STOVL-fly - en bra idé?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Bjernevik » 15 april 2013, 23:01

Blixten skrev:Det som Harrier åstadkom i dessa operationer hade lika gärna kunnat åstadkommits av andra flygplan utan Harriers unika VSTOL-egenskaper så flexibiliteten som erbjuds av just Harrier betydde inget i dessa fall. (Falklandskriget är en annan femma: ingen Harrier = inget spetsflyg. Det är ett sådant exempel jag vill ha.)
Ok. Men med ditt sätt att resonera så går det inte att ge ett sådant exempel, eftersom det självklart alltid går att skicka ett hangarfartyg för att lösa en uppgift om man verkligen vill och prioriterar detta. Man får då helt enkelt välja att prioritera bort en annan uppgift för det hangarfartyget.

Men faktum kvarstår att USA vid bägge dessa operationer valt att använda amfibiestridsfartyg som baser för Harrier, och inget CTOL-flygplan hade kunnat lösa den uppgiften. Man valde alltså att använda Harrier fastän man uppenbarligen kunde ha använt något annat enligt dig. Man utnyttjade den handlingsfrihet man hade.
Blixten skrev:Jag ser inga uppgifter om lastförmåga där, är det jag som tittar dåligt?
Conduct offensive and defensive antiair warfare. This includes combat air patrol, armed escort missions, and offensive missions against enemy ground-to-air defenses, all within the capabilities of the aircraft.
<- Jaktuppgifter
Be able to operate and deliver ordnance at night and to operate under instrument flight conditions.
<- Kvalificerad attack

Men det är klart, det där vad USN säger att Harriern används till. De kan ju ha fel så klart...
Blixten skrev:"kostnader" som jag skrev är ett oprecist begrepp och kan antinge syfta på total kostnad eller kostnadseffektivitet. Jag menade såklart kostnadseffektivitet.
Ok. Men det jag menade med "betydligt större kostnader" var just det, att det är en betydligt större kostnad att skaffa och driva ett hangarfartyg än ett amfibiestridsfartyg. Det håller du alltså med om, eller?
Blixten skrev:Håller du med om att vid full beläggning förefaller det vara kostandseffektivare att flyga katapult från Gerald Ford än Harrier från America?
Inte nödvändigtvis.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: STOVL-fly - en bra idé?

Inlägg av frodeh » 15 april 2013, 23:17

Jeg antar her at vi ikke bare snakker om USMC, men om bruk av STOVL i allmennhet i operasjoner. Beklager til Blixten om jeg siterer deg utenfor kontekst i så fall:
Blixten skrev:Jag tycker att det är intressant hursomhelst att landuppdragen utförts från långa banor, dvs CTOL-plan hade kunnat utföra dem!
Dette er ikke helt riktig. Harrier, som er det flyet som vi i praksis snakker om i en eller annen variant, kan bruke korte rullebaner, og har ved flere anledninger gjort dette. Og med betydelig last. Man har da også som opsjon å lande flyene vertikalt nå de kommer inn med lav last og nær tomme for drivstoff.
Blixten skrev:Nu förstår jag inte vad du menar, i själva Affe har det inte förekommit amfibiestridsfartyg, det lovar jag utan att ha kollat på wikipedia
Vad det gäller basering har det varit vanliga flygfält, som jag förstått det.
Ikke helt riktig, Camp Dwyer er et godt eksempel på en FOB i Afghanistan.

Ellers når det gjelder USMC og egen STOVL-kapasitet, så er bakgrunnen (slik jeg har lest dette) at etter koreakrigen fikk USMC i oppdrag å være en beredskapsstyrke med en innebygget luftkapasitet. USMC skulle med andre ord gi USAF og US Army den tiden de trengte for å sette inn sine mye større styrker. Siden denne typen "brannkorps"-oppgave ikke lot seg enkelt forene med tunge bakkestyrker, var idéen at luftstøtteelementer ta mye av jobben til det tunge artilleriet. Derav Marin Air Task Force-organiseringen (MAGTF).
I Vietnam erfarte man at gjennomsnittstiden fra man kalte på tyngre luftstøtte til man hadde bomber på målet var på rundt 30 minutter. Man ønsket denne tiden ned til under 10 minutter. Problemet var at man ikke hadde nok flyplasser med den kvalitet datidens fly (A-4 m.fl.) trengte for operasjoner i takeoff og landing.

Man så for seg tre mulige måter å bedre responstiden på:
1) Ha en massiv mengde fly i luften til enhver tid
2) Bygge flyplasser nærmere stridsområdet
3) Anskaffe fly som kan ta av og lande i framskutte områder

Vurderingen av disse var slik:
1) Ble vurdert alt for dyrt (men Gulfkrig I er et eksempel på denne løsningen)
2) Har vært en USMC-aktivitet lenge, men gir store logistiske utfordringer - spesielt når strid og styrker flytter seg.
3) Dette var en mulighet med Harrier, som da var relativt nyutviklet.

Om STOVL som konsept har vært avgjørende i konflikter eller ikke:
Falklandskonflikten er et klassisk eksempel på et våpensystem (Harrier) som har avgjørende effekt.
De skjøt ned 20 argentinske fly og angrep argentinske bakkestyrker kontinuerlig. De britiske hangarskipenes mangel på luftbåren kontroll- og varslingsradar gjorde at de aldri hadde luftsuverenitet, og hangarskipene måtte derfor legge seg svært langt fra operasjonsområdet. Les her om den framskutte basen som ble bygget for å operere Harriers fra land ved San Carlos:
http://www.thinkdefence.co.uk/2012/04/h ... d-islands/
Med 260 meter rullebane kunne Harrier-flyene her lande, refuele og fly tilbake og fly CAP flere ganger i løpet av en dag - før de returnerte til hangarskipene.

I tillegg kan Libya-operasjonen betraktes som en seier for STOVL-konseptet, i at USMC Harriere (og V-22) spilte en viktig rolle og kunne vise til svært god tilgjengelighet for operasjoner. (F-15-flyet som styrtet i Libya ble hentet av en styrke bestående av AV-8B og V-22 fra et av USMC's LHA-skip.)

Og når det gjelder dette med det økonomiske aspektet så forstår jeg slett ikke argumentet om stordriftsfordeler.
Storbritannias beslutning om å kjøpe F-35B (STOVL) i stedet for F-35C (katapult-varianten) var et resultat av de enorme kostnadene man så at det ville ta å bygge selve katapultene til deres nye hangarskip, i størrelsesorden 15-20 milliarder kroner i følge enkelte. Et argument man i tillegg brukte var at man med STOVL-operasjoner kan få flere fly i luften innenfor et gitt tidsrom.
Det er enorme kostnader forbundet med å ha luftkapasitet til sjøs, og det er ikke nødvendigvis slik at noen millioner dollar forskjell i prisen på anskaffelse av selve flyene vil ha noen signifikans i det lange løp. Flere lands maritime styrker bruker mindre hangarskip og STOVL-kampfly, og mitt inntrykk er at dette er av økonomiske årsaker: (Spania, Italia, India og Storbritannia).

En av de nyeste utviklingene teknologisk innenfor USMC er at man utvikler V-22 til å kunne operere som tanker. Da åpner mulighetene seg for alvor for USMC luftoperasjonskonsept. Det sees også på mulighten for å utstyre V-22 som kontroll- og varslingsradar.

Jeg ville ikke påstå at STOVL-kapasitet er løsningen i alle sammenhenger. Spesielt Harrier er berømt for å være vanskelig å fly i vertikalmodus, den har vel den høyeste ulykkesraten blant alle kampfly i alle fall i amerikansk tjeneste, og den er og blir en nokså liten maskin. Men den kan operere fra svært begrensede flybaser og har vist høy tilgjengelighet og kapasitet til å levere våpen på målet, hvilket teller som viktig.

For å kaste et blikk på den neste generasjonen fly, F-35B og -C, så er det klart at OM de innfrir kravene som er satt til utviklingen, og det virker det nå som at de vil gjøre kapasitetsmessig, så vil de bli en stor kapasitetsøkning uansett hvilken versjon man velger. Ser man på F-35C (US Navy) og den massive våpenlast, rekkevidde og fartsressurser den har, så er det klart at F-35B havner noe i skyggen, men F-35B vil fortsatt være en enormt kapabel maskin i forhold til AV-8B.

Til slutt, det er ikke USMC eller noen annen styrkes oppgave å kjempe i "forrige" konflikt. Det oppdrag som USMC har tilsier at de må planlegge selvstendig og med blikk på alle eventualiteter de kan tenke seg + sikkert noen til. Selv mener jeg at USMC som konsept har mye for seg.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av tryggve » 15 april 2013, 23:45

Blixten skrev: Jag tycker att det är intressant hursomhelst att landuppdragen utförts från långa banor, dvs CTOL-plan hade kunnat utföra dem!
Jag tycker att det är normalt att man använder det som finns tillgängligt. Att bygga improviserade flygbaser för sakens skull gör man väl inte :-) ? I kriget 1991 så hade man tid att ladda upp först. Harriers var väl det stridsflyg som var grupperat närmast fronten också, vad jag förstår.
Blixten skrev: Nu förstår jag inte vad du menar, i själva Affe har det inte förekommit amfibiestridsfartyg, det lovar jag utan att ha kollat på wikipedia :-)
Vad det gäller basering har det varit vanliga flygfält, som jag förstått det.
Men man flög från fartygen innan man kunde basera på vanliga flygfält. Vilket ju också är planets roll i USMC. Om du faktiskt kollar wiki så ser du det... :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_ ... Harrier_II
USMC Harrier IIs participated in Operation Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan from 2001. The USMC 15th MEU arrived off the coast of Pakistan in October 2001. Operating from the unit's ships, four AV-8Bs began attack missions into Afghanistan on 3 November 2001. The 26th MEU and its AV-8Bs joined 15th MEU later that month. In December 2001, Harrier IIs began moving into Afghanistan to a forward base at Kandahar. More AV-8Bs were deployed with other USMC units to the region in 2002.


