Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av gostap » 16 september 2016, 08:38

Avvaktar med fler ledtrådar.... ;)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 16 september 2016, 21:48

varjag skrev:
Mattebubben skrev:detta var en Svår en.....
? 8O

Ettan i Flygvapnet, tvåan från Buffalo, US of Amerikat
Jag hade klurat ut det men tänkte överlag då ingen har gissat än.
Tänkte se om någon annan en du och jag hittade svaren Varjag =P.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 september 2016, 02:45

Jag hade klurat ut det men......
Det - var jag ganska säker på :D

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 september 2016, 12:35

Ja nu har gostaps fråga hängt ute i kvissträsket i 72 timmar, med bara ett par ''sparrande egotrippare'' nappande..... :(
Fpl 1 är en De Havilland Dove, varav Flygvapnet fick (som gåva...muta?) en stycken - 1947 som fick beteckningen Tp 46...

http://lae.blogg.se/2012/march/dove-se-cwt.html

Fpl 2 - är en vindtunnelmodell - av en Bell YFM-1 Airacuda.
Ett Femsitisigt Tungt Jaktplan ( 8O ) från mitten 30-talet. ''Tunga Jaktplan'' - blev ju aldrig någon succé och Bell's konstruktion
borde varit en varning för alla efterföljare....
Med två motorer med skjutande propellrar, tre flygkroppar och futtiga 2000 hästar att driva ekipaget blev den en Superflopp!
Read all about it!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_YFM-1_Airacuda

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av gostap » 19 september 2016, 08:21

Varit borta i helgen o glömt fler ledtrådar, sorry.... varjag knep de udda fåglarna och flyger vidare.
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 19 september 2016, 11:03

Tack gostap
Här sammansätts -
det sista dussinet -.jpg
det sista dussinet -.jpg (122.33 KiB) Visad 530 gånger
- av en flygplanstyp.
Dessa flygplan fick en viss ny typ av urtustning, som förändrade flygplanstypens beteckning.

Vilken utrustning och vilken ny beteckning?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 september 2016, 11:17

...flygplanen byggdes i - Arboga.....

Varjag

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 21 september 2016, 11:55

Flygplanen i fråga är ju vårt Svenska FFVS J 22.
(Bilden du använde i dess original form)
Bild

Och jag antar svaret du söker är FVVS S 22 samt Kamera och spanings utrustning eller vill du ha exakta specifikationer?

Det var den tilltänkta spanings varianten av FFVS J 22 och nio J 22A (J 22-1) modifierades till S 22 innan arbetet avbröts,
I efterhand så blev de nio S 22 individerna återställd till Jakt 1946.

Dock är du säkert att de byggdes (från början) i Arboga?

Skulle säga att det är mer troligt att de byggdes på Bromma då flytten till Arboga vart klar och det invigdes officiellt den 17 augusti 1945 och det var den månaden leveranserna till F3 började med S 22,
många (de flesta) av dom modifierades troligen till S 22 standard där med tror nog att dom byggdes som J 22 innan flytten till Arboga då de ej var nybyggen (kan ha fel med det är det jag förstod av det jag läst).
Senast redigerad av 1 Mattebubben, redigerad totalt 21 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 september 2016, 12:06

Korrekt svar - försågs med SKa 4 lodkamera och, vad jag fattat - bara 2 i.s.f. 4 ksp.
Det var den tilltänkta spanings varianten av FFVS J 22 och nio J 22A (J 22-1) modifierades till S-22 innan arbetet avbröts,
I efterhand så blev de nio S 22 individerna återställd till Jakt 1946.
J 22:orna byggdes i varianterna J 22A och J22B - medan S 22, inte logiskt kallades S 22C - utan S 22-3

Din fråga, Varjag

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 21 september 2016, 12:39

Tack Varjag.
Då lämnar jag frågan fri då jag lämnar landet tidigt imorgon så känner inte att jag har tid att hålla koll på en fråga.

