Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 26 augusti 2012, 15:28

Från Air Forces Research No1 och artikeln Finnish Air Force Review av Kieron Pilbeam (och lite egna utläggningar) en titt på beståndet av flygplan och helikoptrar i finska flygvapnet med tonvikt på tiden 1965 och framåt.

Som alla nog förmodligen vet så var det finska flygvapnet en av greve Eric von Rosen donerad Morane Saulnier typ D. vilket var försett med grevens lyckosymbol en blå swastika vilket fram till 1945 kom att bli det finska flygvapnets nationalitetssymbol. Av förståliga skäl byttes den ut mot dagens vit-blå-vita rundel, även om man av historiska skäl har swastikorna kvar på flygvapnets förbandsfanor. Till en början förlitade man sig främst på franska och tyska flygplanstyper samt en och annan erövrad rysk maskin. 1923 inköptes dock den första brittiska flygplanstypen en Martinsyde F.4 Buzzard, 1927 gjordes ett uppföljningsköp av ytterligare 14 stycken vilka gavs beteckningarna MA-23 till MA-37 (det finska flygvapnet nummrerar varje flygplanstyp/helikopter med en bokstavsbeteckning vilket anger typ och sedan ett nummer inom typen). Buzzarderna tjänstgjorde fram till 1936. 1926 inköptes en Avro 504K (AV-57) och 1927 två Gloster Gamecock (GA-38 och GA-43). 1923 hade Finland etablerat gundstenarna till en egen flygplansindustri och 1929 började man licensbygga Gloster Gamecock av vilka totalt 15 byggdes (GA-44 till GA-58). Under 1928 hade man också slutit avtal om licensproduktion av 21 de Havilland DH 60X Moth och 25 Balckburn Ripon IIF. Britterna leverarade ett exemplar av vardera som typmodell.

1924 hade också en brittisk militärmission i Finland hjälpt till att etablera en flygskola i Kauhava, där Finland än idag bedriver flygutbildning nu på BAe Hawk. Före och under andra världskriget tillfördes det finska flygvapnet en rad andra brittiska flygplanstyper: 17 Bristol Bulldog IVA (BU-59 till BU-75), tre Avro 652A Anson (AN-101 till AN-103), 97 brittisk- och finskbyggda Bristol Blenheim av olika modeller (BL-104 till BL-190 och BL-196 till BL-205), 30 Gloster Gladiator (GL-251 till GL-280, under Vinterkriget opererade den svenska flygflottiljen i norra Finland med bl.a. Gloster Gladiator de tillhörde dock det svenska flygvapnet och är inte medräknade i de 30), 13 Hawker Hurricane Mk I och Mk II (HC-451 till HC-465) och 12 Westland Lysander (Mk I (LY-114 till LY-125). Under kriget erhöll man också krigsbyte i form av sovjetiska Iljusin DB-3, Tupolev SB-2 och Petljakov PE-2. Tyskarna överlämnade också Curtiss Hawk 75A och Curtiss som man tagit som krigsbyte i Frankrike till Finland. Som medkrigsförande på tysk sida kom Finland också att ta ibruk en rad tyska flygplanstyper som Messerschmitt Bf 109, Dornier Do 17, Junkers Ju 88, Fieseler Fi 156 Storch, Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz, Bücker Bü 131 Jungmann, Heinkel He 115 och Arado Ar 196. Från Italien kom 35 stycken Fiat G.50, de anlände försent för att delta i Vinterkriget men flögs med viss framgång under Fortsättningskriget. De sista Fiaterna togs ur tjänst 1947.

Amerikanska flygplanstyper var till en början inte så vanliga i det finska flygvapnet, 1940 levererades dock direkt från Förenta staterna 44 stycken Brewster B-239 Buffalo (BW-351 till Bw-394). De skulle efter kriget följas av främst olika transportflygplan och helikoptrar. Under det kalla kriget följde Finland vanligtvis filosofin att man skulle ha en typ av jaktflygplan från väst och en annan från Sovjetunionen. Något som övergavs när man 1996 beslutade att Draken och MiG-21:orna skulle ersättas av en typ den amerikanska F-18 Hornet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 26 augusti 2012, 16:12

I början av 1950-talet togs det första inhemska flygplanet att beställas i större kvantitet i bruk nämligen 51 stycken Valmet Vihuris I, II och III (VH-1 till VH-51), de togs ur tjänst 1959 och kom att ersättas av svenska SAAB 91B/D Safir vilka levererades 1958-63. Alla var D-modeller utom SF-36 som monterades i Nederländerna som en B-modell.