Blixten skrev: USMC ha, men är den värd det för skattebetalarna?
Nu är man ju inne på en annan diskussion egentligen. Är USMC som koncept, där detta ingår, värd skattebetalarnas pengar, eller kan man sätta upp billigare förband som kan lösa samma sorts uppgifter? Ska man tro wiki så är svaret enkelt... :-)
The Marine Corps accounts for around six percent of the military budget of the United States. The cost per Marine is $20,000 less than the cost of a serviceman from the other services, and the entire force can be used for both hybrid and major combat operations,[85] enabling it to carry out full scale military action, peacekeeping operations and humanitarian aid – the entire Three Block War. Note that these per capita costs do not account for support provided by the Navy and other branches, such as the Navy's amphibious warfare ships and long-range air transport by the USAF.[86] However given expected defense budget cuts, the Marines are well positioned for "fielding cheap options for an uncertain world."[87] The Marine Corps budget is comparably well handled with a tiny fraction of the Anti-Deficiency Act violations of any of the other three major branches.[88]
Blixten skrev: Jag är rätt impad av marinkåren på de flesta övriga punkter. Intressant att man verkar ha så distinkt olika kultur inom vapenslagan i USA.
Det beror väl på vilken roll man anser att USMC ska fylla. Du verkar vara imponerad av USMC, men förefaller samtidigt anse att en av de kapaciteter som de själva anser som en nyckelkomponent är helt onödig.

EDIT: ah, frodeh kom med mycket utförligare svar på alla sätt. Tackar.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 00:14

Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Det som Harrier åstadkom i dessa operationer hade lika gärna kunnat åstadkommits av andra flygplan utan Harriers unika VSTOL-egenskaper så flexibiliteten som erbjuds av just Harrier betydde inget i dessa fall. (Falklandskriget är en annan femma: ingen Harrier = inget spetsflyg. Det är ett sådant exempel jag vill ha.)
Ok. Men med ditt sätt att resonera så går det inte att ge ett sådant exempel, eftersom det självklart alltid går att skicka ett hangarfartyg för att lösa en uppgift om man verkligen vill och prioriterar detta. Man får då helt enkelt välja att prioritera bort en annan uppgift för det hangarfartyget.
Och i USAs fall har det tydligen varit fallet att man skickat hj
angarfartyg med MEU som skjuter skarpt. Det var inte jag som påstod att det kan gå till på något annat sätt...
Med mitt resonemang går det utmärkt att komma med exempel, vi hade ett hypotetiskt exempel med amerikansk invasion av Kurrekurreduttöarna och ett verkligt exempel med Falklandskriget.
(Min uppskattning är att så länge världes ser ut ungefär som idag så kommer inte USA att riskera en MEU i strid utan att backa upp med CBG.)
Bjernevik skrev: Men faktum kvarstår att USA vid bägge dessa operationer valt att använda amfibiestridsfartyg som baser för Harrier, och inget CTOL-flygplan hade kunnat lösa den uppgiften. Man valde alltså att använda Harrier fastän man uppenbarligen kunde ha använt något annat enligt dig. Man utnyttjade den handlingsfrihet man hade.
Återigen: Att starta från amfibiestridsfartyg är ett medel inte ett mål.
Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Jag ser inga uppgifter om lastförmåga där, är det jag som tittar dåligt?
Det var typ payload vid STO som jag efterfrågade. Jag hittar inget sådant. För att kunna jämföra med Corsair II.
Bjernevik skrev:
Conduct offensive and defensive antiair warfare. This includes combat air patrol, armed escort missions, and offensive missions against enemy ground-to-air defenses, all within the capabilities of the aircraft.
<- Jaktuppgifter
Be able to operate and deliver ordnance at night and to operate under instrument flight conditions.
<- Kvalificerad attack

Men det är klart, det där vad USN säger att Harriern används till. De kan ju ha fel så klart...
Detdär är väl ungefär den utrustningsnivå som lätt attack har, om vi räknar för den tid som varje version varit i bruk? Och allvarligt, du kan väl inte räkna Harrier som ett jaktplan på samma sätt som F-16 och F-18 och Sea Harrier på sin tid? Isåfall måste jag ha mer fakta för att bli övertygad!
Bjernevik skrev:
Blixten skrev:"kostnader" som jag skrev är ett oprecist begrepp och kan antinge syfta på total kostnad eller kostnadseffektivitet. Jag menade såklart kostnadseffektivitet.
Ok. Men det jag menade med "betydligt större kostnader" var just det, att det är en betydligt större kostnad att skaffa och driva ett hangarfartyg än ett amfibiestridsfartyg. Det håller du alltså med om, eller?
Självklart men det är ju olika saker så jag förstår inte varför det skulle vara relevant.
Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Håller du med om att vid full beläggning förefaller det vara kostandseffektivare att flyga katapult från Gerald Ford än Harrier från America?
Inte nödvändigtvis.
Förklara gärna hur du tänker och bygg gärna resonemanget på vedertagna begrepp och jämförelser!