Först till kvarn.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 25 september 2016, 04:12

Frisk andningsluft till tråden - här bärgas
ett jaktplan av typ J 9.jpg
ett jaktplan av typ J 9.jpg (107.73 KiB) Visad 444 gånger
- ur en våt grav.....
Notera att undersidan av fpl vingar är respektive vit (höger) och svart (vänster) på undersidan.
Samt - att den vanliga himmelsblå färgen finns på mittvingen och flygkroppen.

Varför denna målning?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 25 september 2016, 22:32

Det -
- troliga upphovet -.jpg
- troliga upphovet -.jpg (37.43 KiB) Visad 426 gånger
såg ut så här.....

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 26 september 2016, 09:01

Jag citerar hellre än använder mina egna ord:

"The general concensus is that the black and white halved undersurface scheme was for identification purposes, though it might also tend to break up the outline of the aircraft shape, and was the factory finish on Spitfires from April 1939 until June 1940 when the Sky undersurface scheme was introduced. Thousands of words have been written about this transition and wide variations in the colour of the undersurfaces are reported ranging from duck egg green (Eau-de-nil) to duck egg blue - which we used to paint our Airfix Spitfires with when we were youngsters.

The reasoning for switching from the conspicuous black and white scheme adopted for identification to the camouflage scheme came about during the early days of the Battle of France when the light blue (hellblau) undersurfaces of the Luftwaffe Bf109E's made them much harder to spot in combat than the Spitfires and Hurricanes. it was decided that it was more important not to be seen by the enemy than to be correctly identified by one's friends."

PS Jag tror att vraket av P-35 Seversky stämmer frän 1941 eller 1942, 1940 är kanske för tidigt och jag antar att man bytte färgschemat också i Sverige, om kanske med viss försening. (Om jag googlade riktigt bra, skulle jag kanske kuna hitta sjön, viken eller sundet vraket bärgas i...)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 26 september 2016, 10:56

Femtiotrean skrev:Jag citerar hellre än använder mina egna ord:

"The general concensus is that the black and white halved undersurface scheme was for identification purposes, though it might also tend to break up the outline of the aircraft shape, and was the factory finish on Spitfires from April 1939 until June 1940 when the Sky undersurface scheme was introduced. Thousands of words have been written about this transition and wide variations in the colour of the undersurfaces are reported ranging from duck egg green (Eau-de-nil) to duck egg blue - which we used to paint our Airfix Spitfires with when we were youngsters.

The reasoning for switching from the conspicuous black and white scheme adopted for identification to the camouflage scheme came about during the early days of the Battle of France when the light blue (hellblau) undersurfaces of the Luftwaffe Bf109E's made them much harder to spot in combat than the Spitfires and Hurricanes. it was decided that it was more important not to be seen by the enemy than to be correctly identified by one's friends."

PS Jag tror att vraket av P-35 Seversky stämmer frän 1941 eller 1942, 1940 är kanske för tidigt och jag antar att man bytte färgschemat också i Sverige, om kanske med viss försening. (Om jag googlade riktigt bra, skulle jag kanske kuna hitta sjön, viken eller sundet vraket bärgas i...)
Perfekt svar Femtiotrean.
Med tillägget, efter vad jag läst - ngn tanke att eget luftvärn, skulle ha lättare identifiera egna fpl från fiendens.
Helt meningslöst, då jaktplan flög mycket högre än att sådana finesser kunde siktas - :roll:

Vet inte hur många svenska fpl målningen provades på. Men gissar få...
Haveriet på bilden inträffade, mycket riktigt 1942.

Din tur!

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 26 september 2016, 22:22

Det blir kanske lite svårare om vi lämnar 40-talet. Havet tar också flygplan och här har vi en som ligger på bottnet och ser nästan vacker ut:
nosmotnos.jpg
nosmotnos.jpg (30.72 KiB) Visad 744 gånger
Fpl? Var?

Skriv svar