UAV nedskjuten över Iran.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 24 januari 2012, 01:22

Enligt denhär artikeln så beror det fina skicket på UAVn på att Iranirna helt enkelt lagat den. Och målat om den:

http://www.strategypage.com/htmw/htatrit/20120122.aspx

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Ragnar Svedje » 16 februari 2012, 10:28

Helt otroligt, men dessvärre sant.

Att USA formellt bad Iran att lämna tillbaka drönaren bekräftar väl definitivt att detta inte är något PR-trick men en mock-up.

Hur hamnade den i iranska händer?

Att hacka sig in i en drönare och ta över den och sedan flyga och landa den, är säkert en svår uppgift. Den personal i USA som flyger dessa drönare har säkert en årslång utbildning (minst) på just denna drönare för att kunna starta och landa den på underlag av varierande kvalitet. En årslång utbildning utöver att de säkert är piloter till yrket och har god erfarenhet av flygning i största allmänhet.

De kinesiska eller iranska manskapet som just tagit över drönaren saknade rimligen denna utbildning, men lyckades trots detta landa den tillsynelåtande oskadd.

När det gäller hacking och kryptering så har det visat sig historiskt att de flesta länder verkar underskatta motståndarens förmågor på detta område. Ingen trodde väl t ex att norska forskare på en polarstation i Antarktisk skulle lyckas lyssna av en Sovjetisk spionsatelit och få fra exakta koordinater på vart Ara. Gen Belgrano befann sig och dela med sig av detta till Storbritanien, bara för att nämna ett exempel.

Sedan när det gäller forskning i USA så bedrivs mycket avancerad forskning i alla naturvetenskapliga discipliner. Helt korrekt.

Men vem utför själva forskningen?

En förkrossande majoritet av alla doktorander i USA (naturvetenskap och teknik) är utlänningar! Smaka på den! Mest från Kina och Indien. Vidare så är en betydande andel av alla dito post. docs också utlänningar, och en växande del av USA:s alla dito professorer är också utlänningar. Få amerikaner som har sin MSc eller civilingenjörsexamen klar väljer att doktorera under magra ekonomiska villkor, utan går rätt ut i industrin till bättre betalda jobb.

Så USA forskar, men den kunskapen kommer utländska intressen tillgodo.

Om USA tappade kontrollen över drönaren så borde det finnas inprogrammerat att den skall finna lämplig terräng och landa där, alternativt utlösa självförstöringsmekanismen. Det kan ju tänkas att just detta har hänt, och de projektledare och ingenjörer som var ansvariga för den tabben får nog ingen löneökning detta år.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 16 februari 2012, 15:51

Ragnar Svedje skrev:Helt otroligt, men dessvärre sant.
...
Vad är sant? Källa?

Edit: ändrade från ngt spydigt

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Ragnar Svedje » 18 februari 2012, 14:11

Blixten skrev:Vad är sant? Källa?

Edit: ändrade från ngt spydigt
Påstående: Att Iran har lagt vantarna på en högteknologisk amerikansk drönare.

Bevis: Att USA formellt har bett dem lämna tillbaka den.

Tidigare i tråden var det diskussion om detta kunde varav en iransk PR-kupp.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 18 februari 2012, 16:36

Det råder väl inget tvivel om att UAVn finns i Iran i Iraniernas händer om det är det du menar?

Däremot menar jag att det är högst osannolikt att den finns där för att Iranierna fångade/kapade/lurade ner den.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Ragnar Svedje » 22 februari 2012, 12:19

Blixten skrev:Det råder väl inget tvivel om att UAVn finns i Iran i Iraniernas händer om det är det du menar?

Däremot menar jag att det är högst osannolikt att den finns där för att Iranierna fångade/kapade/lurade ner den.
Ja, det låter onekligen som en fantastisk prestation. När det första intrycket har fått sjunka in och man beaktar kinesisk hjälp så landar åtminstonde jag på slutsatsen att det är möjligt. Otroligt svårt, men möjligt.

Jag tror västvärlden underskattar Iran på många sätt, och jag är helt övertygad om att det finns goda skäl för USA att försöka lugna Israel och få dem att avstå från ett militärt angrepp. Den iranska regeringen och generalstaben har naturligtvis sett på TV när NATO fullständigt krossade Libyen (och före det Irak), och detta kombinerat med att man har kunnat läsa i västerländska tidningar under minst tio års tid att Israel och USA överväger att angripa har naturligtvis fått iranierna sedan minst tio års tid att ta mått och steg för att möta det scenariot.

Och jag finner det sannolikt att Iran kommer att bli något helt annat än både Irak och Libyen för USA eller Israel.

Bland annat så talar tiden för Iran, varje dag utan åtgärd är en vunnen dag för Iran. Sedan finns det säkert som amen i kyrkan iranska planer att minera Hormussundet och innan det farvattnet är röjt och säkrat har vi kanskje haft ett oljepris liggandes stabilt över $250 under flera månaders tid.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 22 februari 2012, 18:50

Ragnar Svedje skrev: Ja, det låter onekligen som en fantastisk prestation. När det första intrycket har fått sjunka in och man beaktar kinesisk hjälp så landar åtminstonde jag på slutsatsen att det är möjligt. Otroligt svårt, men möjligt.
Vilken kinesisk hjälp?

