Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i Asien
Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i Asien
Funderade över att det är lite konstigt att Airbus och Boeing så totalt dominerar den civila flygplanstillverkningen. De Asiatiska länderna brukar ju ta upp konkurrensen omgående vare sig det gäller bilar eller TV-apparater – Varför inte när det gäller flygplansindustrin? Jag har svårt att tro på ett eventuellt tekniskt försprång i väst. Hellre kanske att denna utvecklingskostnadskrävande industri inte kan existera utan enorma statliga subventioner, ofta med en militärindustriell politisk målsättning. Låg militär ambition är den enda förklaring jag kan komma på när det gäller Japan, Kina är ju starkt kommande på området med både ambitioner och teknik.
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Man måste ha kunder och ingen kund vill köpa något utan en gedigen track record när det gäller driftsekonomi och säkerhet.
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Mitsubishi har ett mellanstort plan på gång iaf, och jag tror att det kanske var Mitsubishi som hade ett trafikflygplan på 70-talet också.
Man får väl anse att det är Japan som av länderna i asien som borde ha varit kandidat till att göra stora flygplan.
De räddes inte att satsa på projekt som Shinkansen och kunder till flygplan borde ha funnits i landet iom. deras stora folkmängd.
Frågan i första inlägget är berättigad tycker jag.
Man får väl anse att det är Japan som av länderna i asien som borde ha varit kandidat till att göra stora flygplan.
De räddes inte att satsa på projekt som Shinkansen och kunder till flygplan borde ha funnits i landet iom. deras stora folkmängd.
Frågan i första inlägget är berättigad tycker jag.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Kanske inte riktigt den typ av flygplan som efterfrågats men Indonesian Aerospace (tidigare IPTN) och spanska CASA har tillsammans utvecklat transportflygplanet CN-235:
http://en.wikipedia.org/wiki/CASA/IPTN_CN-235
http://en.wikipedia.org/wiki/CASA/IPTN_CN-235
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Angående Mitsubishi: http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Regional_JetSolkungen skrev:Mitsubishi har ett mellanstort plan på gång iaf, och jag tror att det kanske var Mitsubishi som hade ett trafikflygplan på 70-talet också.
Man får väl anse att det är Japan som av länderna i asien som borde ha varit kandidat till att göra stora flygplan.
De räddes inte att satsa på projekt som Shinkansen och kunder till flygplan borde ha funnits i landet iom. deras stora folkmängd.
Frågan i första inlägget är berättigad tycker jag.
-
- Medlem
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 18 december 2005, 03:07
- Ort: Danmark
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Mig bekendt har USA forbudt Japan at bygge kampfly og dermed er det sikkert svært at bygge en civil flyindustri op.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Det stämmer nog inte riktigt man har i alla fall byggt jaktbombflygplanet Mitsubishi F-1:T. Snorrason skrev:Mig bekendt har USA forbudt Japan at bygge kampfly og dermed er det sikkert svært at bygge en civil flyindustri op.
På senare år har Mitsubisi tillsammans med Lockheed Martin byggt och utvecklat F-2, som är en vidareutvecklad F-16. Mellan 1995-2011 byggdes 94 stycken plus fyra prototyper. De ersatte bl.a. F-1.
Mitsubishi F-2A.
Mitsubishi har också licensbyggt olika typer bl.a. 213 F-15J/DJ Eagle.
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Instämmer. Plus - att investeringarna i teknologi och uppbyggnad av industri och kunnig arbetarstam - är så långsiktiga och hägrande bolagsvinster så avlägsna, att inte ens kineserna vågat sig på den satsningen. Än...millgard skrev:Man måste ha kunder och ingen kund vill köpa något utan en gedigen track record när det gäller driftsekonomi och säkerhet.
Ryssland, har ju en högt stående flygindustri & teknologi. Men har bara lyckats i den smala tyngsta transportsektorn -
Antonov.....och då med att erbjuda sina giganter i charter.
Talrika erbjudanden av diverse andra ryska passagerarplan - har i stort sett fallit på hälleberget. Just av de skäl som
millgard påpekat ovan., Varjag
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Japan har väl även utvecklat och byggt transportplanet Kawasaki C-1.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-1
Med Kawasaki C-2 på gång, förefaller det som.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-2
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-1
Med Kawasaki C-2 på gång, förefaller det som.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-2
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Stora investeringar och lång tid innan man får tillbaka satsat kapital. Bättre att vara underleverantör istället.
Både Folkrepubliken Kina, Ryssland och Japan utvecklar dock egna modeller, dock går det trögt. ARJ-21 och MRJ dras med förseningar, SSJ har redan drabbats av en krasch i Indonesien.
