Beväpningsalternativ på AJ37

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 31 oktober 2012, 22:09

Har studerat beväpningsalternativen på AJ37 Viggen lite. På denna bild (från Stridsbergs bok?) syns ett antal alternativ, varav några tycks lite märkliga, t.ex. två rb 75 på sidobalkarna eller vapenbalkarna under vingarna och ingen annan last. Jag frågar mig nu om dessa alternativ var de enda möjliga (eller kanske snarare de enda tillåtna), kunde man inte t.ex. ta fyra rb 75 eftersom både sido- och vapenbalkarna verkade ha anslutningar för dessa? Eller varför inte två rb 75 och två rb 05? Och hur var det med rb 28 som enligt flera källor kunde hängas på robotbalkarna längst ut på vingarna men enbart i krigstid pga utmattningsproblem, vilka alternativ kunde de kombineras med?

Alla upplysningar emottages tacksamt. Under tiden ska jag kolla om de har Stridsbergs bok eller den där "System 37" på biblioteket också, kanske finns mer att hitta där.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av Bjernevik » 31 oktober 2012, 23:26

Enligt Flygvapennytt 2/91 så kunde AJ37 bära rb 75 på kroppsbalkarna. AJS-modden utökade det till att även kunna bära dem på de inre vingbalkarna. Rb 28 finns inte med som lastalternativ, jag misstänker att det aldrig blev implementerat i verkligheten.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 1 november 2012, 00:02

Bjernevik skrev:Enligt Flygvapennytt 2/91 så kunde AJ37 bära rb 75 på kroppsbalkarna. AJS-modden utökade det till att även kunna bära dem på de inre vingbalkarna. Rb 28 finns inte med som lastalternativ, jag misstänker att det aldrig blev implementerat i verkligheten.
Hm. Snokade runt lite mer men inte blev jag klokare för det.

Hittade en annan (mycket lik) bild som påstås visa AJ37 1979, med rb 75 på de inre vingbalkarna (även kallade "vapenbalkar" på vissa ställen), men dock inte på kroppsbalkarna (även kallade "sidobalkar" på vissa ställen). Vete sjutton var den kommer från dock, hittade den hos någon flygsimulatorentusiast.

Hittade också denna bild på samma ställe som den i första inlägget (nämligen Arboga Elektronikhistoriska Förenings hemsida) där man menar att möjligheten rb 75 på inre vingbalkarna tillkom med AJS-modifikationen, precis som din källa säger.

Jag kanske även ska förtydliga att jag är mest intresserad av förhållandena innan AJS-uppgraderingen, men all information emottages som sagt tacksamt. Bilden i första inlägget uppges även den visa flygplanet innan AJS-modifieringen.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av Bjernevik » 1 november 2012, 00:52

kblomster skrev:Hittade också denna bild
Den bilden är från Flygvapennytt 2/91. I samma nummer finns även ett fotografi på en AJ(S) med rb 05 på kroppsbalkarna, så att de bars där torde vara fastställt.

Rb 04E kunde visserligen bäras på centrumbalken, men den kunde inte skjutas därifrån. På sin höjd kunde det alternativet alltså användas för att få med sig en ytterligare robot vid ombasering.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 1 november 2012, 01:27

Bjernevik skrev:
kblomster skrev:Hittade också denna bild
Den bilden är från Flygvapennytt 2/91. I samma nummer finns även ett fotografi på en AJ(S) med rb 05 på kroppsbalkarna, så att de bars där torde vara fastställt.

Rb 04E kunde visserligen bäras på centrumbalken, men den kunde inte skjutas därifrån. På sin höjd kunde det alternativet alltså användas för att få med sig en ytterligare robot vid ombasering.
Allright. Det där om att rb 04E inte kunde skjutas från centrumbalken har jag också läst på annat håll, så jag går med på att det stämmer och att den första källan antagligen är opålitlig. Då kommer man till frågan vilka kombinationer av alternativen i Flygvapennytt-bilden som kunde bäras... får nog luska vidare.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 1 november 2012, 20:31

Lånade Stridsbergs uppdaterade bok från 2003 på biblioteket, och han menar att på AJ37 kunde Rb 75 hängas både på inre vingbalkarna och på kroppsbalkarna, medan Rb 05 bara kunde hängas på kroppsbalkarna. Finns även en bild i boken på en AJ37 med fyra Rb 75 som i bildtexten anges vara en AJ37 och inte en AJS37, men det går vad jag vet inte att se någon skillnad på dem och bilden är tagen rakt framifrån så att man inte heller kan ta hjälp av flygplanets nummer.