Vilka skäl finns det att tro att kinserna skulle kunna hjälpa till?

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Ragnar Svedje » 23 februari 2012, 17:31

Blixten skrev:Vilken kinesisk hjälp?

Vilka skäl finns det att tro att kinserna skulle kunna hjälpa till?
Om du läser tillbaka i tråden så ser du att vissa källor föreslår hjälp från Kina. När det gäller motiv så är det väl uppenbart att kineserna är intresserade av högklassig militär teknologi för att häva sin egen kompetens och kopiera den.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 23 februari 2012, 20:30

Om du läser tillbaka i tråden så ser du att det finns de som spekulerar i att Kina skulle kunna ha intresse av att hjälpa Iran. Bara spekulationer, inget om att det faktiskt finns ett samarbete.

Dessutom, hade de haft så avancerad teknik att de kunde ta kontrollen över drönaren så hade de redan varit tekniskt överlägsna och hade inte haft behov av att undersöka den!

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 23 februari 2012, 20:30

Om du läser tillbaka i tråden så ser du att det finns de som spekulerar i att Kina skulle kunna ha intresse av att hjälpa Iran. Bara spekulationer, inget om att det faktiskt finns ett samarbete.

Dessutom, hade de haft så avancerad teknik att de kunde ta kontrollen över drönaren så hade de redan varit tekniskt överlägsna och hade inte haft behov av att undersöka den!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av sonderling » 23 april 2012, 13:38

http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-b ... en-dronare

Nu ska Iran visst bygga en egen drönare och ska man tror detta så var just den här som spårade Bin laden.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av varjag » 24 april 2012, 12:50

sonderling skrev:http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-b ... en-dronare

Nu ska Iran visst bygga en egen drönare och ska man tror detta så var just den här som spårade Bin laden.

Sonderling
Nu är frågan - kan dom replikera den?.....

http://newsfeed.time.com/2012/04/23/can ... u-s-drone/

Nästan varje gång amerikanska experter förnekat moståndarsidans tekniska kompetens att snabbt kopiera
amerikansk teknologi - har dom gissat fel.
Vår Blixten - pekar även mot de artiga relationerna mellan Kina - och Iran...och i Kina finns all den kompetens som Iran månde sakna. Men gärna byter mot den ''hardware'' de har......

Huka er i Härnösand och Höllviken - snart kan ''Allah'' se allt fuffens ni har för er 8-)

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av tryggve » 24 april 2012, 13:59

Beror väl på hur duktiga iranierna är när det gäller materialteknik. Det är nog det mest kniviga här. De har ju inte lyckats kopiera allt till F-14, t ex.

Sedan har väl iranierna inte heller några egna satellitlänkar, så frågan är hur de rent praktiskt ska kunna operera med en sådan här drönare, men...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av sonderling » 24 april 2012, 16:00

Det hela är så dumt och klantigt av USA att man undrar om de gjort det med flit och att UAV:en är laddad med virus.
(På tal om F-14 så vill jag minnas ett avsnitt av J.A.G där man skulle "nödlanda en F-14 på cuba som sedan skulles ges till Iranierna fullproppad med datavirus.)
Fast och andra sidan är det så dumt och klantigt att det faktiskt kan vara sant.

Iran har säkert en massa villiga hackers som kan knäcka koderna men för ett bygge måste de nog ha hjälp av nån annan , typ Kina. Iran har visserligen gjort nån dålig kopia av f-5 freedom fighter men som sades nån F-14 har de inte kopierat och vad jag förstått så är deras flygvapen lite skruttigt. Det var ju inte länge sedan som deras gamla USA-plan kraschade i parti och minut. Jag vet inte de kanske har fått hjälp med det, för när jag tänker efter var det länge sedan man läste om en Hercules eller helikopter som trilla ner.

Jag tippar på att de har delat bytet med Kina.

Sonderling

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 25 april 2012, 04:55

varjag skrev: Vår Blixten - pekar även mot de artiga relationerna mellan Kina - och Iran...
Jag skrev omm någon artikel som handlade om det men gav inte mycket för det.

För det första har jag aldrig läst något seriöst konkret om samarbete Iran-Kina. Rätta mig om jag har fel men ett sådant samarbete verkar inte finnas.

En UAV i sig är inget komplicerat med dagens teknik, Israelerna hade dem igång på 80-talet och hobbyister bygger självstyrande modellplan i garaget.

Det mesta av utvecklingskosnaden för ett modernt tekniskt system brukar vara datorprogrammen, mjukvaran. Är konstruktören det minsta orolig för att den färdiga flygande mjukvaran skall hamna i fel händer så går det lätt att kryptera minnet där den lagras. (Och/eller lite coolare: lägga till en self destructfunktion i elektroniken, 48 V överallt där det skall vara 3.3 V normalt.) Det finns inga kända metoder att ta sig förbi sådan kryptering, eller gör det?

Och om Iran lyckades avkryptera mjukvaran så skulle de inte ha någon större glädje av det, utan källkod är det bara en hemskans massa ettor och nollor.

Skriv svar