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: STOVL-fly - en bra idé?

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 01:04

frodeh skrev:Jeg antar her at vi ikke bare snakker om USMC, men om bruk av STOVL i allmennhet i operasjoner. Beklager til Blixten om jeg siterer deg utenfor kontekst i så fall:
Blixten skrev:Jag tycker att det är intressant hursomhelst att landuppdragen utförts från långa banor, dvs CTOL-plan hade kunnat utföra dem!
Dette er ikke helt riktig. Harrier, som er det flyet som vi i praksis snakker om i en eller annen variant, kan bruke korte rullebaner, og har ved flere anledninger gjort dette. Og med betydelig last. Man har da også som opsjon å lande flyene vertikalt nå de kommer inn med lav last og nær tomme for drivstoff.
Har USMC använt STOVL på land? När isåfall?
Har du siffror på lastkapaciteten?
frodeh skrev:
Blixten skrev:Nu förstår jag inte vad du menar, i själva Affe har det inte förekommit amfibiestridsfartyg, det lovar jag utan att ha kollat på wikipedia
Vad det gäller basering har det varit vanliga flygfält, som jag förstått det.
Ikke helt riktig, Camp Dwyer er et godt eksempel på en FOB i Afghanistan.
Kanske inte ett "vanligt flygfält" men fortfarande var väl banan lång nog för CTOL?
frodeh skrev: Ellers når det gjelder USMC og egen STOVL-kapasitet, så er bakgrunnen (slik jeg har lest dette) at etter koreakrigen fikk USMC i oppdrag å være en beredskapsstyrke med en innebygget luftkapasitet. USMC skulle med andre ord gi USAF og US Army den tiden de trengte for å sette inn sine mye større styrker. Siden denne typen "brannkorps"-oppgave ikke lot seg enkelt forene med tunge bakkestyrker, var idéen at luftstøtteelementer ta mye av jobben til det tunge artilleriet. Derav Marin Air Task Force-organiseringen (MAGTF).
I Vietnam erfarte man at gjennomsnittstiden fra man kalte på tyngre luftstøtte til man hadde bomber på målet var på rundt 30 minutter. Man ønsket denne tiden ned til under 10 minutter. Problemet var at man ikke hadde nok flyplasser med den kvalitet datidens fly (A-4 m.fl.) trengte for operasjoner i takeoff og landing.

Man så for seg tre mulige måter å bedre responstiden på:
1) Ha en massiv mengde fly i luften til enhver tid
2) Bygge flyplasser nærmere stridsområdet
3) Anskaffe fly som kan ta av og lande i framskutte områder