SF-1 med konstruktionsnummer 91347 kraschade vid Borgå 1961.03.14.
SF-2 med konsturktionsnummer 91348 är bevarad på Tikkakoski.
SF-3 med konstruktionsnummer 91349 är bevarad på Tikkakoski.
SF-4 med konstruktionsnummer 91350 såldes 1983.06.17 till civilt bruk med registeringen OH-SFF.
SF-5 med konstruktionsnummer 91351 är bevarad vid SAAB-fabriken i närheten av Åbo.
SF-6 med konstruktionsnummer 91352 1983.07.08 såld till civilt bruk med registering OH-SFI.
SF-7 med konstruktionsnummer 91353 bevarad i flygfärdigt skick Kauhava.
SF-8 med konstruktionsnummer 91354 endast cockpitsektionen bevarad Tikkakoski.
SF-9 med konstruktionsnummer 91355 kolliderade 1959.06.26 med SF-12, reparerad och idag bevarad Helsingfors-Vanda.
SF-10 med konstruktionsnummer 91356 krashade Ahti 1972.06.16.
SF-11 med konstruktionsnummer 91357 kraschade Alaharma 1972.06.29.
SF-12 med konstruktionsnummer 91358 kolliderade 1959.06.26 med SF-9 och kraschade.
SF-13 med konstruktionsnummer 91359 såld til civilt bruk som SE-IKI.
SF-14 med konstruktionsnummer 91360 såld 1983.06.27 till civilt bruk som OH-SFS.
SF-15 med konstruktionsnummer 91361 kraschade i närheten av Tammerfors 1961.03.30.
SF-16 med konstruktionsnummer 91362 såld 1983.04.06 till civilt bruk som OH-SFN.
SF-17 med konstruktionsnummer 91363 såld 1983.03.08 som SE-IKK.
SF-18 med konstruktionsnummer 91364 i tjänst fram till juni 1981.
SF-19 med konstruktionsnummer 91365 kraschade 1976.07.23 och tagen ur tjänst.
SF-20 med konstruktionsnummer 91366 kraschade Utti 1966.06.07.
SF-21 med konstruktionsnummer 91409 såld 1982.12.10 till civilt bruk som OH-SFL.
SF-22 med konstruktionsnummer 91410 såld 1983.05.20 till civilt bruk som OH-SFP.
SF-23 med konstruktionsnummer 91411 kraschade 1976.07.23.
SF-24 med konstruktionsnummer 91412 såld 1982.12.28 till civlit bruk som OH-SFJ.
SF-25 med konstruktionsnummer 91413 såld.
SF-26 med konstruktionsnummer 91414 kraschade i närheten av Tammerfors 1973.04.12.
SF-27 med konstruktionsnummer 91415 såld 1984.07.23 till civilt bruk som OH-SFH.
SF-28 med konstruktionsnummer 91416 kraschade i närheten av Näsijärvi 1964.04.01.
SF-29 med konstruktionsnummer 91417 såld 1982.10.22 till civlit bruk som OH-SFG.
SF-30 med konstruktionsnummer 91418 kraschade i sjön Päijänne 1969.06.18.
SF-31 med konstruktionsnummer 91440 såld 1982.10.13 till civilt bruk som OH-SFB. Bevarad Tikkakoski.
SF-32 med konstruktionsnummer 91441 såld 1983.07.04 till cilvit bruk som OH-SFK.
SF-33 med konstruktionsnummer 91442 såld 1984.06.26 till cilvit bruk som OH-SFM.
SF-34 med konstruktionsnummer 91443 såld 1983.09.13 till cilvit bruk som OH-SFD. Bevarad Tikkakoski.
SF-35 med konstruktionsnummer 91444 såld 1982.11.24 till cilvit bruk som OH-SFE. Bevarad Tikkakoski.
SF-36 med konstruktionsnummer 91246 tagen ur tjänst till Rovanienmis tekniska skola.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 27 augusti 2012, 13:16

I slutet av 1950-talet början av 1960-talet inköptes två SAAB 17A för målbogsering och gavs beteckningarna SH-1 och SH-2. De flögs av KuljLLv (Kulijetuslentolaivue = transportdivisionen), men ansågs av piloterna inte svara upp mot sin uppgift. Något som också visades när båda kraschade, tack och lov utan personella förluster. Som målbogserare ersattes de av sovjetiska Iljusin IL-28/28R även de flögs av KuljLLv, Finlands hade totalt fyra IL-28or:

NH-1 med konstruktionsnummer 5706, leverarades 1960.01.28. Togs ur tjänst efter en kraschlandning 1976.11.30 och skrotades.
NH-2 konstruktionsnummer okänt, levererades 1961.06.24 och togs ur tjänst i juni 1981. Skrotad.
NH-3 konstruktionsnummer 1713, levererades i januari 1966 och genomförde 1981.06.30 den sista flygningen av typen i finsk tjänst. Skrotades sedan.
NH-4 konstruktionsnummer 1106, levererades i januari 1966. Togs ur tjänst i juni 1981 och är bevarad Tikkakoski.

