Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Nej - det här duger inte…...''trean'' skar sina lagrar med
, VarjagRe: Quiz: Flyghistoria
sveahk - räddaren ur kvissträsket !
….flyger vidare, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11060
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack!
Och vi visar en bild på ett plan som råkade ut för en hel del elände, men vars pilot klarade ned maskinen på land med alla passagerare levande...
...vilket man tyvärr inte kan säga om olycksorsakaren!
Vad?
Hans K
Och vi visar en bild på ett plan som råkade ut för en hel del elände, men vars pilot klarade ned maskinen på land med alla passagerare levande...
...vilket man tyvärr inte kan säga om olycksorsakaren!
Vad?
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Året var 2001, ja t.o.m. den 1:a april, men den kinesiska jaktuppvaktningen var sannerligen inget aprilskämt
Det kostade honom livet - medan amrisarna tvingades nödlanda i Mittens Rike, närmare bestämt på ön Hainan....
Stort diplomatiskt rabalder…..
https://en.wikipedia.org/wiki/Hainan_Island_incident
Varjag
- felbedömde och kolliderade med den amerikanska Lockheed EP-3:an.Det kostade honom livet - medan amrisarna tvingades nödlanda i Mittens Rike, närmare bestämt på ön Hainan....
Stort diplomatiskt rabalder…..
https://en.wikipedia.org/wiki/Hainan_Island_incident
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11060
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Mycket riktigt varjag, en incident som idag dyker upp i liknande form lite varstans där något land känner sig "provocerad" - t.ex. Östersjön
Apropå Hainan: En härlig klassiker i diplomatiskt uttydande av ord är "Letter of the two sorries" - där amerikanarna beklagade att den kinesiska piloten dog, vilket kineserna såg som en amerikansk ursäkt osv....
"The letter stated that the United States was "very sorry" for the death of Chinese pilot Wang Wei, and was "very sorry" the aircraft entered China's airspace and that its landing did not have "verbal clearance".
The United States stated that it was "not a letter of apology," as some state-run Chinese media outlets characterized it at the time, but "an expression of regret and sorrow". China had originally asked for an apology, but the U.S. explained, "We did not do anything wrong, and therefore it was not possible to apologize."
Varjag flyger iväg.
Hans K
Apropå Hainan: En härlig klassiker i diplomatiskt uttydande av ord är "Letter of the two sorries" - där amerikanarna beklagade att den kinesiska piloten dog, vilket kineserna såg som en amerikansk ursäkt osv....
"The letter stated that the United States was "very sorry" for the death of Chinese pilot Wang Wei, and was "very sorry" the aircraft entered China's airspace and that its landing did not have "verbal clearance".
The United States stated that it was "not a letter of apology," as some state-run Chinese media outlets characterized it at the time, but "an expression of regret and sorrow". China had originally asked for an apology, but the U.S. explained, "We did not do anything wrong, and therefore it was not possible to apologize."
Varjag flyger iväg.
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack sveahk - fråga kommer; ytterst obehagligt 2 timmars åskväder - elbortfall, ösregn, orkan vindar SHIT!
Inga system funkar OK - hoppas bättring imorgon, Varjag
Inga system funkar OK - hoppas bättring imorgon, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
OK - ''normal'' service delvis återställd
Att flyga idag, har blivit både si och så…..efter alla kontroller, pipande varningar i slussportar och öppnande av handbagage (skyll på
bombmuslimer!) - hamnar man i ''kreatursklass'' ; stolen kan bara fällas bakåt sisådär 15 grader - och när paxet framför gjort det - har
man en stolrygg sådär 20 centimetre från nästippen Fy fan !
Enda fördelen, är priserna - som inflaton till trots - idag är billigare än för 25-30 år sedan Men bekvämligheten - är satt på undantag…..
Här fyra interiörer - från en tid då de flesta Skalmän inte ens var födda > och med ja - med och - Vem kan gissa flygbolagen (2) och flygplanstyhperna (2) ???
Varjag
Att flyga idag, har blivit både si och så…..efter alla kontroller, pipande varningar i slussportar och öppnande av handbagage (skyll på
bombmuslimer!) - hamnar man i ''kreatursklass'' ; stolen kan bara fällas bakåt sisådär 15 grader - och när paxet framför gjort det - har
man en stolrygg sådär 20 centimetre från nästippen Fy fan !
Enda fördelen, är priserna - som inflaton till trots - idag är billigare än för 25-30 år sedan Men bekvämligheten - är satt på undantag…..
Här fyra interiörer - från en tid då de flesta Skalmän inte ens var födda > och med ja - med och - Vem kan gissa flygbolagen (2) och flygplanstyhperna (2) ???
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Pan am och någon Clipper borde väl vara med. Kanske Boing 314?
Re: Quiz: Flyghistoria
Imperial Airways borde vara det brittiska bolaget.
Re: Quiz: Flyghistoria
Inte bara Imperial Airways - ''flaggskeppet'' i flottan var minsann https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Empire
Inte fullt så ''långbent'' som Boeings flygbåt, men fullt ut lika luxsuös
Stighult ''paxar'' nästa flight!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack för det varjag. http://wondersofworldengineering.com/flying-boats.html
Fascinerad över 30-talet när flygbåtarna ägde luften. Återkommer med en fråga i morgon.
Fascinerad över 30-talet när flygbåtarna ägde luften. Återkommer med en fråga i morgon.
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja som vanligt är det svårt att hitta en intressant fråga. Men vi testar väl.
15000km kan användas i en del sammanhang, när det gäller flyg. Så frågan blir vad det handlar om?
15000km kan användas i en del sammanhang, när det gäller flyg. Så frågan blir vad det handlar om?
Re: Quiz: Flyghistoria
Längsta reguljära flyglinjen?
MVH
Hans
MVH
Hans