Dock finns bilden jag postade i första inlägget inte med i boken, och dess ursprung är alltså fortfarande okänt.

Intressant nog använder han konsekvent "RB 74" medan Rb 24 skrivs just så, med gement "b". Vadan detta, undrar jag?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av J.K Nilsson » 4 november 2012, 13:37

Bjernevik skrev:Enligt Flygvapennytt 2/91 så kunde AJ37 bära rb 75 på kroppsbalkarna. AJS-modden utökade det till att även kunna bära dem på de inre vingbalkarna. Rb 28 finns inte med som lastalternativ, jag misstänker att det aldrig blev implementerat i verkligheten.
Om vi räknar balkar som vanligt så längst ut på vingarna sitter Robotbalk - R7H/V (Höger/Vänster) oanvänd i AJ då IR-falcon, Rb28 tydligen gav ett spännande fladder när den balken användes. AJS-modden gav möjlighet att bära Rb24J i balk R7.

Nästa balk som sitter ytter om huvudställsbenet är vingbalk - V7H/V där man lastade på attackvapnen.

Därefter sitter det ett balkläge som går som förlängning till innerrodrets tandemcylinder Hydraulbalken - H7V/H som togs i bruk på JA37C med införande av fackelfällare Boy401.

På framkroppen under luftintagen sitter sidobalkarna - S7H/V.

Jag fann en bild på godkända lastalternativ för AJ37, finns ju en del intressanta begränsningar i vilken beväpning som var godkänd att starta med. observera det något unika i begränsningen att bära defensiv beväpning. Vi ser också vilket nummer de olika balkarna har, observera att balkläge 5/6 som är Hydraulbalken inte är med.

Bild

Jag har inte tittat på lavetten till Rb04 så jag kan inte säga om det finns möjlighet att hänga andra laster än Rb04 och extratank i C7 det som begränsar är om den elektriska kontakten på lavetterna inte har motsvarande kontakt i balken. Annars är upphängningsklackarna likadana på alla lavetter/tankar.

J.K Nilsson

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 5 november 2012, 15:11

Den bilden är samma som jag länkar till i första posten, ja. Och den är som sagt lite märklig, varför flyger man med två rb 75 som enda last när det verkar gå att bära fyra? Rb 04 bars inte på centrumbalken på förband enl Stridsberg och flera andra källor menar att den endast avfyrades därifrån på försökscentralen, men ändå finns den med på centralbalken på bilden.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av Bjernevik » 5 november 2012, 16:18

Tja, om det är godkända lastalternativ på den bilden så är svaret rimligen att det inte gick att bära fyra rb 75 samtidigt innan AJS-modden. Troligen så var det elektroniken i flygplanet som inte var byxad att hantera fler än två robotar samtidigt, även om dessa uppenbarligen kunde hänga på både ving- och kroppsbalkar.

På samma sätt är det nog med rb 04, det var ett godkänt alternativ att ha den hängande på centrumbalken även om det aldrig användes. Förmodligen för att man i praktiken ville ha extratanken med så ofta det bara gick.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av millgard » 5 november 2012, 18:00

Man kunde nog transportera med sig en extra vid tex ombasering till krigsbas/vägbas...

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 5 november 2012, 19:30

Bjernevik skrev:Tja, om det är godkända lastalternativ på den bilden så är svaret rimligen att det inte gick att bära fyra rb 75 samtidigt innan AJS-modden. Troligen så var det elektroniken i flygplanet som inte var byxad att hantera fler än två robotar samtidigt, även om dessa uppenbarligen kunde hänga på både ving- och kroppsbalkar.
Jo, på den tiden hårdkodade man väl i princip de olika vapenalternativen, att ändra i mjukvaran var väl inte att tänka på. Men är det någon som vet var den där bilden kommer ifrån egentligen? Skulle vara intressant att veta. Jag har sett den på aef.se men de har ingen direkt källhänvisning för just den bilden.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 7 november 2012, 03:50