Vurderingen av disse var slik:
1) Ble vurdert alt for dyrt (men Gulfkrig I er et eksempel på denne løsningen)
2) Har vært en USMC-aktivitet lenge, men gir store logistiske utfordringer - spesielt når strid og styrker flytter seg.
3) Dette var en mulighet med Harrier, som da var relativt nyutviklet.
Det är alltid intressant med en historiegenomgång men vilka visioner man hade på sextitalet säger ju inte mycket om hur bra det blev.
frodeh skrev:
Om STOVL som konsept har vært avgjørende i konflikter eller ikke:
Falklandskonflikten er et klassisk eksempel på et våpensystem (Harrier) som har avgjørende effekt.
De skjøt ned 20 argentinske fly og angrep argentinske bakkestyrker kontinuerlig. De britiske hangarskipenes mangel på luftbåren kontroll- og varslingsradar gjorde at de aldri hadde luftsuverenitet, og hangarskipene måtte derfor legge seg svært langt fra operasjonsområdet. Les her om den framskutte basen som ble bygget for å operere Harriers fra land ved San Carlos:
http://www.thinkdefence.co.uk/2012/04/h ... d-islands/
Med 260 meter rullebane kunne Harrier-flyene her lande, refuele og fly tilbake og fly CAP flere ganger i løpet av en dag - før de returnerte til hangarskipene.
Jag har redan hållit fran Falklandskriget som en framgång för STOVL så inga större protester här!
frodeh skrev:
I tillegg kan Libya-operasjonen betraktes som en seier for STOVL-konseptet, i at USMC Harriere (og V-22) spilte en viktig rolle og kunne vise til svært god tilgjengelighet for operasjoner. (F-15-flyet som styrtet i Libya ble hentet av en styrke bestående av AV-8B og V-22 fra et av USMC's LHA-skip.)
Det är alltid en fjäder i hatten!
frodeh skrev:
Og når det gjelder dette med det økonomiske aspektet så forstår jeg slett ikke argumentet om stordriftsfordeler.
Storbritannias beslutning om å kjøpe F-35B (STOVL) i stedet for F-35C (katapult-varianten) var et resultat av de enorme kostnadene man så at det ville ta å bygge selve katapultene til deres nye hangarskip, i størrelsesorden 15-20 milliarder kroner i følge enkelte. Et argument man i tillegg brukte var at man med STOVL-operasjoner kan få flere fly i luften innenfor et gitt tidsrom.
England har beställt två hangarfartyg som dom egentligen inte har råd med men kan spara lite pengar genom att välja bort katapulten. Tycker inte du att argumenten för STOVL låter väldigt mycket som det som räven sa om rönnbären?
frodeh skrev:
Det er enorme kostnader forbundet med å ha luftkapasitet til sjøs, og det er ikke nødvendigvis slik at noen millioner dollar forskjell i prisen på anskaffelse av selve flyene vil ha noen signifikans i det lange løp. Flere lands maritime styrker bruker mindre hangarskip og STOVL-kampfly, og mitt inntrykk er at dette er av økonomiske årsaker: (Spania, Italia, India og Storbritannia).
Det är säkert det billigaste sättet att få begränsad flygkapacitet på helikopterkryssare, ja.
frodeh skrev:
En av de nyeste utviklingene teknologisk innenfor USMC er at man utvikler V-22 til å kunne operere som tanker. Da åpner mulighetene seg for alvor for USMC luftoperasjonskonsept. Det sees også på mulighten for å utstyre V-22 som kontroll- og varslingsradar.
Skulle det vara bättre än befintlig teknik?
frodeh skrev:
Jeg ville ikke påstå at STOVL-kapasitet er løsningen i alle sammenhenger. Spesielt Harrier er berømt for å være vanskelig å fly i vertikalmodus, den har vel den høyeste ulykkesraten blant alle kampfly i alle fall i amerikansk tjeneste, og den er og blir en nokså liten maskin. Men den kan operere fra svært begrensede flybaser og har vist høy tilgjengelighet og kapasitet til å levere våpen på målet, hvilket teller som viktig.
Framförallt är det den begränsade vapenlasten som talar emot.
frodeh skrev:
For å kaste et blikk på den neste generasjonen fly, F-35B og -C, så er det klart at OM de innfrir kravene som er satt til utviklingen, og det virker det nå som at de vil gjøre kapasitetsmessig, så vil de bli en stor kapasitetsøkning uansett hvilken versjon man velger. Ser man på F-35C (US Navy) og den massive våpenlast, rekkevidde og fartsressurser den har, så er det klart at F-35B havner noe i skyggen, men F-35B vil fortsatt være en enormt kapabel maskin i forhold til AV-8B.

Til slutt, det er ikke USMC eller noen annen styrkes oppgave å kjempe i "forrige" konflikt. Det oppdrag som USMC har tilsier at de må planlegge selvstendig og med blikk på alle eventualiteter de kan tenke seg + sikkert noen til. Selv mener jeg at USMC som konsept har mye for seg.
"forrige" non ho cpito, non comprende, ich verschte nicht

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: STOVL-fly - en bra idé?

Inlägg av frodeh » 16 april 2013, 10:22

Blixten skrev:"forrige" non ho cpito, non comprende, ich verschte nicht
Å formulere dette på tre språk er på en eller annen måte en passende metafor for denne diskusjonen :-)

Jeg tror jeg avslutter for min del i denne omgang. Jeg står nok litt fast i mine forsøk på å tydeliggjøre noen av mine argumenter.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: STOVL-fly - en bra idé?

Inlägg av J.K Nilsson » 16 april 2013, 12:16

Det är klart att det är begränsat om man jämför med med en F-15E men jämfört med JAS 39A så lastar en Harrier ganska bra.

J.K Nilsson

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Bjernevik » 16 april 2013, 18:10

Blixten skrev:Återigen: Att starta från amfibiestridsfartyg är ett medel inte ett mål.
Det är ett medel som skapar en möjlighet som ger handlingsfrihet.
Blixten skrev:Det var typ payload vid STO som jag efterfrågade. Jag hittar inget sådant. För att kunna jämföra med Corsair II.
Men vänta nu, du har ju dömt ut Harriern eftersom du anser att den bär för lite last vid STO. Så siffrorna måste du ju redan ha, eller?
Blixten skrev:Detdär är väl ungefär den utrustningsnivå som lätt attack har, om vi räknar för den tid som varje version varit i bruk? Och allvarligt, du kan väl inte räkna Harrier som ett jaktplan på samma sätt som F-16 och F-18 och Sea Harrier på sin tid? Isåfall måste jag ha mer fakta för att bli övertygad!
Då vill jag väldigt gärna veta hur du definierar "lätt attack"...
APG-65-radar + AMRAAM gör definitivt Harrier till ett jaktplan. Inte med samma överljudsprestanda som F-16/F-18, men fullt i klass med Sea Harrier.
Blixten skrev:Självklart men det är ju olika saker så jag förstår inte varför det skulle vara relevant.
På vilket sätt menar du att kostnader inte är relevant?
Bjernevik skrev:Förklara gärna hur du tänker och bygg gärna resonemanget på vedertagna begrepp och jämförelser!
Därför att du kan aldrig räkna bort kostnaden för att överhuvudtaget skaffa och driva ett hangarfartyg av amerikanskt snitt. Blotta anskaffningen av fartyget ligger på runt fyra gånger priset för att skaffa ett amfibiestridsfartyg, till det kommer sedan kostnaden för att ha en betydligt större besättning. Även om vi för sakens skull antar att ett flygplan från amfibiestridsfartyg behöver flyga dubbelt så många uppdrag för att bekämpa ett visst antal mål som ett flygplan från ett hangarfartyg, så blir kostnaden för detta ändå lägre.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 20:27

