Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7728
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav sveahk » 06 maj 2017 17:21

Joda, varjag kan det mesta - om det var ett svar, hmmm...anyway, Amund klarade detaljerna. En Farman 223, lätt ombyggd 222, vid namn "Jules Verne", försvarade ett par centimeter av den "franska äran", den 7 juni 1940, när den klarade sig fram till Berlin norrifran och släppte ett par större och ett antal mindre bomber pa nagot som sag ut som ett fabrikkomplex i norra Berlin.

Förstörelsen var minim men överraskningen perfekt - husarstycket tystades fran tysk sida ner ganska snabbt...och är därför - fortfarande - inte helt bekant...första bombningen av Berlin under2vk!

Amund flyger vidare!

Hans K

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5597
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Amund » 06 maj 2017 20:32

Tack Sveahk! Tempelhof ska visst ha varit väl upplyst i det inte alltför klara vädret, hursomhelst lär berlinarna inte ha kommit ihåg mycket av just den där bombningen när kriget väl var över...

Denne pilot blev

Först med att......jpg


ja vad heter han? Och han blev först i militärhistorien med… ja vadå? Ledtråd: Inte gick det fort och det skedde i Sydostasien - var annars! :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5597
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Amund » 07 maj 2017 08:04

Piloten var också musiker. En bild kanske kan vara bra?

Flyghistoria.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5597
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Amund » 07 maj 2017 15:55

Det handlar om musikern och piloten Carter Harman som den 21:a april 1944 i den Burmesiska djungeln blev den förste att med helikopter (Sikorsky YR-4B) flyga ut sårade soldater som hamnat bakom fiendens linjer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carter_Harman
http://www.nytimes.com/2007/01/31/arts/ ... .html?_r=0

Frågan är fri!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42714
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 07 maj 2017 21:50

Tre bilder från ''interkontinentalflygning'' annu dazumal
Førstaklass enbart.....png


Tittin i cockpitten.png


røksalongen.....png


Vem kan gissa vilket flygetyg och vilket flygbolag?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42714
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 08 maj 2017 21:28

besættningen-.png

- framför sin flygmaschin...... :wink:

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Varulv
Medlem
Inlägg: 3090
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Varulv » 08 maj 2017 22:04

Britisk. Det er et fly som er meget spesielt berømt i mellomkrigstiden for å ikke ha lidd alvorlige ulykker med dødsfall i fredstid.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1991
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Stighult » 09 maj 2017 05:48


varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42714
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 09 maj 2017 06:13

Stighult skrev:https://www.youtube.com/watch?v=gzGCZLUI9FE


Just det - ärevördiga Imperial Airways med sina engelsk-klumpiga Handley Page HP 42:or som höll Imperiat samman.

av Varulv » mån maj 08, 2017 10:04 pm

Britisk. Det er et fly som er meget spesielt berømt i mellomkrigstiden for å ikke ha lidd alvorlige ulykker med dødsfall i fredstid.


- och alldeles riktigt. HP42 var i tjänst i tio år 1930-1940 UTAN att kosta en enda passagerares liv..... :wink:
Ovanligt för 30-talet.....

Stighult flyger vidare, Varjag

Stighult
Medlem
Inlägg: 1991
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Stighult » 09 maj 2017 07:53

Tack varjag men Varulv var ju först även om han inte skrev hela svaret, vilket inte heller jag gjorde. ;)
Så jag tycker att Varulv flyger vidare.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42714
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 09 maj 2017 10:34

@ Stighult
Vem kan gissa vilket flygetyg och vilket flygbolag?


Varulv aviserade sin kännedom om HP 42's olyckfria karriär och att fpl var brittiskt, men utan att ange typen.

Du - i videolänken anmälde både flygbolaget och flygplanstypen.

Du kan friförklara frågan - eller posta en ny - valfritt :)

mvh, Varjag

Stighult
Medlem
Inlägg: 1991
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Stighult » 09 maj 2017 10:51

Har ingen "bra" flygfråga, så släpper jag den fri. :)

Varulv
Medlem
Inlägg: 3090
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Varulv » 09 maj 2017 20:40

HP 42-flyet var et av de meste elegante passasjerflyene i mellomkrigstiden, men selskapet som hadde dette flyet i tjeneste, Imperial Airways, fikk en kort levetid som passasjerflyselskap. Allikevel hadde det en logo som i etterkrigstiden var blitt et viktig symbol på britisk internasjonal passasjerflygning til fjerne kanter; hvilken selskap brukt denne logoen og når var det sist sett i bruk?

Det er mange klassiske logoer som er tidløst, vi er egentlig meget heldig med at SAS aldri hadde endret en ting på sin.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42714
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 09 maj 2017 23:02

Allikevel hadde det en logo som i etterkrigstiden var blitt et viktig symbol......


Varulv avser kanske Imperial Airways - ''snabbfågel-bild'' -
Speedbird.png

- som ärvdes av BOAC - och användes tills alltsammans - BEA/BOAC sammanslogs till British Airways...men när ?

1971?????

Har för mig att ''speedbird'' än idag är callsign för BA-flygplan i radiotrafiken??

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Varulv
Medlem
Inlägg: 3090
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Varulv » 10 maj 2017 08:21

varjag skrev:
Allikevel hadde det en logo som i etterkrigstiden var blitt et viktig symbol......


Varulv avser kanske Imperial Airways - ''snabbfågel-bild'' -
Speedbird.png
- som ärvdes av BOAC - och användes tills alltsammans - BEA/BOAC sammanslogs till British Airways...men när ?

1971?????

Har för mig att ''speedbird'' än idag är callsign för BA-flygplan i radiotrafiken??

Varjag


1 av 2 riktig. Speedbird-logoen er et av de meste erkebritiske logomerkene innenfor historisk passasjerflygning som var dypt savnet, da British Airways gjennomgikk logo-kaoset i 1990-tallet som var noe av det meste destruktive da man innførte "politiske korrekte og etiske logoer" var det fordi den britiske identiteten skulle internasjonaliseres. Resultatet var kaos med finansielle problemer og krangel på alle nivå helt til de ansvarlige ble fjernet i 2001 og man gjeninnførte unionsflagglogoen på nytt. Speedbird var noe som kunne ha blitt akseptert av de fleste, men kan ha blitt avvist pga. forbindelsene med det britiske imperiet.

Allikevel er Speedbird fremdeles en viktig inspirasjonskilde for British Airways, for dens utform var kopierte inn i halelogoen med unionsflagget - det er ingen tilfeldighet at alle flaggene har spiss begynnelse forut på halefinnene, og at "fargebåndet" forut på flykroppen hadde et brekk så det kunne minner om Speedbird. Speedbird var i Oslo på en Trident-flygning den 6. desember 1985. Bildene på Oslo Fornebu lufthavn avslørt at G-AWZJ hadde Speedbird på seg. Dette gjør flygningen historisk av en rekke grunner.

Hvor ligger Speedbird den gang på BA fly, og når var det offisielt fjernet fra fargesettingen på flyene?


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster