Är det någon som vet något om detta?
F-104 och EE Lightning är ju kända för att ha flugit väldigt högt samt tagit sig till höjd fort. Bägge fpl ska ha överstigit 25000 meter och haft en momentan stigförmåga på ca 250 m/s (50 000 ft/min).
Senare satte ju både amerikanerna samt ryssarna stig och höjdrekord med modifierade F-15, MiG-25/31 samt Su-27.
Någon som vet något om liknande försök gjordes i Sverige. Vad jag kan erinra mig att jag snappat upp genom åren är följande.
*Draken ska ha flugits på väldigt hög höjd runt 1960 då man hade en övertrycksdräkt som endast användes i detta fpl. Några flyghöjder nämndes inte men det ska ha varit "över 20 000 m"
*En gammal Drakenförare dementerade för flera år sedan de officiella uppgifterna om momentan stigförmåga i Fpl 35 (175 m/s) (34 000 ft/min) och menade att detta måhända gällde J35A, varianterna med RM6C klättrade "som en Lightning, trots att man bara hade en motor, från stillastående till 10 000 meter tog under 90 sek med en vanlig opreparerad Drake med full tank"
*JA37 ska under de mytomspunna interceptarna av SR-71 ha flugit "över 20 000 meter" har hört någonstans 22 000 meter men inte sett det bekräftat någonstans.
*Någonstans har jag läst om att man skulle slå stigrekord med AJ37 Viggen någon gång på 70-talet, det gällde stigning till 12 000 meter, eller om det var 15 000 m och jag har för mig det var Lightning eller F-104 som hade rekordet. Man genomförde ett antal försök med olika stigprofil innan man avbröt eftersom man fick reda på att någon annan hade varit före med ett rekord som inte ens var lönt att försöka sig på (kanske F-15, eller möjligen MiG-25?)
Hade varit kul att veta mer om detta.
Svenska höjdflygnings och klättringsrekord
Re: Svenska höjdflygnings och klättringsrekord
Det svenska höjdflygningsrekordet från 1951 (!) - stod sig länge.....
Karl-Erik Övgård, segelflygare - for till Sierra Nevada för att studera lävågor. Den 18:e december, blev han bogserad upp till cirka 4000 meter, för kontakt med lävågorna. Det blir ''bra hiss'' - och han tar bild av
flyginstrumenten vid 10 000 och 10600 meter. Ungefär där - mankerar syrgasen - och han dör.
Men den bärgade barografen visade att den döde svenske piloten - hade varit uppe på 16675 meter!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Erik_%C3%96vg%C3%A5rd
Varjag
Karl-Erik Övgård, segelflygare - for till Sierra Nevada för att studera lävågor. Den 18:e december, blev han bogserad upp till cirka 4000 meter, för kontakt med lävågorna. Det blir ''bra hiss'' - och han tar bild av
flyginstrumenten vid 10 000 och 10600 meter. Ungefär där - mankerar syrgasen - och han dör.
Men den bärgade barografen visade att den döde svenske piloten - hade varit uppe på 16675 meter!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Erik_%C3%96vg%C3%A5rd
Varjag
Re: Svenska höjdflygnings och klättringsrekord
sr 71 25 900 m kan nog få upp den längre om det så skulle behövas.
Re: Svenska höjdflygnings och klättringsrekord
Varjag: Väldigt intressant, tack för infon. Smått otroligt att man kan ta ett segelflygplan så högt.
Predator: SR-71 har dock, mig veterligen, aldrig flugit kronmärkt.....
Predator: SR-71 har dock, mig veterligen, aldrig flugit kronmärkt.....