tryggve skrev:
Blixten skrev: Jag tycker att det är intressant hursomhelst att landuppdragen utförts från långa banor, dvs CTOL-plan hade kunnat utföra dem!
Jag tycker att det är normalt att man använder det som finns tillgängligt. Att bygga improviserade flygbaser för sakens skull gör man väl inte :-) ?
Precis vad jag skrivit tidigare! Men skall man tro vissa Harrierförespråkare så är det det. Se ovan.
tryggve skrev: I kriget 1991 så hade man tid att ladda upp först. Harriers var väl det stridsflyg som var grupperat närmast fronten också, vad jag förstår.
Harrier var väl det enda attackplanet som hade ett namn på sju bokstäver och i detta en dubbelkonsonant? Eller med andra ord: vad är det som är så bra med att vara baserad nära fronten? Det kanske det är men jag vill gärna ha en förklaring.
Dålig aktionsradie tvingade det att baseras långt från logistiska centra kan ju vara en förklaring. Men jag vet inte. Vet du?
tryggve skrev:
Blixten skrev: Nu förstår jag inte vad du menar, i själva Affe har det inte förekommit amfibiestridsfartyg, det lovar jag utan att ha kollat på wikipedia :-)
Vad det gäller basering har det varit vanliga flygfält, som jag förstått det.
Men man flög från fartygen innan man kunde basera på vanliga flygfält. Vilket ju också är planets roll i USMC. Om du faktiskt kollar wiki så ser du det... :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_ ... Harrier_II
USMC Harrier IIs participated in Operation Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan from 2001. The USMC 15th MEU arrived off the coast of Pakistan in October 2001. Operating from the unit's ships, four AV-8Bs began attack missions into Afghanistan on 3 November 2001. The 26th MEU and its AV-8Bs joined 15th MEU later that month. In December 2001, Harrier IIs began moving into Afghanistan to a forward base at Kandahar. More AV-8Bs were deployed with other USMC units to the region in 2002.
Vad som framgår är att kriget hållit på nästan en månad innan Harrier blandade sig i. Och varför tog det minst en halv vecka från att båtarna var på plats tills planen var och bombade?
tryggve skrev:

Blixten skrev: USMC ha, men är den värd det för skattebetalarna?
Nu är man ju inne på en annan diskussion egentligen. Är USMC som koncept, där detta ingår, värd skattebetalarnas pengar, eller kan man sätta upp billigare förband som kan lösa samma sorts uppgifter? Ska man tro wiki så är svaret enkelt... :-)
The Marine Corps accounts for around six percent of the military budget of the United States. The cost per Marine is $20,000 less than the cost of a serviceman from the other services, and the entire force can be used for both hybrid and major combat operations,[85] enabling it to carry out full scale military action, peacekeeping operations and humanitarian aid – the entire Three Block War. Note that these per capita costs do not account for support provided by the Navy and other branches, such as the Navy's amphibious warfare ships and long-range air transport by the USAF.[86] However given expected defense budget cuts, the Marines are well positioned for "fielding cheap options for an uncertain world."[87] The Marine Corps budget is comparably well handled with a tiny fraction of the Anti-Deficiency Act violations of any of the other three major branches.[88]
Och så har väl alltid Kåren den sunkigaste utrustningen? Inga F-22, inga Apaches, inga Boomers, inga M1...?
tryggve skrev:
Blixten skrev: Jag är rätt impad av marinkåren på de flesta övriga punkter. Intressant att man verkar ha så distinkt olika kultur inom vapenslagan i USA.
Det beror väl på vilken roll man anser att USMC ska fylla. Du verkar vara imponerad av USMC, men förefaller samtidigt anse att en av de kapaciteter som de själva anser som en nyckelkomponent är helt onödig.
Visst är det märkligt...?
tryggve skrev:

EDIT: ah, frodeh kom med mycket utförligare svar på alla sätt. Tackar.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: STOVL-fly - en bra idé?

