Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 april 2018, 00:34

Femtiotrean skrev:Vi befinner oss i jetåldern.

Flygplanet hade gjort ett antal mellanlandingar i europeiska städer och olyckan skedde när planet skulle göra ytterligare en mellanlanding före slutdestinationen.

Orsaken till olyckan blev aldrig definitivt klarlagt, men planet fllög för lågt och kraschade mot en kulle och exploderade.
Femtiotrean skrev:Det stämmer.

CPH-DUS-VIE-IST-ANK-DAM-CAI
????? Knepigt.....haveriet inträffade i så fall före landing Damascus på resan Köpenhamn till Cairo......

Alla mellanlandningarna...DUS-VIE-IST-ANK-DAM ....luktar ngn sorts charterflygning :?

Enda jag kan hitta
https://aviation-safety.net/database/re ... 19750820-0

fpl - flög i.a.f. in i terrängen......

men ett par pax överlevde så det är nog inte den sökta :roll:

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 20 april 2018, 07:32

varjag skrev:Alla mellanlandningarna...DUS-VIE-IST-ANK-DAM ....luktar ngn sorts charterflygning :?
Då är du på fel spår! Der var ett regurljärflyg.

(Jag vet inte varför man hade så många mellanlandingar. Jag tror inte att flygplanets räckvidd var orsaken, den var närmare 2000 km.)
Enda jag kan hitta
https://aviation-safety.net/database/re ... 19750820-0
men ett par pax överlevde så det är nog inte den sökta :roll:
Den olyckan var varken den första katastrofen för Ilyushin Il-62 eller för flygbolaget ČSA.

Och jag tycker inte att man omfattar året 1975 i jetåldern; uttrycket används valnligt om 1950-60-talen.


Jag tror att Varulv visste redan svaret och jag tror att Varjag sitter med svaret även om han kanske inte ännu vet det själv :roll:


Vi talar inte om någon obskyr händelse, men kanske har olyckan fallit i glömska dårför att det var inga (eller inte mänga) svenskar bland de omkomna?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 april 2018, 08:42

Jag tror att Varulv visste redan svaret
Det tror jag med, men den kanaljen håller tillbaka :wink:

Jag backar ur jag med

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 20 april 2018, 08:50

Nä, så här kan vi inte hålla på:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Scandin ... Flight_871

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 20 april 2018, 09:40

Sarvi skrev:Nä, så här kan vi inte hålla på:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Scandin ... Flight_871
...som, efter vad jag förstår inte var den första SAS katastrofen...?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_S ... _incidents

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 20 april 2018, 12:08

...I'll get me coat.

Jag ber ursäkt frän alla som visste det rätta svaret och alla som känner SAS historia så mycket bättre än jag.

(Jag borde ha gjort en snabb "check and double check", fattar inte varför jag inte gjorde det och har faktiskt ingen aning var jag kom på den felaktiga informationen.)


Sarvi ställer nästa fråga (och jag är absolut säker på att han har sina "facts straight")!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 20 april 2018, 16:35

Men sådana här frågor är kul. Jag skrev faktiskt ett svar direkt som jag drog tillbaka eftersom det efter kontroll inte stämde på en punkt, nämligen schweiziska Crossairs crash 2001 med ett Saab 340. Allt stämde så när som att man bör ha störtat i flygbolagets hemland eftersom man störtade 6 minuter efter start från Zurich.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crossair_Flight_498

Men en mycket bra fråga! :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 22 april 2018, 10:12

Tack! Lätt hänt att man råkar formulera en fråga så att den inte leder riktigt dit man tänkt sig.

Alltnog: jag söker en utrustningsdetalj som såg dagens ljus i det nystartade Luftwaffe. Prylen ifråga tillhörde Luftwaffe men satt inte på ett flygplan (dock kunde den sitta i ett!). Saken fick ett något ändrat utseende 1941. Utrustningsdetaljen tillverkades av inalles fem tillverkare under kriget. Tre av dessa tillverkar fortfarande idag var sin variant av prylen, även om man får hosta upp ett par tusen euro för attlägga tassarna på en.

Vad är jag ute efter?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 april 2018, 23:46

Alltnog: jag söker en utrustningsdetalj som såg dagens ljus i det nystartade Luftwaffe. Prylen ifråga tillhörde Luftwaffe men satt inte på ett flygplan (dock kunde den sitta i ett!). Saken fick ett något ändrat utseende 1941. Utrustningsdetaljen tillverkades av inalles fem tillverkare under kriget. Tre av dessa tillverkar fortfarande idag var sin variant av prylen, även om man får hosta upp ett par tusen euro för attlägga tassarna på en.
Inte på ett fpl.....markutustningsdetalj? :? Tillhörde alltså inte fpl - men kunde monteras på/eller i - det?

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 23 april 2018, 03:51

”Monteringen” skedde med ett läderband på något som satt i flygplanet, ja. De allierade, ja alla flygstridskrafter, hade förmodligen en motsvarande utrustningsdetalj, men en skillnad var som sagt att i Tyskland tillhörde prylen Luftwaffe och återlämnades efter varje uppdrag. ;)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 23 april 2018, 11:20

????? En kronometer????

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 23 april 2018, 12:58

Jag ger rätt för det - det jag sökte var egentligen beteckningen B-uhr eller Beobachtungsuhr. Detta var det tyska Luftwaffes egna pilotklocka. Till skillnad från de allierade, vars piloter hade personliga klockor, så tillhörde de tyska pilotklockorna förbandet och kvitterades ut inför uppdrag och lämnades tillbaka efter landning. Fyra av de fem tillverkarna var tyska, den femte var schweizisk. Den tyska pilotklockan hade en mycket distinkt design som hade tydlighet och lättlästhet som främsta prio - urtavlan har en diameter på 55 mm - och designen på urtavlan lever kvar än idag:

https://monochrome-watches.com/the-hist ... ive-b-uhr/

Varjag synkroniserar klockorna inför nästa räd!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 23 april 2018, 23:40

Tack Sarvi - nästa med lite anknytning till f.g.....
tio aar innan -.jpg
tio aar innan -.jpg (95.78 KiB) Visad 577 gånger
denna bild togs (1943) - anlände en liten grupp
joddlande sydtyrolare -.jpg
till denna f.d. - luftskeppsbas (de utbrunna hangarerna i bakgrunden)

Vilka var dom, var befann dom sig och vad hade de för ärende hit?

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 april 2018, 12:26

Vi befinner oss i Taranto i Italien, men vilka de var och vilket ärende de hade har jag ingen aning om.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 24 april 2018, 12:37

HomeGuardSoldier skrev:Vi befinner oss i Taranto i Italien, men vilka de var och vilket ärende de hade har jag ingen aning om.

HGS
Halvrätt HGS (bildtexten.... :) ) - men flygbasen med annat namn - ett litet stycke därifrån ...... :)

Varjag

Skriv svar