Det visste ni inte om flyghistoria!
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29722
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Det visste ni inte om flyghistoria!
Varjagen har, med sina tappra försök att upplysa oss okunniga i quizarna med en liten förklaring runt omkring frågan, givit mig iden att starta några trådar i samma stil: Det visste ni inte! Jag tänkte att man helt enkelt skulle skriva några rader om någonting ni tror är hysat okänt. Vem som helst kan skriva vad som helst så länge det är relevant för avdelningen. Jag hoppas att ni startar liknande trådar i andra avdelningar.
En regel, den som skriver "Det visste jag!" är tvingad att skriva en ny text.
Först ut i denna avdelning:
---
Den 14 december 2012 avslutatdes den 56-åriga karriären för An-2 i det polska flygvapnet vid en cermoni på 42. Baza Lotnictwa Szkolnego vid Radom-Sadków. De första kom i tjänst 1956 men det sista exemplaret levererades 1969.
---
MVH
Hans
En regel, den som skriver "Det visste jag!" är tvingad att skriva en ny text.
Först ut i denna avdelning:
---
Den 14 december 2012 avslutatdes den 56-åriga karriären för An-2 i det polska flygvapnet vid en cermoni på 42. Baza Lotnictwa Szkolnego vid Radom-Sadków. De första kom i tjänst 1956 men det sista exemplaret levererades 1969.
---
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11978
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
På flyghistoria.org står det om en soldat inom flygvapnet som vägrade har sitt långa hår i ett nät och fick bötfällas, det hände i början på 1970-talet har jag för mig.
Det ni!!!Kanske kunde vara någonting för denna tråd.
Stefan
Det ni!!!Kanske kunde vara någonting för denna tråd.
Stefan
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
Här råder uppenbar blodbrist.....
En Supermarine Spitfire Mk 19, slog alla höjdrekord för flygplanstypen den 5:e februari 1952. Då Flight Lt. Ted Powles
startade för en rutinmässig väderflygning från Kai Tak-basen i Hongkong. Med uppvindar och ovetande - fann han sig
snabbt på över 15000 meters höjd!
Tryckcabinen orkade inte med det - värdena föll över rödgränsen.....I desperata försök reducera flyghöjden, lyckades han
bringa flygplanet i ''en okontrollerbar dykning'' - som våldsamt skakade flygplanet.....han återfick kontroll över Spitfiren
först nere på 900 meters höjd. Och landade - utan synbara skador på flygplanet.
Analys av flyginstrumenten efteråt visade att hans Spitfire varit uppe på 15712 meters höjd!
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
Varjag
En Supermarine Spitfire Mk 19, slog alla höjdrekord för flygplanstypen den 5:e februari 1952. Då Flight Lt. Ted Powles
startade för en rutinmässig väderflygning från Kai Tak-basen i Hongkong. Med uppvindar och ovetande - fann han sig
snabbt på över 15000 meters höjd!
Tryckcabinen orkade inte med det - värdena föll över rödgränsen.....I desperata försök reducera flyghöjden, lyckades han
bringa flygplanet i ''en okontrollerbar dykning'' - som våldsamt skakade flygplanet.....han återfick kontroll över Spitfiren
först nere på 900 meters höjd. Och landade - utan synbara skador på flygplanet.
Analys av flyginstrumenten efteråt visade att hans Spitfire varit uppe på 15712 meters höjd!
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
Varjag
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2685
- Blev medlem: 08 maj 2008 10:22
- Ort: Stockholm
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
En KC-10 flygtankare kan inte tanka sig själv.
Snacka om en ödets ironi att krascha av skälet bränslebrist under de omständigheterna.
Snacka om en ödets ironi att krascha av skälet bränslebrist under de omständigheterna.
Äh, det löser sig.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11978
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
www.flyghistoria.org är en bra hemsida för historiska milstolpar om flyget.
Man kan alltid plocka ut stofter därifrån.
Stefan
Man kan alltid plocka ut stofter därifrån.
Stefan
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Fasornas flygning - JAL Flight 123
Liksom under ''9/11'' - när många människor med mobiltelefoner - VISSTE - att de skulle dö, erinrar jag om Japan Air Lines Flight 123 som havererade i augusti 1985. Före mobiler - men med 524 människor ombord. Som gradvis och lika fasansfullt - under mer än en halv timme, fick klar insikt i att deras hädanfärd var nära förestående
Allt beroende på en ''genvägsreparation'' av tryckkabinens aktra skott - som skadats sju år tidigare vid ett s.k.