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 20:38

frodeh skrev:
Blixten skrev:"forrige" non ho cpito, non comprende, ich verschte nicht
Å formulere dette på tre språk er på en eller annen måte en passende metafor for denne diskusjonen :-)

Jeg tror jeg avslutter for min del i denne omgang. Jeg står nok litt fast i mine forsøk på å tydeliggjøre noen av mine argumenter.
OK att du inte vill diskutera ytterligare fem sidor om hur många Harriers som kan dansa på ett nålshuvud men när jag som dryg svensk försöker förstå norska mer än "guleböj" och "brusefåtölj" så får du gärna hjälpa mig på traven. Jag begrep inte det sista stycket i ditt inlägg helt enkelt.

F.ö. kan jag bara säga att det är rätt åt er norrmän att ni får ett onödigt dyrt och onödigt kasst (och inte mins onödigt fult) flygplan när du är en såndär som tycker att Harrier är ett bra plan :-)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: STOVL-fly - en bra idé?

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 20:40

J.K Nilsson skrev:Det är klart att det är begränsat om man jämför med med en F-15E men jämfört med JAS 39A så lastar en Harrier ganska bra.

J.K Nilsson
Vet du hur mycket den lastar vid start från fartyg? (Jag hittar ingen siffra nu.)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av tryggve » 16 april 2013, 21:00

Blixten skrev: Precis vad jag skrivit tidigare! Men skall man tro vissa Harrierförespråkare så är det det. Se ovan.
Så har jag inte öht tolkat det, men vi ser det väl olika då.
Blixten skrev: Harrier var väl det enda attackplanet som hade ett namn på sju bokstäver och i detta en dubbelkonsonant? Eller med andra ord: vad är det som är så bra med att vara baserad nära fronten? Det kanske det är men jag vill gärna ha en förklaring.
Dålig aktionsradie tvingade det att baseras långt från logistiska centra kan ju vara en förklaring. Men jag vet inte. Vet du?.
Det är nära från bas till insats tolkar jag det som. Till viss del beroende på kort aktionsradie, visst, men genom att basera så nära så har man också rätt kort reaktionstid. Bland annat.
Blixten skrev: Vad som framgår är att kriget hållit på nästan en månad innan Harrier blandade sig i. Och varför tog det minst en halv vecka från att båtarna var på plats tills planen var och bombade?
Fast nu går du från att säga (rentav lova ;-) ) att man inte alls flög från fartyg, till att kritisera helt andra aspekter av insatsen. Jag vet personligen inte varför man gjorde som man gjorde, jag ville mest påpeka att Harrien hade fyllt den roll i USMC som den faktiskt är till för. Inget mer. :-)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 22:27

Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Återigen: Att starta från amfibiestridsfartyg är ett medel inte ett mål.
Det är ett medel som skapar en möjlighet som ger handlingsfrihet.
Det har givit handlingsalternativ som alltså aldrig utnyttjats. Vilket iofs inte bevisar någonting, motsatsen däremot hade visat Harriers värde.
Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Det var typ payload vid STO som jag efterfrågade. Jag hittar inget sådant. För att kunna jämföra med
Corsair II.
Men vänta nu, du har ju dömt ut Harriern eftersom du anser att den bär för lite last vid STO. Så siffrorna måste du ju redan ha, eller?
Jag har redan sagt att mina siffror bara finns i minnet. Du verkar inte ha några...?
Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Detdär är väl ungefär den utrustningsnivå som lätt attack har, om vi räknar för den tid som varje version varit i bruk? Och allvarligt, du kan väl inte räkna Harrier som ett jaktplan på samma sätt som F-16 och F-18 och Sea Harrier på sin tid? Isåfall måste jag ha mer fakta för att bli övertygad!
Då vill jag väldigt gärna veta hur du definierar "lätt attack"...
APG-65-radar + AMRAAM gör definitivt Harrier till ett jaktplan. Inte med samma överljudsprestanda som F-16/F-18, men fullt i klass med Sea Harrier.
Nuförtiden när varje fjortonåring har mer datorkraft i fickan än vad alla Harrier hade sammantaget i Falklandskriget så har Harrier fått lite elektronik alltså! Om du jämför en Sea Harrier på den tiden den fanns med en AV-8 från samma tid blir det annorlunda. Men struntsamma, det är inte utrustningsnivån eller toppfarten jag tänker på utan lastförmågan.

En jämförelse med siffror från Wikipedia, maxvikt minus tomvikt (kg) för olika plan:
Skyhawk 6386
Harrier VTOL 3075
Harrier rullande 7760
Corsair II 10210
(Hawker Hawk 4620)
Vad tror vi om en Harrier som startar från ett fartygsdäck där man städat undan helikoptrar och fystränande marinkårister och annat? Som en Hawk? Som en A-4? Eller nästan som en A-9?

