Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 27 december 2016, 12:02

Det var en -
kortvingad variant av avancerat.....jpg
kortvingad variant av avancerat.....jpg (74.11 KiB) Visad 627 gånger
- segelflygplan.......
Där man försökte lära unga hetsporrar ur Hitlerjugend - hantera ''heta'' flygmaskiner som He 162 och Me 163 :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 28 december 2016, 21:17

Ingen?
Här svaret: Flp var en DFS Habicht (Hök) - ett välkänt avancerat segelflygplan -

https://en.wikipedia.org/wiki/DFS_Habicht

- på vilket man ''kapat ned vingarna'' - (Stummel - betyder nedskuren...)
en vingklippt høk.jpg
en vingklippt høk.jpg (54.8 KiB) Visad 606 gånger
för att ge den högre landningsfart och öva flygelever att hantera sådan.....
Varför - ngn optimist, monterat en MP 40 i nosen (frågebilden) - vet jag inte. Men den bilden
illustrerar kanske ngt av den desperation vari Luftwaffe befann sig när dessa nödlösningar användes :roll:

Frågan fri!

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 december 2016, 07:54

Då tar jag den.

Jag söker en jaktflygare som senare blev chef för en flygdivision, och detta under två helt olika krig.

Vem söker jag?

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 30 december 2016, 09:32

Under sin aktiva tid som jaktpilot sköt personen jag söker bl.a. ner 2 He 111 och 3 st Hs 129.

Under sin tid som divisionschef sköt hans enhet ner mer än 200 fientliga flygplan till en förlust av mindre än 30 egna flygplan och mindre än 10 egna jaktpiloter.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 30 december 2016, 23:17

Även om personen jag tänker på gjorde nytta i att skjuta ner fientliga flygplan så var kanske hans största bidrag att se till att hans hemland kunde skicka iväg andra jaktpiloter kapabla att skjuta ner fiendens flygplan.

Det tog ganska lång tid för honom att uppnå sin allra första nedskjutning i strid, men det tog bara lite mer än en månad för honom att uppnå flygaress-status.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 januari 2017, 09:49

Han var född ukrainare och levde länge nog för att uppleva sitt fosterimperiums sönderfall.

Frågan är om han inte vänder sig i graven över hur hans hemregion Ukraina behandlas just nu av det ryska broderfolket, som han kämpade för under två krig.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 januari 2017, 05:33

Ingen gissning?

Han sköt även ner bl.a. 21 stycken Fw 190, en av totalt 7 flygplansmodeller som han sköt ner under sin aktiva tid som sovjetisk jaktpilot.

Själv påstod han att han även sköt ner två amerikanska P-51D Mustang "i självförsvar", men för detta finns det inga som helst belägg.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2017, 06:47

Bild

Bild

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 januari 2017, 06:58

Visst är det Ivan Kozhedub jag är ute efter!

För övrigt en av få jaktpiloter under andra världskriget som faktiskt lyckades skjuta ner en Me 262 i luftstrid. Och han var en av få sovjetiska jaktpiloter från andra världskriget som gjorde militär karriär efter kriget.

Föga kända är hans insatser som överste och divisionschef under Koreakriget, där han uttryckligen fick ett totalförbud att själv greppa flygspaken och ge sig ut i luftstrid mot amerikanarna. Man ville absolut inte riskera att en av Sovjetunionens största hjältar dödades i strid. Men under hans ledning lyckades MiG-15-planen vid IAP 324 skjuta ner 239 västmaktsflygplan till en förlust av endast 29 MiG-15 och bara 9 jaktpiloter - riktigt bra resultat för att vara MiG-15 under Koreakriget.

Frågan går vidare till Femtiotrean!

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2017, 17:46

gemensamsak.jpg
gemensamsak.jpg (38.04 KiB) Visad 468 gånger
En äldre man i civila kläder och en yngre i militära. Det är inte far och son, men det finns en sak som har fört dem samman.

???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 januari 2017, 17:38

Det gemensamma saken är gemensamt också med svaret till den föregående frågan. Eller, om vi skall försöka vara humoristiska, med insekter som kan flyga och maskiner som kan flyga...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 januari 2017, 11:18

efterkriget.jpg
Kozhedub och en äldre man som råkade ha samma yrke som den andra äldre mannen. Och som sagt båda äldre mannen hade precis samma samband med den uniformerade mannen de var fotograferade med.

Och förstås med de där flygande maskiner.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 januari 2017, 14:23

Alla har besökt Moskva och sett Kreml?!?

Nej, skämtar bara...jag tror det har att göra med att de civila männen har tillverkat jaktflygplanen som de flyger med och att de officiellt tackar dessa män personligen. Ungefär så som engelska jaktflygare under slaget om England besökte fallskärmsfabriker för att få arbetarna att arbeta hårdare, då deras produkt hade räddat deras liv.

Jag vet att Ivan hade en period när han inte hade fronttjänst (det syns bl.a. på hans lista över nedskjutna flygplan - det saknas några under ett par månader) och att fotot av honom är taget under den här perioden.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 januari 2017, 15:19

Nej, de civila gubbarna var inga fabrikarbetare. Bilden med Ivan Kolzhedub var tagen i mars 1946 och jag tror att också bilden med den ännu oidentifierade jaktpiloten var tagen efter kriget.

Och nu när vi vet att vi talar om jaktplan, kan vi ytterligare avslöja att vi talar i dessa två fall om ett Yak-1 och ett Yak-3 och om ett La-5!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 5 januari 2017, 15:04

trelådor.png
hundrarubel.jpg
hundrarubel.jpg (86.29 KiB) Visad 652 gånger
summanavkardemumman.jpg
summanavkardemumman.jpg (51.37 KiB) Visad 652 gånger

Skriv svar