''tailstrike'' - stjärten slog i marken vid en landning.
Reparationen utfördes i Japan av Boeing's egna mekaniker - men MOT Boeings egen instruktionsmsmanual.
Den bristfälliga reparationen, höll i sju år - men ''krukan går.....'' - och den 12:e augusti 1985 - brast den.
Efter start från Haneda (Tokyo) och 12 minuter i luften - explosiv dekompression av kabinen.
Och - flygplanets fena - blåste av....... - och skjöt samtidigt alla hydraulsystemen......
Flygkapten Takahama - kämpade ett okontrollerbart flygplan med motorpå/avdrag i 32 minuter. Innan den oundvikliga
kraschen på Mount Takamagahara.
Vi kan föreställa oss, men aldrig fatta - den trauma dessa olyckliga genomgick under den halvtimmen....
Fyra överlevde, 524 omkom. Delvis kanske - p.g.a. klantig japansk räddningstjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
Det är den värsta ''singelolyckan'' som hittills drabbat flyget.
Varjag
Allt beroende på en ''genvägsreparation'' av tryckkabinens aktra skott - som skadats sju år tidigare vid ett s.k.
''tailstrike'' - stjärten slog i marken vid en landning.
Reparationen utfördes i Japan av Boeing's egna mekaniker - men MOT Boeings egen instruktionsmsmanual.
Den bristfälliga reparationen, höll i sju år - men ''krukan går.....'' - och den 12:e augusti 1985 - brast den.
Efter start från Haneda (Tokyo) och 12 minuter i luften - explosiv dekompression av kabinen.
Och - flygplanets fena - blåste av....... - och skjöt samtidigt alla hydraulsystemen......
Flygkapten Takahama - kämpade ett okontrollerbart flygplan med motorpå/avdrag i 32 minuter. Innan den oundvikliga
kraschen på Mount Takamagahara.
Vi kan föreställa oss, men aldrig fatta - den trauma dessa olyckliga genomgick under den halvtimmen....
Fyra överlevde, 524 omkom. Delvis kanske - p.g.a. klantig japansk räddningstjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
Det är den värsta ''singelolyckan'' som hittills drabbat flyget.
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
Ja usch! Det går nog inte föreställa sig känslan. Jag har alltid tänkt att just på ett flygplan är man så helt utlämnad UTAN att kunna påverka skeendet på egen hand, på ett fartyg har man ju i alla fall en teoretisk möjlighet att på egen hand öka sina chanser till överlevnad eller hjälpa andra till en bättre position. På ett flygplan är det nog bara att hoppas att de i en sådan situation åtminstone kommer ut med drinkvagnen så att man kan få sig en 5-6 småflaskor cognac, jordnötterna kan jag klara mig utan!varjag skrev: Innan den oundvikliga
kraschen på Mount Takamagahara.
Vi kan föreställa oss, men aldrig fatta - den trauma dessa olyckliga genomgick under den halvtimmen....
Fyra överlevde, 524 omkom. Delvis kanske - p.g.a. klantig japansk räddningstjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
Det är den värsta ''singelolyckan'' som hittills drabbat flyget.
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Re: Fasornas flygning - JAL Flight 123
En av de omkomna var Kyu Sakamoto, sångaren av en inte helt okänd japansk låt som är den enda japanska sång som legat etta på amerikanska Billboard.varjag skrev:Liksom under ''9/11'' - när många människor med mobiltelefoner - VISSTE - att de skulle dö, erinrar jag om Japan Air Lines Flight 123 som havererade i augusti 1985. Före mobiler - men med 524 människor ombord. Som gradvis och lika fasansfullt - under mer än en halv timme, fick klar insikt i att deras hädanfärd var nära förestående
Allt beroende på en ''genvägsreparation'' av tryckkabinens aktra skott - som skadats sju år tidigare vid ett s.k.
''tailstrike'' - stjärten slog i marken vid en landning.
Reparationen utfördes i Japan av Boeing's egna mekaniker - men MOT Boeings egen instruktionsmsmanual.
Den bristfälliga reparationen, höll i sju år - men ''krukan går.....'' - och den 12:e augusti 1985 - brast den.
Efter start från Haneda (Tokyo) och 12 minuter i luften - explosiv dekompression av kabinen.
