Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Kan det vara jaktpiloten Wang Wei som med en Shenyang J-8 kolliderade med ett amerikanskt signalspaningsplan den 1:a april 2001 nära Hainan..? Han sköts ut men kan ha blivit krossad innan och hittades aldrig så han slutade förmodligen som fiskmat.
Re: Quiz: Flyghistoria
Perfekt Amund !Amund skrev:Kan det vara jaktpiloten Wang Wei som med en Shenyang J-8 kolliderade med ett amerikanskt signalspaningsplan den 1:a april 2001 nära Hainan..? Han sköts ut men kan ha blivit krossad innan och hittades aldrig så han slutade förmodligen som fiskmat.
Den gode Wang skulle briljera lite inför amerikanerna - kolliderade och omkom
Det amerikanska fpl, skadades och nödlandade på Hainan -----
https://en.wikipedia.org/wiki/Hainan_Island_incident
Din fråga, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Varjag! När Churchill som premiärminister första gången åkte över till Roosevelt så tog han tåget upp till Scapa Flow, och därifrån slagskeppet Prince of Wales tur och retur, detta trots att han starkt förebrådde beslutet att undvika striden med Bismarck tidigare. Hur som helst - över Atlanten åkte gärna Winston med sina älskade slagskepp. Nästa gång han skulle över Atlanten fanns inte längre Prince of Wales men väl Duke of York, denna resa tog tio dagar mot planerade fem på grund av mycket hård sjö, och först några dagar innan julafton -41 styrde man in mot Hampton Roads för vidare transport till Washington.
Frågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?
Frågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?
Re: Quiz: Flyghistoria
I en - med namnet ''Berwick'' och via Bermuda......det var Winstons första transatlantiska flygningFrågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Alldeles riktigt! Efter 18 timmars flygning landade man i Plymouth den 17:e jan. Tre st av dessa Clipper köptes av RAF av bara tolv tillverkade (tror jag) och detta var ett mycket bekvämt plan med hytter och högsta standard.varjag skrev:I en - med namnet ''Berwick'' och via Bermuda......det var Winstons första transatlantiska flygningFrågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?
Varjag
Varjag - Take off!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Amund och - en till ''takeoff'' -
Chefspiloten för flygningen - bereder sig ta ombord sin VIP med entourage - när denne ber generalen om ursäkt
- och byter till ett annat flygplan.........
Var låg flygfältet? Vem bad generalen om ursäkt? Till vems flygplan bytte han?
Bonus för hur hans ursäkt lydde och vad piloten på bytesflygplanet hette?
Varjag
står startklara på ett flygfält förberedda för en VIP-flygning på högsta nivå.....Chefspiloten för flygningen - bereder sig ta ombord sin VIP med entourage - när denne ber generalen om ursäkt
- och byter till ett annat flygplan.........
Var låg flygfältet? Vem bad generalen om ursäkt? Till vems flygplan bytte han?
Bonus för hur hans ursäkt lydde och vad piloten på bytesflygplanet hette?
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Det som hände, hände i Baku, på vägen till Teherankonferensen med Roosevelt och Churchill i slutet av 1943 - och där tillåter jag mig att citera följande:
"Afterwards, they boarded their train that arrived in Baku at 8 a.m., driving straight to the aerodrome where four C-47s were gathered under the command of Air Marshal Novikov. Stalin had never flown before—and did not like the sound of it. But there was no other way from Baku. As he approached his plane with Golovanov, he glanced at Beria’s plane standing next door with his pilot, Colonel Grachev, and decided to switch planes.
“Colonel-Generals don’t often pilot aircraft,” he said, “we’d better go with the Colonel,” reassuring Golovanov: “Don’t take it badly”—and he climbed into Beria’s own plane. Guarded by twenty-seven fighters, Stalin was terrified when the plane hit an air pocket."
http://erenow.com/biographies/stalinthe ... ar/44.html
Hans K
"Afterwards, they boarded their train that arrived in Baku at 8 a.m., driving straight to the aerodrome where four C-47s were gathered under the command of Air Marshal Novikov. Stalin had never flown before—and did not like the sound of it. But there was no other way from Baku. As he approached his plane with Golovanov, he glanced at Beria’s plane standing next door with his pilot, Colonel Grachev, and decided to switch planes.
“Colonel-Generals don’t often pilot aircraft,” he said, “we’d better go with the Colonel,” reassuring Golovanov: “Don’t take it badly”—and he climbed into Beria’s own plane. Guarded by twenty-seven fighters, Stalin was terrified when the plane hit an air pocket."
http://erenow.com/biographies/stalinthe ... ar/44.html
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Krävdes kanske en auktoritet som sveahk för att känna till denna vinjett av Stalins liv......sveahk skrev:Det som hände, hände i Baku, på vägen till Teherankonferensen med Roosevelt och Churchill i slutet av 1943 - och där tillåter jag mig att citera följande:
"Afterwards, they boarded their train that arrived in Baku at 8 a.m., driving straight to the aerodrome where four C-47s were gathered under the command of Air Marshal Novikov. Stalin had never flown before—and did not like the sound of it. But there was no other way from Baku. As he approached his plane with Golovanov, he glanced at Beria’s plane standing next door with his pilot, Colonel Grachev, and decided to switch planes.