Edit: ser nu att frodeh skrev att en Harrier tar 6t vapen vid start från skepp. Inte så fruktansvärt illa isåfall. Jag skall se om jag inte kan klanka ner på bränslemängden då. Återkommer... :-)

Om du vill veta exakt hur jag definierar lätt attack så tror jag att jag skrev innan att jag inte tror att det finns någon exakt sådan men vad sägs om denhär: "Det lättaste attackplanet USA använt under Gulfkriget och framåt?" Jag kommer inte på något lättare ärn Harrier. (Beväpnade observationsplan räknas inte.)
Bjernevik skrev:
Blixten skrev:Självklart men det är ju olika saker så jag förstår inte varför det skulle vara relevant.
På vilket sätt menar du att kostnader inte är relevant?
Eftersom vi inte har slagit i budgettaket och inte har fått för mycket av hangarfartyg så är inte totalkostnaden relevant. Flottans uppdrag är mer: "Här har ni X miljarder, köp så mycket flyg-pang som går för det!"
(England har en helt annan situation, dom har varken råd med eller användning för sina två beställda hangarfartyg men det är en annan sak!)
Och så gör fartygen helt olika saker, det är lite som att säga att ett våffeljärn är bättre än en borrmaskin för att det kostar mindre.
Bjernevik skrev:
Bjernevik skrev:Förklara gärna hur du tänker och bygg gärna resonemanget på vedertagna begrepp och jämförelser!
Därför att du kan aldrig räkna bort kostnaden för att överhuvudtaget skaffa och driva ett hangarfartyg av amerikanskt snitt. Blotta anskaffningen av fartyget ligger på runt fyra gånger priset för att skaffa ett amfibiestridsfartyg, till det kommer sedan kostnaden för att ha en betydligt större besättning. Även om vi för sakens skull antar att ett flygplan från amfibiestridsfartyg behöver flyga dubbelt så många uppdrag för att bekämpa ett visst antal mål som ett flygplan från ett hangarfartyg, så blir kostnaden för detta ändå lägre.
Fyra gånger större anskaffningskostnad men, som sagt, för att lösa en annan uppgift. (Det finns också ett alternativ att köpa ett mindre hangarfartyg om man stör sig på just totalkostnaden för en enhet.)
Jag var lite lurig och skrev något om "full beläggning" dvs flygplanen har fullt upp hela tiden. Om du måste flyga dubbelt så många gånger blir du ohjälpligt efter. Man kan inte vänta tills imorgon om man har full beläggning, då får man ju nya arbetsuppgifter.

Gör halva jobbet till samma kostnad = dubbelt så dyr. Same same

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Blixten » 16 april 2013, 22:40

tryggve skrev: Fast nu går du från att säga (rentav lova ;-) ) att man inte alls flög från fartyg, till att kritisera helt andra aspekter av insatsen. Jag vet personligen inte varför man gjorde som man gjorde, jag ville mest påpeka att Harrien hade fyllt den roll i USMC som den faktiskt är till för. Inget mer. :-)
Det där lovandet var mer ett skämtsamt löfte att inga Harriers flugit från fartyg i Afghanistan :-) Varrumepåden?! Höhöhö

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Bjernevik » 16 april 2013, 23:25

Blixten skrev:Det har givit handlingsalternativ som alltså aldrig utnyttjats. Vilket iofs inte bevisar någonting, motsatsen däremot hade visat Harriers värde.
Eftersom man nu har flugit från amfibiestridsfartyg så har det handlingsalternativet bevisligen utnyttjats.
Blixten skrev:Jag har redan sagt att mina siffror bara finns i minnet. Du verkar inte ha några...?
Så vilka siffror har du i minnet då?
Blixten skrev:Nuförtiden när varje fjortonåring har mer datorkraft i fickan än vad alla Harrier hade sammantaget i Falklandskriget så har Harrier fått lite elektronik alltså! Om du jämför en Sea Harrier på den tiden den fanns med en AV-8 från samma tid blir det annorlunda. Men struntsamma, det är inte utrustningsnivån eller toppfarten jag tänker på utan lastförmågan.
Du har verkligen en förmåga att mållåsa på just lastförmågan. Det faktum att Harrierns förmåga som jaktflygplan gör att den inte alls kan stoppas in i kategorin "lätt attack" verkar inte påverka dig det minsta...
Blixten skrev:Om du vill veta exakt hur jag definierar lätt attack så tror jag att jag skrev innan att jag inte tror att det finns någon exakt sådan men vad sägs om denhär: "Det lättaste attackplanet USA använt under Gulfkriget och framåt?" Jag kommer inte på något lättare ärn Harrier. (Beväpnade observationsplan räknas inte.)
Ok. Men jag måste erkänna att det är första gången jag har sett någon använda flygplanets vikt som grund för den klassificeringen.
Blixten skrev:Eftersom vi inte har slagit i budgettaket och inte har fått för mycket av hangarfartyg så är inte totalkostnaden relevant. Flottans uppdrag är mer: "Här har ni X miljarder, köp så mycket flyg-pang som går för det!"
Då vill jag gärna se en källa på att det är USNs uppdrag och att det inte finns något budgettak... Eller är det bara din åsikt?

Skriv svar