Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Vem/vilka var beställare, vem var tillverkare, vad hette skapelsen, vad var den tänkt att användas till och slutligen en biografi på de involverade..
Re: Quiz: Flyghistoria
En till bild av objektet
Re: Quiz: Flyghistoria
Får komma med några ledtrådar då.
Auktionerades ut till en skohandlare för 75kr blev senare chaufför.
Den ena var först i Sverige med några saker.
Hade kunnat bli historisk även för något annat.
Den andra hade bland annat en bank i USA.
Auktionerades ut till en skohandlare för 75kr blev senare chaufför.
Den ena var först i Sverige med några saker.
Hade kunnat bli historisk även för något annat.
Den andra hade bland annat en bank i USA.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11060
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Där har stighult hittat en obskyr maskin...!
THE SUNDSTEDT-HANNEVIG SEAPLANE, byggt i USA cirka 1919 av en svensk, Kapten Hugo Sundstedt och en norrman, Christoffer Hannevig, financier och skeppsbyggare. Intressant är den täckta cockpiten, en av de första antar jag!
Hans K
THE SUNDSTEDT-HANNEVIG SEAPLANE, byggt i USA cirka 1919 av en svensk, Kapten Hugo Sundstedt och en norrman, Christoffer Hannevig, financier och skeppsbyggare. Intressant är den täckta cockpiten, en av de första antar jag!
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Vilken historia. Sätter höjdrekord och hinner vara med om första dödsolyckan förorsakad av flygplan. Det innan han blir den förste att ta certifikat utbildad i Sverige. Tar sig över till USA och träffar norrmannen som lyckats bygga ett finansimperium och får med honom som finansiär. Beställer ett plan som skall bli först över Atlanten, tyvärr kraschar planet vid testflygningar. Norrmannen har blivit bankrutt och några andra tar rekordet. Skulle bli en höjdarserie på TV.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Sundstedt
http://earlyaviators.com/esunsted.htm
http://no.wikipedia.org/wiki/Christoffer_Hannevig
sveahk tar över frågan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Sundstedt
http://earlyaviators.com/esunsted.htm
http://no.wikipedia.org/wiki/Christoffer_Hannevig
sveahk tar över frågan.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11060
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack för den intressanta frågan - svaret låg och surrade i bakhuvudet, men det tog ett tag att plocka fram denna svenska skapelse i förskingringen. En provflygare hade också viss svensk anknytning, Seversky (som 1919 störtade med Sunset utan att förlora mer ben), som två årtionden senare var byggare och leverantör av svenska J-9!
http://www.avrosys.nu/aircraft/jakt/109J9.htm
Denna "donna" satt målad under en kort tid på en speciell maskin - på en flygplanstyp som normalt inte hade så frivola utsmyckningar... Vad var historien bakom detta flygplan och dess kortlivade Nose-Art?
Hans K
http://www.avrosys.nu/aircraft/jakt/109J9.htm
Denna "donna" satt målad under en kort tid på en speciell maskin - på en flygplanstyp som normalt inte hade så frivola utsmyckningar... Vad var historien bakom detta flygplan och dess kortlivade Nose-Art?
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Ok, ett plan som användes som experimentplan i USA flögs över till Europa igen. Gjorde ett tankuppehåll på Grönland där en konstnär utsmyckade planet. Misstänker bilden försvann illa kvickt när det kom fram.
Piloten som flög hade det svenskklingande namnet Gustav Lundquist, troligtvis svenskättad men född i USA.
Den ovanliga dekoren på Spitfiren har gjort den till ett populärt modellplan.
Kombinationen nose-art på Spitfire var inte så vanlig men det fanns fler.
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/sheppard_JE.htm
Piloten som flög hade det svenskklingande namnet Gustav Lundquist, troligtvis svenskättad men född i USA.
Den ovanliga dekoren på Spitfiren har gjort den till ett populärt modellplan.
Kombinationen nose-art på Spitfire var inte så vanlig men det fanns fler.
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/sheppard_JE.htm
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11060
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Utmärkt! En Spitfire IXc som 1944 testflögs i USA med externa bränsletankar - Lt. Col. Gustav Lundquist tog det på en långtripp från Wright Field i USA till England med ett ofrivilligt stopp på Grönland. Där erbjöd sig basens NCO att måla något vackert på Spitten - och det bidde en av George Petty's Esquire girls .
Varsågod stighult.
Hans K
Lundquist döpte henne raskt till "Tolly", namnet på sin fru. I England tog det inte lång tid innan planet skrotades - men cowling och Nose Art skars ut och försvann snabbt in på Boscobe Downs officers-mäss...och senare, som stighult skriver, har den överlevt till mångas glädje i modell-världen !Varsågod stighult.
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Ok tackar,här kommer en ny. Nån som har koll på vilka 3 flygvapen som flög samma flygplanstyp och stred mot varann.
Vilka, vad och när?
Vilka, vad och när?
Re: Quiz: Flyghistoria
I åtanke kommer Spitfires.....egyptiska, israeliska och brittiska - som skjöt på varandra 1948-49.Stighult skrev:Ok tackar,här kommer en ny. Nån som har koll på vilka 3 flygvapen som flög samma flygplanstyp och stred mot varann.
Vilka, vad och när?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
De var den händelsen jag tänkte på. Så svaret är rätt och frågan går vidare till Varjag.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Stighult
Vi söker en - - vars ''rekordsiffror'' knappast imponerar idag. Men gjorde det - när rekorden slogs....
Vem var han?, Varjag
Vi söker en - - vars ''rekordsiffror'' knappast imponerar idag. Men gjorde det - när rekorden slogs....
Vem var han?, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Hans första officiella flygrekord - var ytterst blygsamma;
Distansrekordet - 736 meter. Hastighetsrekordet - 13 kilometer i timmen. Höjdrekordet - 180 centimeter.....
Varjag
Distansrekordet - 736 meter. Hastighetsrekordet - 13 kilometer i timmen. Höjdrekordet - 180 centimeter.....
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Mannen var argentinare - men rekorden slogs i Frankrike 1924.....
-
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Quiz: Flyghistoria
Det här var klurigt. 1923 flög en autogiro åtminstone 4 km medan en trampdriven flygfarkost bara kom 6 meter.
Jag kan inte tänka ut vad som döljer sig däremellan...
Jag kan inte tänka ut vad som döljer sig däremellan...