1958 levererades från Kanada tre DHC-2 Beaver vilka användes av YhtLtue (stabsflyggruppen). 1961 fick finska flygvapnet sina första helikoptrar två WSK SM-1SZ (polskbyggda Mil Mi-1U) och två WSK SM-1W (polskbyggda Mil Mi-1M):

HK-1 med konstruktionsnummer A07029, levererad 1961.03.11 och tagen ur tjänst 1966. Bevarad Helsingfors-Vanda.
HK-2 med konstruktionsnummer A07030, levererad 1961.03.11 och genomförde 1966.04.28 typens sista flygning i finsk tjänst. Förrådställd i Tkkakoski.
HK-3 med konstruktionsnummer W02013, levererad 1961.03.11 och togs ur tjänst 1966.
HK-4 med konstruktionsnummer W02014, levererad 1961.03.11 och kraschade 1963.01.29.

HK-1 och HK-2 var WSK SM-1SZ (skolversionen) och HK-3 och HK-4 var WSK SM-1W (stridsversionen). De flögs av KoeLtue (Koelentue = testflyggruppen), SatLsto(Satakunnan Lenesto = Satakunda flygflottilj) och KuljLLv innan de togs ur tjänst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 28 augusti 2012, 19:52

Under 1960-talet tillkom en rad ytterligare helikoptrar:

Mil Mi-4:
HR-1 med konstruktionsnummer 07114. Levererad 1962.02.06 och tagen ut tjänst i september 1979. Bevarad Tikkakoski.
HR-2 med konstruktionsnummer 08114. Levererad 1962.02.06 och tagen ur tjänst i spetemerb 1979. Sedan använd som intruktionsföremål för räddningsövningar vid Helsingfors marina högskola. Slutligen skrotad 1989.
HR-3 med konstruktionsnummer 09114. Levererad 1962.02.06. och gjorde typens sista flygning i finsk tjänst 1979.09.21. Bevarad Helsingfors-Vanda.

Alouette II:
HA-1 med konstruktionsnummer 1062. Levererad 1966.03.28 och såld till civilt bruk 1975.03.20 till Frankrike med beteckningen F-BYAM.
HA-2 med konstruktionsnummer 1147. Levererad 1966.03.28 och kraschade i en sjö 1967.07.14. Bärgades men befanns vara så skadad att den inte kunde repareras.

AB.206A Jet Ranger:
HB-1 med konstruktionsnummer 8108. Levererad 1968.12.13, överförd till Gränsbevakningsväsendet 1979.03.09 med civil registrering OH-HRJ.

Alla flögs av KuljLLv.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 28 augusti 2012, 20:04

Bild
Mil Mi-4 från Prags flygmuseum.

Bild
Alouette II i franska arméfygets märkning.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 1 september 2012, 13:20

Finska flygvapnet har under sin existens haft en liten flygtransportkapacitet. Under 1950-talet levererades två Percival C.53 Pembroke:
PR-1 konsturktionsnummer okänt. Levererad 1956.01.24 och togs ur tjänst 1965.02.15 efter en landningsolycka.
PR-2 konstruktionsnummer P.66/70. Leverarad 1956.02.25 och togs ur tjänst 1968.10.28. Bevarad Tikkakoski.

Under 1960-talet och 1970-talet ersattes dessa av Douglas C-47A/C-53C/C-53D:
DO-4 konstruktionsnummer 25515. Levererad 1960.03.01 och tagen ur tjänst 1982.05.27. Bevarad Tikkakoski.
DO-5 konstruktionsnummer 19795. Levererad i december 1960 och nedmonterad Halli 1967. Sedan överförd till Uttis.
DO-6 konstruktionsnummer 19560. Levererad 1962.01.08 och såld till civilt bruk 1984.11.15 som PH-DDZ.
DO-7 konstruktionsnummer 19109. Levererad 1963.06.28 och såld till civilt bruk 1984.01.10 som PH-DDA.
DO-8 konstruktionsnummer 19309. Levererad 1969.05.09 och tagen ur tjänst i december 1984. Bevarad Helsingfors-Malmi.
DO-9 konstruktionsnummer 11750. Levererad 1969.06.18 och såld till civilt bruk 1985.05.02 som N59NA.
DO-10 konstruktionsnummer 12050. Levererad 1970.05.06 och kraschade p.g.a. motorfel nära Rissala 1978.10.03. Alla ombord omkom.
DO-11 konstruktionsnummer 6346. Levererad 1970.07.29 och såld till civilt bruk 1987.05.12 som OH-LCH.
DO-12 konstruktionsnummer 12970. Levererad 1970.10.27 och såld till civilt bruk 1984.10.01 som SE-IOK.