Och - flygplanets fena - blåste av....... - och skjöt samtidigt alla hydraulsystemen......
Flygkapten Takahama - kämpade ett okontrollerbart flygplan med motorpå/avdrag i 32 minuter. Innan den oundvikliga
kraschen på Mount Takamagahara.
Vi kan föreställa oss, men aldrig fatta - den trauma dessa olyckliga genomgick under den halvtimmen....
Fyra överlevde, 524 omkom. Delvis kanske - p.g.a. klantig japansk räddningstjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
Det är den värsta ''singelolyckan'' som hittills drabbat flyget.
Varjag
Ett antal lär ha överlevt kraschen men vad som bara kan anses vara av prestigeskäl fick inte jänkare som var först på plats börja assistera utan det skulle japanerna fixa själva. Med följd avv ett antal dog i väntan på hjälp.
/CvD
-
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003 20:22
- Ort: Helvetet
Re: Fasornas flygning - JAL Flight 123
Det där läste jag någonstans, (inte wikipedia) det är bedrövligt, minst sagt! Man undrar hur många som HADE klarat sig om dom hade fått hjälp?CvD skrev:En av de omkomna var Kyu Sakamoto, sångaren av en inte helt okänd japansk låt som är den enda japanska sång som legat etta på amerikanska Billboard.varjag skrev:Liksom under ''9/11'' - när många människor med mobiltelefoner - VISSTE - att de skulle dö, erinrar jag om Japan Air Lines Flight 123 som havererade i augusti 1985. Före mobiler - men med 524 människor ombord. Som gradvis och lika fasansfullt - under mer än en halv timme, fick klar insikt i att deras hädanfärd var nära förestående
Allt beroende på en ''genvägsreparation'' av tryckkabinens aktra skott - som skadats sju år tidigare vid ett s.k.
''tailstrike'' - stjärten slog i marken vid en landning.
Reparationen utfördes i Japan av Boeing's egna mekaniker - men MOT Boeings egen instruktionsmsmanual.
Den bristfälliga reparationen, höll i sju år - men ''krukan går.....'' - och den 12:e augusti 1985 - brast den.
Efter start från Haneda (Tokyo) och 12 minuter i luften - explosiv dekompression av kabinen.
Och - flygplanets fena - blåste av....... - och skjöt samtidigt alla hydraulsystemen......
Flygkapten Takahama - kämpade ett okontrollerbart flygplan med motorpå/avdrag i 32 minuter. Innan den oundvikliga
kraschen på Mount Takamagahara.
Vi kan föreställa oss, men aldrig fatta - den trauma dessa olyckliga genomgick under den halvtimmen....
Fyra överlevde, 524 omkom. Delvis kanske - p.g.a. klantig japansk räddningstjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
Det är den värsta ''singelolyckan'' som hittills drabbat flyget.
Varjag
Ett antal lär ha överlevt kraschen men vad som bara kan anses vara av prestigeskäl fick inte jänkare som var först på plats börja assistera utan det skulle japanerna fixa själva. Med följd avv ett antal dog i väntan på hjälp.
/CvD
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11978
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
Olyckan finns beskriven i "Seconds from disaster".
Stefan
Stefan
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: En bråkig Sköldpadda sätter rekord
Ett av flyghistoriens bästa och pålitligaste långdistansflygplan, var amerikanska flottans Lockheed P2V Neptune.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P ... _Turtle.22
Ett av dessa flygplan bar namnet ''Truculent Turtle'' - men i tidens Nose-Art, reducerat till ''Turtle'' (Bråkiga Sköldpaddan)
Den 29:e september 1946, startade Turtle, med fyra mans besättning - och en liten nio-månaders kängru (en present till National Zoo i Washington) - från Perth i sydvästra Australien för en non-stopflygning - till Columbus, Ohio.
Flygplanet var, veritabelt - en flygande bensintank. Normala högsta startvikt för en P2V var 29500 kg. Turtle - vägde38850 kg!
För att kunna komma i luften var Turtle försedd med fyra stycken JATO-aggregat (JetAssistedTakeOff - numera kallad RATO
för Rocket Assisted..) - fällbara startraketer fästa vid flygkroppen.
Med så våldsam övervikt, var det bara fråga om en absolut rak startsträcka utan minsta gir - då skulle landningsstället kollapsa.
Flygplanet rullades försiktigt ut till banändan av Pearce Aerodrome - hundratals nyfikna som hört om de aviserade rekordflygningen, kantade den 1850 meter långa startbanan.
Det blev en ytterst dramatisk start...
Kl. 06.11 - ''stod'' piloten Cdr Davies på bromspedalerna medan de bägge Wright-motorerna med vardera 2300 ''pållar'' varvade upp i starteffekt.
När alla instrument visade normala värden - tog han foten av bromsarna - och rullningen började...däcken hade övertryck för
att klara belastningen och vid varje passerad 300-meters markör, läste Co-pilot Rankin av rullfarten jämfört med de kalkylerade på hans clip-board...Vid den andra = 600 meter - fanns ingen återvändo. Det gällde flyga - eller brinna upp.
När rullfarten passerade 160 km/t - tände Davies JATO-raketerna - ..vid 1500-metersmärket hade Davies 213 k/t rullfart - och tog försiktigt upp noshjulet från banan - men huvudställets hjul dundrade envist kvar vid banan - hjulstudsarna slutade ungefär samtidigt med banändan....
Turtle flög - men bara på 5-6 meters höjd.....landingstället IN. Planet hade ungefär 8 meters höjd när JATO-raketerna brunnit ut
och flygfarten var 240 km/t....
Men terrängen från Pearcefältet på 150 meters ö.h. - föll mot Indiska Oceanen, så ''Turtle'' vann höjd utan att stiga - men klarade trädtoppar en kilometer från banan med ''tunn marginal''.
Detta var, som läsaren förstår - en ytterst ''marginal take-off'' och Gud höll nog sin hand över företaget.
Men - efter 55 timmar och 18 minuter. Och - 18083 kilometer från Perth, landade Turtle i Columbud, Ohio.
Behöver jag säga att bränslemarginalen var så smal - att en motor gick soppatorsk i landingsvarvet....(Yankee Doodle do or die)
Distansrekordet utan bränslepåfyllning, stod sig i 16 år och slog med bred marginal B-29:ornas. Då en B-52 tog det.
For ett propellerdriver flygplan - stod Turtle's rekord till 1986, eller i fyrtio år, innan Rutans ''Voyager'' flög jorden runt.
Vår tappra P2V har fått en ärofull och välförtjänt viloplats i - Read all about it! Här...
http://hivets.com/amazing-flight-of-the ... ight-1946/
(Hur det gick för den lilla kängrun - förtäljer inte historien - )
Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P ... _Turtle.22
Ett av dessa flygplan bar namnet ''Truculent Turtle'' - men i tidens Nose-Art, reducerat till ''Turtle'' (Bråkiga Sköldpaddan)
Den 29:e september 1946, startade Turtle, med fyra mans besättning - och en liten nio-månaders kängru (en present till National Zoo i Washington) - från Perth i sydvästra Australien för en non-stopflygning - till Columbus, Ohio.
Flygplanet var, veritabelt - en flygande bensintank. Normala högsta startvikt för en P2V var 29500 kg. Turtle - vägde38850 kg!
För att kunna komma i luften var Turtle försedd med fyra stycken JATO-aggregat (JetAssistedTakeOff - numera kallad RATO
för Rocket Assisted..) - fällbara startraketer fästa vid flygkroppen.
Med så våldsam övervikt, var det bara fråga om en absolut rak startsträcka utan minsta gir - då skulle landningsstället kollapsa.
Flygplanet rullades försiktigt ut till banändan av Pearce Aerodrome - hundratals nyfikna som hört om de aviserade rekordflygningen, kantade den 1850 meter långa startbanan.
Det blev en ytterst dramatisk start...
Kl. 06.11 - ''stod'' piloten Cdr Davies på bromspedalerna medan de bägge Wright-motorerna med vardera 2300 ''pållar'' varvade upp i starteffekt.
När alla instrument visade normala värden - tog han foten av bromsarna - och rullningen började...däcken hade övertryck för
att klara belastningen och vid varje passerad 300-meters markör, läste Co-pilot Rankin av rullfarten jämfört med de kalkylerade på hans clip-board...Vid den andra = 600 meter - fanns ingen återvändo. Det gällde flyga - eller brinna upp.
När rullfarten passerade 160 km/t - tände Davies JATO-raketerna - ..vid 1500-metersmärket hade Davies 213 k/t rullfart - och tog försiktigt upp noshjulet från banan - men huvudställets hjul dundrade envist kvar vid banan - hjulstudsarna slutade ungefär samtidigt med banändan....
