Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
OK vi söker en ganska känd pionjärflygare - han skar sina första lagrar med
Varjag
under 1:a Vk, blev provflygare hos A.V.-Roe - och konstruerade i England
som fick namn - efter denna
Vem var han?Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Avro Kookaburra? Nej, fel fågel. Avro Tip Turkey(*)? Nej. Hinkler Ibis!
https://en.wikipedia.org/wiki/Bert_Hinkler
https://pruemason.wordpress.com/2015/12 ... l-of-fame/
http://www.couriermail.com.au/news/quee ... 9010df0712
(*) http://www.smh.com.au/nsw/the-ibis-a-na ... 3dl93.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Bert_Hinkler
https://pruemason.wordpress.com/2015/12 ... l-of-fame/
http://www.couriermail.com.au/news/quee ... 9010df0712
(*) http://www.smh.com.au/nsw/the-ibis-a-na ... 3dl93.html
Re: Quiz: Flyghistoria
Snyggt svar Femtiotrean! (då jag inte lämnade mycket ''kött på benet'' ) Men för Dig - räckte det.....Femtiotrean skrev:Avro Kookaburra? Nej, fel fågel. Avro Tip Turkey(*)? Nej. Hinkler Ibis!
https://en.wikipedia.org/wiki/Bert_Hinkler
https://pruemason.wordpress.com/2015/12 ... l-of-fame/
http://www.couriermail.com.au/news/quee ... 9010df0712
(*) http://www.smh.com.au/nsw/the-ibis-a-na ... 3dl93.html
Bert Hinkler är ''Stadens Hjälte'' i sin hemstad, Bundaberg 30 mil från varjagens hemvist. Där finns både - hans ''Bundy'' är annars mest känt för romdistilleriet.... Vad beträffar ibisen - Egyptens Heliga Fågel, så hittas dom mest & oftast....på dumpen
Din fråga!
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag är ju varken en entusiatisk ornitolog eller en kunning flygplanskännare, men jag såg
i somras.
?? och ?!
i somras.
?? och ?!
Re: Quiz: Flyghistoria
WTF????? och ?!
Gissar ngn kreativ modellbyggare målat en Avro Shackleton gul - och gett den USCG-dekaler????
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Svårare var det inte - att igenkänna flygplanet!
Antagligen finns det en undergrupp av modellbyggare som står i samma relation till huvudfåran som kontrafaktuell eller alternativ historia står till konventionella historiker. Men i det här fallet har man kanske tagit för många "what-if" hopp.
USGG övervägde aldrig att skaffa Avro Shackleton och även om så hade skett, hade flygplanet aldrig målats "chrome yellow".
De som kanske gav modellbyggaren en idé var att i januari 2016 "The US Coast Guard’s Air Station Astoria received a yellow-painted MH-60 Jayhawk helicopter at its base in Warrenton on 15 January, in celebration of 100 years of Coast Guard aviation." https://www.airmedandrescue.com/story1274
Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
Antagligen finns det en undergrupp av modellbyggare som står i samma relation till huvudfåran som kontrafaktuell eller alternativ historia står till konventionella historiker. Men i det här fallet har man kanske tagit för många "what-if" hopp.
USGG övervägde aldrig att skaffa Avro Shackleton och även om så hade skett, hade flygplanet aldrig målats "chrome yellow".
De som kanske gav modellbyggaren en idé var att i januari 2016 "The US Coast Guard’s Air Station Astoria received a yellow-painted MH-60 Jayhawk helicopter at its base in Warrenton on 15 January, in celebration of 100 years of Coast Guard aviation." https://www.airmedandrescue.com/story1274
Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Femtiotrean
och - som slog ett rekord
Vilket flygplan - och vad hette flygingenjören ?
Varjag
lite av bägge och - handlar om att rekordflyga fort.... som inte gjorde det...Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
och - som slog ett rekord
Vilket flygplan - och vad hette flygingenjören ?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Frågebildens flygplan - efter - att man uppgett hoppet om slå ''flygingenjörens'' rekord (p.g.a. av ett nytt och ännu snabbare...)
modifierades tillbaka till detta utseende - med i blått med vit ''fartpil''.
Flygingenjörens rekordspringare - Varjag
modifierades tillbaka till detta utseende - med i blått med vit ''fartpil''.
Flygingenjörens rekordspringare - Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Inga napp?
November 1937 - tog Tyskland världsrekordet i flyghastighet, då Dr.-Ing. Herman Wurster med en hårt modifierad Me 109, civilregistrerad
som D-IPKY - med 610 km/t......
Britterna, ville inte vara sämre. Dom glissade att deras nya Spitfire, lämpligt modifierad - skulle kunna slå det tyska rekordet.