“Colonel-Generals don’t often pilot aircraft,” he said, “we’d better go with the Colonel,” reassuring Golovanov: “Don’t take it badly”—and he climbed into Beria’s own plane. Guarded by twenty-seven fighters, Stalin was terrified when the plane hit an air pocket."
http://erenow.com/biographies/stalinthe ... ar/44.html
Hans K
Flyggeneralen Alexander Golovanov, var chef för det sovjetiska långdistansbombflyget och hade anförtrotts (det ohyggligt tunga ansvaret!)
att flyga Den Ofelbare Diktatorn - till Teheran från Baku för Teherankonferensen 1943.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Golovanov
Stalins välbekanta paranoia - fick honom i sista ögonblicket att byta pilot - och valde flyga med NKVD-chefens, Laurenti Berija's flygplan
istället -
Denna flygning var faktiskt Stalin's ''luftdop'' - trots sina 65 vårar - hade han aldrig flugit förut, var uppenbarligen mycket rädd för
vad som förestod och - panikade när flygplanet hamnade i en eller annan ''luftgrop'' under flygningen.
Bara en student av diktatorns liv och väsen - kan fatta den nervositet som grep hela hans omgivning - när Solens Son skulle riskera livhanken
i ett flygplan.....dessutom - omgivet av skarpladdade jaktplan som escort
OM - något hade inträffat, hade hundratals flygofficerare varit - ''levande lik'' !
Tilläggas bör - att flygplanen INTE var sovjetiska licensbyggda Lisunov Li-2 -
https://en.wikipedia.org/wiki/Lisunov_Li-2
Nehej, när Lenins Lärljungar skulle till väders - bet han huvet av skammen - och flög med tvättäkta amerikanska Douglasmaskiner
sveahk's fråga!
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag - en historia som Golovanov kategoriskt förnekade på gamla da'r. Stalin klagade f.ö. sin nöd efter flygningen i ett samtal 1944 med allierade diplomater: "Två veckor efteråt hade jag smärtor i öronen!" Ajajaj...
Vidare i texten. Att snabbt känna igen flygplan i luften har i synnerhet i krigstid varit en viktig del av markpersonalens spaningsuppgifter...vän eller fiende, vad för typ...
Så här kommer två flygplan - med säkert uppåt 400 knutar, säger vi 1.000 meters höjd, riktning solen...bara konturerna är klara...det är krigstid...
Vilka plan? Svår fråga kanske, lite hjälp, det är ett omaka par.
Hans K
Vidare i texten. Att snabbt känna igen flygplan i luften har i synnerhet i krigstid varit en viktig del av markpersonalens spaningsuppgifter...vän eller fiende, vad för typ...
Så här kommer två flygplan - med säkert uppåt 400 knutar, säger vi 1.000 meters höjd, riktning solen...bara konturerna är klara...det är krigstid...
Vilka plan? Svår fråga kanske, lite hjälp, det är ett omaka par.
Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 14 gånger.
Re: Quiz: Flyghistoria
Kan vi befinna oss i Kunming i Mittens Rike ????
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Om inte i Kunming, så...ja, i Mittens Rike...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
sveahk skrev:Om inte i Kunming, så...ja, i Mittens Rike...
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Det är sannolikt att det högra flygplanet i bilden, spakades av
och - blivande Chef för Strategic Air Command.....- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Mycket möjligt men det är tyvärr inte svar på min fråga...varjag skrev:Det är sannolikt att det högra flygplanet i bilden, spakades av
detta flygaress.......jpg
och - blivande Chef för Strategic Air Command.....
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
sveahk's utmärkta fråga är svår - utom kanske för överlevande av ''bigglesgenerationen'' -----Vilka plan? Svår fråga kanske, lite hjälp, det är ett omaka par.
Den rote fpl frågebilden visar - består av
ett omaka par.
Det vänstra flygplanet är en Republic P-43 Lancer - det omaka högra, en japanska ''Zero'' (Mitsubishi A6M)
Kineserna lade vantarna på ett par japanska Zero's - redan strax före Pearl Harbor.....nödlandade på en sandstrand
vid Seitsan i södra Kina. Lång historia kort; fpl bärgades av kineserna - togs till Kweilin (idag Guilin) och reparerades
senare i Liuchow (idag Liuchu).
Datumen här är ''luddiga'' men i juli 1942 fick amerikanerna nys om ''den kinesiska Zeron'' och övertog projektet....
In early 1943 the Zero was flown to Karachi, India from Kunming ........
Jag var ganska övertygad om att frågebilden togs över Kunming.....där de flesta flygningarna med det japanska planet gjordesav varjag » ons apr 12, 2017 11:45 pm
Kan vi befinna oss i Kunming i Mittens Rike ????
och - jämförelser med Curtiss P-40 och Republic P-43 utfördes.
Mitsubishi A6M - blev lite av en chock för amerikanerna. Fpl föreföll oslagbart i luften vid kurvstrid, hade en otrolig räckvidd
om närmare 1800 km med extratank (okänt bland allierade jaktplan) och dom var desperate lägga vantarna på en - för att
evaluera dess hemligheter.... (låg vikt/vingbelastning PLUS - otroligt väl utbildade marinpiloter!)
Republic P-43 Lancer, ett mellanting mellan FV Seversky J 9 - och den senare P-47 Thunderbolt - sjönk snabbt i glömskans
djup. Utom i Kina där de flesta hamnade.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_P-43_Lancer
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
Varjag