Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav CvD » 29 maj 2017 18:34

Piloten är inte direkt okänd och är dessutom av svensk härkomst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav CvD » 30 maj 2017 20:35

Uppenbarligen är Charles Lindberg och det flygplan han flög över Atlanten med, Spirit of St Louis, okända. 8O

Frågan är fri!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 01 jun 2017 20:13

en ovanlig -.png

fågel i svensk himmel.....

Vad var det?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1905
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Stighult » 01 jun 2017 22:06

SAAB 202.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 01 jun 2017 22:42

Stighult skrev:SAAB 202.


Just det sa Bull. En SAAB Safir som utprovade A 32:ans pilvingform - :D Tidigare hade en Safir gjort detsamma med J 29:ans vinge
den kallades
SAAB 201.jpg



Din fråga, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1905
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Stighult » 02 jun 2017 11:51

Tack för det varjag.
Alltid kul med lite udda ekipage, i minnet hade jag koll på 201:an som testade tunnans vingar men kamrat Google hjälpte mig hitta rätt.

Men det finns fler udda fåglar , vad ser vi för någon här.
kul.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 03 jun 2017 01:25

Nihon Hikoki Kabushiki Kaisha - experimenterade med STOL-ar :wink:

Stighult
Medlem
Inlägg: 1905
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Stighult » 04 jun 2017 22:34

varjag skrev:Nihon Hikoki Kabushiki Kaisha - experimenterade med STOL-ar :wink:



Givetvis har varjag koll på tillverkaren. Men kuriosa är att de skaffade en SAAB safir för att ha något
att bygga på.

"Detta bizarre japanska korta start / landningsforskningsflygplan skapades av Nihon Hikoki från en svensk Saab-91B Safir i slutet av 50-talet / början av 60-talet. X1G var en fluid testbädd; Japanerna utvecklades genom en serie designfaser, var och en djupare än prejudikatet. X1G3 var den senaste konfigurationen utrustad med de slitsade och blåsa flikarna och andra höglyftanordningar från tidigare konfigurationer plus ett par konstiga ändplattor utrustade med ledskalor. Dessa fönsterluckor öppnade och stängdes differensiellt under låghastighetstestflygningarna."

varjag flyger vidare.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 04 jun 2017 23:35

Tack Stighult

''Om - inte OM vore...'' är ju ett svenskt tankespråk
Här fyra flygplanstyper som ''skulle'' blivit svenska - men av olika anledningar aldrig blev det....
Ettan.jpg

Tvaaan.jpg

Trean.jpg

och
Fyran.jpg


Vilka var flygplanen - och vilka svenska beteckningar skulle de fått i Flygvapnet?


Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2593
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Varulv » 05 jun 2017 13:11

Amerikansk, fransk, tysk, nederlandsk. Alle har sin egne bok i flyhistorielitteratur selv om bare amerikansk og fransk er på engelskspråk. Må likevel innrømmer at det nederlandske flyet i sin svensk variant er nytt for meg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 05 jun 2017 21:21

Varulv skrev:Amerikansk, fransk, tysk, nederlandsk. Alle har sin egne bok i flyhistorielitteratur selv om bare amerikansk og fransk er på engelskspråk. Må likevel innrømmer at det nederlandske flyet i sin svensk variant er nytt for meg.


Varulv har identifierat alla fyra typernas hemländer korrekt :D

Deras FV-nummer uppifrån skulle blivit 10- 10 - 11
och ''olyckstalet'' - 13.........

:wink: , Varjag

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 06 jun 2017 21:22

''Ettan'' var den största order Sverige ngnsin beställt - hela
144 stycken-.jpg

jaktplan. Inte ett enda levererades....
2an, 3an och 4an - var alla desperata försök att skaffa något dussin fjärrspaningsplan -
alla beställningarna, p.g.a. krigsutbrottet - gick i stöpet :(

:wink: . Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41781
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 10 jun 2017 00:01

För svårt?

1939 beställde FV 144 stycken Vultee Vanguard jaktplan i USA. Den största flygplanorder Sverige
ngnsin gjort. Dessa flygplan skulle få beteckningen J 10 i Flygvapnet
Efter krigsutbrottet - annullerade amerikanerna ordern, de flesta sändes till Kina eller förbrukades
som övningsflygplan i USA.

Tvåan, var det franska lätta bomb/spaningsflygplanet Breuget 691/3 eller 4 (buden skiljer sig).
Tolv fpl beställdes 1940, fransoserna annulerade ordern, Dessa skulle blivit S 10 i Flygvapnet.

Trean; var den tyska hypermoderna Dornier 215A-1 som beställde i 18 exemplar.
Men igen - annullerades ordern av tyskarna som behövde flygplanen bättre själva.
Dornierplanen skulle fått beteckningen S 11 vid flygvapnet.

Fyran slutligen - var den holländska Fokker G.1 - ett tung tvåmotorigt jakt/bombplan
med två stjärtbommar och - lite tvivelaktiga prestanda. Men som sagt ovan - vid det laget
var svenskarna desperata och hade tagit vad som helst - bara det kunde flyga..... :roll:
Fokkern - skulle fått typbeteckningen S 13 - om leveransen kommit till stand. Vilket inte skedde....
Det enda flygplan vi hade - motsvarande kraven, var våra B 3:or (Junkers Ju 86) som i vanlig
ordning ''fick dra veven'' i spaningsfacket tills flygvapnet fick de italienska Caproni 313 anno 1941
som blev S 16.

Frågan är fri !

Varjag


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster