Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Det var det värsta flyghaveriet dittills i flygets hsitoria - 73 människor omkom - 3 räddades
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Blimp...
/ currahee
/ currahee
Re: Quiz: Flyghistoria
http://www.blimpinfo.com/wp-content/upl ... ron-sm.pdf
http://www.nlhs.com/uss-akron-zrs-4.html
http://www.navsource.org/archives/02/99/029904.htm
Otursförföljt drabbades det av en tidigare (katastrof)
https://www.youtube.com/watch?v=cLFLAj-9-vU
http://www.nlhs.com/uss-akron-zrs-4.html
http://www.navsource.org/archives/02/99/029904.htm
Otursförföljt drabbades det av en tidigare (katastrof)
https://www.youtube.com/watch?v=cLFLAj-9-vU
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det sa Bull.Stighult skrev:http://www.blimpinfo.com/wp-content/upl ... ron-sm.pdf
http://www.nlhs.com/uss-akron-zrs-4.html
http://www.navsource.org/archives/02/99/029904.htm
Otursförföljt drabbades det av en tidigare (katastrof)
https://www.youtube.com/watch?v=cLFLAj-9-vU
USS AKRON - i stormvindar, kom i smärtsam kontakt med Atlanten - undre fenan slets loss och därmed var det kört.....
Tankbåten, som åsåg haveriet - var tyska s/t PHOEBUS
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... nburg.htmlThe tanker Phoebus travelled through the troubled pages of history without itself becoming headline news, but during April 1933 it became part of the story surrounding the loss of the dirigible USS Akron (ZRS-4). The USS Akron was operating along the coast of New England assisting in the calibration of radio direction finder stations. Having departed Lakehurst, New Jersey severe weather was already affecting the Akron as she passed the Barnegat Light, New Jersey at 10pm on April 3rd. The worsening weather, in particular the very strong wind gusts became a serious problem in the control of the Akron. About thirty minutes after midnight the wind pushed the Akron into the Atlantic, crashing tail first before disappeaing under the waves. Nearby the tanker Phoebus had seen the Akron's lights descending toward the ocean and altered course to starboard to investigate, assuming an aeroplane was in trouble. At 12.55am the Phoebus pulled Lieutenant Commander Herbert V. Wiley, Akron's executive officer from the water, whilst the ship's boat picked up three more men. Of the seventy seven men on the Akron these were the only ones to be rescued alive, regretably one of the rescued would succumb whilst on the Phoebus.
The boats of the Phoebus searched the area for survivors for five hours without success. About dawn the United States Coast Guard cutter Tucker (CG-23) arrived, the first of several ships hurrying to the area. The survivors were transferred to the Tucker from the Phoebus, which then returned to its regular voyage.
Stighult äger frågan!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack för det varjag. Ibland så lönar det sig att titta på Discovery och liknande tv-kanaler.
Söker efter en udda händelse som ändade i domstol. Huvudfiguren var
Söker efter en udda händelse som ändade i domstol. Huvudfiguren var
Re: Quiz: Flyghistoria
Inte en gissning? Behövs lite hjälp här.
Re: Quiz: Flyghistoria
Det handlar om en tragisk olycka - orsakad av busflygning av USMC piloten Cpt. Richard Ashby med navigatör Cpt Joe Schweitzer
En USMC EA-6 Prowler - klippte linbanekabeln.....gondolen störtade 80 meter och 20 personer dog
Bägge ställdes inför krigsrätt, Ashby fälldes - och avskedades från Kåren....
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavalese_ ... ter_(1998)
(kände inte till olyckan, eller hade glömt den) - men nidteckningen som Stighult postade - gjorde det lättare.....
Varjag
i Italien 1998.En USMC EA-6 Prowler - klippte linbanekabeln.....gondolen störtade 80 meter och 20 personer dog
Bägge ställdes inför krigsrätt, Ashby fälldes - och avskedades från Kåren....
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavalese_ ... ter_(1998)
(kände inte till olyckan, eller hade glömt den) - men nidteckningen som Stighult postade - gjorde det lättare.....