Turtle flög - men bara på 5-6 meters höjd.....landingstället IN. Planet hade ungefär 8 meters höjd när JATO-raketerna brunnit ut
och flygfarten var 240 km/t....
Men terrängen från Pearcefältet på 150 meters ö.h. - föll mot Indiska Oceanen, så ''Turtle'' vann höjd utan att stiga - men klarade trädtoppar en kilometer från banan med ''tunn marginal''.
Detta var, som läsaren förstår - en ytterst ''marginal take-off'' och Gud höll nog sin hand över företaget.
Men - efter 55 timmar och 18 minuter. Och - 18083 kilometer från Perth, landade Turtle i Columbud, Ohio.
Behöver jag säga att bränslemarginalen var så smal - att en motor gick soppatorsk i landingsvarvet....(Yankee Doodle do or die)
Distansrekordet utan bränslepåfyllning, stod sig i 16 år och slog med bred marginal B-29:ornas. Då en B-52 tog det.
For ett propellerdriver flygplan - stod Turtle's rekord till 1986, eller i fyrtio år, innan Rutans ''Voyager'' flög jorden runt.
Vår tappra P2V har fått en ärofull och välförtjänt viloplats i - Read all about it! Här...
http://hivets.com/amazing-flight-of-the ... ight-1946/
(Hur det gick för den lilla kängrun - förtäljer inte historien - )
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29722
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: En bråkig Sköldpadda sätter rekord
Det gick bra:varjag skrev:(Hur det gick för den lilla kängrun - förtäljer inte historien - )
http://www.maritimepatrolassociation.or ... e_1946.pdfAnd Joey, observably relieved to be back on solid earth, had been installed in luxurious quarters in the Washington zoo.
Jag undrar om kängurun ifråga finns med i FAI's arkiv?
Tack för läsningen.
MVH
Hans
Edit: http://www.criticalpast.com/video/65675 ... -takes-off
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: En bråkig Sköldpadda sätter rekord
Hans skrev:Det gick bra:varjag skrev:(Hur det gick för den lilla kängrun - förtäljer inte historien - )http://www.maritimepatrolassociation.or ... e_1946.pdfAnd Joey, observably relieved to be back on solid earth, had been installed in luxurious quarters in the Washington zoo.
Jag undrar om kängurun ifråga finns med i FAI's arkiv?
Tack för läsningen.
MVH
Hans
Stort tack Hans för att du kunde lugna min oro för denn lilla ''joey'n''!
Det vanliga namnet i Australien för en liten omogen kängru är just det - Joey. I tamt tillstånd ytterst tillgivna djur. Ehuru ganska
korkade.....
Men Hans - mest för superb länk till bakgrunden för US Navy's rekordflygning. Flottan visste att dom hade en vinnare i P2 - och
ville även utrusta flygplanet med atombomber. För start från hangarfartyg....
- det tyngsta flygplan då, som gjort det. Det blev intet av - USAF behöll t.v. monopolet på kärnvapen och flottan fick nöja sig med
att ta med dom i ubåtar.
Men också för videon, av provflygningar i Perth med ''Turtle''. Eftersom videon visar plenty av startbana framför fpl - när
JATO-raketerna lyfter ekipaget - gissar jag att den tagits under provflygningarna från Guildford Field. Och inte - vid den aktuella
rekordstarten som av skildringen - var ''crash through - or crash''
Varjag
Edit: http://www.criticalpast.com/video/65675 ... -takes-off
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29722
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
Jag är mitt uppe i Vulcan 607 som handlar om bombräderna mot Falklandsöarna, Operation Black Buck, 1982.
Där fick jag lära mig att Victor tankflygplan kan lufttanka varandra.
Var en inte helt enkel operation Black Buck.
Boken rekommenderas varmt: https://www.amazon.com/Vulcan-607-Remar ... 0552152293
Jag hade tidigare läst https://www.amazon.com/Phoenix-Squadron ... bc?ie=UTF8
Och Rowland White tillhör numer mina favoritförfattare.
MVH
Hans
-
- C Skalman
- Inlägg: 14378
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Det visste ni inte om flyghistoria!
Wow! 17 tankningar och 12 Victor involverade för en Vulcan-attack. Berätta mer! Assisterade dessa 12 Victor mer än ett Vulcan-plan per uppdrag?