Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Det första paret var kolchosarbetaren och biodlaren Ferapont Golovatyi och flygarässet Boris Eremin, det andra kolchosarbetaren och biodlaren Vasily Konev och flygarässet Ivan Kolchedub.
En av de mest märkvärdiga sidorna av den stora fosterlänska kriget var alla de stridsvagn och flygplan som skaffades med de pengar som vanliga sovjetmedborgare skänkte åt arméen eller flygvapnet. Det räckte inte med insamlingar och dagsverk som i andra länder. Det var inte heller alldeles oerhört i väst att ett industriföretag eller en stad ville eller försökte finansiera luftvärnskanoner eller jaktplan, men det var bara i Sovjetunionen som det var möjligt för en kolchoznik att helt på egen hand skänka ett flygplan!
Det fanns många egendomligheter i den sovjetiska nationalekonomin och på varuprisen. En kilo (orationerad) honung kunde kosta 500-900 rubel och en jaktplan 100.000 rubel - och ett Yak-3 i maj 1944 kostade inte en rubel mer än ett Yak-1 i december 1942 eller ett La-5.
Jag avstår från att använda ordet "propaganda" isammanhanget och nojer mig med att konstatera att frågan kostar mindre än en tio chervonets - den är nämligen fri!
En av de mest märkvärdiga sidorna av den stora fosterlänska kriget var alla de stridsvagn och flygplan som skaffades med de pengar som vanliga sovjetmedborgare skänkte åt arméen eller flygvapnet. Det räckte inte med insamlingar och dagsverk som i andra länder. Det var inte heller alldeles oerhört i väst att ett industriföretag eller en stad ville eller försökte finansiera luftvärnskanoner eller jaktplan, men det var bara i Sovjetunionen som det var möjligt för en kolchoznik att helt på egen hand skänka ett flygplan!
Det fanns många egendomligheter i den sovjetiska nationalekonomin och på varuprisen. En kilo (orationerad) honung kunde kosta 500-900 rubel och en jaktplan 100.000 rubel - och ett Yak-3 i maj 1944 kostade inte en rubel mer än ett Yak-1 i december 1942 eller ett La-5.
Jag avstår från att använda ordet "propaganda" isammanhanget och nojer mig med att konstatera att frågan kostar mindre än en tio chervonets - den är nämligen fri!
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1554
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Då tar jag frågan.
De här männen kämpade mot varandra under andra världskriget, men två av dem - på motsatta sidor - återförenades långt senare och förblev nära vänner ända tills båda gick bort.
Jag är ute efter incident som ägde rum i skyarna över Europa under andra världskriget.
Vilken, och på vilket sätt är den unik?
HGS
De här männen kämpade mot varandra under andra världskriget, men två av dem - på motsatta sidor - återförenades långt senare och förblev nära vänner ända tills båda gick bort.
Jag är ute efter incident som ägde rum i skyarna över Europa under andra världskriget.
Vilken, och på vilket sätt är den unik?
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Det skulle kunna vara när den tyska piloten inte skjuter ner det skadade B17 planet, utan eskorterar de mot England?
En snabb Googling säger att det kallas ”Charlie Brown and Franz Stigler incident”
gissar currahee
En snabb Googling säger att det kallas ”Charlie Brown and Franz Stigler incident”
gissar currahee
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1554
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Det är självklart rätt, och jag som trodde att det skulle vara en svår fråga!
Den 20 december hade Franz Stigler startat ensam för att genskjuta en svårt skadad B-17 Flying Fortress i närheten av Bremen. Det tog inte lång tid för honom att hinna ikapp den svårt skadade bombaren, men synen chockade honom. Franz kunde se de mycket svåra skadorna och den skadade och handlingsförlamade besättningen och kom ihåg orden från sin befälhavare i Nordafrika:
"Få jag höra talas om att någon av Er har skjutit på en nedskjuten pilot i fallskärm så kommer jag personligen att se till att ni hamnar inför krigsrätt!"
Detta ansåg Franz var likvärdigt med att skjuta på en hjälplös pilot hängandes i en fallskärm så han struntade i vad som hade blivit en mycket lätt luftseger och försökte istället först att få flygplanet att nödlanda i Tyskland och, när han insåg att det inte skulle hända, att få flygplanet att avvika mot det neutrala Sverige, där besättningen skulle kunna få vård för sina skador. När detta inte heller besvarades så eskorterade han bombplanet och återvände därefter till basen och sa att han inte hade hittat det. Hade han sagt sanningen så hade blivit avrättad. Han riskerade också att bli nedskjuten av ett allierat jaktflygplan.
Efter kriget, tror det var på 90-talet, fick de två piloterna kontakt och förblev nära vänner ända till 2000-talet, då båda två gick bort.
En mycket rörande historia mitt under brinnande krig. Liknande händelser lär ha ägt rum under Slaget om England också, då tyska jaktpiloter eskorterade skadade engelska jaktplan och vice versa.
