If the wings are traveling faster than the fuselage, it's probably a helicopter -- and therefore, unsafe.
Jeg har sett amerikansk statistikk på at det per flytime er 30% flere uhell med helikopter enn med fly (
http://answers.google.com/answers/threa ... 83633.html ). Likevel synes jeg sitatet er litt vel kategorisk. Man kan hevde, og med god grunn, at helikopterflyging som prinsipp er like trygt som "vanlig" fastvingeflyging, men at uhellsstatistikken skal sees i lys av de situasjoner hvor helikopter brukes framfor fly (prosentvis mer tid nær bakkehindringer f. eks.).
Jeg vet i alle fall om flygere som foretrekker et helikopter i nødsituasjoner framfor et fly. Kort fortalt har dette med flyets generelle tendens til å raskt søke seg til bakken ved motorstopp kombinert med kravet til at bakkeforholdene tillater en nødlanding. I et helikopter vil man finne samme tendens til å måtte lande, men kan til gjengjeld sette det ned nesten overalt hvor man finner et åpent område på størrelse med en liten åkerlapp. Rotoravrivninger og lignende problemer gir selvsagt et problem i sistnevnte tilfelle, men er statistisk nesten like lite sannsynlig som at et fly mister en vinge, i hvilket fall også sistnevnte har et problem.