Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 10 apr 2017 10:07

OK - HGS, fortsätter med kända & firade ''jet-jockeys''; här -
en hotshot jaktflygare.......jpg


- som lyckades fixa till en internationell ''incident''...... :roll:

Vi vill veta hans namn, när och var det hände?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5339
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Amund » 10 apr 2017 16:28

Kan det vara jaktpiloten Wang Wei som med en Shenyang J-8 kolliderade med ett amerikanskt signalspaningsplan den 1:a april 2001 nära Hainan..? Han sköts ut men kan ha blivit krossad innan och hittades aldrig så han slutade förmodligen som fiskmat.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 10 apr 2017 21:13

Amund skrev:Kan det vara jaktpiloten Wang Wei som med en Shenyang J-8 kolliderade med ett amerikanskt signalspaningsplan den 1:a april 2001 nära Hainan..? Han sköts ut men kan ha blivit krossad innan och hittades aldrig så han slutade förmodligen som fiskmat.


Perfekt Amund !
Den gode Wang skulle briljera lite inför amerikanerna - kolliderade och omkom :roll:
Det amerikanska fpl, skadades och nödlandade på Hainan -----

https://en.wikipedia.org/wiki/Hainan_Island_incident

Din fråga, Varjag

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5339
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Amund » 11 apr 2017 19:53

Tack Varjag! När Churchill som premiärminister första gången åkte över till Roosevelt så tog han tåget upp till Scapa Flow, och därifrån slagskeppet Prince of Wales tur och retur, detta trots att han starkt förebrådde beslutet att undvika striden med Bismarck tidigare. Hur som helst - över Atlanten åkte gärna Winston med sina älskade slagskepp. Nästa gång han skulle över Atlanten fanns inte längre Prince of Wales men väl Duke of York, denna resa tog tio dagar mot planerade fem på grund av mycket hård sjö, och först några dagar innan julafton -41 styrde man in mot Hampton Roads för vidare transport till Washington.

Frågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 11 apr 2017 22:58

Frågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?


I en -
BOAC Boeing Clipper.gif


med namnet ''Berwick'' och via Bermuda......det var Winstons första transatlantiska flygning :)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5339
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav Amund » 12 apr 2017 05:25

varjag skrev:
Frågan är, i vilken farkost tog han sig hem till England igen..?


I en -
BOAC Boeing Clipper.gif


med namnet ''Berwick'' och via Bermuda......det var Winstons första transatlantiska flygning :)

Varjag


Alldeles riktigt! Efter 18 timmars flygning landade man i Plymouth den 17:e jan. Tre st av dessa Clipper köptes av RAF av bara tolv tillverkade (tror jag) och detta var ett mycket bekvämt plan med hytter och högsta standard.

Varjag - Take off!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 12 apr 2017 11:13

Tack Amund och - en till ''takeoff'' -
fyra av dessa flygplan.jpg

står startklara på ett flygfält förberedda för en VIP-flygning på högsta nivå.....

Chefspiloten för flygningen -
denne flyggeneral.jpg

bereder sig ta ombord sin VIP med entourage - när denne ber generalen om ursäkt
- och byter till ett annat flygplan......... 8O

Var låg flygfältet? Vem bad generalen om ursäkt? Till vems flygplan bytte han?

Bonus för hur hans ursäkt lydde och vad piloten på bytesflygplanet hette?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7473
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav sveahk » 12 apr 2017 15:18

Det som hände, hände i Baku, på vägen till Teherankonferensen med Roosevelt och Churchill i slutet av 1943 - och där tillåter jag mig att citera följande:

"Afterwards, they boarded their train that arrived in Baku at 8 a.m., driving straight to the aerodrome where four C-47s were gathered under the command of Air Marshal Novikov. Stalin had never flown before—and did not like the sound of it. But there was no other way from Baku. As he approached his plane with Golovanov, he glanced at Beria’s plane standing next door with his pilot, Colonel Grachev, and decided to switch planes.