Currahee äger frågan.
HGS
Den 20 december hade Franz Stigler startat ensam för att genskjuta en svårt skadad B-17 Flying Fortress i närheten av Bremen. Det tog inte lång tid för honom att hinna ikapp den svårt skadade bombaren, men synen chockade honom. Franz kunde se de mycket svåra skadorna och den skadade och handlingsförlamade besättningen och kom ihåg orden från sin befälhavare i Nordafrika:
"Få jag höra talas om att någon av Er har skjutit på en nedskjuten pilot i fallskärm så kommer jag personligen att se till att ni hamnar inför krigsrätt!"
Detta ansåg Franz var likvärdigt med att skjuta på en hjälplös pilot hängandes i en fallskärm så han struntade i vad som hade blivit en mycket lätt luftseger och försökte istället först att få flygplanet att nödlanda i Tyskland och, när han insåg att det inte skulle hända, att få flygplanet att avvika mot det neutrala Sverige, där besättningen skulle kunna få vård för sina skador. När detta inte heller besvarades så eskorterade han bombplanet och återvände därefter till basen och sa att han inte hade hittat det. Hade han sagt sanningen så hade blivit avrättad. Han riskerade också att bli nedskjuten av ett allierat jaktflygplan.
Efter kriget, tror det var på 90-talet, fick de två piloterna kontakt och förblev nära vänner ända till 2000-talet, då båda två gick bort.
En mycket rörande historia mitt under brinnande krig. Liknande händelser lär ha ägt rum under Slaget om England också, då tyska jaktpiloter eskorterade skadade engelska jaktplan och vice versa.
Currahee äger frågan.
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag läste om denna händelse nyligen i ett militärt forum. Vore något för Hollywood att göra film av.
Ny fråga - vem är detta?
/ currahee
Ny fråga - vem är detta?
/ currahee
- Bilagor
-
- pilot.jpeg (104.71 KiB) Visad 789 gånger
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1554
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Amelia Earhart, kvinnan som flög över Stilla Havet och försvann spårlöst på 1930-talet.
HGS
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Helt rätt - HGS flyger vidare med nästa fråga.
/ currahee
/ currahee
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1554
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag hade en fråga i åtanke, men den blir för komplicerad just nu.
Frågan är fri.
Först till kvarn är först att mala.
HGS
Frågan är fri.
Först till kvarn är först att mala.
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
En relativt enkel .......en svensk flygförare under -
Varjag
Vad står han i för flygplanstyp och vilken flygflottilj var utrustad med dessa flygplan?Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Flyghistoria
Ser ut som en SK15. Fanns hos Krigsflygskolan vid Ljungbyhed.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tyvärr fel hasse, han är jaktflygare & på stridsberedd flottilj.....hasse lindquist skrev:Ser ut som en SK15. Fanns hos Krigsflygskolan vid Ljungbyhed.
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
En viss Håkan Gustavsson var nærmest besatt av dette flyet, at han utarbeidet flere bøker og artikler om dette, og hjalp Mikael Forslund med å lage en bok på svensk om jagerflyet. Pilotene liker ikke det åpne cockpiten i vinteren, det kan bli litt for kaldt.
Re: Quiz: Flyghistoria
jo att ''åka cabriolet'' i - - krävde varma kläder, inte minst kalla vinterdagarVarulv skrev:En viss Håkan Gustavsson var nærmest besatt av dette flyet, at han utarbeidet flere bøker og artikler om dette, og hjalp Mikael Forslund med å lage en bok på svensk om jagerflyet. Pilotene liker ikke det åpne cockpiten i vinteren, det kan bli litt for kaldt.
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Fiat CR.42 Falco. Et imponerende fly som har blitt meget sterkt undervurdert i ettertiden fordi det var ikke fremvist i et godt lys gjennom angloamerikanske publikasjoner med utgangspunktet i de britiske fordommene mot italienerne under den andre verdenskrigen, men også fordi det var raskt utdatert idet kampflytaktikk gikk bort fra manøvrering og bikkjeslåssmål med robusthet som krav til avskjæring i høy hastighet uten stor krav på manøvreringsevne. CR.42 var spesielt manøvrerbart og nesten som et aerobatisk fly i sammenligning med de fleste jagerflyene med mulig unntak av de japanske, noe som pilotene satt meget stor pris på. Men som finske pilotene allerede i vinteren 1939 skulle oppdage, avskjæringstaktikk med "hit-and-run" i praksis der man flyr fram og tilbake og bare ha sitt mål i sikten i sekunder om gang, vist seg å være fremtidens kamp - noe som CR.42 var dårlig egnet for. Ved å være dobbeltdekker hadde CR.42 dermed et uutslettelig inntrykk av å tilhøre noe gammeldaglig flere år etter de fleste gikk over til monoplanefly. Italienerne hadde ikke lært av tyskernes erfaringer under den spanske borgerkrigen, hvor man istedenfor fokusert på sine, og dermed videreutviklet CR.32 med radialmotor til CR.42 idet dobbeltdekkeren var på vei ut i samtidige flyvåpen.
