Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6654
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 16 mar 2019 16:38

Borde vara den 9 februari 1941 när man på eftermiddagen sänker Britannic, Dagmar 1, Jura, Tejo och Varna ur Gibraltarkonvojen HG 53, ca 350 Nm sydväst Lissabon..?

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45176
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 16 mar 2019 23:30

Amund skrev:
16 mar 2019 16:38
Borde vara den 9 februari 1941 när man på eftermiddagen sänker Britannic, Dagmar 1, Jura, Tejo och Varna ur Gibraltarkonvojen HG 53, ca 350 Nm sydväst Lissabon..?
Puh….Amund räddade ur kvissträsket :thumbsup:

Helt rätt med 5-faldig Bonus för de sänkta fartygens namn !
20%-iga förluster (1 av 5 insatta fpl) var för mycket för Luftwaffe; låganfall mot konvojer provades aldrig mera > trots bättre träffchanser…
Fw 200 ''Kondorerna'' hade usla bombsikten och träffchanserna från 500-600 meters höjd - var detsamma :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_HG_53

Amund flyger vidare, Varjag

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6654
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 17 mar 2019 08:50

Tack Varjag,
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...

Nästa fråga:
När jag såg denna bild så slås jag av likheten med en fartygsbrygga, det är kartbord och gott om plats. Pistolen gissar jag är en signalpistol.

Ingen fartygsbrygga.jpg

Frågan jag ställer är på vilken flygplanstyp det en gång i tiden såg ut så här flådigt..? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5281
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 17 mar 2019 09:52

Amund skrev:
17 mar 2019 08:50
Tack Varjag,
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...
Nja, förluster på 20% per uppdrag är inte hållbart ens över kort tid. Bomber Command hade förluster på i snitt runt 6% per uppdrag vilket gav en besättning en överlevnadschans på bara 16% räknat över en ”tour” på 30 uppdrag. Produktionen av Condorer hade inte en chans att hålla jämna steg med en sådan takt av förluster. Condorerna gjorde nog större nytta i spaningsrollen.

Åter till quizzen!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45176
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 mar 2019 10:42

Frågan jag ställer är på vilken flygplanstyp det en gång i tiden såg ut så här flådigt..?
Mycket ''amerikanskt'' ! Kan bara vara en Boeing 314 Clipper...…
e4f97b20debc2605587848f16f317e61.jpg
:wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6654
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 17 mar 2019 15:56

varjag skrev:
17 mar 2019 10:42
Frågan jag ställer är på vilken flygplanstyp det en gång i tiden såg ut så här flådigt..?
Mycket ''amerikanskt'' ! Kan bara vara en Boeing 314 Clipper...…
Alldeles riktigt! Om mina uppgifter stämmer så fanns navigationsofficeren kvar ombord på interkontinentala flighter tills slutet av sextiotalet. Det är mycket termer inom flygning som skvallrar om att det en gång sågs som en del av sjöfarten - t.ex. babord och styrbord.
Från denna gigant tar oss Varjag till nya höjder - varsågod! :)


Boeing 314.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6654
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 17 mar 2019 16:14

Sarvi skrev:
17 mar 2019 09:52
Amund skrev:
17 mar 2019 08:50
Tack Varjag,
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...
Nja, förluster på 20% per uppdrag är inte hållbart ens över kort tid. Bomber Command hade förluster på i snitt runt 6% per uppdrag vilket gav en besättning en överlevnadschans på bara 16% räknat över en ”tour” på 30 uppdrag. Produktionen av Condorer hade inte en chans att hålla jämna steg med en sådan takt av förluster. Condorerna gjorde nog större nytta i spaningsrollen.
Du har säkert rätt Sarvi och jag har inga data att stödja mig på, och vad gäller industriell massproduktion och allokering av resurser var nog Tyskland långt efter USA. Men rent statistiskt kan man nog inte jämföra en insats med fem plan mot en bombarmada på hundratals plan. Vidare handlar det också om den strategiska målsättningen med uppdraget - om det är att slå ut Storbritanniens försörjningslinje eller om det bara är att störa den. Jag går inte i polemik utan jag är övertygad om att du har helt rätt i att Condoren inte var tillräckligt kostnadseffektiv i uppdraget att attackera konvojer till skillnad mot att spana efter dem.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45176
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 mar 2019 22:52

Tack Amund
När vi ändå befinner oss på temat ''kockpittar'' - provar vi den diametrala motsatsen till ''amerikansk largesse''; en minimal
ensitsare.jpg
(med föga överlevnadschanser för chauffören…..)

Vad var det?, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8620
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 18 mar 2019 10:48

Det ska nog vara en Fieseler Fi 103R Reichenberg varjag har hittat...?

Hans K

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45176
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 mar 2019 10:57

sveahk skrev:
18 mar 2019 10:48
Det ska nog vara en Fieseler Fi 103R Reichenberg varjag har hittat...?

Hans K
Just det sveahk - Tysklands svar på japanernas Kamikazes.... :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fieseler_ ... eichenberg

Vad heter Banzai på tyska ???

Din sveahk!, Varjag

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8620
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 18 mar 2019 11:48

varjag skrev:
18 mar 2019 10:57


Vad heter Banzai på tyska ???

Din sveahk!, Varjag
Banzai (japanisch 万歳, deutsch „zehntausend Jahre“) ist in Japan ein Hochruf, der Freude und Glück für 10.000 Jahre bringen soll. Ursprünglich wurde das Wort aus dem Chinesischen übernommen (zehntausend Jahre) und zur Ehrung des Kaisers verwendet.

Och fråga kommer.

Hans K

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8620
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 18 mar 2019 13:04

Den här damen...
dam.jpg

...som existerade i verkliga livet, gjorde något för sin tid bemärkansvärt!

Vad - och vem var hon?

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8620
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 19 mar 2019 09:30

Det finns blott ett par fotos där hon "verkar". Här ett av dem...
foto.jpg

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45176
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 19 mar 2019 10:45

Aida D'acosta gjorde den första kvinnliga flygningen med ett motoriserat ''aeroplan'' - en ballong…..
She was in fact the first woman to pilot any kind of motorized aircraft, nearly six months before the Wright brothers first flew in a heavier-than-air powered aircraft.[6]
https://en.wikipedia.org/wiki/Aida_de_Acosta

Tvivlar på att hon tillhör Schymanskan's idoler :roll:

Varjag

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8620
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 19 mar 2019 14:55

En vacker amerikansk quinna med kubanska rötter -
440px-MrsOrenRoot.png
- det räckte tydligen för Alberto Santos-Dumont plus tre flyglektioner, att ge Acosta fritt fram på aeronautens egen Dirigble "No 9". I Paris, 27 juni 1903 hände det.

Varjag tar nästa tripp

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.