Dom plockade ut en standard Spitfire MK I serienummer K 9834 som modifierades lika hårt till en Speed Spitfire.
I mars 1939 skarvade en He 100 rekordet till 746 km/t - följt av Me 209's flygning i april s.å. - till 755 km/t !
Därmed dog de brittiska ambitionerna.
The Speed Spitfire modifierades tillbaka till ''o-vanlig'' fotospaningsspitfire (se tipsbild ovan - notera att vingspetsarna
inte visar en vanlig Spitfire)
https://www.thisdayinaviation.com/11-november-1937/
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermari ... ype_323.29
Frågan är fri!
Varjag
November 1937 - tog Tyskland världsrekordet i flyghastighet, då Dr.-Ing. Herman Wurster med en hårt modifierad Me 109, civilregistrerad
som D-IPKY - med 610 km/t......
Britterna, ville inte vara sämre. Dom glissade att deras nya Spitfire, lämpligt modifierad - skulle kunna slå det tyska rekordet.
Dom plockade ut en standard Spitfire MK I serienummer K 9834 som modifierades lika hårt till en Speed Spitfire.
Det nya tyska rekordet med He 100's 635 km/t, juni 1938 - krävde ytterligare ändringar på ''rekordspitten''.Accordingly, a standard Mk I K9834 (the 48th production Spitfire) was taken off the production line and modified for the attempt on the World Speed Record. All military equipment was removed and the hinged gun panels, radio door and flare chute opening were replaced with removable panels. A special "sprint" version of the Merlin II, running on a special "racing fuel" of gasoline, benzol and methanol, with a small amount of tetraethyl lead was able to generate 2,100 hp (1,565 kW) for short periods.[49] This drove a Watts coarse pitch, four bladed wood propeller of 10 ft (3.0 m) in diameter. Cooling the more powerful engine was achieved using a pressurised water system. This required a deeper radiator inside a lengthened duct which extended to the trailing edge of the starboard wing. A larger diameter oil cooler was fitted under the port wing. The wingspan was reduced to 33 ft 9 in (10.28 m) and the wingtips were rounded.[50]
All panel lines were filled and smoothed over, all round headed rivets on the wing surfaces were replaced by flush rivets and an elongated "racing" windscreen was fitted. A tailskid replaced the tailwheel. Finally, the "Speed Spitfire" was painted in a highly polished gloss Royal Blue and Silver finish. As it turned out the finished aircraft weighed some 298 lb (135 kg) more than a standard 1938 vintage Spitfire.[49] Also, in June 1938, the Heinkel He 100 V2 set a new record of 394.6 mph (635.0 km/h), which was very close to the maximum speed the as yet unflown Speed Spitfire was likely to achieve; the first flight of the modified Spitfire took place on 11 November 1938 and, in late February 1939, the maximum speed reached was 408 mph (657 km/h) at 3,000 ft (910 m).
Clearly further modifications would be needed. It was decided to delete the radiator and change the cooling to a "total loss" system. The upper fuel tank was removed and replaced with a combined condensor and water tank. The water was fed through the engine and back to the tank, where as much as possible would be condensed, while the overflow was ejected from the base of the engine as a jet of steam. It was calculated that the Speed Spitfire would be able to make the speed runs and land safely before the water and much reduced fuel would run out at about the same time
I mars 1939 skarvade en He 100 rekordet till 746 km/t - följt av Me 209's flygning i april s.å. - till 755 km/t !
Därmed dog de brittiska ambitionerna.
The Speed Spitfire modifierades tillbaka till ''o-vanlig'' fotospaningsspitfire (se tipsbild ovan - notera att vingspetsarna
inte visar en vanlig Spitfire)
https://www.thisdayinaviation.com/11-november-1937/
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermari ... ype_323.29
Frågan är fri!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Någon som vet vad det här är för flygplan?
Re: Quiz: Flyghistoria
mvh, VarjagAtka Bomber closeup
The Atka B-24D Liberator bomber, located at its crash site in Atka Island, Alaska,
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack saab b5
Ett par - med Bägge byggdes för ett visst ändamål - vilket? Vad hette de olika typerna?
Varjag
Ett par - med Bägge byggdes för ett visst ändamål - vilket? Vad hette de olika typerna?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tycker kroppen liknar något italiensk plan men glas huven ser inte bekant ut.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Två prototyper byggda för snabbhet och rekordslagningar, engelska Napier-Heston Racer och japanska Kawasaki Ki-78, Vackra skapelser, den ena av trä, den andra helt i metall - men rekorden uteblev och de enstaka byggda exemplaren blev skrot...
Hans K
Hans K