I flygvapennytt nr 4 1982 finns denna artikel i vilken man kan se en AJ37 med rb 75 på vapenbalken under vingen, men dock ingenting på sidobalkarna under kroppen (ser det ut som, i alla fall). Att rb 75 gick att hänga där får med stöd av denna bild samt Stridsbergs uppgift anses fastställt. Frågan är då om det stämmer att det gick att hänga roboten på antingen sido- eller vapenbalkar men inte båda samtidigt. Jag har mailat till AEF i syfte att ta reda på var deras bild kommer ifrån, och fått svar att artikelskribenten inte är tillgänglig men återkommer om några veckor.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av FredH » 7 november 2012, 10:54

J.K Nilsson skrev:Jag fann en bild på godkända lastalternativ för AJ37, finns ju en del intressanta begränsningar i vilken beväpning som var godkänd att starta med. observera det något unika i begränsningen att bära defensiv beväpning. Vi ser också vilket nummer de olika balkarna har, observera att balkläge 5/6 som är Hydraulbalken inte är med.
Skiljer sig lastalternativen åt beroende på om det är fred eller krig? Jag antar här att säkerhetsmarginalerna är lite större och mer tilltagna i fredstid. För att tillåta lite mer i krigstid.

Hur kunde AJ37 blanda mellan de olika alternativen?
När jag läste Operation Garbo (visst en fiktiv händelse/bok, men med tanke på författarna så borde de kanske ha rätt uppgifter) lastade de på två Rb04, en extra tank samt en Rb24. Enligt bilden borde inte den kombinationen fungera, om det inte går att mixa lite mellan alternativen.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av kblomster » 7 november 2012, 11:53

FredH skrev:Hur kunde AJ37 blanda mellan de olika alternativen?
När jag läste Operation Garbo (visst en fiktiv händelse/bok, men med tanke på författarna så borde de kanske ha rätt uppgifter) lastade de på två Rb04, en extra tank samt en Rb24. Enligt bilden borde inte den kombinationen fungera, om det inte går att mixa lite mellan alternativen.
Vid tidpunkten när Operation Garbo utspelar sig var (i verkligheten) AJS-ändringarna gjorda på många flygplan (visste författarna att det skulle bli så? ändringarna var väl dock i alla fall påtänkta då boken publicerades), och då blev det möjligt med blandade och osymmetriska alternativ. Innan var det nog inte det, datorstödet var troligen för primitivt. Det fanns (enligt vad jag förstått) ett par olika mer eller mindre hårdkodade alternativ som man inte ändrade på i första taget.

På JA37 däremot (som har ett mycket mer avancerat datorsystem ombord) har det hela tiden varit möjligt att fritt hänga på vilken kombination som helst av de vapen som finns inlagda i datorn, självklart då med vissa restriktioner för vad som kan hänga på vilken balk mht. maxvikter, aerodynamik, fästen osv.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Beväpningsalternativ på AJ37

Inlägg av FredH » 7 november 2012, 12:46

kblomster skrev:
FredH skrev:Hur kunde AJ37 blanda mellan de olika alternativen?
När jag läste Operation Garbo (visst en fiktiv händelse/bok, men med tanke på författarna så borde de kanske ha rätt uppgifter) lastade de på två Rb04, en extra tank samt en Rb24. Enligt bilden borde inte den kombinationen fungera, om det inte går att mixa lite mellan alternativen.
Vid tidpunkten när Operation Garbo utspelar sig var (i verkligheten) AJS-ändringarna gjorda på många flygplan (visste författarna att det skulle bli så? ändringarna var väl dock i alla fall påtänkta då boken publicerades), och då blev det möjligt med blandade och osymmetriska alternativ. Innan var det nog inte det, datorstödet var troligen för primitivt. Det fanns (enligt vad jag förstått) ett par olika mer eller mindre hårdkodade alternativ som man inte ändrade på i första taget.

På JA37 däremot (som har ett mycket mer avancerat datorsystem ombord) har det hela tiden varit möjligt att fritt hänga på vilken kombination som helst av de vapen som finns inlagda i datorn, självklart då med vissa restriktioner för vad som kan hänga på vilken balk mht. maxvikter, aerodynamik, fästen osv.
Boken skrevs 1988, utspelar sig 1992, de benämner det som AJ37 och inte AJS37. Känns som att de bakom boken borde haft koll på uppgraderingen av AJ37, men kanske inte ändå.

Skriv svar