Förutom DO-9 (en C-53D) och DO-11 (en C-53C) var alla C-47A.

Under 1980-talet tillkom Fokker F27-100/400M:
FF-1 konstruktionsnummer 10274. Levererad 1982.05.29 och tjänstgjorde 1994 vid TiedLLV (Tiedustelulentolaivue = spaningsdivisionen).
FF-2 konstruktionsnummer 10300. Levererad 1980.07.22 och tjänstgjorde 1995 vid KuljLLv.
FF-3 konstruktionsnummer 10662. Levererad 1984.02.01 och tjönstgjorde 1995 vid KuljLLv.

FF-1 och FF-2 är F27-100 och FF-3 är F27-400M.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 3 september 2012, 18:46

Den 30 september 1982 levererades tre Gates Learjet 35A till det finska flygvapnet. Enligt Wikipedia är de fortsatt i tjänst.
LJ-1 konstruktionsnummer 35A-430.
LJ-2 konstruktionsnummer 35A-451.
LJ-3 konstruktionsnummer 35A-470.

Som sambandsflygplan fanns/finns:

BN-2 Islander BN-1 med konstruktionsnummer 269. Levererad 1974.05.10 och såld till civilt bruk 1975.04.09 som OH-BNC.

Cessna 402B Businessliner:
CB-51 konstruktionsnummer 0884. Levererad 1975.05.26 och såld till civilt bruk 1984.04.06 som OH-CGS.
CB-52 konstruktionsnummer 1082. Levererad 1977.12.31 och såld till civilt bruk 1984.02.27 som OH-CHS.

PA-31-310 Navajo PN-1 med konstruktionsnummer 31-669. Levererad 1974.05.07 och såld till civilt bruk 1975.01.07 som OH-PNC.

Piper PA-31-350 Chieftain:
PC-1 konstruktionsnummer 8252076 och levererad 1983.03.21. I tjänst vid TiedLLv.
PC-2 konstruktionsnummer 8252077 och levererad 1983.04.05. I tjänst vid TiedLLv.
PC-3 konstruktionsnummer 8252081 och levererad 1983.05.31. I tjänst vid HävLLv (Hävittaljalentolaivue = jaktdivision) 21.
PC-4 konstruktionsnummer 8252083 och levererad 1983.07.07. I tjänst vid HävLLv 31.
PC-5 konstruktionsnummer 8352041 och levererad 1984.02.15. I tjänst vid HävLLv 11.
PC-6 konstruktionsnummer 8352042 och levererad 1984.03.05. I tjänst vid HävLLv 31.

Enligt Wikipedia är dessa fortsatt i tjänst men kommer att ersättas av sex Pilatus PC-12NG.

Piper PA-28R-180R Cherokee Arrow II:
PA-1 konstruktionsnummer 7435013. Levererad 1974.05.21 och kraschade vid Tammerfors 1988.05.30.
PA-2 konstruktionsnummer 7435133. Levererad 1974.05.21. 1994 i tjänst vid TiedLLv.
PA-3 konstruktionsnummer 7435263 Levererad 1974.05.21. 1994 i tjänst vid HävLLv 31.
PA-4 konstruktionsnummer 7435231. Levererad 1974.05.21. 1994 i tjänst vid HävLLv 11.
PA-5 konstruktionsnummer 7335208. Levererad 1974.05.21. 1994 i tjänst vid KuljLLv.
PA-6 konstruktionsnummer 7335165. Levererad 1978.05.22 och 1978.10.02 såld till civilt bruk som OH-PDG.

Kvarvarande fpl av denna typ togs enligt Wikipedia ur tjänst 2005.

Piper PA-28RT-201 Cherokee Arrow IV:
PA-11 konstruktionsnummer 8018069. Levererad 1980.06.15. 1994 i tjänst vid KoeLtue.
PA-12 konstruktionsnummer 8018091. Levererad 1980.08.13. 1993 i tjänst vid HävLLv 21.
PA-13 konstruktionsnummer 8018092. Levererad 1980.08.13. 1993 i tjänst vid KuljLLv.
PA-14 konstruktionsnummer 8018093. Levererad 1980.08.13. 1994 i tjänst vid TiedLLv.

Valmet L-90TP Redigo:
Bild
En Redigo på Helsingfors-Vanda.

