Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 12 december 2016, 10:12

Det var det värsta flyghaveriet dittills i flygets hsitoria - 73 människor omkom - 3 räddades :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 12 december 2016, 19:22

sista tipset.jpg
sista tipset.jpg (23.5 KiB) Visad 560 gånger
Varjag

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 12 december 2016, 19:34

Blimp... 8-)

/ currahee

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 12 december 2016, 20:29


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 12 december 2016, 21:17

Just det sa Bull.
USS AKRON - i stormvindar, kom i smärtsam kontakt med Atlanten - undre fenan slets loss och därmed var det kört..... 8O

Tankbåten, som åsåg haveriet - var tyska s/t PHOEBUS
The tanker Phoebus travelled through the troubled pages of history without itself becoming headline news, but during April 1933 it became part of the story surrounding the loss of the dirigible USS Akron (ZRS-4). The USS Akron was operating along the coast of New England assisting in the calibration of radio direction finder stations. Having departed Lakehurst, New Jersey severe weather was already affecting the Akron as she passed the Barnegat Light, New Jersey at 10pm on April 3rd. The worsening weather, in particular the very strong wind gusts became a serious problem in the control of the Akron. About thirty minutes after midnight the wind pushed the Akron into the Atlantic, crashing tail first before disappeaing under the waves. Nearby the tanker Phoebus had seen the Akron's lights descending toward the ocean and altered course to starboard to investigate, assuming an aeroplane was in trouble. At 12.55am the Phoebus pulled Lieutenant Commander Herbert V. Wiley, Akron's executive officer from the water, whilst the ship's boat picked up three more men. Of the seventy seven men on the Akron these were the only ones to be rescued alive, regretably one of the rescued would succumb whilst on the Phoebus.

The boats of the Phoebus searched the area for survivors for five hours without success. About dawn the United States Coast Guard cutter Tucker (CG-23) arrived, the first of several ships hurrying to the area. The survivors were transferred to the Tucker from the Phoebus, which then returned to its regular voyage.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... nburg.html

Stighult äger frågan!

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 13 december 2016, 09:00

Tack för det varjag. Ibland så lönar det sig att titta på Discovery och liknande tv-kanaler. ;)

Söker efter en udda händelse som ändade i domstol. Huvudfiguren var
Pilot.jpg
Pilot.jpg (36.55 KiB) Visad 530 gånger

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 13 december 2016, 14:12

Inte en gissning? Behövs lite hjälp här.
tragiskt.gif
tragiskt.gif (28.18 KiB) Visad 512 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 14 december 2016, 03:36

Det handlar om en tragisk olycka - orsakad av busflygning av USMC piloten Cpt. Richard Ashby med navigatör Cpt Joe Schweitzer
Cavalese linbaneolyckan.png
Cavalese linbaneolyckan.png (329.33 KiB) Visad 480 gånger
i Italien 1998.
En USMC EA-6 Prowler - klippte linbanekabeln.....gondolen störtade 80 meter och 20 personer dog 8O

Bägge ställdes inför krigsrätt, Ashby fälldes - och avskedades från Kåren....

https://en.wikipedia.org/wiki/Cavalese_ ... ter_(1998)

(kände inte till olyckan, eller hade glömt den) - men nidteckningen som Stighult postade - gjorde det lättare.....

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 14 december 2016, 11:15

varjag redde ut den tragiska busflygningen och tar linbanan till en ny. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 14 december 2016, 22:12

Tack Stighult
Ett knallrøtt provrør.jpg
kallades det här flygetyget.
Som dels slog ett tidigare, men inofficiellt -hastighetsrekord....dels - höll det nya rekordet för bara fem dagar - ett
nytt rekord - för snabba ryck :D

Vad är det för ett flygplan och vilket flygplans ''inofficiella rekord'' - slog det?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 16 december 2016, 12:18

- det ''inofficiella världsrekordet''' sattes hela sex år - före frågans röda flygplan - slog det....
Och då bara med - futtiga 27 km/timmen - :roll:
...hær gaar det fort.....jpg
...hær gaar det fort.....jpg (19.29 KiB) Visad 401 gånger
:wink: Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 december 2016, 19:50

Flygplanet är Douglas D-558-1 Skystreak och det inofficiella flyghastighetsrekord som slogs är det som sattes av en Me 163A Komet i oktober 1941. Detta nya flyghastighetsrekord sattes den 20:e augusti 1947.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 december 2016, 23:10

HomeGuardSoldier skrev:Flygplanet är Douglas D-558-1 Skystreak och det inofficiella flyghastighetsrekord som slogs är det som sattes av en Me 163A Komet i oktober 1941. Detta nya flyghastighetsrekord sattes den 20:e augusti 1947.

HGS
Precis HGS!

Det officiella V-rekordet från 1939 - (tyskt 755 km/t med Me 206 V 1) - fast tyskarna påstod det varit en Me 109R - stod sig I hela
åtta år! Fast tyskarna själva, blivit först över 1000km/t-gränsen med raketfpl Me 163 redan 1941.
1947 - föll rekorden som käglor -
4 months later, on August 20, this aircraft with Commander Turner Caldwell, USN, reached 640.744 miles per hour (1,031.178 km/h) flying D-558-1 #1. This was recognised as an official world speed record, as the World War II-era German Me 163A Komet rocket fighter that reached 1004 km/h (624 mph) in October 1941[4][5] did so in secrecy. The D-558-1 #1 Skystreak's record lasted 5 days, and was broken by then-Lieutenant Colonel Marion Carl, USMC, going 10 miles per hour (16 km/h) faster in D-558-1 #2,
Det slogs med stor marginal av ''Chuck'' Yeager I det amerikanska raketflygplanet Bell X-1 den 14:e oktober, då han som förste pilot -
brakade genom ljudvallen .....
On October 14, 1947, the Bell X-1 became the first airplane to fly faster than the speed of sound. Piloted by U.S. Air Force Capt. Charles E. "Chuck" Yeager, the X-1 reached a speed of 1,127 kilometers (700 miles) per hour, Mach 1.06, at an altitude of 13,000 meters (43,000 feet). Yeager named the airplane "Glamorous Glennis" in tribute to his wife.
Chuck_Yeager.jpg
Chuck_Yeager.jpg (46.49 KiB) Visad 347 gånger
Din fråga, Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 december 2016, 05:32

Tack varjag, en mycket klurig fråga som man verkligen var tvungen att klia sig mycket i huvudet för att kunna!

Förresten ett föga känt fakta om Chuck Yeagers historiska ljudvallsflygning 1947: Under dagarna innan hade han skadat ena armen under en hästridning eller något liknande och så fungerade inte heller låsmekanismen på insidan av dörren, så man var tvungen att ta ett avbrutet kvastskaft för att helt kunna säkra att dörren till cockpit var låst!

Jag söker en historisk person inom skandinavisk flyghistoria.

Ledtråd 1: "Säger du Du till din (...), din d****l?!?"

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 december 2016, 12:28

En till ledtråd: En av efterträdarna till honom hade tidigare tjänstgjort i Finland under andra världskriget.

Personen jag söker var också pilot.

HGS

Skriv svar