Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45953
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 jul 2019 23:08

Vad har hänt här?
Minsann ''tändje man på fysiken!'' Då en
C-130 landade-.jpg
- och STARTADE från USS FORRESTAL 8O
Dom började med flera ''touch-and-go'' försök….innan man landade,STOPPADE - och igen startade från stillastående !
Experimenten gjordes i c:a 21 sekundmeters motvind (40 knop) - varav hangarfartygets egen fart - levererade c:a 30 !

http://www.aerospaceweb.org/question/hi ... 0097.shtml

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6839
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 19 jul 2019 07:19

varjag skrev:
18 jul 2019 23:08
Experimenten gjordes i c:a 21 sekundmeters motvind (40 knop)
Bägge bilderna visar ett i stort sett kav lugnt hav. Det borde ha synts lite vitt skum eller kanske bilderna är retuscherade? :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6396
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 19 jul 2019 09:13

Men visst är det så. På Youtube finns flera filmer från dessa landningar. Man blir imponerad och jag hade gärna suttit med i cockpit. På planet fanns en kaxig text "Look ma, no hook".

Fast din bild visar en Boeing C-17 Globemaster III som ger sig på samma konststycke. Hercules är ett propellerplan.

Varjag tar oss på nästa äventyr.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45953
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 19 jul 2019 11:25

Markus Holst skrev:
19 jul 2019 09:13
Men visst är det så. På Youtube finns flera filmer från dessa blandningar. Man blir imponerad och jag hade gärna suttit med i cockpit. På planet fanns en kaxig text "Look ma, no hook".

Fast din bild visar en Boeing C-17 Globemaster III som ger sig på samma konststycke. Hercules är ett propellerplan.

Varjag tar oss på nästa äventyr.
Tack Markus - inte minst för att du upptäckte & kommenterade bildens fejkade text :thumbsup: Dom reverserade ju 2 av motorerna
INNAN touchdown - vore nog svårt med en jetkärra av den tyngden :roll:
Bägge bilderna visar ett i stort sett kav lugnt hav. Det borde ha synts lite vitt skum eller kanske bilderna är retuscherade?
Markus frågebild var den enda med lite skrynklor på sjöhavet…...Jag tror inte man övar så marginella landningar i ''otjänligt väder'' :P

Fråga kommer, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6396
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 19 jul 2019 12:13

C-17 -landningen verkar vara ett skämt

Bild

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6839
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 19 jul 2019 15:32

Amund skrev:
19 jul 2019 07:19
varjag skrev:
18 jul 2019 23:08
Experimenten gjordes i c:a 21 sekundmeters motvind (40 knop)
Bägge bilderna visar ett i stort sett kav lugnt hav. Det borde ha synts lite vitt skum eller kanske bilderna är retuscherade? :)
varjag skrev:
19 jul 2019 11:25

Markus frågebild var den enda med lite skrynklor på sjöhavet…...Jag tror inte man övar så marginella landningar i ''otjänligt väder'' :P
Det jag reagerade på var att det vid 21 sekundmeter borde synas lite högre sjö. :)
Markus Holst skrev:
19 jul 2019 12:13
C-17 -landningen verkar vara ett skämt
Det var också vad jag tänkte. En Hercules har jag googlat fram kräver en runway om minst 5000 fot för att lyfta som är en bra bit över 1,5 kilometer. Även om med tomma tankar, full fart mot kraftig motvind och ingen last känns USS Forrestals max 300 meter långa runway som om den vore i kortaste laget. Jag vill inte provocera eller ifrågasätta, jag är bara okunnig på området och tycker bara att det låter lite väl vågat. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6396
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 19 jul 2019 17:38

Att Hercules har landat på fartyg finns det mängder med bevis på. Det har hänt. C-17 verkar vara ett skämt. C-17 Är så stor att jag undrar om den ens får plats på bredden på ett fartyg.

https://youtu.be/uM5AI3YSV3M

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45953
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 jul 2019 00:10

Tror vi alla är överens om att ''C-17 bilden'' är ett fotomontage av ngt slag - min observation, var att akterskeppet flygdäck är synligt =
ansättningen m I n s t 70-80 meter in på tillgängligt utrymme 8-)

Nästa fråga handlar om flera ''marinflygplan'' som helt eller tidigt - kasserades som odugliga;
en sorts flygfisk.jpg
en tvaamotoring.jpg
en-
tveksamt bra.jpg
och
ett verkligt marinflygplan.jpg
Vilka fabrikat och namn hade dessa skapelser ?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5416
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 20 jul 2019 15:16

Om vi börjar bakifrån är det en Convair F2Y Sea Dart, något så okonventionellt som en jetdriften jaktflygbåt. Ingen hit.

Näst sist var jag inne på en Blackburn med tanke på märkningen (och om man vill ha mediokra flygplan var Blackburn ofta en pålitlig leverantör), men det är en Brewster Bermuda. I tjänst hos fem flygvapen och universellt avskydd av alla! Talande är att både RAF och USAAF gjorde en klassiker och lämnade skiten till respektive flotta - ”Stämplas kass, tilldelas Marinen” som det hette i Armén en gång i tiden.

Näst först är en Grumman XF5F Skyrocket som till skillnad från de tidigare nämnda var ett utmärkt flygplan men som valdes bort till förmån för F6F som förmodligen var billigare i drift (en motor vs två).

Ettan lurar jag dock på fortfarande...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5416
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 20 jul 2019 17:25

...och efter att ha betraktat de tydligt amerikanska linjerna hos den första flygmaskinen är det nog en Bell XFL Airabonita. Marin och misslyckad version av samma bolags Airacobra. Aldrig sett förr, så tack för den quizzfrågan!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45953
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 jul 2019 23:17

Full pott till Sarvi !
och om man vill ha mediokra flygplan var Blackburn ofta en pålitlig leverantör), men det är en Brewster Bermuda.


:lol: Instämmer helhjärtat> Brewstern - kallades Buccaneer väster om Atlanten - men blev inte bättre för det....
Blackburn & Brewster hade bägge ''a knack' på att bygga undermåliga flygmaskiner …..Brewster Buffalo var ''rena skräpet'' i USA och England.
Men säg inte det till finnarna!
Som - i brist på bättre lyckades med sina ''bufflar''

Din tur, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5416
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 21 jul 2019 13:10

Tack! Vi tar en ex-parrot, jag menar -flygmaskin: vad har detta varit?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22612
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 21 jul 2019 13:47

En ersättare till B2? Med mycket bättre stealthegenskaper för jag ser ingenting.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5416
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 21 jul 2019 14:16

Fullträff av Hans!

...eller nej, bilden ville visst inte fastna i uppladdningen. Nu då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22612
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 21 jul 2019 14:30

OK nu.

MVH

Hans