Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack för det varjag.
Har dålig koll på WW1 planen framförallt de större bombarna. Men helt klart är de fascinerande jätteplanen.
Men kan inte hålla mig och lägger ut en bild på något?
Har dålig koll på WW1 planen framförallt de större bombarna. Men helt klart är de fascinerande jätteplanen.
Men kan inte hålla mig och lägger ut en bild på något?
Re: Quiz: Flyghistoria
På min ära - DEN var ovanlig!
Ett jättelikt ''verandafönster med en tysk 08/15 kulspruta i blomlådan'' -----
Fpl ser ut som ngn tidigare Junkermaschin W33/34??????
Varjag
Ett jättelikt ''verandafönster med en tysk 08/15 kulspruta i blomlådan'' -----
Fpl ser ut som ngn tidigare Junkermaschin W33/34??????
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
varjag kände igen kulsprutan med inte flygfarkosten.
Lägger in en bild till så kanske det blir lättare.
Lägger in en bild till så kanske det blir lättare.
Re: Quiz: Flyghistoria
Whoah!
Maskintelegrafen her hemma på ''ein Luftschiff'' -
Kan det varit - Führergondel på ???, Varjag
Maskintelegrafen her hemma på ''ein Luftschiff'' -
Kan det varit - Führergondel på ???, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Nu hittar varjag rätt
Visst är det LZ113 jag var ute efter. Imponerande skapelse på drygt 200 meter.
De måste varit en skrämmande upplevelse att se dem komma in över ens stad.
http://www.wwi-models.org/Photos/Ger/Zepp/
Bild på en cigarr som inte verkar stämma men imponerande ändå. varjag tar maskintelegrafen och ger full fart framåt.
Visst är det LZ113 jag var ute efter. Imponerande skapelse på drygt 200 meter.
De måste varit en skrämmande upplevelse att se dem komma in över ens stad.
http://www.wwi-models.org/Photos/Ger/Zepp/
Bild på en cigarr som inte verkar stämma men imponerande ändå. varjag tar maskintelegrafen och ger full fart framåt.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Stighult, en - tyvärr liten - bild av en
vars verk berikat mången pojkfantasi, inclusive varjagens......
Vem var han?
vars verk berikat mången pojkfantasi, inclusive varjagens......
Vem var han?
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygaren var - svensk!
Ja man kunde kalla honom för ''Sveriges egen W.E. Johns'' (Bigglesförfattaren....)
, Varjag
Ja man kunde kalla honom för ''Sveriges egen W.E. Johns'' (Bigglesförfattaren....)
, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
...en av hans bästa säljare var - Flygplan i solen X@%........
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ingen ?
Torsten Scheutz var mannen - - och många andra......
Videointervju med honom >>>
https://www.youtube.com/watch?v=HgrdV7K2bYE
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Scheutz
Frågan är fri! Varjag
Torsten Scheutz var mannen - - och många andra......
Videointervju med honom >>>
https://www.youtube.com/watch?v=HgrdV7K2bYE
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Scheutz
Frågan är fri! Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ingen hugad...... försöker igen......
Denne engelske och mycket erfarne provflygare - när han i en ''mycket lovande flygplanstyp'' företog ''fullfartsprov på låg höjd.....''
Stjärtpartiet - ramlade helt enkelt av......... Flygplanstypen, fanns redan på förband...där en del oförklarliga olyckor
redan inträffat.....avskrivna som ''förarfel''.
Efter hans haveri - började de verkliga undersökningarna & förbättringarna på typen.
Som byggdes i flera än 3000 exemplar.....
Vad hette han - och flygplantypen ?>
Varjag
Denne engelske och mycket erfarne provflygare - när han i en ''mycket lovande flygplanstyp'' företog ''fullfartsprov på låg höjd.....''
Stjärtpartiet - ramlade helt enkelt av......... Flygplanstypen, fanns redan på förband...där en del oförklarliga olyckor
redan inträffat.....avskrivna som ''förarfel''.
Efter hans haveri - började de verkliga undersökningarna & förbättringarna på typen.
Som byggdes i flera än 3000 exemplar.....
Vad hette han - och flygplantypen ?>
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
...han dödades i augusti 1942.....
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
ramlade av.....
Re: Quiz: Flyghistoria
...det penibla i saken, var att fabrikerna spottade fram flygplanstypen med sisådär 35-40 fpl i veckan.......
Hundratals piloter anade inte - att dom flög i en dödsfälla.....
Varjag
Hundratals piloter anade inte - att dom flög i en dödsfälla.....
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawker_Typhoon
Den första Typhoon-prototypen flög 24 februari 1940. Den hade kylaren under motorn precis som den andra Tornado-prototypen, men den hade bara en rad avgasrör. Trots otillförlitlig motor och strukturella problem med flygkroppen sattes flygplanet i produktion. Man ansåg sig inte ha något annat val eftersom Typhoon var den enda brittiska konstruktion som hade potential att vara överlägsen de senaste versionerna av Focke-Wulf Fw 190. Den första serieproducerade Typhoonen stod klar 27 maj 1941. Den första varianten hade de ursprungligen planerade tolv kulsprutorna, men de byttes snart ut mot fyra stycken 20 mm Hispano-Suiza HS.404.[2]
I augusti 1942 dödades Hawkers testpilot Ken Seth-Smith då hans Typhoon utan vidare förvarning bröts sönder i luften. Haveriet ledde till skyndsamt införda förstärkningar i flygkroppen, men problemen med strukturella svagheter fortsatte att förfölja Typhoon. Motorn var också en källa till problem. I kallt väder var den ovanligt svårstartad och den slidventiler och cylinderfoder slets snabbt ut vilket gjorde dem underhållskrävande. Dess prestanda gjorde dock Typhoon till en farlig motståndare, i synnerhet på låg och medelhög höjd.
Typhoon hade ärvt den relativt tjocka vingen från Hurrucane, vilket gjorde att den drabbades av hastigt ökande luftmotstånd vid hastigheter över 700 km/h vilket påverkade flygplanets stabilitet. I september 1941 påbörjade Camm arbetet med en ny, tunnare vinge som skulle ge mindre luftmotstånd. Det gjorde att bränsletankarna behövdes flyttas från vingarna till flygkroppen som behövde förlängas för att behålla rätt masscentrum. Denna vidareutveckling av Typhoon kom att bli Hawker Tempest.[1]?
Den första Typhoon-prototypen flög 24 februari 1940. Den hade kylaren under motorn precis som den andra Tornado-prototypen, men den hade bara en rad avgasrör. Trots otillförlitlig motor och strukturella problem med flygkroppen sattes flygplanet i produktion. Man ansåg sig inte ha något annat val eftersom Typhoon var den enda brittiska konstruktion som hade potential att vara överlägsen de senaste versionerna av Focke-Wulf Fw 190. Den första serieproducerade Typhoonen stod klar 27 maj 1941. Den första varianten hade de ursprungligen planerade tolv kulsprutorna, men de byttes snart ut mot fyra stycken 20 mm Hispano-Suiza HS.404.[2]
I augusti 1942 dödades Hawkers testpilot Ken Seth-Smith då hans Typhoon utan vidare förvarning bröts sönder i luften. Haveriet ledde till skyndsamt införda förstärkningar i flygkroppen, men problemen med strukturella svagheter fortsatte att förfölja Typhoon. Motorn var också en källa till problem. I kallt väder var den ovanligt svårstartad och den slidventiler och cylinderfoder slets snabbt ut vilket gjorde dem underhållskrävande. Dess prestanda gjorde dock Typhoon till en farlig motståndare, i synnerhet på låg och medelhög höjd.
Typhoon hade ärvt den relativt tjocka vingen från Hurrucane, vilket gjorde att den drabbades av hastigt ökande luftmotstånd vid hastigheter över 700 km/h vilket påverkade flygplanets stabilitet. I september 1941 påbörjade Camm arbetet med en ny, tunnare vinge som skulle ge mindre luftmotstånd. Det gjorde att bränsletankarna behövdes flyttas från vingarna till flygkroppen som behövde förlängas för att behålla rätt masscentrum. Denna vidareutveckling av Typhoon kom att bli Hawker Tempest.[1]?
Re: Quiz: Flyghistoria
Stighult skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawker_Typhoon
Den första Typhoon-prototypen flög 24 februari 1940. Den hade kylaren under motorn precis som den andra Tornado-prototypen, men den hade bara en rad avgasrör. Trots otillförlitlig motor och strukturella problem med flygkroppen sattes flygplanet i produktion. Man ansåg sig inte ha något annat val eftersom Typhoon var den enda brittiska konstruktion som hade potential att vara överlägsen de senaste versionerna av Focke-Wulf Fw 190. Den första serieproducerade Typhoonen stod klar 27 maj 1941. Den första varianten hade de ursprungligen planerade tolv kulsprutorna, men de byttes snart ut mot fyra stycken 20 mm Hispano-Suiza HS.404.[2]
I augusti 1942 dödades Hawkers testpilot Ken Seth-Smith då hans Typhoon utan vidare förvarning bröts sönder i luften. Haveriet ledde till skyndsamt införda förstärkningar i flygkroppen, men problemen med strukturella svagheter fortsatte att förfölja Typhoon. Motorn var också en källa till problem. I kallt väder var den ovanligt svårstartad och den slidventiler och cylinderfoder slets snabbt ut vilket gjorde dem underhållskrävande. Dess prestanda gjorde dock Typhoon till en farlig motståndare, i synnerhet på låg och medelhög höjd.
Typhoon hade ärvt den relativt tjocka vingen från Hurrucane, vilket gjorde att den drabbades av hastigt ökande luftmotstånd vid hastigheter över 700 km/h vilket påverkade flygplanets stabilitet. I september 1941 påbörjade Camm arbetet med en ny, tunnare vinge som skulle ge mindre luftmotstånd. Det gjorde att bränsletankarna behövdes flyttas från vingarna till flygkroppen som behövde förlängas för att behålla rätt masscentrum. Denna vidareutveckling av Typhoon kom att bli Hawker Tempest.[1]?
Ett uttömmande och korrekt svar Stighult! Kenneth Seth-Smith var den efterfrågade provflygaren som omkom.
Hawker Typhoon, från Sydney Camm's ritbord och en i Hawkers ''ovädersjaktplan'''-serie blev en stor besvikelse som jaktplan.
Den var snabb på låga höjder - och kunde tackla de Focke-Wulf 190 jaktbombare som tyskarna satte in över England 1942 men
när dessa operationer upphörde - relegerades kvickt hela Typhoon-flottan till attackplan.
Den råstarka 24-cylindriga Napier Sabre-motorn - 2200 hk, hade också, som påpekat - problem och var hjärtligt avskydd av
markpersonalen.......
Din fråga, Varjag