Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2118
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av dc » 14 aug 2019 20:33

1. Apocalypse Now
2. Sully
4... svår
5. Flight
No one can prevent me from raising towers in babylon

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8767
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 14 aug 2019 21:02

dc skrev:
14 aug 2019 20:33
1. Apocalypse Now
2. Sully
4... svår
5. Flight
Tre utmärkta förslag! Trodde Sully skulle bli den svåraste...

Fyran ja, från slutet av femtiotalet, en av mina favoritfilmer - här ett något större snitt...
mer.jpg
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5329
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 14 aug 2019 21:20

Fyran: North by Northwest? I sista minuten på svenska.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8767
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 14 aug 2019 21:30

Sarvi skrev:
14 aug 2019 21:20
Fyran: North by Northwest? I sista minuten på svenska.
Absolut! En lättsam och t.o.m. rolig hitchcockare. Cary Grant i högform.

Men det blev inte helt oväntat vår "biograf" dc som med tre rätta klarade av mest och bjuder på nästa flyguppvisning!

Hans K

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2118
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av dc » 14 aug 2019 22:58

Har kört några av filmerna så ibland fastnar något...

Då flygfän inte är min starka sida så tar jag en textfråga som utspelar sig för lite mer än 80 år sedan.

Ett par franska officerare är på vänskapligt besök i Tyskland strax innan kriget. De får en uppvisning som säkert är menad att få dem stanna på marken i händelse av krig. De får bland annat se en ny jaktplansprototyp. En av fransmännen bränner handen då han vidrör planets vinge, varför då?
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45617
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 15 aug 2019 22:36

En av fransmännen bränner handen då han vidrör planets vinge, varför då?
?????
Det har stått ute i sommarsolen hela förbaskade dan.…..

:lol:

Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2118
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av dc » 16 aug 2019 07:25

varjag skrev:
15 aug 2019 22:36
En av fransmännen bränner handen då han vidrör planets vinge, varför då?
?????
Det har stått ute i sommarsolen hela förbaskade dan.…..

:lol:

Varjag
Nej. Planet hade precis landat efter att ha visat upp sina förmågor i luften. Det har något med planets konstruktionsprinciper att göra
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 5986
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 16 aug 2019 07:56

Tyskarna kom ju med rea-plan under kriget. Kan det vara den höga farten som gjorde planen varma?

Alltså Messerschitt ME-262

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2118
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av dc » 16 aug 2019 08:27

Markus Holst skrev:
16 aug 2019 07:56
Tyskarna kom ju med rea-plan under kriget. Kan det vara den höga farten som gjorde planen varma?

Alltså Messerschitt ME-262
Nej

Detta var före kriget, en propellerkärra som aldrig blev satt i större produktion. Men nådde mycket höga hastigheter. Just den konstruktionsdetaljen som möjliggjorde höga hastigheter med relativt begränsad motorstyrka gjorde också planet mindre lämpligt i strid...
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45617
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 16 aug 2019 10:22

Detta var före kriget, en propellerkärra som aldrig blev satt i större produktion. Men nådde mycket höga hastigheter. Just den konstruktionsdetaljen som möjliggjorde höga hastigheter med relativt begränsad motorstyrka gjorde också planet mindre lämpligt i strid...
Då röstar jag på en Heinkel 100 - som hade ''evaporate kylningssystem'' (avdunstande s.k. ångkylning) vars circulation i vingarna - hettade upp dem.

Engine coolant and oil cooling systems[edit]

For the rest of the designed performance increase with the DB 601 powerplant, Walter turned to the somewhat risky and still experimental method of cooling the engine via evaporative cooling


https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_100

Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2118
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av dc » 16 aug 2019 20:52

varjag skrev:
16 aug 2019 10:22
Detta var före kriget, en propellerkärra som aldrig blev satt i större produktion. Men nådde mycket höga hastigheter. Just den konstruktionsdetaljen som möjliggjorde höga hastigheter med relativt begränsad motorstyrka gjorde också planet mindre lämpligt i strid...
Då röstar jag på en Heinkel 100 - som hade ''evaporate kylningssystem'' (avdunstande s.k. ångkylning) vars circulation i vingarna - hettade upp dem.

Engine coolant and oil cooling systems[edit]

For the rest of the designed performance increase with the DB 601 powerplant, Walter turned to the somewhat risky and still experimental method of cooling the engine via evaporative cooling


https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_100

Varjag
Och där har vi svaret. Fantastiskt för avancerad flygning men riskfyllt i krig. Ett hål någonstans riskerade vad jag förstår tömma hela kylsystemet. Och det är obra om du är långt hemifrån. Hur snabbt en sådan maskin överhettar och dör vet jag inte. Men det var nog en av orsakerna att vi inte hörde om Heinkel 100 i slaget om Storbritannien
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45617
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 aug 2019 22:28

Tack dc
att vi inte hörde om Heinkel 100 i slaget om Storbritannien
och ja, alltför sant >
Men denna
exportprodukt.jpg
skulle minsann orsaka mycken förvirring i de allierade leden under kriget…..

Vad avser jag?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45617
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 aug 2019 22:01

skulle minsann orsaka mycken förvirring i de allierade leden under kriget…..
Under luftstridernas hetta - var typidentifiering inte alltid lätt; flera engelska jaktflygare under Slaget om Storbrittannien
''svor på'' att de skjutit ned tyska Heinkel 113 (som var den tyska propagandans namn för Heinkel 100....[f.g. fråga])
Jagdstaffel Goebbels.jpg
fast inte en enda sattes i strid som dc mycket riktigt påpekade. Men - det var inte bara britter som lät sig luras -
nejdå ungefär februari 1943 började amerikaner ''skjuta ned japanska licensbyggda Messerschmittar - '' men...
inget licensbygge.jpg
:wink: , Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8767
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 19 aug 2019 08:12

Inget licensbygge men ändå starkt influerad av tyska Heinkels 100 och 112. Tyskt var det också i början när det började dogfightas, 20-mm-MG-151/20-Mauser-Kanonen blev inbyggda. Jaktplanet fick t.o.m. ett eget frimärke...
Japanese_5sen_stamp_of_Hien.jpg

Ah ja, vi ser en Kawasaki Ki-61 "Hien", av de allierade kallad "Tony".

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45617
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 19 aug 2019 10:36

Visst var det Kawasaki's ''Tony'' som amrisarna i början misstog för en ''japansk messerschmitt'' !
Inget licensbygge men ändå starkt influerad av tyska Heinkels 100 och 112. Tyskt var det också i början när det började dogfightas, 20-mm-MG-151/20-Mauser-Kanonen blev inbyggda.
Och - ej att förglömma motorn ! Som var densamma som i Me 109 en licensbyggd Daimler-Benz 601 >>>>>>>kallades Ha- 40 på japanska :)
[japanerna liksom italienarna var bra på stjänmotorer men - hade inga egna starka och pålitliga västekkylda radmotorer - så bägge köpte
licenser för att bygga DB-motorer.]
Liksom - Sverige :lol: För SAAB B 18B, T 18B och J 21...…

sveahks tur!

Varjag