UAV nedskjuten över Iran.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av tryggve » 14 december 2011, 13:03

sonderling skrev:http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-h ... ad-dronare
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16162043

Det hela börjar påminna mig om när ett spaningsplan nödlandade i Kina för tio år sedan.

BBC antyder att planet blev kapat över Afghanistans luftrum. I så fall är ju detta en stor brist med UAV:er Bemanat spaningsflyg kanske inte blir helt ute i framtiden.

Förresten borde man inte ha en självförstörings mekanism på en sådan här avancerad sak?
(eller så har man låtit Iranierna ta den och så har man landat den med datavirus?)

Sonderling
Finns en tråd på ACIG om detta där det diskuteras en hel del teknik kring detta.
Om drönaren är kapad så måste man väl från Irans sida ha hackat satellitlänken, som jag förstår, och frågan är hur lätt det är...
Dock så sägs det väl att om man "bara" hade tappat kontrollen av drönaren från USA:s sida så borde den ha varit programmerad att ta sig tillbaka på egen hand, så det skulle tala för att Iran på något sätt har påverkat drönaren.

En självförstörelsemekanism väger väl en del antar jag, och vikten är väl det som är mest begränsande för denna typ av utrustning.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av unmo300 » 17 december 2011, 18:45


LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av LasseMaja » 3 januari 2012, 19:46

Kan det helt enkelt inte vara så att Iranierna stört ut styrsignalerna och att det ledde till att den störtade? Vad jag minns ifrån telekrigföringslektionerna så sades det att det inte var någon avancerad teknik att sända en massa stark galimatias på ett visst frekvensband så att det "överröstar" andra sändningar.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 3 januari 2012, 20:06

Det var nog förr i tiden, på analogradions tid, som det gick att göra så. En gammaldags radio sänder på en frekvens (ett mycket smalt frekvensband) medans tex en 3G-telefon (WCDMA) sänder på ett 5MHz brett band. Dessutom är signalerna krypterade.

Jag har hört talas om att GPS-strålar går att "böja". Härom veckan blev en telekrigövning i Skottland inställd minns jag att jag läste. Man tänkte öva på att "böja" GPS men den ansågs orsaka för mycket problem för de civila.

UAVn har säkert fler sätt att navigera, tröghetsnavigering, terrängigenkänning...men vad vet jag?!

Förresten, det var en grym USA-flagga Iranierna hade satt upp. Lite "America fuck yeah!" (som det heter i visan) över den!

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av LasseMaja » 4 januari 2012, 12:42

Blixten skrev:Det var nog förr i tiden, på analogradions tid, som det gick att göra så. En gammaldags radio sänder på en frekvens (ett mycket smalt frekvensband) medans tex en 3G-telefon (WCDMA) sänder på ett 5MHz brett band. Dessutom är signalerna krypterade.
Ja, men om man bara stör ut ett litet snitt ur signalen så blir ändå meddelandet korrupt. Min erfarenhet angående analog resp. digital teknik är att den digitala är mer störkänslig. Ändra en bit från noll till ett kanske ger en teckenvändning och planet svänger höger istället för vänster, typ.

Krypteringen tror jag är för svår för att knäcka. Jag tror inte Iranierna tagit sig genom den och lyckats styra maskinen. Men en störd styrsignal kan säkert, med lite tur, innebära att planet får en knäpp order som innebär att det störtar. Skulle det vara så att Iranierna har sådana "hackers" att man medelst en tronjan eller annat lyckats fjärrstyra planet, ja då är man verkligen långt framme i utvecklingen.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av millgard » 4 januari 2012, 13:37

Det var länge sedan västvärlden hade monopol på duktiga dataingenjörer och programmerare.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 4 januari 2012, 22:23

LasseMaja skrev: Ja, men om man bara stör ut ett litet snitt ur signalen så blir ändå meddelandet korrupt. Min erfarenhet angående analog resp. digital teknik är att den digitala är mer störkänslig. Ändra en bit från noll till ett kanske ger en teckenvändning och planet svänger höger istället för vänster, typ.
Det är otroligt mycket krångligare än så, det funkar inte att byta ut en etta mot en nolla sådär.

Att analogt (tex NMT) kan verka okänsligt för störningar beror på att den låter varje användare ta upp ett mycket stort frekvensutrymme där den inte behöver trängas med andra användare.

En mottagare av en digital signal kan i princip alltid veta om signalen som kommer fram är korrekt eller om den är störd så summa summarum: Det är otroligt svårt att "kapa" en stryrsignal.
millgard skrev:Det var länge sedan västvärlden hade monopol på duktiga dataingenjörer och programmerare.
Vad tänker du på? Såvitt jag vet kommer (nästan) allt nytt och modernt inom teknik från väst i allmänhet och USA i synnerhet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av millgard » 4 januari 2012, 23:00

Ja, då får du nog tyvärr konstatera att du inte längre vet då...

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 4 januari 2012, 23:16

Ja och om du i din upphöjda visdom inte känner att fry inte är värt att slösa en minut på att skriva ett inlägg för att upplysa en stackars okunnig så lär det förbli så.

Allvarligt, kan du säga ett enda modernt tekniskt framsteg eller teknisk pryl som nått oss från Iran? Eller Indien? Eller Kina?
(Förutom prylar som råkar vara billiga att tillverka i tex Kina.)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av millgard » 4 januari 2012, 23:21

Jag är inte ett dugg intresserad av att dryga mig i bästa Flashbackstil utan jag tog för givet att de flesta visste, eller kunde ta reda på, att dataingenjörer och programmerare finns över hela världen idag, exempelvis Indien utexaminerar årligen ett mycket stort antal av dessa och Ericsson och andra storföretag i branschen är tex med och rekryterar bland dessa.

När det gäller virus och dataattacker så kommer de i mycket hög grad under de senaste tio-femton åren från exempelvis kina, Pakistan, Nordkorea osv.

Därför är det faktiskt inte ett dugg förvånande att man (=även USA osv) spekulerar i att Iran faktiskt besitter kompetens på området.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 4 januari 2012, 23:52

millgard skrev:Jag är inte ett dugg intresserad av att dryga mig i bästa Flashbackstil
Vad bra :-)
millgard skrev: utan jag tog för givet att de flesta visste, eller kunde ta reda på, att dataingenjörer och programmerare finns över hela världen idag, exempelvis Indien utexaminerar årligen ett mycket stort antal av dessa och Ericsson och andra storföretag i branschen är tex med och rekryterar bland dessa.
Jag känner till att det finns duktiga ingenjörer från många länder men fortfarande menar jag att det är USA som är klart ledande vad gäller tex forskning. De iranska ingenjörstudenterna lär sig modern teknik av sina lärare som utbildat sig i USA.

Om inte USA klantat sig grovt eller eljest Iran haft en otrolig tur så finns det inte en chans att "några duktiga dataingenjörer" kunnat ta kontrollen över UAVn. Det skulle kräva forskningsgenombrott inom (exvis) kryptering, signalbehandling och radioteknik av yppersta världsklass, helt utanför Irans möjligheter såvitt jag kan se.
millgard skrev: När det gäller virus och dataattacker så kommer de i mycket hög grad under de senaste tio-femton åren från exempelvis kina, Pakistan, Nordkorea osv.
Men dessa virus och attacker är väl mer av typen "irriterande" än reella hot eller sådana som faktiskt ställt till med skada?
millgard skrev: Därför är det faktiskt inte ett dugg förvånande att man (=även USA osv) spekulerar i att Iran faktiskt besitter kompetens på området.
...nej man vet ju aldrig och planet ramlade ju ner i Iran...vad det sedan berodde på.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av varjag » 5 januari 2012, 11:27

...nej man vet ju aldrig och planet ramlade ju ner i Iran...vad det sedan berodde på
Att döma av det flygplan Irans TV visade upp, hade det inre ''ramlat ner'' - utan gjort en ganska kontrollerad landning.
Visst bjuder det emot - men vi måste kanske acceptera att länder som Iran behärskar tekniken till det trollstycket. :roll:

Dom har ju haft all tid i världen att studera tekniken hos trosfränderna i Pakistan och Afghanistan.

Jag är ganska säker på att de högtekniska amerikanerna - kommit till samma slutsats.
Vi har hört mycket lite om ''drone-insatser'' sedan denna förlorades,

Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 5 januari 2012, 20:57

varjag skrev:Att döma av det flygplan Irans TV visade upp, hade det inre ''ramlat ner'' - utan gjort en ganska kontrollerad landning.
Visst bjuder det emot - men vi måste kanske acceptera att länder som Iran behärskar tekniken till det trollstycket. :roll:
Jag tror mer på att jänkarna själva klantade till det, ungefär som när våran egen JAS kraschade. Eller finns det något annat än spekulationer?

Jag tror att planet i fråga kan landa ganska våldsamt utan att gå sänder: jag tror/vet att det är: litet (jämför med bemannade plan), lätt, byggt i superduperstarkt material samt kompakt (inga vingar som kan gå av).

Med känd teknik är det omöjligt att ta över kontrollen av en UAV. Så antingen har Iran forskat fram helt ny och bättre teori inom ett område som USA kan extremt mycket om (har aldrig hänt mig veterligen) eller också har planet störtat pga teknisk fel (händer då och då). Jag tror det sistnämnda.

Men, men man vet ju aldrig och det jobbas säkert dygnet runt på Revolutionsgardets Tekniska Byrå med olika sätt att fånga en UAV.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av sonderling » 20 januari 2012, 09:35

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-b ... ad-dronare

Det var Kineserna som låg bakom enligt den här artikeln.

Sonderling

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: UAV nedskjuten över Iran.

Inlägg av Blixten » 20 januari 2012, 13:20

Nja, klickar man vidare bygger det på att någon skrivit en artikel där han spekulerar över att kineserna minsann skulle vara bra sugna på att kika lite på den amerikanska drönaren.

"How Downed U.S. Drone Helps China" är originalart:
http://the-diplomat.com/2011/12/24/how- ... s-china/2/

Hur DNs rubriksättare fick det till: ”Kina bakom fångad drönare” är ett mysterium.

Edit: Det finns en intressant länkt till hur Iranierna själva lurade ner UAVn:
http://www.wired.com/dangerroom/2012/01/iran-ufo-drone/
:-)

Skriv svar