Walsh skrev:
Jag är lite av djävulens advokat nu, men det skulle ju varken vara första gången eller omöjligt. Med tanke på hur lite flygstrider (i praktiken inga) som skett mellan kvalificerade flygvapen de senaste i alla fall 30-40 åren så hade det inte varit konstigt om en eller annan felsatsning sker. Dessutom tenderar ju sådant som den störste satsar på att sprida sig som ringar på vattnet.
Jag kan tycka att det är lite konstigt hur i övrigt pålåsta människor med kunskap om gångna tiders strider och krig ändå gång på gång kastar sig in helhjärtat i Wunderwaffe-kören. Kråksången som hörs är exakt densamma som under 60-talet då radarjaktroboten skulle "skjuta ner alla andra innan de ens visste om var fienden fanns". Sen när det inte blev så så skyllde man på dåligt tränade piloter, ROE, osv osv....med andra ord krigets verklighet.
I mina ögon har F-22 och F-35 ett antal fördelar, i åtminstone den teoretiska BVR-strid som vi fortfarande 50 år senare inte har sett speciellt mycket av. Men också ett antal, kanske graverande, nackdelar, som hög systemkomplexitet och låg tillgänglighet, något som ofta gäller för Wunderwaffen. Sen är de stora och varma....då syns de alltid i något spektrum.
Vad man kan säga om stealth är ju att det verkade vara en rejält fördel under Gulfkriget 1991, då F-117 flög rätt många uppdrag. Då gav det en rejäl fördel över motståndaren, och det är uppenbarligen något som de flesta tillverkare tagit intryck av i sina nya projekt. Efter att en F-117 sköts ned så verkar en del anse att stealth mer eller mindre är "ute", vilket i mina ögon verkar vara en någon märklig slutsats.
Nå, mycket av prestanda hos dessa system är ju okända, så det är ju svårt att egentligen göra en bedömning "bra/dålig" som lekman. Det finns ju dessutom problemet med olika grupperingar som är antingen väldigt kritiska, eller väldigt okritiska till dessa system. Vem ska man tro på, vem har mest tillförlitlig information?
Sedan vet jag inte om dessa plan verkligen beskrivs/ses som "wunderwaffen" av speciellt många heller, det handlar ju inte om plan som är osårbara eller något. Man vill bara ha en fördel mot en möjlig motståndare, så att man inte får en "fair fight" till att börja med. Att F-22/F-35 går att bekämpa är ju självklart, men frågan är hur lätt det är att hamna i den situationen att man kan bekämpa dem.
F-22:or ledda av AWACS, uppbackad med annat i form av störning och elektronisk spaning är med stor sannolikhet en rätt formidabel motståndare för de flesta flygvapen idag.
I en duell plan mot plan är det möjligen en annan femma, men det beror ju också på piloternas träning, vilka vapensystem som står till buds, motmedel med mera med mera. Det är så många faktorer att det helt enkelt blir svårt.
Jag skulle personligen tro att F-22/F-35 kombinationen blir ett mycket potent system som andra länder inte kommer att kunna matcha på ett tag, men jag är ju bara lekman.
Walsh skrev:
Ta bilden för vad den är, lite rolig kuriosa....Luftwaffe-Typhoons lyckades skjuta ner flera Raptors under fingerad luftstrid.
Fast Raptor är ju inte
osårbar på något sätt, så det är väl inte förvånande att det går att skjuta ned den i övningar. Men utan att veta omständigheterna/ROE så säger det ju inte så mycket om vilket system som är "bäst".
Det finns ju samtidigt berättelser om piloter som har fått rejält med stryk av F-22 under övningar utan att ens ha upptäckt planen. Hela attackföretag med eskorterande jaktflyg som har "bekämpats" utan att ens ha sett motståndaren, eller förstått vad det var som bekämpade dem.
Jämför t ex med HMS Gotlands övningar mot US Navy där hon väl lyckades "sänka" hangarfartyg vid i alla fall ett tillfälle. Det säger ju inte att konventionella ubåtar med AIP är överlägsna de dyrare atomdrivna ubåtarna i alla lägen, utan det beror på vilka situationer och lägen man hamnar i.