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
varjag redde ut den tragiska busflygningen och tar linbanan till en ny.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Stighult
Som dels slog ett tidigare, men inofficiellt -hastighetsrekord....dels - höll det nya rekordet för bara fem dagar - ett
nytt rekord - för snabba ryck
Vad är det för ett flygplan och vilket flygplans ''inofficiella rekord'' - slog det?
Varjag
kallades det här flygetyget.Som dels slog ett tidigare, men inofficiellt -hastighetsrekord....dels - höll det nya rekordet för bara fem dagar - ett
nytt rekord - för snabba ryck
Vad är det för ett flygplan och vilket flygplans ''inofficiella rekord'' - slog det?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
- det ''inofficiella världsrekordet''' sattes hela sex år - före frågans röda flygplan - slog det....
Och då bara med - futtiga 27 km/timmen - Varjag
Och då bara med - futtiga 27 km/timmen - Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygplanet är Douglas D-558-1 Skystreak och det inofficiella flyghastighetsrekord som slogs är det som sattes av en Me 163A Komet i oktober 1941. Detta nya flyghastighetsrekord sattes den 20:e augusti 1947.
HGS
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Precis HGS!HomeGuardSoldier skrev:Flygplanet är Douglas D-558-1 Skystreak och det inofficiella flyghastighetsrekord som slogs är det som sattes av en Me 163A Komet i oktober 1941. Detta nya flyghastighetsrekord sattes den 20:e augusti 1947.
HGS
Det officiella V-rekordet från 1939 - (tyskt 755 km/t med Me 206 V 1) - fast tyskarna påstod det varit en Me 109R - stod sig I hela
åtta år! Fast tyskarna själva, blivit först över 1000km/t-gränsen med raketfpl Me 163 redan 1941.
1947 - föll rekorden som käglor -
Det slogs med stor marginal av ''Chuck'' Yeager I det amerikanska raketflygplanet Bell X-1 den 14:e oktober, då han som förste pilot -4 months later, on August 20, this aircraft with Commander Turner Caldwell, USN, reached 640.744 miles per hour (1,031.178 km/h) flying D-558-1 #1. This was recognised as an official world speed record, as the World War II-era German Me 163A Komet rocket fighter that reached 1004 km/h (624 mph) in October 1941[4][5] did so in secrecy. The D-558-1 #1 Skystreak's record lasted 5 days, and was broken by then-Lieutenant Colonel Marion Carl, USMC, going 10 miles per hour (16 km/h) faster in D-558-1 #2,
brakade genom ljudvallen .....
Din fråga, VarjagOn October 14, 1947, the Bell X-1 became the first airplane to fly faster than the speed of sound. Piloted by U.S. Air Force Capt. Charles E. "Chuck" Yeager, the X-1 reached a speed of 1,127 kilometers (700 miles) per hour, Mach 1.06, at an altitude of 13,000 meters (43,000 feet). Yeager named the airplane "Glamorous Glennis" in tribute to his wife.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag, en mycket klurig fråga som man verkligen var tvungen att klia sig mycket i huvudet för att kunna!
Förresten ett föga känt fakta om Chuck Yeagers historiska ljudvallsflygning 1947: Under dagarna innan hade han skadat ena armen under en hästridning eller något liknande och så fungerade inte heller låsmekanismen på insidan av dörren, så man var tvungen att ta ett avbrutet kvastskaft för att helt kunna säkra att dörren till cockpit var låst!
Jag söker en historisk person inom skandinavisk flyghistoria.
Ledtråd 1: "Säger du Du till din (...), din d****l?!?"
HGS
Förresten ett föga känt fakta om Chuck Yeagers historiska ljudvallsflygning 1947: Under dagarna innan hade han skadat ena armen under en hästridning eller något liknande och så fungerade inte heller låsmekanismen på insidan av dörren, så man var tvungen att ta ett avbrutet kvastskaft för att helt kunna säkra att dörren till cockpit var låst!
Jag söker en historisk person inom skandinavisk flyghistoria.
Ledtråd 1: "Säger du Du till din (...), din d****l?!?"
HGS
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
En till ledtråd: En av efterträdarna till honom hade tidigare tjänstgjort i Finland under andra världskriget.
Personen jag söker var också pilot.
HGS
Personen jag söker var också pilot.
HGS