Hur brinner flygfotogen?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av J.K Nilsson » 21 mars 2011, 09:26

Olof Trätälja skrev:Nu vill jag inte vara sådan, men generellt sett så antänds bränslen svårare ju högre oktantalet är... Flygfotogen som är nästan samma sak som diesel, med en del tilläggskomponenter främst för köldtålighet, har ett högre oktantal än bensin och är alltså mer svårantänt. Det hindrar ju dock inte att det går att få det att brinna, vid tex flygkrascher frigörs mycket energi, varm nog för antändning. Filmen är svår att kommentera då jag inte minns scenen.
Nä, oktantal har att göra med hur lätt endgaser i en bränsle/luftblandning bildas och antänds. En vätskeyta i atmosfärstryck som skall antändas har inget att göra med oktantal. När det gäller dieselbränslen talar man om Cetanhalt, ett mått på hur lätt bränslet antänds i en kompressionsmotor.

Att Diesel/Fotogen har lägre oktantal än bensin visas av att om man tankar fel och pytsar i diesel i en bensintank så kommer bensinmotorn att knacka. De gamla fotogendrivna gnisttända motorerna hade lägre kompresionsförhållande just för att fotogen har lägre oktantal.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Olof Trätälja » 24 mars 2011, 13:11

Oktantalet beskriver inte i sig antändningen av vätskeytan under atmosfärstryck, det är givetvis riktigt. Men sambandet är likafullt starkt.

Knackar verkligen en bensinmotor om man kör den på diesel, jag trodde det inte gick alls och jo dieseloljan har ett högre oktantal.

Angående Hesselmanmotorerna så berodde nog den låga kompressionen snarare på materialet i motorblocken än bränslets kompressionstålighet, man fick kompromissa mellan verkningsgrad och vikt. När motorblocken blev bättre försvann de således eftersom traditionell dieselmotor kunde användas.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar