Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5319
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av CvD » 30 maj 2017 20:35

Uppenbarligen är Charles Lindberg och det flygplan han flög över Atlanten med, Spirit of St Louis, okända. 8O

Frågan är fri!

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 01 jun 2017 20:13

en ovanlig -.png
fågel i svensk himmel.....

Vad var det?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stighult
Medlem
Inlägg: 2053
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 01 jun 2017 22:06

SAAB 202.

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 01 jun 2017 22:42

Stighult skrev:SAAB 202.
Just det sa Bull. En SAAB Safir som utprovade A 32:ans pilvingform - :D Tidigare hade en Safir gjort detsamma med J 29:ans vinge
den kallades
SAAB 201.jpg

Din fråga, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stighult
Medlem
Inlägg: 2053
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 02 jun 2017 11:51

Tack för det varjag.
Alltid kul med lite udda ekipage, i minnet hade jag koll på 201:an som testade tunnans vingar men kamrat Google hjälpte mig hitta rätt.

Men det finns fler udda fåglar , vad ser vi för någon här.
kul.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 03 jun 2017 01:25

Nihon Hikoki Kabushiki Kaisha - experimenterade med STOL-ar :wink:

Stighult
Medlem
Inlägg: 2053
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 04 jun 2017 22:34

varjag skrev:Nihon Hikoki Kabushiki Kaisha - experimenterade med STOL-ar :wink:

Givetvis har varjag koll på tillverkaren. Men kuriosa är att de skaffade en SAAB safir för att ha något
att bygga på.

"Detta bizarre japanska korta start / landningsforskningsflygplan skapades av Nihon Hikoki från en svensk Saab-91B Safir i slutet av 50-talet / början av 60-talet. X1G var en fluid testbädd; Japanerna utvecklades genom en serie designfaser, var och en djupare än prejudikatet. X1G3 var den senaste konfigurationen utrustad med de slitsade och blåsa flikarna och andra höglyftanordningar från tidigare konfigurationer plus ett par konstiga ändplattor utrustade med ledskalor. Dessa fönsterluckor öppnade och stängdes differensiellt under låghastighetstestflygningarna."

varjag flyger vidare.

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 04 jun 2017 23:35

Tack Stighult

''Om - inte OM vore...'' är ju ett svenskt tankespråk
Här fyra flygplanstyper som ''skulle'' blivit svenska - men av olika anledningar aldrig blev det....
Ettan.jpg
Tvaaan.jpg
Trean.jpg
och
Fyran.jpg
Vilka var flygplanen - och vilka svenska beteckningar skulle de fått i Flygvapnet?


Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Varulv
Medlem
Inlägg: 3116
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Varulv » 05 jun 2017 13:11

Amerikansk, fransk, tysk, nederlandsk. Alle har sin egne bok i flyhistorielitteratur selv om bare amerikansk og fransk er på engelskspråk. Må likevel innrømmer at det nederlandske flyet i sin svensk variant er nytt for meg.

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 05 jun 2017 21:21

Varulv skrev:Amerikansk, fransk, tysk, nederlandsk. Alle har sin egne bok i flyhistorielitteratur selv om bare amerikansk og fransk er på engelskspråk. Må likevel innrømmer at det nederlandske flyet i sin svensk variant er nytt for meg.
Varulv har identifierat alla fyra typernas hemländer korrekt :D

Deras FV-nummer uppifrån skulle blivit 10- 10 - 11
och ''olyckstalet'' - 13.........

:wink: , Varjag

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 06 jun 2017 21:22

''Ettan'' var den största order Sverige ngnsin beställt - hela
144 stycken-.jpg
jaktplan. Inte ett enda levererades....
2an, 3an och 4an - var alla desperata försök att skaffa något dussin fjärrspaningsplan -
alla beställningarna, p.g.a. krigsutbrottet - gick i stöpet :(

:wink: . Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 10 jun 2017 00:01

För svårt?

1939 beställde FV 144 stycken Vultee Vanguard jaktplan i USA. Den största flygplanorder Sverige
ngnsin gjort. Dessa flygplan skulle få beteckningen J 10 i Flygvapnet
Efter krigsutbrottet - annullerade amerikanerna ordern, de flesta sändes till Kina eller förbrukades
som övningsflygplan i USA.

Tvåan, var det franska lätta bomb/spaningsflygplanet Breuget 691/3 eller 4 (buden skiljer sig).
Tolv fpl beställdes 1940, fransoserna annulerade ordern, Dessa skulle blivit S 10 i Flygvapnet.

Trean; var den tyska hypermoderna Dornier 215A-1 som beställde i 18 exemplar.
Men igen - annullerades ordern av tyskarna som behövde flygplanen bättre själva.
Dornierplanen skulle fått beteckningen S 11 vid flygvapnet.

Fyran slutligen - var den holländska Fokker G.1 - ett tung tvåmotorigt jakt/bombplan
med två stjärtbommar och - lite tvivelaktiga prestanda. Men som sagt ovan - vid det laget
var svenskarna desperata och hade tagit vad som helst - bara det kunde flyga..... :roll:
Fokkern - skulle fått typbeteckningen S 13 - om leveransen kommit till stand. Vilket inte skedde....
Det enda flygplan vi hade - motsvarande kraven, var våra B 3:or (Junkers Ju 86) som i vanlig
ordning ''fick dra veven'' i spaningsfacket tills flygvapnet fick de italienska Caproni 313 anno 1941
som blev S 16.

Frågan är fri !

Varjag

Amund
Medlem
Inlägg: 5950
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 30 sep 2017 21:39

Försöker med en fråga här, även om intresset inte är så stort alltid.

Ett sådant här flygplan
Loopflygbåt.jpg
är kanske inte den mest lämpade för uppvisningar, men denne pilot
Pilot.jpg
Blev förmodligen den förste i världen att göra en loop i en flygbåt. Därför visar jag planet upp och ned. :)

Han var inte bara vilken pilot som helst utan synnerligen en av flygets pionjärer, särskilt i arktiska vatten. Blev en gång nedskjuten och räddad av en ubåt efter flera timmar i vattnet. Dog tydligen 1917 enligt ett land, men visade sig på 50-talet trots allt leva i sitt hemland och dog på riktigt 1976.

Vem var den våghalsige mannen vars bedrifter så småningom uppmärksammades?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Medlem
Inlägg: 5950
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 01 okt 2017 09:59

Kanske den förste polarflygaren överhuvudtaget? Richard Byrd rådfrågade vår man inför sina Nordpolsflygningar.
Stred över Östersjön under VK1. Efter kriget nekades han inträde i det nya polska flygvapnet eftersom han kämpat med de röda i inbördeskriget.

varjag
Medlem
Inlägg: 43560
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 01 okt 2017 10:21

Jan Nagórski

https://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Nag%C3%B3rski

Den opp-och-nedvända flygbåten var en -

https://en.wikipedia.org/wiki/Grigorovich_M-9

Varjag