Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 01 dec 2017 10:40

Tack Femtiotrean

sköt som akterskytt i en B-17 ner 17(!) tyska jaktflygplan

efter 14 bombuppdrag var svårt sårad och fick återvända till USA.


8O

Tro't den som vill :) Gissar att ditt utropstecken efter ''17'' = delar mina tvivel om saken.

Jag är säker på att vår sveahk - kan amplifiera trolighetsgraden i sådana ''claims''.
Men - erinrar P. Clostermanns kommentarer om amerikanska bombflygskyttars ''claims'' av tyska jaktplan.
Nngting ungefär så här:

När jakten anfaller skjuter dussintals skyttar mot flygplanen. Om ett träffas och exploderar/brinner - rapporterar
samtliga att ''just han'' - skjutit ned tysken. :lol:
Följden - att efter USAAF's claims av fällda tyska jaktplan medelst B-17/24-skyttar - skulle tyskarna knappast
haft några jaktplan kvar alls vid slutet av 1943.....

Vilket ju inte var fallet -

fråga kommer, Varjag

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 01 dec 2017 11:20

OK vi söker en ganska känd pionjärflygare - han skar sina första lagrar med
Royal Naval Air Service.jpg

under 1:a Vk, blev provflygare hos A.V.-Roe - och konstruerade i England
detta vackra flygplan.jpg

som fick namn - efter denna
skickliga australiska flygare....jpg


Vem var han?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1702
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Femtiotrean » 01 dec 2017 13:00


varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 01 dec 2017 22:03



Snyggt svar Femtiotrean! (då jag inte lämnade mycket ''kött på benet'' ) :D Men för Dig - räckte det..... :thumbsup:

Bert Hinkler är ''Stadens Hjälte'' i sin hemstad, Bundaberg 30 mil från varjagens hemvist. Där finns både - hans
Avro Avian och Ibis.jpg


''Bundy'' är annars mest känt för romdistilleriet....
bundy-bottles.jpg


Vad beträffar ibisen - Egyptens Heliga Fågel, så hittas dom mest & oftast....på dumpen :roll:

Din fråga!

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1702
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Femtiotrean » 02 dec 2017 01:00

Jag är ju varken en entusiatisk ornitolog eller en kunning flygplanskännare, men jag såg



i somras.



gulfärg.jpg



?? och ?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 02 dec 2017 04:20

?? och ?!


WTF???
Gissar ngn kreativ modellbyggare målat en Avro Shackleton gul - och gett den USCG-dekaler????

:D
157386-11761-pristine.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1702
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Femtiotrean » 02 dec 2017 07:04

Svårare var det inte - att igenkänna flygplanet!

Antagligen finns det en undergrupp av modellbyggare som står i samma relation till huvudfåran som kontrafaktuell eller alternativ historia står till konventionella historiker. Men i det här fallet har man kanske tagit för många "what-if" hopp.

USGG övervägde aldrig att skaffa Avro Shackleton och även om så hade skett, hade flygplanet aldrig målats "chrome yellow".

De som kanske gav modellbyggaren en idé var att i januari 2016 "The US Coast Guard’s Air Station Astoria received a yellow-painted MH-60 Jayhawk helicopter at its base in Warrenton on 15 January, in celebration of 100 years of Coast Guard aviation." https://www.airmedandrescue.com/story1274


Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 2 gånger.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 02 dec 2017 11:53

Tack Femtiotrean

Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
lite av bägge och - handlar om att rekordflyga fort....
ett flygplan med fart....jpg

som inte gjorde det...
och
en flygingenjør med fart....jpg

- som slog ett rekord :thumbsup:

Vilket flygplan - och vad hette flygingenjören ?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 03 dec 2017 10:38

Frågebildens flygplan - efter - att man uppgett hoppet om slå ''flygingenjörens'' rekord (p.g.a. av ett nytt och ännu snabbare...)
modifierades tillbaka till detta utseende - med
høgglanslackerat.jpg

i blått med vit ''fartpil''.
Flygingenjörens rekordspringare -
- var denna -.png


:wink: Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42388
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 04 dec 2017 11:09

Inga napp? :(
November 1937 - tog Tyskland världsrekordet i flyghastighet, då Dr.-Ing. Herman Wurster med en hårt modifierad Me 109, civilregistrerad
som D-IPKY - med 610 km/t......

Britterna, ville inte vara sämre. Dom glissade att deras nya Spitfire, lämpligt modifierad - skulle kunna slå det tyska rekordet.
Dom plockade ut en standard Spitfire MK I serienummer K 9834 som modifierades lika hårt till en Speed Spitfire.

Accordingly, a standard Mk I K9834 (the 48th production Spitfire) was taken off the production line and modified for the attempt on the World Speed Record. All military equipment was removed and the hinged gun panels, radio door and flare chute opening were replaced with removable panels. A special "sprint" version of the Merlin II, running on a special "racing fuel" of gasoline, benzol and methanol, with a small amount of tetraethyl lead was able to generate 2,100 hp (1,565 kW) for short periods.[49] This drove a Watts coarse pitch, four bladed wood propeller of 10 ft (3.0 m) in diameter. Cooling the more powerful engine was achieved using a pressurised water system. This required a deeper radiator inside a lengthened duct which extended to the trailing edge of the starboard wing. A larger diameter oil cooler was fitted under the port wing. The wingspan was reduced to 33 ft 9 in (10.28 m) and the wingtips were rounded.[50]

All panel lines were filled and smoothed over, all round headed rivets on the wing surfaces were replaced by flush rivets and an elongated "racing" windscreen was fitted. A tailskid replaced the tailwheel. Finally, the "Speed Spitfire" was painted in a highly polished gloss Royal Blue and Silver finish. As it turned out the finished aircraft weighed some 298 lb (135 kg) more than a standard 1938 vintage Spitfire.[49] Also, in June 1938, the Heinkel He 100 V2 set a new record of 394.6 mph (635.0 km/h), which was very close to the maximum speed the as yet unflown Speed Spitfire was likely to achieve; the first flight of the modified Spitfire took place on 11 November 1938 and, in late February 1939, the maximum speed reached was 408 mph (657 km/h) at 3,000 ft (910 m).

Clearly further modifications would be needed. It was decided to delete the radiator and change the cooling to a "total loss" system. The upper fuel tank was removed and replaced with a combined condensor and water tank. The water was fed through the engine and back to the tank, where as much as possible would be condensed, while the overflow was ejected from the base of the engine as a jet of steam. It was calculated that the Speed Spitfire would be able to make the speed runs and land safely before the water and much reduced fuel would run out at about the same time


Det nya tyska rekordet med He 100's 635 km/t, juni 1938 - krävde ytterligare ändringar på ''rekordspitten''.
I mars 1939 skarvade en He 100 rekordet till 746 km/t - följt av Me 209's flygning i april s.å. - till 755 km/t !

Därmed dog de brittiska ambitionerna.
The Speed Spitfire modifierades tillbaka till ''o-vanlig'' fotospaningsspitfire (se tipsbild ovan - notera att vingspetsarna
inte visar en vanlig Spitfire)

https://www.thisdayinaviation.com/11-november-1937/

https://en.wikipedia.org/wiki/Supermari ... d_variants)#Speed_Spitfire_.28Type_323.29

Frågan är fri!

Varjag


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster