Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Medlem
- Inlägg: 1079
- Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
- Ort: Söder om stan
Re: Quiz: Flyghistoria
Grumman F6F Hellcats i dom där färgerna, var det dom som skulle samla in radioaktivt material i luften efter ett kärnvapenprov?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11650
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Quiz: Flyghistoria
Jodå, till det skulle de just användas - de förbereds här för "Operation Crossroads", amerikanska kärnvapenprov som utfördes under sommaren 1946 vid Bikiniatollen. Det speciella med de här Helveteskattorna var att de, gudskelov, sändes upp pilotlösa - med ett antal likaledes obemannade B-17, tidiga drönare således.Nimrod-S skrev:Grumman F6F Hellcats i dom där färgerna, var det dom som skulle samla in radioaktivt material i luften efter ett kärnvapenprov?
Nimrod hoppar in i cockpiten...
Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 1079
- Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
- Ort: Söder om stan
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack.
Vad ser vi här?
Vad ser vi här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Quiz: Flyghistoria
Kanske fransmannen Henri Farman som är uppe och puttrar med sitt ''Biplan No.1'' - byggdes av brödraparet Voisin.
Året 1907-1908???, Varjag
Året 1907-1908???, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1079
- Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
- Ort: Söder om stan
Re: Quiz: Flyghistoria
Ett Voisin plan är det, men detta är en unik händelse.varjag skrev:Kanske fransmannen Henri Farman som är uppe och puttrar med sitt ''Biplan No.1'' - byggdes av brödraparet Voisin.
Året 1907-1908???, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1241
- Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
- Ort: Norge
Re: Quiz: Flyghistoria
Jeg tror at dette er den 2. augut 1909 som Legagneux flyr foran Gustav den 5. og 5000 entusiastiske Stockholmere.
-
- Medlem
- Inlägg: 1079
- Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
- Ort: Söder om stan
Re: Quiz: Flyghistoria
Det är riktigt.frodeh skrev:Jeg tror at dette er den 2. augut 1909 som Legagneux flyr foran Gustav den 5. og 5000 entusiastiske Stockholmere.
frodeh flyger vidare.
-
- Medlem
- Inlägg: 1241
- Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
- Ort: Norge
Re: Quiz: Flyghistoria
Grumman F-11 var det første operative supersoniske jagerfly i US Navy. Jeg er ganske sikker på at det aldri ble satt i tjeneste i væpnet konflikt, men likevel ble et av dem ble skutt ned under høyst spesielle omstendigheter. Kan noen belyse dette?


-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30800
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyghistoria
frodeh skrev: høyst spesielle omstendigheter. Kan noen belyse dette?



Är det bara jag som inte ser bilden?
http://files.renegadebs.com/miscjunk/F- ... Angels.jpg
En till:

MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
- Ort: Ute i skogen
Re: Quiz: Flyghistoria
Kanske kan vara att en F11 lyckades skjuta ner sig själv 21 sept 1956.
-
- Medlem
- Inlägg: 1064
- Blev medlem: 23 mar 2002 22:53
- Ort: Hbg/Maria Park
Re: Quiz: Flyghistoria
Nej, jag ser inte heller bilden.
Det var under test-skjutning av akan som test-piloten Tom Attridge sköt ner sig själv genom att flyga ifatt projektilerna.
Edit: Pucktvåa igen....

Det var under test-skjutning av akan som test-piloten Tom Attridge sköt ner sig själv genom att flyga ifatt projektilerna.
Edit: Pucktvåa igen....




--
Jörgen
Jörgen
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30800
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyghistoria
Fast nu ser jag den, lustigt.Ori skrev:Nej, jag ser inte heller bilden.
http://www.aerofiles.com/tiger-tail.htmlA Tiger Bites Its Tail
On Sep 21, 1956 Grumman test pilot Tom Attridge shot himself down in a graphic demonstration of two objects occupying the wrong place at the same time—one being a Grumman F11F-1 Tiger [138260], the other a gaggle of its own bullets.
It happened on the second run of test-firing four 20mm cannon at Mach 1.0 speeds. At 20,000' Attridge entered a shallow dive of 20°, accelerating in afterburner, and at 13,000' pulled the trigger for a four-second burst, then another to empty the belts. During the firing run the F11F continued its descent, and upon arriving at 7,000', the armor-glass windshield was struck, but not penetrated, by an object..
Attridge throttled back to slow down and prevent cave-in of the windshield, flying back to Grumman's Long Island field at 230 mph. He radioed that a gash in the outboard side of the right engine's intake lip was the only apparent sign of damage other than for the glass, but that 78 percent was maximum available power without engine roughness occurring..
Two miles from base, at 1,200' with flaps and wheels down, it became evident from the sink rate that the runway could not be gained on 78 percent power. Attridge applied power and said "the engine sounded like it was tearing up." It then lost power completely. He pulled up the gear and settled into trees less than a mile short of the runway, traveling 300 feet and losing a right wing and stabilizer in the process. Fire broke out, but, despite injuries, Attridge managed to exit the plane and get away safely, to be picked up by Grumman's rescue helicopter.
Examination of the F11F established there were three hits—in the windshield, the right engine intake, and the nose cone. The engine's inlet guide vanes were struck, and a battered 20mm projectile was found in the first compressor stage..
How did this happen? The combination of conditions reponsible for the event was (1) the decay in projectile velocity and trajectory drop; (2) the approximate 0.5-G descent of the F11F, due in part to its nose pitching down from firing low-mounted guns; (3) alignment of the boresight line of 0° to the line of flight. With that 0.5-G dive, Attridge had flown below the trajectory of his bullets and, 11 seconds later, flew through them as their flight paths met.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 1241
- Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
- Ort: Norge
Re: Quiz: Flyghistoria
Den var rask! Stighult var raskest og overtar.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
- Ort: Ute i skogen
Re: Quiz: Flyghistoria
En av de inblandade var först med mycket.

Vi kan väl reda ut det mesta. 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11650
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Quiz: Flyghistoria
Ursäkta - men, frågan är...?
Hans K

Hans K