Tungt beväpnade helikopterpiloter
Tungt beväpnade helikopterpiloter
Jag har en (gratis) premumeration på Shepards 'Defense Helicopter' och i senaste numret hade de en intressant bild på omslaget.
Snubben sitter i en AH 1 W eller Z men vad som slog mig är att han har förutom sin vanliga M 9 (Beretta 92) en M 4 brevid sig. Hur länge har helikopersnubbar flugit runt med automatkarbiner? Efter det att 'Black Hawk Down' släpptes eller?
MVH
Hans
Snubben sitter i en AH 1 W eller Z men vad som slog mig är att han har förutom sin vanliga M 9 (Beretta 92) en M 4 brevid sig. Hur länge har helikopersnubbar flugit runt med automatkarbiner? Efter det att 'Black Hawk Down' släpptes eller?
MVH
Hans
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Jag tror att det kanske har blivit vanligare på senare år även om jag inte vet, däremot så har jag läst om helikopterpiloter i vietnam som hade tyngre beväpning b.la en svensk M/45!
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
När helikoptrar började bli vanligare på 60-talet inledde US Army ett arbete om vilket vapen som var lämpligt för egenskydd för helikopterbesättningarna. I början fick man (precis som alla andra) M1911 Browning i kaliber .45 vilket dock ansågs för tungt och klumpigt av många piloter, som istället tog med sig privata vapen. Eftersom det fanns ungefär lika många preferenser i vapenfrågan som piloter så blev resultatet allt mellan .25 Derringer till .44 Colt... Denna anarki gick inte för sig i US Army och man tilldelade istället piloterna S&W-revolvrar i kaliber .38 Special. Dessa var dock aldrig särskilt populära och en ersättare utreddes - och utredningen kom 1972 fram till att det lämpligaste vapnet var en Colt Model 1971 Military Pistol i 9 mm Parabellum. Om ingen (utom varjagen naturligtvis) har hört talas om just denna pjäs så är det inte så konstigt. Det tillverkades troligen bara en handfull dussin exemplar av vapnet! Vapnet var en Browning-Hi-Power-utveckling med många delar i rostfritt och med mycket hög tillverkningskvalitet. Många av de tillverkade exemplaren gavs till höga militärer som gåvor i ett försök att sälja in vapnets potential och kanske är det där vi anar orsaken till varför det här udda vapnet något oväntat poppar upp som no 1 i en sådan här utredning...
Alltnog, det blev ingen försäljning av den här nya Colten till US Armys helikopterbesättningar- Hela projektet svaldes av det osannolikt långdragna "Joint Services Small Arms Project" ("the longest-running show since The Mousetrap") på 70- och 80-talen. Den anskaffningen slutade som bekant med att man införskaffade Beretta 92 istället.
Vad beträffar tyngre vapen i form av kulsprutepistol eller automatkarbin så erkände redan 1972 års utredning att det i vissa fall kunde vara motiverat med lite mer eldkraft än bara en pistol, för den händelse att saker och ting kunde gå åt skogen på allvar. Under hela Vietnamkriget hade helikopterpiloter tagit med sig kulsprutepistoler som antingen hörde till förbandet (företrädesvis då M3 "Grease Guns" i .45 eller senare i kriget M16 i 5.56.
Beträffande ursprungliga frågan så har jag sett bilder från första Gulfkriget där helikopterbesättningar (troligen UH-60 men kan även vara UH-1) har haft M16/M4 med sig men jag vet inte om det varit reglementerad utrustning eller vilket förband eller ens vapengren - jag har en känsla av att lösnäsefolket har lättare att få med sig vad de vill under en flygtur än vanliga dödliga.
Alltnog, det blev ingen försäljning av den här nya Colten till US Armys helikopterbesättningar- Hela projektet svaldes av det osannolikt långdragna "Joint Services Small Arms Project" ("the longest-running show since The Mousetrap") på 70- och 80-talen. Den anskaffningen slutade som bekant med att man införskaffade Beretta 92 istället.
