Du har rätt flygplan - en MFI - men en betydligt djärvare kille vid spaken än von Rosen; han var bl.a. MFI egen provflygare.....Sarvi skrev:Tycker det ser ut som MFI-8 Militrainer, och därmed Carl Gustaf von Rosen, kanske?
Varjag
Du har rätt flygplan - en MFI - men en betydligt djärvare kille vid spaken än von Rosen; han var bl.a. MFI egen provflygare.....Sarvi skrev:Tycker det ser ut som MFI-8 Militrainer, och därmed Carl Gustaf von Rosen, kanske?
Visst var det Pierre Clostermann som skrev de bevingade orden......HomeGuardSoldier skrev:Den andra är lätt att knäcka, då jag har läst hans bok: Pierre Clostermann, Det stora vansinnet. Jag vill minnas att han skrev i sin bok att det allra bästa sättet att undvika tyskt luftvärn vid anfall mot deras flygfält var att flyga rakt fram på typ 2 meters höjd i ca 600 km/h. Om man sick-sackade så förlorade man värdefull fart och blev dessutom ett lättare mål för luftvärnskanonerna, särskilt de ökända fyrpipiga 2 cm-kanonerna.
Den första är ett mysterium för mig (som just nu har annat att tänka på den här helgen).
HGS
Wenger var säkert inte en av de mer bekanta piloterna, hans verkningsfält låg mindre i jaktpilotens "Freie Jagd", och mer som Jagdbomber och senare i kriget som Staffelkapitän i en Schlachtgruppe. Där han var bra, han fick sitt Ritterkreuz i början på 1945, och - ännu viktigare - han överlevde kriget!Yngve skrev:Den "kände" Lt. Leopold Wenger?? Jag är uppenbarligen mer ute än jag trodde...
Kriget - är minsann svårare än flygplanen -i vilket krig?