RG-1 konstruktionsnummer 004. Levererad 1992.05.11.
RG-2 konstruktionsnummer 005.
RG-3 konstruktionsnummer 006.
RG-4 konstruktionsnummer ej angivet i artikeln.
RG-5 konstruktionsnummer ej angivet i artikeln.
RG-6 konstruktionsnummer ej angivet i artikeln.
RG-7 konstruktionsnummer ej angivet i artikeln.
RG-8 konstruktionsnummer ej angivet i artikeln.
RG-9 konstruktionsnummer ej angivet i artikeln.
RG-10 konstruktionsnummer 003. Levererad 1991.11.29 och var tidigare OH-VTR. När den togs i tjänst av finska flygvapnet bar den beteckningen RG-11 men vid ommålning till full kamoflagemålning så ändrades beteckning i september 1992 till RG-10.

Bild
Fokker F-27, snart tagen ur tjänst och ersatt av EADS CASA C-295M.

Bild
C-295, här i polska flygvapnets märkning. Finland har två i tjänst med en tredje under leverans.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 8 oktober 2012, 13:16

Finland har också köpt in sig i den gemensamma NATO/PFP transportenheten Heavy Airlift Wings tre C-17 Globemaster III. Dessa i vilka även Sverige är delägare är dock baserade på flygbasen i ungerska Papa och har inga finska märkningar.

Går vidare till stridsflyget, Finlands första jetjaktflygplan var de Havilland Vampire FB.52 som levererades under 1953 och gjorde tjänst fram till 1965 vid HävLLv 11, HävLLv 13 och HamLsto.

VA-1 med konstruktionsnummer VO-691, levererades 1953.01.22 och kraschade 1955.12.03.
VA-2 med konstruktionsnummer VO-692, levererades 1953.01.22 och togs ur tjänst 1965. Bevarad Helsingfors-Vanda.
VA-3 med konstruktionsnummer VO-693, levererades 1953.01.22 och togs ur tjänst 1965.
VA-4 med konstruktionsnummer VO-694, levererades 1953.09.15 och togs ur tjänst 1965.
VA-5 med konstruktionsnummer VO-695, levererades 1953.09.15 och togs ut tjänst 1965.
VA-6 med konstruktionsnummer VO-696, levererades 1953.09.15 och genomförde typens sista flygning i finsk tjänst 1965.02.02. Bevarad Tikkakoski.

Finland införskaffade också de Havilland Vampire T.55 vilkan flögs av samma enheter som FB.52.
VT-1 med okänt konstruktionsnummer, levererad 1955.08.20 och tagen ut tjänst 1965.
VT-2 med okänt konstruktionsnummer, levererad 1955.08.20 och tagen ut tjänst 1965.
VT-3 med okänt konstruktionsnummer, levererad 1955.08.20. Totalförstörd i en brand till följd av en olycka 1963.04.18.
VT-4 med okänt konstruktionsnummer, levererad 1955.08.20 och kraschade 1958.07.29.
VT-5 med okänt konstruktionsnummer, levererad 1956.01.19 och togs ut tjänst 1965.
VT-6 med konstruktionsnummer 15756, levererad 1956.01.19. Togs ur tjänst 1965 och är bevarad Tikkakoski.
VT-7 med okänt konstruktionsnummer, levererad 1956.03.14. Togs ut tjänst 1965.
VT-8 med konstruktionsnummer 15719, levererad 1956.03.14. Togs ut tjänst 1965 och är bevarad Tikkakoski.
VT-9 med konstruktionsnummer 15720, levererad 1956.03.14. Togs ut tjänst 1965 och är bevarad Helsingfors-Vanda.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 11 oktober 2012, 21:39

Efter Vampire följde Folland Gnat F.1/FR.1 vilka levererades 1958-60 till HävLLv 21 i Luonetjärvi/Tikkakoski. Denna division flyttades senare till Björneborg, Gnat-flygplanen blev dock kvar i Luonetjärvi vid den nya divisionen där HävLLV 11. Två av flygplanen GN-112 och GN-113 (ursprungligen GN-106) var spaningsflygplan (FR.1, utrustade med tre nosmonterade 70mm Vintenkameror).

