24 maj 2013, 14:08

Kan också tilläggas att Kina har beställt ytterligare 30 stycken IL-76, vilket tar antalet i kinesisk tjänst av detta flygplan till över 50. Allt detta bevis på att Kina satsar på att bygga upp en strategisk flygtransportkapacitet.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Xian Y-20

Inlägg av frodeh » 27 maj 2013, 12:22

Det er ingen liten prestasjon å utvikle nye fly, så det er spennende med nye modeller. Men denne ser ut som en krysning av IL-76 og C-17. Ettersom Kina overlegent er det landet som har høyest hastighet på utviklingsprosjekter av denne typen, så kunne jeg ønske meg at de forsøkte med noen radikale design. Så langt er det i mine øyne mye klipp og lim fra amerikanske og russiske design - og med russiske motorer.

(Men så er det vel i høy grad mulig at kineserne har sine egne "Skunkworks" som vi aldri hører om)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Xian Y-20

Inlägg av tyskaorden » 28 maj 2013, 23:33

frodeh skrev:Det er ingen liten prestasjon å utvikle nye fly, så det er spennende med nye modeller. Men denne ser ut som en krysning av IL-76 og C-17. Ettersom Kina overlegent er det landet som har høyest hastighet på utviklingsprosjekter av denne typen, så kunne jeg ønske meg at de forsøkte med noen radikale design. Så langt er det i mine øyne mye klipp og lim fra amerikanske og russiske design - og med russiske motorer.

(Men så er det vel i høy grad mulig at kineserne har sine egne "Skunkworks" som vi aldri hører om)
Tja antar att man kanske inte är så mycket för radikal design framför att få planen i luften. Fast man håller dock på att utvecklar två femte generationens jaktflygplan Chengdu J-20 och Shenyang J-31. J-31:an ser nästan ut att vara ett syskon till F-35.

Bild
Shenyang J-31.

Skriv svar