Vad beträffar tyngre vapen i form av kulsprutepistol eller automatkarbin så erkände redan 1972 års utredning att det i vissa fall kunde vara motiverat med lite mer eldkraft än bara en pistol, för den händelse att saker och ting kunde gå åt skogen på allvar. Under hela Vietnamkriget hade helikopterpiloter tagit med sig kulsprutepistoler som antingen hörde till förbandet (företrädesvis då M3 "Grease Guns" i .45 eller senare i kriget M16 i 5.56.
Beträffande ursprungliga frågan så har jag sett bilder från första Gulfkriget där helikopterbesättningar (troligen UH-60 men kan även vara UH-1) har haft M16/M4 med sig men jag vet inte om det varit reglementerad utrustning eller vilket förband eller ens vapengren - jag har en känsla av att lösnäsefolket har lättare att få med sig vad de vill under en flygtur än vanliga dödliga.
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Tack för dagens skratt.Sarvi skrev:(utom varjagen naturligtvis).
Tackar för gränsfall till svar. Lösnäsor är en sak men här har vi standard 1A i USMC tror jag.Sarvi skrev:Beträffande ursprungliga frågan så har jag sett bilder från första Gulfkriget där helikopterbesättningar (troligen UH-60 men kan även vara UH-1) har haft M16/M4 med sig men jag vet inte om det varit reglementerad utrustning eller vilket förband eller ens vapengren - jag har en känsla av att lösnäsefolket har lättare att få med sig vad de vill under en flygtur än vanliga dödliga.
MVH
Hans
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Att S&W revolvern inte var populär bland besättningarna kan ha berott på att den hade aluminiumram och (förmodligen) känns rätt vek och opålitlig (men å andra sidan så använder dom M16 som känns väldigt vek och kännslig såååååå...)
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Min helt ogrundade gissning är att där helikoptrar idag sätts in så kan man anta att om en helikopter nödlandar kan du i många fall vilja invänta att det kommer förstärkning som säkrar helikoptern för bärgning, då är antagligen en M4 bättre att skrämma bort lokalbefolkning etc med än en pistol/revolver.
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Kom att tänka på den här tråden när jag såg bifogad bild som British Army igår släppte i samband med att Prince Harry avslutade sin tjänstgöring som Apachepilot i Afghanistan...
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Jag skulle gärna vilja veta mer om JSSAP.Sarvi skrev:det osannolikt långdragna "Joint Services Small Arms Project" ("the longest-running show since The Mousetrap") på 70- och 80-talen
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Absolut! Kanske läge för en ny tråd?
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Vi som troget följer militärpolisens Jack Reachers öden och äventyr vet att denne var högeligen inblandad i projektets avgörande moment. I slutet hade man som huvudkandidat Glock, med Beretta som tvåa. Mästerskytten Jack Reacher, efter långa test och provskjutningsserier, har dock bestämt förordat Beretta som förstaval. Och så blev det, som bekant.Sarvi skrev: Alltnog, det blev ingen försäljning av den här nya Colten till US Armys helikopterbesättningar- Hela projektet svaldes av det osannolikt långdragna "Joint Services Small Arms Project" ("the longest-running show since The Mousetrap") på 70- och 80-talen. Den anskaffningen slutade som bekant med att man införskaffade Beretta 92 istället.
Re: Tungt beväpnade helikopterpiloter
Det har väl funnits lite tankar på mindre beväpningsalt. ex: när PDW-hysterin var som störst, men hade jag varit pilot hade jag tyckt att det varit lite naket att bli nerskjuten och endast bara ha en pistol att försvara mig med.
En ak hade känts ganska bra, f.ö första gången jag sett den korta L85'an (L22) i bruk, intressant.
En ak hade känts ganska bra, f.ö första gången jag sett den korta L85'an (L22) i bruk, intressant.