Svenskene måtte ta til takke med CR.42 i mangel på annet fordi USA hadde kansellerte alle oppkjøpsavtaler ved å sette Sverige under våpenblokade og idet den svenske flyindustrien skulle ta seg opp, vil det være mange år før man kan produsere tilstrekkelige mange nok fly for det svenske behovet - dermed var bare Italia tilgjengelig. I 1940-41 ble 72 CR.42 solgt til Sverige. CR.42 fikk betegnelsen J 11 og tars i bruk først av F 9, deretter av F 13. Da vist det seg at krigsproduksjonen i Italia holder dårlig kvalitet, for det vist seg at man ikke klarte spranget fra den mer avslappende fredelige produksjonen. Over 30 J 11 måtte skrives ut av operasjon i 1940 til 1945. Da F 13 ble oppløst, valgt noen å skjule bort et fly i hemmeligheten, og deretter reddet det fra å dele de andres skjebne. Det ble deretter "funnet" og sendt til Linköping hvor det er på permanent utstilling i Flygvapenmuseum som et av de vakreste flyene i samlingen.
Bare to autentiske CR.42 fly er bevart, det tredje og siste flyet i Italia var i virkeligheten satt sammen av deler fra flere land deriblant Sverige.
Svenskene måtte ta til takke med CR.42 i mangel på annet fordi USA hadde kansellerte alle oppkjøpsavtaler ved å sette Sverige under våpenblokade og idet den svenske flyindustrien skulle ta seg opp, vil det være mange år før man kan produsere tilstrekkelige mange nok fly for det svenske behovet - dermed var bare Italia tilgjengelig. I 1940-41 ble 72 CR.42 solgt til Sverige. CR.42 fikk betegnelsen J 11 og tars i bruk først av F 9, deretter av F 13. Da vist det seg at krigsproduksjonen i Italia holder dårlig kvalitet, for det vist seg at man ikke klarte spranget fra den mer avslappende fredelige produksjonen. Over 30 J 11 måtte skrives ut av operasjon i 1940 til 1945. Da F 13 ble oppløst, valgt noen å skjule bort et fly i hemmeligheten, og deretter reddet det fra å dele de andres skjebne. Det ble deretter "funnet" og sendt til Linköping hvor det er på permanent utstilling i Flygvapenmuseum som et av de vakreste flyene i samlingen.
Bare to autentiske CR.42 fly er bevart, det tredje og siste flyet i Italia var i virkeligheten satt sammen av deler fra flere land deriblant Sverige.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Varulv för hjälp ur ''kvissträsket'' Ja det handlade om just om våra svenska J 11 jaktplan som utrustade
Kungliga Göta Flygflottilj med bas på Säve utanför Göteborg.
J 11:orna var de klenaste av FV's importerade jaktplan (J 9 Seversky och J 20 Reggiane bägge monoplan)
J 11 var ett biplan av föråldrad typ, redan när det byggdes. Men, i händerna på italienska ''formgivaré'' det kanske
vackraste av alla dubbeldäckade jaktplan - Toppfarten låg snäppet under - 400 km/t - när dom var nya. Men Fiat-motorerna slets ganska snabbt med mera begränsningar
av effektuttag på flygplanen....
Den öppna förarplatsen, som kommenterades ovan var en ''italiensk specialitet'' .......som krävdes av de italienska jaktflygarna!
Som ville bästa möjliga sikt - och ansåg sluten huv - begränsade sikten för mycket......(Men dom flög i varmare luftlager än
våra svenska killar. Ännu 1942 tillvedrkades ''cabrioletjaktplan'' i citronernas land )
http://surfcity.kund.dalnet.se/falco_sweden.htm
Varulv äger frågan!
Varjag
Kungliga Göta Flygflottilj med bas på Säve utanför Göteborg.
J 11:orna var de klenaste av FV's importerade jaktplan (J 9 Seversky och J 20 Reggiane bägge monoplan)
J 11 var ett biplan av föråldrad typ, redan när det byggdes. Men, i händerna på italienska ''formgivaré'' det kanske
vackraste av alla dubbeldäckade jaktplan - Toppfarten låg snäppet under - 400 km/t - när dom var nya. Men Fiat-motorerna slets ganska snabbt med mera begränsningar
av effektuttag på flygplanen....
Den öppna förarplatsen, som kommenterades ovan var en ''italiensk specialitet'' .......som krävdes av de italienska jaktflygarna!
Som ville bästa möjliga sikt - och ansåg sluten huv - begränsade sikten för mycket......(Men dom flög i varmare luftlager än
våra svenska killar. Ännu 1942 tillvedrkades ''cabrioletjaktplan'' i citronernas land )
http://surfcity.kund.dalnet.se/falco_sweden.htm
Varulv äger frågan!
Varjag