Både Folkrepubliken Kina, Ryssland och Japan utvecklar dock egna modeller, dock går det trögt. ARJ-21 och MRJ dras med förseningar, SSJ har redan drabbats av en krasch i Indonesien.
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Tack för alla svar! Det som jag däremot har svårt att förlika mig med är hur vissa menar att japansk teknologi skulle vara avsevärt sämre än t.ex fransk vad gäller driftsäkerhet..? Men jag gör ju mina erfarenheter på personbilar.
Jag är nog så kontroversiell att jag även tror att Sydkorea i en närtid borde vara kapabla att konkurrera på området, om det nu finns en chans att tjäna pengar på stora civila flygplan förstås.
Låter som en mycket rimlig förklaring.varjag skrev: investeringarna i teknologi och uppbyggnad av industri och kunnig arbetarstam - är så långsiktiga och hägrande bolagsvinster så avlägsna, att inte ens kineserna vågat sig på den satsningen. Än...
Jag är nog så kontroversiell att jag även tror att Sydkorea i en närtid borde vara kapabla att konkurrera på området, om det nu finns en chans att tjäna pengar på stora civila flygplan förstås.
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Jag tror säkert att japaner, sydkoreaner och Kineser(!) - idag kunde bygga bra trafikflygplan.
Men - dom måste sälja dom oxå! Var - finns köparna?
Airbus är ju ett konsortium - som fördelar tillverkning/risker - och vinster - över flera länder/intressenter....
Jag kan inte se någon liknande konstellation i Asien!
Dessutom, måste man kunna ge mycket långa krediter. Och vilka kan det?
I USA har man i snart 80 år, haft sin Eximbank....
http://en.wikipedia.org/wiki/Export-Imp ... ted_States
Huslånare, göre sig inte besvär....Men, vill man köpa trafikflygplan (eller bombar-dittos, eller stridsvagnar, kanoner, fregatter, ubåtar etc. etc. ) - då är Eximbanken....Din Bank!
My tuppence, Varjag
Men - dom måste sälja dom oxå! Var - finns köparna?
Airbus är ju ett konsortium - som fördelar tillverkning/risker - och vinster - över flera länder/intressenter....
Jag kan inte se någon liknande konstellation i Asien!
Dessutom, måste man kunna ge mycket långa krediter. Och vilka kan det?
I USA har man i snart 80 år, haft sin Eximbank....
http://en.wikipedia.org/wiki/Export-Imp ... ted_States
Huslånare, göre sig inte besvär....Men, vill man köpa trafikflygplan (eller bombar-dittos, eller stridsvagnar, kanoner, fregatter, ubåtar etc. etc. ) - då är Eximbanken....Din Bank!
My tuppence, Varjag
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Dom bygger bra flygplan, på licens, t.ex folkrepubliken Kina bygger Embraer 135 på licens även Airbus 320. Problemet är att konstruera en egen konstruktion som är konkurrenskraftig.varjag skrev:Jag tror säkert att japaner, sydkoreaner och Kineser(!) - idag kunde bygga bra trafikflygplan.
Men - dom måste sälja dom oxå! Var - finns köparna?
Airbus är ju ett konsortium - som fördelar tillverkning/risker - och vinster - över flera länder/intressenter....
Jag kan inte se någon liknande konstellation i Asien!
Dessutom, måste man kunna ge mycket långa krediter. Och vilka kan det?
I USA har man i snart 80 år, haft sin Eximbank....
http://en.wikipedia.org/wiki/Export-Imp ... ted_States
Huslånare, göre sig inte besvär....Men, vill man köpa trafikflygplan (eller bombar-dittos, eller stridsvagnar, kanoner, fregatter, ubåtar etc. etc. ) - då är Eximbanken....Din Bank!
My tuppence, Varjag
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Läste just om att Kina bygger ett plan som heter Comac 919 och som planeras provflyga under 2014. Nästan 200 passagerare och redan 175 plan i orderboken ska det första levereras under 2016 bär det tänkt, större versioner planeras.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comac_C919
Tänkte väl att varför skulle just detta produktområde vara fredat från asiatisk konkurrens?
http://en.wikipedia.org/wiki/Comac_C919
Tänkte väl att varför skulle just detta produktområde vara fredat från asiatisk konkurrens?
Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A
Jo men orderboken har en häftig kinesisk slagsida. Med Ryanair nämnt ngnstans i marginalen....Tänkte väl att varför skulle just detta produktområde vara fredat från asiatisk konkurrens?
Har svårt tro att europeiska/amerikanska pax - utan vidare kommer att acceptera att flyga i kinesiska maskiner.
Redan mot att åka i ryska fpl - har ju i decennier en klar tveksamhet existerat
Varjag