Boeing i svårigheter

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 20 januari 2013, 12:19

Boeings nya trafikflygplan 787 Dreamliner har inte bara råkat ut för leveransförseningar utan nu när flygplanet börjar komma ut i trafik har man drabbats av nya svårigheter. Bl.a. har bränder utbrutit ombord, tack och lov inte när något plan varit i luften. Detta och andra olyckor och tillbud (senast onsdagen 16 januari då en All Nippon Airways 787 tvingades nödlanda p.g.a batteriproblem) gör nu att alla 787:or som är i tjänst har belagts med flygförbud.

Det är för närvarande 850 stycken 787:or beställda från flygbolag världen runt, bl.a. från Norwegian (enda europeiska flygbolag som hittills mottagit sina Dreamliner är polska LOT). Så man kan ju förstå att Boeings styrelseordförande Jim McNernay bedyrar att "Vi är övertygade om att 787:an är säker".

Amerikanska flygmyndigheten FAA och dess europeiska motsvarighet EASA kommer nu att genomföra säkerhetskontroller och fram tills dess är alla 787:or belagda med flygförbud.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av Hans » 20 januari 2013, 16:43

tyskaorden skrev:EASA
Har jag lite att göra med i jobbet. De jag har träffat har gett mig ett mycket proffisionellt intryck. Jag mötte en av dem när jag privat var på Le Bourget sist.

Dreamliner. Airbus är nog ganska nöjda :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 21 januari 2013, 21:43

Jo Airbus kan ju bida sin tid, även om man har ett flygplan på gång som använder sig av samma teknik som Dreamliner med kompositmaterial som reducerar vikten och bränsleåtgången.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av varjag » 22 januari 2013, 12:05

Airbus är nog ganska nöjda
Usch ja!
Boeing - är ju en Hörnpelare i Den Fria Världen!
Airbus - bara en irritant i ett imploderande EU - :P

Varjag

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 23 januari 2013, 18:05

I SvD Näringsliv står att läsa att Airbus koncernchef Fabrice Bregier i samband med att han presenterade årsrapporten för 2012 sade att man inte har några planer på att se över sin kommande A350 som också byggs i fiberkomposit. Fast lade man till planet är ju fortfarande i en utvecklingsfas, så det går ju inte komman undan misstanken att man från Airbus sida kommer att göra allt för att A350 skall vara så felfri som möjligt när den kommer ut på marknaden 2014.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2013, 18:50

tyskaorden skrev:så det går ju inte komman undan misstanken att man från Airbus sida kommer att göra allt för att A350 skall vara så felfri som möjligt när den kommer ut på marknaden 2014.
Det hoppas jag att de alltid gör.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av Stefan » 25 januari 2013, 13:52

tyskaorden skrev:Jo Airbus kan ju bida sin tid, även om man har ett flygplan på gång som använder sig av samma teknik som Dreamliner med kompositmaterial som reducerar vikten och bränsleåtgången.
Men brandtillbuden tycks ju bero på något slags interna elfel, snarare än eldfängd byggmaterial eller utmattningsskador?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 25 januari 2013, 19:03

Markus Holst skrev:
tyskaorden skrev:så det går ju inte komman undan misstanken att man från Airbus sida kommer att göra allt för att A350 skall vara så felfri som möjligt när den kommer ut på marknaden 2014.
Det hoppas jag att de alltid gör.
Ja det är också min innerliga förhoppning och Airbus har väl inte varit så särskilt olycksdrabbat?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 25 januari 2013, 19:04

Stefan skrev:
tyskaorden skrev:Jo Airbus kan ju bida sin tid, även om man har ett flygplan på gång som använder sig av samma teknik som Dreamliner med kompositmaterial som reducerar vikten och bränsleåtgången.
Men brandtillbuden tycks ju bero på något slags interna elfel, snarare än eldfängd byggmaterial eller utmattningsskador?
Ja vi får väl se vad utredningarna visar vad som låg bakom det hela.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av J.K Nilsson » 29 januari 2013, 17:41

Stefan skrev:
tyskaorden skrev:Jo Airbus kan ju bida sin tid, även om man har ett flygplan på gång som använder sig av samma teknik som Dreamliner med kompositmaterial som reducerar vikten och bränsleåtgången.
Men brandtillbuden tycks ju bero på något slags interna elfel, snarare än eldfängd byggmaterial eller utmattningsskador?
Brinnande LiPO-ackar är något helt annat kolfibervingar och kropp.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 11 februari 2013, 18:52

SvD Näringsliv skriver idag igen om Dreamlinern och tydligen har FAA den 7 februari gett tillstånd till Boeing att göra testflygningar igen med flygplanet. Man förstår också att mycket står på spel för Boeing då det i artikeln också står att man räknar med att totalt kunna sälja upp till 3 000 Dreamliner.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boeing i svårigheter

Inlägg av tyskaorden » 21 februari 2013, 20:38

Verkar som Boeing är på gång att åtgärda problemet i morgon skall de tydligen presentera något. Om det slår väl ut siktar man på att åter få flyga med Dreamliner från April.

http://www.svd.se/naringsliv/dreamli...ng_7933544.svd

Skriv svar