“Colonel-Generals don’t often pilot aircraft,” he said, “we’d better go with the Colonel,” reassuring Golovanov: “Don’t take it badly”—and he climbed into Beria’s own plane. Guarded by twenty-seven fighters, Stalin was terrified when the plane hit an air pocket.
"
http://erenow.com/biographies/stalinthe ... ar/44.html

Hans K

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 12 apr 2017 21:45

sveahk skrev:Det som hände, hände i Baku, på vägen till Teherankonferensen med Roosevelt och Churchill i slutet av 1943 - och där tillåter jag mig att citera följande:

"Afterwards, they boarded their train that arrived in Baku at 8 a.m., driving straight to the aerodrome where four C-47s were gathered under the command of Air Marshal Novikov. Stalin had never flown before—and did not like the sound of it. But there was no other way from Baku. As he approached his plane with Golovanov, he glanced at Beria’s plane standing next door with his pilot, Colonel Grachev, and decided to switch planes.

“Colonel-Generals don’t often pilot aircraft,” he said, “we’d better go with the Colonel,” reassuring Golovanov: “Don’t take it badly”—and he climbed into Beria’s own plane. Guarded by twenty-seven fighters, Stalin was terrified when the plane hit an air pocket.
"
http://erenow.com/biographies/stalinthe ... ar/44.html

Hans K


Krävdes kanske en auktoritet som sveahk för att känna till denna vinjett av Stalins liv...... :lol:

Flyggeneralen Alexander Golovanov, var chef för det sovjetiska långdistansbombflyget och hade anförtrotts (det ohyggligt tunga ansvaret!)
att flyga Den Ofelbare Diktatorn - till Teheran från Baku för Teherankonferensen 1943.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Golovanov

Stalins välbekanta paranoia - fick honom i sista ögonblicket att byta pilot - och valde flyga med NKVD-chefens, Laurenti Berija's flygplan
istället - :)

Denna flygning var faktiskt Stalin's ''luftdop'' - trots sina 65 vårar - hade han aldrig flugit förut, var uppenbarligen mycket rädd för
vad som förestod och - panikade när flygplanet hamnade i en eller annan ''luftgrop'' under flygningen.

Bara en student av diktatorns liv och väsen - kan fatta den nervositet som grep hela hans omgivning - när Solens Son skulle riskera livhanken
i ett flygplan.....dessutom - omgivet av skarpladdade jaktplan som escort 8O

OM - något hade inträffat, hade hundratals flygofficerare varit - ''levande lik'' !

Tilläggas bör - att flygplanen INTE var sovjetiska licensbyggda Lisunov Li-2 -
https://en.wikipedia.org/wiki/Lisunov_Li-2

Nehej, när Lenins Lärljungar skulle till väders - bet han huvet av skammen - och flög med tvättäkta amerikanska Douglasmaskiner :lol:

sveahk's fråga!

Varjag

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7473
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav sveahk » 12 apr 2017 23:33

Tack varjag - en historia som Golovanov kategoriskt förnekade på gamla da'r. Stalin klagade f.ö. sin nöd efter flygningen i ett samtal 1944 med allierade diplomater: "Två veckor efteråt hade jag smärtor i öronen!" Ajajaj...

Vidare i texten. Att snabbt känna igen flygplan i luften har i synnerhet i krigstid varit en viktig del av markpersonalens spaningsuppgifter...vän eller fiende, vad för typ...

Så här kommer två flygplan - med säkert uppåt 400 knutar, säger vi 1.000 meters höjd, riktning solen...bara konturerna är klara...det är krigstid...

Fold3_Page_1_Black_and_White_and_Color_Photographs_of_US_Air_Force_and_Predecessor_Agencies_Activities_Facilities_and_Personnel_World_War_II-2.jpg


Vilka plan? Svår fråga kanske, lite hjälp, det är ett omaka par.

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 13 gånger.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 12 apr 2017 23:45

Kan vi befinna oss i Kunming i Mittens Rike ????

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7473
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav sveahk » 13 apr 2017 07:57

Om inte i Kunming, så...ja, i Mittens Rike...

Hans K

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 13 apr 2017 10:25

sveahk skrev:Om inte i Kunming, så...ja, i Mittens Rike...

Hans K

:wink:

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42273
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav varjag » 13 apr 2017 22:10

Det är sannolikt att det högra flygplanet i bilden, spakades av
detta flygaress.......jpg

och - blivande Chef för Strategic Air Command.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7473
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inläggav sveahk » 13 apr 2017 23:10

varjag skrev:Det är sannolikt att det högra flygplanet i bilden, spakades av
detta flygaress.......jpg
och - blivande Chef för Strategic Air Command.....
Mycket möjligt men det är tyvärr inte svar på min fråga...

Hans K


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster