Quiz: Flyg- och rymd-historia
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Joda, varjag kan det mesta - om det var ett svar, hmmm...anyway, Amund klarade detaljerna. En Farman 223, lätt ombyggd 222, vid namn "Jules Verne", försvarade ett par centimeter av den "franska äran", den 7 juni 1940, när den klarade sig fram till Berlin norrifran och släppte ett par större och ett antal mindre bomber pa nagot som sag ut som ett fabrikkomplex i norra Berlin.
Förstörelsen var minim men överraskningen perfekt - husarstycket tystades fran tysk sida ner ganska snabbt...och är därför - fortfarande - inte helt bekant...första bombningen av Berlin under2vk!
Amund flyger vidare!
Hans K
Förstörelsen var minim men överraskningen perfekt - husarstycket tystades fran tysk sida ner ganska snabbt...och är därför - fortfarande - inte helt bekant...första bombningen av Berlin under2vk!
Amund flyger vidare!
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Sveahk! Tempelhof ska visst ha varit väl upplyst i det inte alltför klara vädret, hursomhelst lär berlinarna inte ha kommit ihåg mycket av just den där bombningen när kriget väl var över...
Denne pilot blev
ja vad heter han? Och han blev först i militärhistorien med… ja vadå? Ledtråd: Inte gick det fort och det skedde i Sydostasien - var annars!
Denne pilot blev
ja vad heter han? Och han blev först i militärhistorien med… ja vadå? Ledtråd: Inte gick det fort och det skedde i Sydostasien - var annars!
Re: Quiz: Flyghistoria
Piloten var också musiker. En bild kanske kan vara bra?
Re: Quiz: Flyghistoria
Det handlar om musikern och piloten Carter Harman som den 21:a april 1944 i den Burmesiska djungeln blev den förste att med helikopter (Sikorsky YR-4B) flyga ut sårade soldater som hamnat bakom fiendens linjer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carter_Harman
http://www.nytimes.com/2007/01/31/arts/ ... .html?_r=0
Frågan är fri!
https://en.wikipedia.org/wiki/Carter_Harman
http://www.nytimes.com/2007/01/31/arts/ ... .html?_r=0
Frågan är fri!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tre bilder från ''interkontinentalflygning'' annu dazumal
Varjag
Vem kan gissa vilket flygetyg och vilket flygbolag?Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Britisk. Det er et fly som er meget spesielt berømt i mellomkrigstiden for å ikke ha lidd alvorlige ulykker med dødsfall i fredstid.
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det - ärevördiga Imperial Airways med sina engelsk-klumpiga Handley Page HP 42:or som höll Imperiat samman.Stighult skrev:https://www.youtube.com/watch?v=gzGCZLUI9FE
- och alldeles riktigt. HP42 var i tjänst i tio år 1930-1940 UTAN att kosta en enda passagerares liv.....av Varulv » mån maj 08, 2017 10:04 pm
Britisk. Det er et fly som er meget spesielt berømt i mellomkrigstiden for å ikke ha lidd alvorlige ulykker med dødsfall i fredstid.
Ovanligt för 30-talet.....
Stighult flyger vidare, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag men Varulv var ju först även om han inte skrev hela svaret, vilket inte heller jag gjorde.
Så jag tycker att Varulv flyger vidare.
Så jag tycker att Varulv flyger vidare.
Re: Quiz: Flyghistoria
@ Stighult
Du - i videolänken anmälde både flygbolaget och flygplanstypen.
Du kan friförklara frågan - eller posta en ny - valfritt
mvh, Varjag
Varulv aviserade sin kännedom om HP 42's olyckfria karriär och att fpl var brittiskt, men utan att ange typen.Vem kan gissa vilket flygetyg och vilket flygbolag?
Du - i videolänken anmälde både flygbolaget och flygplanstypen.
Du kan friförklara frågan - eller posta en ny - valfritt
mvh, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Har ingen "bra" flygfråga, så släpper jag den fri.
Re: Quiz: Flyghistoria
HP 42-flyet var et av de meste elegante passasjerflyene i mellomkrigstiden, men selskapet som hadde dette flyet i tjeneste, Imperial Airways, fikk en kort levetid som passasjerflyselskap. Allikevel hadde det en logo som i etterkrigstiden var blitt et viktig symbol på britisk internasjonal passasjerflygning til fjerne kanter; hvilken selskap brukt denne logoen og når var det sist sett i bruk?
Det er mange klassiske logoer som er tidløst, vi er egentlig meget heldig med at SAS aldri hadde endret en ting på sin.
Det er mange klassiske logoer som er tidløst, vi er egentlig meget heldig med at SAS aldri hadde endret en ting på sin.
Re: Quiz: Flyghistoria
Varulv avser kanske Imperial Airways - ''snabbfågel-bild'' - - som ärvdes av BOAC - och användes tills alltsammans - BEA/BOAC sammanslogs till British Airways...men när ?Allikevel hadde det en logo som i etterkrigstiden var blitt et viktig symbol......
1971?????
Har för mig att ''speedbird'' än idag är callsign för BA-flygplan i radiotrafiken??
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
1 av 2 riktig. Speedbird-logoen er et av de meste erkebritiske logomerkene innenfor historisk passasjerflygning som var dypt savnet, da British Airways gjennomgikk logo-kaoset i 1990-tallet som var noe av det meste destruktive da man innførte "politiske korrekte og etiske logoer" var det fordi den britiske identiteten skulle internasjonaliseres. Resultatet var kaos med finansielle problemer og krangel på alle nivå helt til de ansvarlige ble fjernet i 2001 og man gjeninnførte unionsflagglogoen på nytt. Speedbird var noe som kunne ha blitt akseptert av de fleste, men kan ha blitt avvist pga. forbindelsene med det britiske imperiet.varjag skrev:Varulv avser kanske Imperial Airways - ''snabbfågel-bild'' -Allikevel hadde det en logo som i etterkrigstiden var blitt et viktig symbol......
Speedbird.png
- som ärvdes av BOAC - och användes tills alltsammans - BEA/BOAC sammanslogs till British Airways...men när ?
1971?????
Har för mig att ''speedbird'' än idag är callsign för BA-flygplan i radiotrafiken??
Varjag
Allikevel er Speedbird fremdeles en viktig inspirasjonskilde for British Airways, for dens utform var kopierte inn i halelogoen med unionsflagget - det er ingen tilfeldighet at alle flaggene har spiss begynnelse forut på halefinnene, og at "fargebåndet" forut på flykroppen hadde et brekk så det kunne minner om Speedbird. Speedbird var i Oslo på en Trident-flygning den 6. desember 1985. Bildene på Oslo Fornebu lufthavn avslørt at G-AWZJ hadde Speedbird på seg. Dette gjør flygningen historisk av en rekke grunner.
Hvor ligger Speedbird den gang på BA fly, og når var det offisielt fjernet fra fargesettingen på flyene?