GN-101, konstruktionsnummer FL.18. Levererad 1958.07.30 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Tikkakoski.
GN-102, konstruktionsnummer FL.12. Levererad 1958.07.30 och kraschade vid landning Luonetjärvi 1958.08.26.
GN-103, konstruktionsnummer FL.16. Levererad 1959.07.07 och tagen ut tjänst 1973. Bevarad Halli.
GN-104, konstruktionsnummer FL.19. Levererad 1959.07.07 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Tikkakoski.
GN-105, konstruktionsnummer FL.23. Levererad 1959.07.07 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Helsingfors-Vanda.
GN-106, konstruktionsnummer FL.28. Levererad 1959.07.22 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Helsingfors-Vanda.
GN-107, konstruktionsnummer FL.31. Levererad 1959.07.22 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Kymi.
GN-108, konstruktionsnummer FL.35. Levererad 1959.07.22 och kraschad Luonetjärvi 1964.04.10.
GN-109, konstruktionsnummer FL.39. Levererad 1960.02.10 och kraschade vid start Luonetjärvi 1962.05.08.
GN-110, konstruktionsnummer FL.44. Levererad 1960.02.10 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad som "gate-guard" (kom inte på vad det heter på svenska) Rovaniemi.
GN-111, konstruktionsnummer FL.46. Levererad 1960.02.10 och kraschade Konnesveri 1968.09.06.
GN-112, konstruktionsnummer FL.47. Levererad 1960.10.12 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Lahtis/Vesivehmaa.
GN-113, konstruktionsnummer FL.24. Levererad 1960.10.12 och tagen ur tjänst 1973. Bevarad Tikkakoski.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 23 oktober 2012, 22:35

I början av 1960-talet började också Finlands policy att hålla sig med två typer av stridsflygplan en från väst och en från öst. En policy som höll i sig tills slutet av Kalla kriget då man beslöt att köpa amerikanska F-18 Hornet för hela slanten.

1962.11.10 levererades fyra flygplan av modell MiG-15UTI:
MU-1, konstruktionsnummer 922221 och tagen ur tjänst 1977. Bevarad Halli.
MU-2, konstruktionsnummer 822028. Tagen ur tjänst 1977 och bevarad Lahtis/Vesivehmaa.
MU-3, konstruktionsnummer 922226. Kraschade vid Sumianinen 1970.11.27.
MU-4, konstruktionsnummer 722375. Tagen ur tjänst 1977 och bevarad Tikkakoski.

Dessa fpl var i tjänst först vid HävLLv 11 och sedan vid HävLLv 31.

Under april-november 1963 levererades nästa sovjetiska flygplanstyp MiG-21 F-13. Dessa hade först beteckningen MG-1 till MG-10 men det ändrades sedan till MG-31 - MG-35 och MG-46 - MG-50. Några tjänst gjorde vid HävLLv 11 Luonetjärvi/Tikkakoski tills de från 1972 ersattes av SAAB 35 Draken. År 1980 överfördes åtta MiG 21 F-13 till spaningsdivisionen TiedLLv. Med denna division gjorde typen sin sista flygning i finsk tjänst 17 januari 1986.

MG-31, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst..
MG-32, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLV 31 tills den togs ur tjänst.
MG-33, konstr.nr ej känt. Tagen ut tjänst.
MG-34, konstr.nr. 0404. Tjänstgjorde vid TiedLLv tills den togs ut tjänst. Bevarad vid Hallis tekniska skola.
MG-35, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-46, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-47, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-48, konstr.nr. ej känt. Tagen ur tjänst.
MG-49, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-50, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-61, konstr.nr. 1117. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst. Bevarad Rissala.
MG-62, kraschade Pielavesi 1971.07.07.
MG-63, kraschade Rissala 1977.11.19.
MG-64, kraschade Kallavesi 1964.05.20.
MG-65, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-76, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-77, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid TiedLLv tills den togs ur tjänst.
MG-78, konstr.nr. 1203. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst. Bevarad Hallis tekniska skola.
MG-79, kraschade Siilinjärvi 1975.09.08.
MG-80, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid KoeLtue (Provflyggruppen) och kraschade Juurusvesi 1970.05.06.
MG-91, konstr.nr. ej känt. Tjänstgjorde vid HävLLv 31 tills den togs ur tjänst.
MG-92, konstr.nr. 1721. Tjänstgjorde vid TiedLLv tills den togs ur tjänst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 23 oktober 2012, 22:44

För utbildning av piloter på MiG-21 levererades 1 april 1965 två MiG-21U till HävLL31 på Rissalabasen. de flög till 1980 då de ersattes av fyra MiG-21UM.

De två MiG-21U var:
MK-103, konstr.nr. 1416. Fpl är bevarat Tikkakoski.
MK-104, konstr.nr. 1417. Förrådsställt Halli.

De fyra MiG-21UM var:
MK-105, konstr.nr. 516917001.
MK-106, konstr.nr. 516917006.
MK-126, konstr.nr. 516999410.
MK-143, konstr.nr. 516999411. Tagen ut tjänst augusti 1994.

MK-105 och MK-106 levererades i juni 1974 till HävLLv 31 och följdes sensommaren 1981 av MK-126 och MK-143. Alla är nu tagna ut tjänst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 29 oktober 2012, 17:07

MiG-21 F-13 började från 21 september 1978 att ersättas av MiG-21 BIS. Denna dag levererades de två första BIS till HävLLv 31 i Rissala med beteckningen MG-111 och MG-114 (vid leveransen dock betecknade MB-111 och MB-114). De följdes 17 juli 1980 av MG-115, MG-116, MG-117, MG-118, MG-120 och MG-121. Senare leveranser är något oklara då minst tre fpl med beteckningen MG-132 levererades. Förutom HävLLv 31 flögs MiG-21 BIS av TiedLLv och en av KoeLtue.

MG-111, konstr.nr. 75064540, tjänstgjorde vid HävLLv 31. Tagen ur tjänst 1 juni 1994 och bevarades Helsingfors-Vanda.
MG-114, konstr.nr. 7506, tjänstgjorde vid TiedLLv.
MG-115, konstr.nr. 7508, tjänstgjorde vid HävLLv 31. Kraschade Anttola 1984.08.24.
MG-116, konstr.nr. 75083895, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-117, konstr.nr. 75083914, tjänstgjorde vid HävLLv 31. Kraschade Sotkamo 1991.11.15.
MG-118, konstr.nr. 75083945, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-119, konstr.nr. 75098121, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-120, konstr.nr. 7508, tjänstgjorde vid HävLLv 31. Kraschade Juankoski 1986.09.30.
MG-121, konstr.nr. 75098132, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-122, konstr.nr. 7504145, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-123, konstr.nr. 75098140, tjänstgjorde vid HävLLV 31.
MG-124, konstr.nr. 7508...., tjänstgjorde vid TiedLLv.
MG-125, konstr.nr. 7508...., tjänstgjorde vid TiedLLv.
MG-127, konstr.nr. 7508...., tjänstgjorde vid TiedLLv.
MG-128, konstr.nr. 75098124, tjänstgjorde vid HävLLv 31. Kraschade Tammisaari 1992.11.11.
MG-129, konstr.nr. 7508...., tjänstgjorde vid TiedLLv.
MG-130, konstr.nr. 75084403, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-131, konstr.nr. 75084511, tjänstgjorde vid KoeLtue.
MG-132, konstr.nr. 75084542, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-133, konstr.nr. 7508..., tjänstgjorde vid TiedLLv.
MG-134, konstr.nr. 75098143, tjänstgjorde vid HävLLV 31.
MG-135, konstr.nr. 7508...., tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-136, konstr.nr. 75098129, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-138, konstr.nr. 75084608, tjänstgjorde vid HävLLv 31.
MG-139, konstr.nr. 7508...., tjänstgjorde vid HävLLv 31. kraschade Kiuruvesi 1982.06.11.
MG-140, konstr.nr. 75084545, tjänstgjorde vid HävLLv 31.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 3 november 2012, 17:51

Som den västerländska partnern till MiG-21:orna valdes svenska SAAB J-35 Draken. Den 8 april 1970 lades en order hos Valmet på 12 licenstillverkade Draken. Den första DK-201 gjorde sin första flygning 12 mars 1974 och levererades till flygvapnet 25 april samma år. För att fylla gapet tills de Valmettillverkade Drakarna levererades lånade Finland 1972 sex J-35B från Sverige. Finland köpte sedan dessa.

J-35B:
DK-202, konstr.nr. 35265. Tagen ut tjänst och använd som instruktionsflygkropp vid Hallis tekniska skola.
DK-204, konstr.nr. 35261, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-206, konstr.nr. 35245, tjänstgjorde hos HävLLv 11. Den ursprungliga DK-206 med nr 35266 avskrevs 1974.01.18 p.g.a. en generatorbrand. Den ersattes då med 35245 som gavs beteckningen DK-206. Nr 35266 användes sedan som instruktionsflygkropp i Halli med beteckningarna DK-942/DK-247.
DK-208, konstr.nr. 35214, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-210, konstr.nr. 35243, tagen ur tjänst.
DK-212, konstr.nr. 35257, instruktionsflygkropp vid Hallis tekniska skola. Gjorde sista flygningen 1991.09.26.

J-35S (licenstillverkade av Valmet):
DK-201, konstr.nr. 351301, tjänstgjorde hos HävLLv 11. Bar inskriptionen Kake (smeknamn för general Kaulo Pöyhonen).
DK-203, konstr.nr. 351302, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-205, konstr.nr. 351303, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-207, konstr.nr. 351304, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-209, konstr.nr. 351305, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-211, konstr.nr. 351306, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-213, konstr.nr. 351307, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-215, konstr.nr. 351308, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-217, konstr.nr. 351309, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-219, konstr.nr. 351310, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-221, konstr.nr. 351311, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-223, konstr.nr. 351312, tjänstgjorde hos HävLLv 11. Bar inskriptionen Kreivi von Rosen (greve von Rosen, svensken som donerade det första flygplanet till det finska flygvapnet).

Ytterligare Drakar denna gång J-35F och tvåsitsiga SK-35C levererades 1975-1984. DK-261 till DK-271 levererades från svenskt surpuls 1975 följda 1984 av 18 J-35F och två J-35C:

DK-225, konstr.nr. 35417, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-227, konstr.nr. 35425, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-229, konstr.nr. 35481, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-231, konstr.nr. 35442, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-233, konstr.nr. 35443, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-235, konstr.nr. 35444, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-237, konstr.nr. 35446, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-239, konstr.nr. 35447, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-241, konstr.nr. 35448, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-243, konstr.nr. 35450, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-245, konstr.nr. 35451, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-247, konstr.nr. 35452, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-249, konstr.nr. 35455, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-251, konstr.nr. 35458, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-253, konstr.nr. 35462, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-255, konstr.nr. 35483, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-257, konstr.nr. 35487, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-259, konstr.nr. 35499, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-261, konstr.nr. 35460, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-263, konstr.nr. 35412, tjänstgjorde hos KoeLtue.
DK-265, konstr.nr. 35489, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-267, konstr.nr. 35449, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-269, konstr.nr. 35445, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-271, konstr.nr. 35493, tjänstgjorde hos HävLLv 21.

SK-35C:
DK-262, konstr.nr. 35823, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-264, konstr.nr. 35820, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-266, konstr.nr. 35803, tjänstgjorde hos HävLLv 11.
DK-268, konstr.nr. 35807, tjänstgjorde hos HävLLv 21.
DK-270, konstr.nr. 35812, tjänstgjorde hos HävLLv 21.

Kontraktet inkluderade även två flygplan för markutbildning en J-35A 35026 vilken gavs beteckningen DK-200 och en J-35B 35252. Den sista gavs ingen DK-beteckning utan märktes enbart med det finska nationalitetsmärket. Det ryktas också att Finland hade ett antal Drakar förrådsställda i Sverige för att kringgå Fredsavatalet som begränsande det antal stridsflygplan Finland fick ha.

Från 1995 ersattes MiG-21:orna och Drakarna av F-18 C/D Hornet av vilka 57 ensitsiga C och sju tvåsitsiga D beställdes. Alla C-modeller licensbyggs av Valmet och den första levererades till HävLLv 21 i Tammerfors/Pirkkala. Beteckningarna är för C HN-401 till HN-457 och för D HN-461 till HN-467.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Flygplan och helikoptrar i Finska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 24 november 2012, 18:01

Safirerna ersattes som skolflygplan av Valmet L-70 Vinka, varav den första VN-1 levererades till det finska flygvapnet 13 oktober 1980 i Kuorevesi/Halli.

VN-1, konstr.nr. 1. KoulLLV (Koulutuslentolaivue = skolflygdivisionen).
VN-2, konstr.nr. 2. KoulLLv.
VN-3, konstr.nr. 3. KoulLLv.
VN-4, konstr.nr. 4. KoulLLv.
VN-5, konstr.nr. 5. KoulLLv.
VN-6, konstr.nr. 6. KoeLtue.
VN-7, konstr.nr. 7. KoulLLv.
VN-8, konstr.nr. 8. KoulLLv.
VN-9, konstr.nr. 9. KoulLLv.
VN-10, konstr.nr. 10. KoulLLv.
VN-11, konstr.nr. 11. KoulLLv.
VN-12, konstr.nr. 12. KoulLLv.
VN-13, konstr.nr. 13. Kraschade 1988.05.11.
VN-14, konstr.nr. 14. 1994 utlånad till Hallis tekniska skola.
VN-15, konstr.nr. 15. TiedLLv.
VN-16, konstr.nr. 16. KoulLLv.
VN-17, konstr.nr. 17. KoulLLv.
VN-18, konstr.nr. 18. HävLLv 11.
VN-19, konstr.nr. 19. KoulLLv.
VN-20, konstr.nr. 20. KoulLLv.
VN-21, konstr.nr. 21. KoulLLv.
VN-22, konstr.nr. 22. KoulLLv.
VN-23, konstr.nr. 23. KoulLLv.
VN-24, konstr.nr. 24. HävLLv 31.
VN-25, konstr.nr. 25. KoulLLv.
VN-26, konstr.nr. 26. KoulLLv.
VN-27, konstr.nr. 27. KoulLLv.
VN-28, konstr.nr. 28. KoulLLv.
VN-29, konstr.nr. 29. KoulLLv.
VN-30, konstr.nr. 30. KoulLLv.

Skriv svar